Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با تاکید براینکه در این دوره هیچ‌ فیلمی از طریق یک نگاه و مجرای خاص به جشنواره راه پیدا نکرده است گفت: شاید امسال آخرین سالی باشد که جشنواره با گروه انتخاب کار خود را پیش می‌برد و حتی اگر سال آینده دبیر تغییر کند هم با گروه‌های مشاوره به دبیر فیلم‌ها، انتخاب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمیدی مقدم در نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران، سینما حقیقت که صبح سه شنبه ۱۲ آذرماه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه آیا سیاست خاصی در این دوره از جشنواره برای انتخاب فیلم‌ها وجود داشته چون با توجه به رد شدن فیلم بهمن کیارستمی شنیده شده برخلاف سال‌های قبل امسال تمام فیلم‌ها برای تایید و گرفتن مجوز به معاونت نظارت و ارزشیابی ارائه شده‌اند، گفت: امسال تغییر عمده ما در جشنواره در شورای سیاستگذاری شکل گرفت و ‌با گروه‌های مختلف از جمله صدا و سیما که محل اصلی برای نمایش مستند است همکاری کردیم. در واقع این گروه‌های انتخابی ریشه در بدنه سینمای مستند دارند ولی این را باید تاکید کنم که شاید این آخرین دوره باشد که جشنواره با گروه انتخاب کار خود را پیش میبرد و از سال آینده با گروه های مشاوره به دبیر پیش می‌رود. 

او افزود: در وزارت ارشاد تمام فیلمهایی که در محافل و مجامع هنری نمایش داده می‌شوند باید مجوز بگیرند. البته  قبلا تعامل وجود داشت که تا الان هم هست و هیچ دخل و تصرفی در نظر گروه انتخاب نشده است. با این حال تنها فیلم همان بود که اشاره کردید چون اصلا امکان نمایش چنین فیلمی با قواعد ما در هیچ جشنواره و رویدادی نیست. بجز این هم امسال هیچ مورد خاصی نداشتیم و فیلم‌ها از هیچ نگاه و مجرایی حتی از نگاه دبیر وارد نشده اند.

حمیدی مقدم در پاسخ به سوال دیگری درباره دلیل رد شدن فیلم کیارستمی گفت: مسئله اصلی حجاب است که دو سوم فیلم را در برمی‌گیرد و در حوزه مقررات ما امکان نمایش ندارد.

وی‌ در ادامه به ارائه گزارشی آماری از جشنواره پرداخت و گفت: امسال هشت درصد آمار مستندسازی رشد داشته به طوری که ۶۸۷ فیلم در بخش ملی متقاضی شرکت در جشنواره بودند و در بین این آمار ۷۳ شهر کشور درگیر ساخت مستند بودند. همچنین ۳۵۲ فیلم در شهرستان ساخته شده و ۶۲ فیلم در بخش مسابقه ملی به نمایش درمی‌آید.‌در بخش آوینی هم ۲۹ فیلم شرکت دارند. یک بخش ویژه مستندهای کارآفرینی است که از میان ۱۸۷ فیلم متقاضی ، ۱۳ اثر انتخاب شدهاند.

حمیدی مقدم اضافه کرد: امسال ۱۶۸ فیلم در بخش‌های مختلف داخلی و خارجی نمایش داده میشود که ۵۴ فیلم از ۳۹ کشور خارجی و ۱۱۴ اثر هم ایرانی هستند.‌

وی درباره تفاوت‌های جشنواره امسال گفت: این تفاوت در هویت بصری ما شکل گرفته و اولین بار است که بحث مدیریت هنری طرح شده و این کار توسط رضا عابدینی انجام می‌شود.‌اما اتفاق متفاوت‌تر بحث ساماندهی ورود و کارت است. ما مخاطبان را دسته بندی کردیم و با توجه به فضای محدود، کارت را دارای هویت کردیم تا ورود به سالن با رزرو بلیت شکل بگیرد. به این ترتیب مخاطبان اصلی جشنواره یعنی اهالی رسانه و مستندسازان از اصناف کارگردانان و تهیه کنندگان مستند و برخی دیگر از صنوف جزو فهرست ثبت نامی قرار گرفتند. علاوه بر این برای دیگر علاقه مندان باشگاهی راه انداختیم که مبلغی برای عضویت و استفاده از برخی خدمات می‌پردازند تا بعد بتوانند بلیت رایگان جشنواره را تهیه کنند.‌ ضمن اینکه ظرفیت مشخصی برای فروش به مخاطبان علاقه مند با قیمت ۱۰ هزار تومان گذاشته‌ایم که سانس صبح پنج هزار تومان خواهد بود. 

به گفته حمیدی مقدم فیلم های پرمخاطب هر شب در برنامه اکران صبحگاهی دوباره نمایش داده می‌شوند.‌ همچنین تلاش می‌شود با ارائه فرصت تماشا در بخش ویدیو لایبرری از هر گونه بی نظمی جلوگیری شود تا همه فرصت تماشای آثار را داشته باشند.

حمیدی مقدم با بیان اینکه امسال سالن فردوس موزه سینما با فروش بلیت در ۴۲ سانس با جشنواره همراهی می‌کند گفت: در این دوره سهم فروش فیلم بدون دخالت برگزار کننده به مالک فیلم با تایید تهیه کننده و کارگردان داده می‌شود.‌ البته مراکز آکادمیک و ۱۳ شهر هم متقاضی نمایش آثار هستند.‌

این خبر در حال بروز رسانی است.

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۷۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید برای افزایش تولید نگاه‌ها ‌به خلیج فارس جذب شو‌د + فیلم

معاون پارلمانی و امور مجلس رئیس جمهور گفت: در بعد اقتصادی باید بتوان با محوریت استان‌های جنوبی کارهای بزرگی انجام دهیم و از ظرفیت غنی خلیج فارس برای اشتغال‌زایی ودرآمدزایی برای کشور استفاده کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، سید‌محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور در حاشیه جشنواره خلیج فارس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خلیج فارس از جهت‌ تاریخی، تمدنی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد و این مطلب از این دیرباز مطرح بوده است.

وی افزود: در دولت دهم تصمیم گرفته شد که جشنواره برگزار شود و هنرمندان بیایند به این مضمون و مسئله مهم بپردازند چرا که رهبر معظم انقلاب نیز نظرشان بر این بود که هر ایده، تفکر و اندیشه وقتی در قالب جذاب هنر جلوه کند دلنشین و ماندگار می‌شود و از این جهت این کار آغاز شد.

معاون رئیس جمهور گفت: امسال هم چهاردهمین جشنواره را شاهد هستیم و امیدواریم هر سال نسبت به گذشته با استفاده از تجربیات، این کار ژرف‌تر و عمیق تر و مبنایی‌تر برگزار و آثار متنوعی که هم بتوان در ایران و هم در خارج از کشور آنها را ارائه داد تولید شود.

وی کرد: علیرغم برخی توطئه‌ها که وجود دارد خلیج فارس همیشه به عنوان خلیجی که ایرانیان در آن سهم بسیار زیادی داشته‌اند باقی مانده و خواهد ماند.

حسینی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد دریاپایه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: در بعد اقتصادی که حرف‌ها و راهبردهایی مطرح است و سیاست‌های آن ابلاغ شد باید بتوان با محوریت استان‌های جنوبی شامل خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کارهای بزرگی انجام دهیم و از ظرفیت غنی دریا استفاده کنیم تا بتوان فرصت شغلی ایجاد و برای کشور نیز درآمدزایی ایجاد کند.

وی ادامه داد: در مقایسه با سایر کشورها ما در حال حاضر از ظرفیت دریا و ساحل کمتر استفاده می‌کنیم از این جهت در این زمینه باید اهتمام جدی‌تری داشته باشیم و این جشنواره هم فرصتی است که همگان ترغیب شوند و نگاه‌ها به سمت خلیج فارس جذب شوند و همه در حوزه افزایش تولید مشارکت کنند.

معاون پارلمانی و امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به شعار سال گفت: ما سرمایه‌دارانی در داخل و خارج کشور داریم که بایستی آنها را تشویق کنیم بیایند و در کشور خودشان و در مناطق مختلف سرمایه گذاری کنند که مشکلات کشور کاهش یابد.

.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • «سرزمین شعر» ۱۵ میلیون نفر بازدید کننده داشت
  • باید برای افزایش تولید نگاه‌ها ‌به خلیج فارس جذب شو‌د + فیلم
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه نمایش اقتدار ایران در بوشهر
  • «آکادمی پرندگان» بیش از ۵۰ میلیون تومان فروخت
  • درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی