Web Analytics Made Easy - Statcounter

معلولان مانند انسا‌ن‌های دیگر مشغول گذران زندگی هستند؛ اما تفاوتشان با ما این است که برای انجام هر کاری با موانع و مشکلات بسیاری مواجهند، آنها گلایه دارند که چرا تنها یک روز از سال به معلولان توجه می‌شود. ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در بحث توانبخشی و سلامت معلولان دو جنبه سلامت روحی روانی و جسمی آنان بسیار مهم است و به طور یقین اگر معلول در پیله تنهایی و انزوای خود تنیده نشود و با عزمی جزم مشکلات و چالش‌های رو به رو را یکی پس از دیگری برطرف کند می‌تواند به موفقیت دست پیدا کند و همانند دیگر افراد جامعه به روال زندگی خودش ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این گفته برای همه افراد چه معلول و چه سالم مصداق ندارد چرا که ظرفیت روانی و عاطفی همه مثل هم نیست و هستند کسانی که با مشکلات اولیه پیش رو ناامید می‌شوند و از ادامه مسیر باز می‌مانند. هر چند افراد موفقی هم هستند که با وجود مشکلات زیاد نا امید شده ولی به خدا و توانایی‌شان تکیه می‌کنند و با گفتن یک "یا علی" از جا برمی‌خیزند تا به هدفشان برسند.

پای صحبت و درد و دل معلولان که بنشینیم متوجه دردها، مشکلات، انتظاراتشان از مسئولان، خانواده، جامعه و کمبودهای آنان می‌شویم ولی با اینحال بسیاری از معلولان اجازه ندادند که معلولیتشان راه رسیدن به هدف والای زندگیشان را ببندد و سعی کردند با حفظ اعتماد به نفس و تلاش مضاعف وارد اجتماع شوند و مانند افراد سالم تحصیل کنند و شغلی برای خود دست و پا کنند.

محمدعلی مکارم یکی از معلولان جسمی و حرکتی شهر اصفهان است که از بدو تولد تا کنون که 24 بهار زندگی‌اش را گذرانده با این مساله کنار آمده و توانسته موفقیت‌های زیادی را علی رغم مشکلات زیاد کسب کند. 

 وی خود را محمدعلی مکارم معرفی و اینطور آغاز کرد: 24  سال سن دارم و در حال حاضر دانشجوی ترم 3 کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی هستم. معلولیت من از نوع جسمی و حرکتی است که از زمان تولد با من بوده است.

این معلول موفق با بیان اینکه در سال 91 کار تئاتر را شروع کرده، گفت: در حوزه کارگردانی و بازیگری در تئاتر، مجری‌گری مشغول به فعالیت شدم، در کنار این کار در کلاس‌های گویندگی و فن و بیان شرکت کردم و در حال حاضر کار اجرا هم می‌کنم و  اجراهای متعددی برای سازمان بهزیستی داشتم. دوازدهم آذر به مناسبت روز جهانی معلولان در همایشی که به میزبانی دانشگاه اصفهان و با همکاری اداره کل بهزیستی و چند سازمان دیگر برگزار می‌شود، مجری برنامه هستم و حدود 3 سالی است که اجرای این برنامه را با یکی از همکارانم برعهده داریم.

معلول با نمایش گذاشتن توانایی اش در تئاتر به طور مستقیم با دیگر اقشار جامعه تماس برقرار می کند

وی افزود: از آنجایی که معلول با به نمایش گذاشتن هنر و توانایی‌اش در تئاتر و روی صحنه می‌تواند به طور مستقیم با دیگر اقشار جامعه در تماس باشد فرصت را برای دیده شدن وی در دنیای افراد سالم فراهم می‌کند و در این راستا من در حوزه نمایش در سال 94 در جشنواره آفتاب ویژه معلولان شرکت کردم و موفق به دریافت جایزه و رتبه شدم، همچنین کارگردانی یک نمایش رادیویی و افکت جلوه‌های صوتی را در سال گذشته در مشهد انجام دادم که رتبه قابل تقدیر را به دست آوردم.

مکارم با اشاره به نقش موفقیت‌هایش برای ادامه راه، اظهار داشت: با کسب موفقیت در جشنواره‌های مختلف، انگیزه من بیشتر شد و باعث شد به نوعی در کار گروه درمانی ویژه معلولان تئاتر درمانی  کار کنم و به بچه‌های دارای معلولیت‌های ذهنی، جسمی و حرکتی تئاتر آموزش بدهم.

وی تصریح کرد: به نظر من اهداف معلولان دور دست نیست و می‌توانند به آنها دست پیدا کنند، اینکه معلولیت تا حدی محدودیت می‌آورد تا حدی وجود دارد و منکر آن نمی‌شویم، منتها به عنوان مثال، فرد سالم 50 درصد انرژی برای رسیدن به هدفش می‌گذارد ولی ما باید 100 درصد انرژی بگذاریم. شرایط را باید پذیرفت هر چند زحمت زیادی را می‌طلبد ولی دور از دسترس نیست.

انتظارات زیادی از مسئولان داریم

مکارم ادامه داد: انتظارات زیادی از مسئولان داریم ولی مهم‌ترین آنها مناسب‌سازی فضای شهری و فراهم کردن زمینه اشتغال است، ما باید 100 درصد انرژی بگذاریم حرفی هم نداریم و نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم وقتی ما انرژی می‌گذاریم ولی یک مانع رو به روی خودمان می‌بینیم نا امید می‌شویم و عده‌ای تا حدودی از ادامه راهشان منصرف می‌شوند چون ظرفیت روانی افراد با همدیگر متفاوت است، شاید تعدادی بتوانند از روی سد عبور کنند اما برخی هم متوقف می‌شوند و راهی برای رشد و ترقی خود پیدا نمی‌کنند. مسئولان اگر کاری برای ما نمی‌کنند حداقل سد راه ما نباشند کنار بایستند و کارمان را به خودمان بسپارند مطمئن باشند از عهده کار خود برمی‌آییم.

وی با بیان اینکه وقتی مناسب‌سازی شهری صورت می‌گیرد، کار برای همه راحت می‌شود، گفت: مسئولان با این کار منت سر معلولان نگذارند، چون وقتی جایی مناسب‌سازی شده باشد افراد سالم هم راحت‌تر تردد می‌کنند، اگر ورودی یک پارک یا فروشگاه پله نداشته باشد نه تنها من صندلی چرخدار نشین، من نابینا، من ناتوان جسمی حرکتی بلکه همه مردم از آنجا به راحتی استفاده می‌کنند.

مکارم خاطرنشان کرد: انتظار دیگر من از مسئولان در مورد قانون حمایت از معلولان است که به تصویب رسیده اما بودجه‌ای که برای آن تصویب شده به صورت جیره‌بندی است که عملا نمی‌توان کاری با آن انجام داد، در واقع هیچ کارایی ندارد و بندهایی که نیاز به بودجه کمی دارند مورد تصویب قرار می‌گیرند که آن هم کار راه بینداز نیست.

بودجه 3 درصدی اشتغال معلولان نادیده گرفته شده است

این معلول موفق افزود: انتقاد دیگری که به مسئولان دارم در رابطه با بودجه 3 درصدی اشتغال معلولان است که در آزمون‌های استخدامی نادیده گرفته شده است.  چندی پیش تصمیم گرفتم در آزمون‌های استخدامی وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌های اجرایی شرکت کنم، دفترچه ثبت‌نام را با توجه به رشته تحصیلی‌ام گرفتم ولی هیچ سهمیه‌ای برای استخدام معلولان در دفترچه ثبت‌نام وزارت بهداشت قید نشده بود، 3 درصد که هیچ حتی نیم درصد هم رعایت نشده بود واقعا ناامید شدم. در دفترچه استخدامی دستگاه‌های اجرایی هم سهم بسیار اندکی را برای معلولان در نظر گرفته بودند که معلوم نیست آیا آنان را بعد از مصاحبه قبول کنند یا خیر.

وی با گلایه از سازمان بهزیستی و کمیته امداد به عنوان  متولیان حمایت از معلولان و قشر آسیب‌پذیر جامعه، اظهار داشت: هیچ کدام از این دو سازمان به هیچ وجه نیروی معلول را استخدام نمی‌کنند، دستگاه‌های دیگر هم به صورت صوری سهمیه می‌گذارند و می‌گویند که ما 3 درصد را رعایت کردیم ولی می‌گویند بعد از آزمون اگر حد نصاب نمره را کسب نکنید نمی‌توانید وارد مجموعه شوید، آنها معتقدند که ما می‌خواستیم ولی معلولان نتوانستند. در صورتی که معلول می‌تواند ولی چون عقل افراد به چشمشان است و  ظاهر را می‌بینند فکر می‌کنند فرد معلول از توان انجام کار خارج است و توانمند نیست آنان را  تا مرحله مصاحبه می‌کشانیم و سپس در آن مرحله ردشان می‌کنیم.

مکارم تصریح کرد: احتساب حد نصاب نمره فقط برای معلولان است، مثلا نمره 27 درصد حد نصاب باشد اگر نیاوردیم نمی‌توانیم وارد مرحله مصاحبه ‌شویم ولی برای عده‌ای خاص این اتفاق نمی‌افتد چه حد نصاب بیاورند چه نیاورند به راحتی وارد مرحله مصاحبه شده و  قبول می‌شوند همانطور که در دانشگاه این اتفاق می‌افتد.

معلولیت ما مانع رسیدن به اهداف مان نیست

وی به خود و جامعه معلول هم  خرده گرفت و ادامه داد: اکنون سمت فلش انتقاد به سوی خودمان است تا وقتی که افراد معلول در خانه بنشینند و در مجامع عمومی حضور پیدا نکنند و حس مطالبه‌گری نداشته باشند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. باید وارد عمل شد توانایی‌هایمان را اول به خودمان و بعد به جامعه ثابت کنیم و بگوییم ما می‌توانیم و نمی‌گذاریم معلولیت ما مانع رسیدن به اهداف‌مان باشد و برایمان محدودیت ایجاد کند. من سختی‌های زیادی کشیدم و حتی بعضی مواقع نا امید هم شدم ولی دوباره بلند شدم و  آمدم تا جامعه وجود مرا بپذیرد و بفهمد که معلول می‌تواند کارهایش را انجام دهد ولی باید انرژی بیشتری نسبت به دیگران صرف کند تا به خواسته و هدفش برسد.

نمایشگاه "دستاوردهای معلولان" در سنندج به‌روایت تصویر

چرا نرخ معلولیت در خراسان جنوبی ‌از میانگین کشوری بالاتر است؟

معاون وزیر آموزش و پرورش:‌ 300 ‌دانش‌آموز‌ معلول در کنکور گوی سبقت را از دیگر افراد ربودند‌‌

مکارم با بیان یک خاطره، گفت: یک بار در دوره کارشناسی روز جهانی معلولان را تبریک گفتم و یک پست در این زمینه در فضای مجازی گذاشتم و کامنتی که از یکی از دوستانم دریافت کردم که باعث خوشحالی من شد. او نوشته بود ما تو را معلول نمی‌دانیم تو آنقدر تاثیر گذار و فعال هستی که نمی‌توانیم قبول کنیم که یک معلول هستی. این جمله برای من خیلی با اهمیت بود و احساس رضایت کردم که توانستم به هدفم نزدیک شوم.

این معلول موفق افزود: توقع ما به لحاظ شرایطمان از دیگران زیاد است که به نظرم درست نیست نباید از خانواده و دوستان توقع زیادی داشته باشیم آنها به ما لطف می‌کنند اگر کاری برای ما می‌کند قدردان زحمات آنان باشیم نه اینکه خدای نکرده طلبکار باشیم و آنها را بیازاریم.

چرا همه فقط سالی یک روز سراغ معلولان میآیند؟

مکارم ادامه داد: موضوعی که افراد دارای معلولیت را آزار می‌دهد این است که دولت، مسئولان، صدا و سیما و خبرنگاران سالی یکبار 12 آذر روز جهانی افراد دارای معلولیت به سراغ ما می‌آیند. چرا خبرنگاران روزهای دیگر سال پیش ما نمی‌آیند چرا صدا و سیما روزهای دیگر از ما گزارش نمی‌گیرد چرا  دولت روزهای دیگر آیین‌نامه‌هایی را تصویب نمی‌کند چرا فقط در هفته جهانی معلولان این برنامه‌ها وجود دارد و بعد پرونده‌اش بسته می‌شود و در حد یک شعار تا سال دیگر باقی می‌ماند و باز روز از نو و روزی از نو.

به گزارش تسنیم، به راستی جمله آخر این معلول موفق چقدر تکان‌دهنده بود، واقعا چرا ما روزهای دیگر به سراغ آنان نمی‌رویم، با آنها درد و دل نمی‌کنیم حالی از آنان نمی‌پرسیم. امید اینکه این مصاحبه بتواند قدری مسئولان و ما خبرنگاران را تکان دهد که در تمام ایام سال فکر این قشر از جامعه باشیم و محدود به یک روز و یک هفته نباشد.

انتهای پیام/166/ز

 

R41346/P/S6,51/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۶۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، دادستان فسا گفت:جشن گلریزان در حمایت از معلولان مرکز نگهداری امیرالمومنین فسا برگزار  و به همت خیران فسایی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به این مرکز اهدا شد.

هوشمندی افزود: یک خیر فسایی، قطعه زمینی به این مرکز اهدا کرده است که به زودی با همکاری خیران و شهرداری این شهرستان ساخت آن آغاز می‌شود.

در این مرکز شبانه روزی، ۴۰ معلول ذهنی پسر بالای ۱۴ سال نگهدای می‌شوند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تراشه‌ای جدید که محدودیت‌های معلولان را رفع می‌کند (فیلم)
  • همایش نمایش اسب‌های اصیل ایرانی در دستگرد برخوار
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان
  • شورایی که به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای باشد موفق نیست
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • تکلیف قرارداد نیروهای حجمی باید در کل کشور به سرانجام برسد
  • فرازبام به دنبال بقا/ دربی اصفهان در نقش‌جهان
  • توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است
  • پایان مسابقات جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان اصفهان
  • به‌دنبال تحقق «اصفهان من، شهر زندگی» هستیم