Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@12:49:04 GMT

سد گالشکلام لنگرود به زودی بهره برداری می شود

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۷۳۰۴

سد گالشکلام لنگرود به زودی بهره برداری می شود

وحید خرمی  روز سه شنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: سد لاستیکی گالشکلام با هدف بهبود آبیاری دو هزار و ۵۰۰ هکتار شالیزارهای منطقه بر روی رودخانه شلمانرود لنگرود با حجم تنظیمی ۱.۱ میلیون مترمکعب ، با حجم مخزن ۲۸۰ هزار مترمکعب و ارتفاع لاستیک  دو و نیم متر و طول لاستیک در تاج  ۵۳ متر در حال احداث است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی به مهم‌ترین اهداف احداث سد لاستیکی گالشکلام  و کاربردهای مهم این پروژه در منطقه اشاره و بیان کرد: توسعه و بهبود آبیاری اراضی شالیزاری، ذخیره‌سازی و تنظیم جریان آب رودخانه، ایجاد حوضچه مکش مناسب، پمپاژ آب و استفاده گردشگری و تفریحی از مزیت‌های این طرح محسوب می‌شوند.        

 وی تغذیه آب‌های زیرزمینی و کاهش فرسایش در رودخانه را از دیگر فواید مثبت ساخت سد لاستیکی گالشکلام عنوان و اظهار کرد: این پروژه در صورت تکمیل و بهره‌برداری برای تثبیت بستر و سازه‌های موجود، پرورش آبزیان، ساماندهی رودخانه و جلوگیری از برگشت آب شور دریا نقش مهمی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان احداث و بهره‌برداری از سدهای لاستیکی در مناطق مختلف این استان را از جمله اولویت‌های کاری این شرکت اعلام و بیان کرد: با توجه به پیشرفت فیزیکی مطلوب پروژه سد لاستیکی گالشکلام ، به زودی شاهد افتتاح و بهره‌برداری این طرح خواهیم بود .

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان؛ با توجه به پیشرفت فیزیکی مطلوب و بعد از اتمام محوطه سازی ، شاهد بهره برداری سد لاستیکی گالشکلام خواهیم بود ؛ ضمن آنکه در سال زراعی جاری به طور آزمایشی سد لاستیکی گالشکلام مورد بهره برداری قرار گرفت و شالیزارهای منطقه از آب این سد بهره مند شدند.

تاکنون سد لاستیکی دهنه سر در آستانه اشرفیه ، پهلوان بست در لنگرود و باغبانان در فومن افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته اند .

سدهای لاستیکی از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می شوند و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می پذیرد و از مولفه های کاربردی مهم این سدها،  کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ می باشد.

   از مهمترین  اهداف اجرای طرحهای لاستیکی در استان گیلان می توان به  توسعه اراضی کشاورزی، ایجاد حوضچه مکش مناسب و انحراف آب، تغذیه آب زیر زمینی، جلوگیری از کف کنی و بهسازی سواحل رودخانه ها، افزایش سطح ترازآب و امکان انتقال آب به مزارع اطراف به روش پمپاژ، ذخیره سازی و تضمین آب اراضی حاشیه رودخانه ها، بهره برداری تفریحی و توریستی، پرورش آبزیان، استفاده از آب مازاد رودخانه ها و هدایت آن به کانال های شبکه آبیاری و جلوگیری از برگشت آب شور دریا اشاره نمود.

 ساخت سدهای لاستیکی فنآوری به نسبت جدیدی است که برای مهار آب های سطحی به کار گرفته می شود و شرکت آب منطقه ای گیلان نیز با توجه به نیاز مبرم به کنترل آب های سطحی به عنوان یک برنامه کوتاه مدت تا زمان احداث سازه های بزرگ منابع آب (سدهای بزرگ) اقدام به ساخت ۱۱ سد لاستیکی در اکثر شهرستان های استان کرده است.
سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجرا از ویژگی های مهم سدهای لاستیکی است و با توجه به انعطاف پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سبکی سدهای لاستیکی می توانند جایگزین مناسبی برای سازه های آبی جهت کنترل سیلاب در استان های شمالی کشور محسوب شوند.
شهرستان لنگرود در ۶۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

برچسب‌ها گیلان سدسازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گیلان سدسازی گیلان سدسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۷۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری

مهرداد روحانی وزیری ،مدیر منطقه سه شهرداری قم با اشاره به تکمیل و بهسازی شهربازی فدک اظهار کرد: این شهربازی نوستالژی بعد از سال‌ها مذاکره و پیگیری امسال به شهرداری واگذار شد و با حمایت‌های سازمان سیما و منظر و آقای جوادیان بهسازی آن در دستور کار قرارگرفته و مراحل پایانی آن در حال انجام است و به‌زودی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

روحانی وزیری در ادامه به اقدامات انجام شده در بوستان ولایت اشاره کرد و افزود: سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵ میلیارد تومان برای روشنایی این بوستان هزینه شد که تا اردیبهشت سال جاری به اتمام خواهد رسید، همچنین مشکلات ورودی این بوستان نیز حل‌شده و بخش زمین‌های بازی آن نیز در حال تکمیل شدن است.

وی ادامه داد: برنامه منطقه برای سال ۱۴۰۳ این است که به پروژه‌های روبنایی بپردازد و زیباسازی و نورپردازی منطقه را بیشتر در دستور کار خود قرار دهد تا بتوانیم ازنظر بصری نیز منطقه را به یک حد قابل قبولی برسانیم.

وی همچنین به معضل بافت فرسوده در منطقه سه شهرداری قم اشاره و اظهار کرد: تقریباً ۱۵ درصد از مساحت منطقه را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که برای توسعه آن پروانه را به‌صورت رایگان صادر می‌کنیم که به دلیل شبکه معابر فرسوده منطقه استقبال خوبی از طرف مردم نشده است.

وی افزود: بخش دیگری از این منطقه کاربری صنعتی دارد که در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰ مورد پروانه صادر شده که در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۴۰۰ پروانه رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری
  • بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است
  • افزایش پنج هکتاری سطح بهره برداری بوستان بزرگ شهر
  • پل سوخته کلا در قائمشهر با همت راهداران به زودی به بهره برداری می رسد
  • پل سوخته کلا به زودی به بهره برداری می‌رسد
  • افزایش پنج هکتاری سطح بهره‌برداری بوستان بزرگ شهر در یزد
  • دوازدهمین دوره المپیاد دادرس دختران در شهرستان لنگرود
  • بهره برداری از سدهای کمندان و تاج امیر در سال جاری
  • شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد