بهنوش طباطبایی از پس کاراکتر «مری پاپینز» برآمده است؟
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۸۴۶۰
وحید سعیدی در این یادداشت آورده است:« تا آلان چندین نمایش موزیکال براساس آثار مطرحی چون «اولیورتویست»، «بینوایان»، « عروس مرده» با فوجی از ستارههای مطرح سینما و تئاتر روی صحنه رفته است.
آثاری که از قضا همگی با وجود بلیتهای گران قیمت با استقبال مخاطبان روبه رو شدهاند. توفیق تجاری این نمایشها چند دلیل اصلی دارد،یکی اسم و رسم خود آثار و دیگری سبک و سیاق اجراها و موزیکال بودنشان است، اما در کنار همه این ویژگیها، مهمترین دلیلی که باعث شده تا آثاری از این دست با اقبال تجاری و… مواجه شود حضور ستارههای سینما و تئاتر در آنهاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آنها برای این کار هزینه زیادی هم صرف میکنند، گذشته از قیمت بالای بلیت،هزینههای رفت و آمد و خوراکی را که حساب کنید رقم گندهای میشود. حالا این رقم گنده برای این هزینه شده که طرف ضمن تماشای بیواسطه ستاره مورد علاقهاش از هنر بازیگری او هم لذت ببرد، یعنی آنچه را که روی پرده یا قاب تلویزیون دیده را حالا بی واسطه ببینند.
اما در نهایت چیزی عایدش نمی شود، چون ماحصل آنچه که روی صحنه میبیند بازیهای بی رمقی است که زیرحجم بالایی از حرکات ریتمیک، آواز و طراحی صحنه و لباس مدفون شده و به چشم نمیآید.
اینجا بازیگر است که باید انرژی دو صد چندانی بگذارد تا بدون اینکه از چهارچوب خارج بزند، در هیاهوی رقص ، آواز و جلوهگری صحنه و لباس این نوع نمایشها، بازی اش را به رخ بکشد. اتفاقی که شاید تا الان فقط یک نفر از پس آن برآمده است. آن یکی هم کسی نیست جز بهنوش طباطبایی، که این روزها با نقش «مری پاپینز» در نمایشی به همین نام روی صحنه تالار وحدت است.
دلیل این ادعا هم این است که مری پاپینز در بین نمایشهای موزیکالی که روی صحنه رفته به ذات موزیکال است و برای اجرای صحنهای موزیکال نشده است. از همین رو از همان ابتدا برای ترانه خوانیها، حرکات ریتمیک و… طراحی شده و بازیگر برمبنای آن چگونگی خلق شخصیت را طراحی و سپس اجرا کرده است.
طباطبایی برای به باور نشاندن « مری پاپینزی»ی که روی صحنه به آن جان داده با دو چالش روبهرو است، یک غلبه بر هیاهوی این نوع نمایشها و دیگری ایجاد حس همذات پنداری مخاطب با کاراکتری چون مری پاپینز.
او میبایست در دل این رقص و آوازها و حجم سنگین موسیقی و …. مخاطبش را با مری پاپینز همراه کند. کاری که از همان اولین لحظه حضور در صحنه آن را به درستی شروع و در نهایت به بهترین شکل ممکن به سرانجام میرساند.
نخست انتخاب لحن درست برای مری پاپینز است، که در همان جا تفاوت او با دیگر آدمهای نمایش را هویدا میکند، این لحن درست همراه است با طراحی درستی که برای رفتار حرکتی ( نوع راه رفتن و قدم برداشتن تا حرکات دست و سر) این کاراکتر توسط بازیگر انتخاب و اجرا شده است. این طراحی هوشمندانه دو کارکرد دارد،یکی تفاوت مری پاپینز با دیگر کاراکترها را هویدا میکند و دیگری اینکه این طراحی همگام است با بخشهای موزیکال و ریتمیک نمایش. در اینجا بازی بازیگر در لایههای حرکات ریتمیک و آواز خواندنها نه تنها پنهان نمیشود، بلکه خود را به بهترین شکل ممکن بروز میدهد.
بهنوش طباطبایی در تئاتر به یک بلوغ رسیده او طی این سالها در تئاترهای سختی بازی کرده از « فصل شکار بادبادکها» تا فیلم–نمایش «آینههای روبه رو».
او در کار اولی بیش از ۹۰ دقیقه در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنهای تقریبا معلق یک نمایش سخت را به سرانجام میرساند و در دومی مسیر استحاله شدن یک دختر را باز آفرینی میکند. آنهم در دو مدیوم صحنه و تصویر. او با کوله باری از این تجربیات به مصاف نمایش موزیکال «مری پاپینز» رفته و از پس آن برآمده است.
منبع: ایسنا برچسب ها: بهنوش ، طباطبایی ، از پس کاراکتر
منبع: خرداد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۸۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اضافهشدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی، به مناسبت بزرگداشت دهه کرامت، شش نمایش دیگر با مضامین فرهنگ رضوی و با هماهنگی دبیرخانه هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی، در شهر محل تولیدشان، این رویداد را همراهی میکنند.
شش نمایش که همزمان با هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی اجرا خواهند شد به این شرح معرفی شدند:
۱. نمایش«سنجاب» نوشته لیلا روغنگیر قزوینی و کارگردانی مهدی روز بهانی از ۱۳ تا ۳۰ اردیبهشت در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه میرود.
۲. نمایش«الو سلام» نوشته مهرداد رایانیمخصوص و کارگردانی قباد دارابی در روزهای ۲۵ و ۳۰ اردیبهشت در پلاتوی الغدیر شهر اسلامآباد غرب به صحنه میرود.
۳. نمایش«پانما» نوشته مجید کاظمزاده مژدهی و کارگردانی لیلا مهدی آبادی از۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت در تئاترشهرِ شهر کرمانشاه به صحنه میرود.
۴. نمایش«پیچ کمر» نوشته و به کارگردانی سید محید میر حسینی از ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت در آمفی تئاتر پروفسور حسابی شهر تفرش به صحنه میرود.
۵. نمایش«دستهای سرخ» نوشته سیدحسین فداییحسین و کارگردانی سیدرضا رفیعی از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت در پلاتو حسین پناهی شهر یاسوج به صحنه میرود.
۶. نمایش«سفر سوزنبان» نوشته مهدی صالحیار و به کارگردانی علی مجیدپور، همزمان با دهه کرامت در تئاتر شهر شهر تبریز به صحنه میرود.
هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، بخشی از بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) به ریاست فرهاد قائمیان است که با محوریت اجرای عمومی آثار در شهرهای محل تولید، از اواخر فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار میشود.
کد خبر 6093053 فریبرز دارایی