Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@07:40:55 GMT

۳۰ درصد تولید علم کشور در حوزه علوم پزشکی است

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۸۹۷۳

۳۰ درصد تولید علم کشور در حوزه علوم پزشکی است

شاهین آخوندزاده روز سه شنبه در استارتاپ بین المللی فناوری‌های نوین سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد با بیان اینکه ایران همیشه از نظر رشد علمی از سال ۱۹۶۸ به این سو در میان کشورهای برتر قرار داشته است، گفت: گرچه جنگ هشت ساله با عراق زیرساخت‌های علمی کشور را دچار مشکل و آسیب کرد و کشوری که می‌توانست جهش بلند علمی داشته باشد در برهه ای عقب افتاد اما به تدریج پیشرفت علمی به هدف اصلی دولت‌ تبدیل شد و از سال ۲۰۱۶ به کشور اول منطقه در تولید علم تبدیل شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص اعتبارات پژوهشی وزارت بهداشت در سال گذشته اشاره کرد و  ادامه داد: سال ۹۷ این اعتبارات ۴۹ میلیون دلار بود و با وجود تحریم های ۱۰۰ درصدی دشمن پیشرفت خوبی در فعالیت های پژوهشی داشتیم.

آخوندزاده با بیان اینکه ایران در انتشار مقالات علمی نیز در بین کشورهای منطقه از رتبه ممتازی برخوردار است،گفت: مهم ترین دستاورد ما ایجاد نیروی انسانی محقق است که ۲ برابر ترکیه و ۳ برابر مصر است اما مشکل مهم ما توسعه کمی است به طوری که ایران با رتبه شانزدهم علمی در دنیا ۲هزار و ۷۰۰ واحد دانشگاهی دارد اما کانادا دارای ۹۶ واحد دانشگاهی است و همین توسعه کمی می‌تواند آسیب بزند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از سیاست‌های ما کمی بوده است،ادامه داد: یکی از سیاست‌های نادرست، توسعه سرطانی تحصیلات تکمیلی بدون استانداردهای لازم یعنی زیرساخت، استاد با کیفیت و دانشجوی با صلاحیت علمی بوده است.

وی اظهار داشت: نتیجه این موضوع وجود هزاران دانشجوی Ph.d در ایران است که هر کدام تنها یک تا سه مقاله از خود ارایه کرده اند.

آخوندزاده یادآور شد: همچنین توسعه کمی مجلات بدون استاندارد لازم یکی دیگر از این مشکلات توسعه کمی است  برای مثال در وزارت بهداشت ۴۳۰ مجله و در وزارت علوم ۱۲۸۰ مجله با این شرایط منتشر می شود.

این استاد دانشگاه تهران، تربیت دانشجوی بدون کیفیت و در نهایت چاپ مقالات نازل در داخل و خارج از کشور و عقب ماندگی اعتبارات پژوهشی از برنامه های مصوب را نیز از دیگر آفات این توسعه کمی علمی در کشور عنوان کرد.

آخوندزاده با اشاره به چالش‌های رو به رو گفت: بی توجهی مدیران ارشد به اعتبارات پژوهشی لازم برای ادامه این حرکت علمی، کاهش ارزش پول ملی و  تحریم‌های مالی که در عمل موجب تحریم علمی نیز می‌شود می تواند به افت توسعه علمی منجر شود.

وی ادامه داد: در همین شرایط کشورهای همسایه از جمله عربستان ، امارات و قطر به توسعه علمی با قدرت دلارهای نفتی روی آورده اند که مثال بارز آن پیشی گرفتن تعداد مقالات بر اساس ESI عربستان در سال۲۰۱۸ از  ایران است.

آخوندزاده افزود: اصرار بر مدل جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی در ایران و کاهش ارتباطات بین المللی آسیب بزرگی به فعالیت های پژوهشی و توسعه علمی کشور وارد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بدون اعتبارات مالی نمی توان رتبه پژوهشی کسب کرد،گفت: امروز در شرایطی که بسیاری از صنایع ما دچار شکست شده‌ اند عمده داروهای مصرفی ایران در همین دوران تحریم داخل کشور تولید می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: بسیاری از افراد انتقاد می کنند که مقالات علمی چه خروجی برای کشور داشته است در حالی که همین شرکت‌های دانش بنیان‌ در حوزه داروسازی نتیجه تعداد مقالاتی است که از نظر برخی افراد فایده ای ندارند.

وی با بیان اینکه شرت های دانش بنیان می توانند با صنعت ارتباط برقرار کنند،گفت: ما در حوزه داروسازی رتبه هشتم و در استناد به مقالات این حوزه جلوتر از فرانسه در رتبه هفتم قرار داریم.

استاد روان پزشکی دانشگاه تهران افزود: اکنون در آستانه تصویب بودجه سال ۹۹ خبرهای خوبی از لایحه دولت برای آموزش عالی نمی‌شنویم و اگر بودجه سال آینده مانند سال قبل باشد نمی‌توانیم رقابت خوبی با کشورهای دیگر کنیم.

وی در ادامه به وضعیت پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین اشاره کرد و گفت: این دانشگاه گرچه از نظر رتبه تعداد مقاله در جایگاه ۲۸ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است اما در حوزه فناوری با عملکردی مطلوب در رتبه ۱۲ قرار دارد.

آخوندزاده، تعداد مقالات این دانشگاه را هزار و ۸۱۱ و استناد به آن را ۱۳ هزار مورد عنوان کرد و افزود: از ۲۸۵ عضو هیات علمی این دانشگاه  ۱۰۴ نفر شامل ۳۰ درصد اعضا، اساتید خاموش دانشگاه هستند یعنی حداکثر یک مقاله داشته اند.

۱۴۲ ایده از سراسر کشور به استارتاپ بین المللی فناوری های نوین سلامت در دانشگاه علوم پزشکی قزوین ارسال شده که در روز ۱۴ آذرماه ۳۰ ایده برتر پذیرفته خواهد شد.

برچسب‌ها علوم پزشکی استان قزوین طرح پژوهشی علم و فناوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علوم پزشکی استان قزوین طرح پژوهشی علم و فناوری علوم پزشکی استان قزوین طرح پژوهشی علم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۸۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی پاویون دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی ویتنام ۲۰۲۴

پاویون ملی شرکت‌های دانش‌‍‌بنیان در رویداد بزرگ نمایشگاهی حوزه سلامت شرق آسیا با حمایت سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در ویتنام برپا می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پاویون ملی شرکت‌های دانش‌‍‌بنیان در رویداد بزرگ نمایشگاهی حوزه سلامت شرق آسیا با حمایت سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، اردیبهشت 1403 در کشور ویتنام برپا می‌شود.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی پزشکی و داروسازی ویتنام از 9 تا 12 می (مطابق با 20 تا 23 اردیبهشت ماه 1403) در محل کاخ فرهنگی ویت خو در شهر هانوی پایتخت ویتنام برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه بر روی ارائه به‌روزترین فناوری‌ها، پیشرفت‌ها و دستاوردهای برجسته این حوزه متمرکز خواهد بود، به طوری که متخصصان و فعالین حوزه سلامت و پزشکی از سراسر جهان برای تبلیغات و معرفی محصولات، تبادل تجربیات و بهره‌گیری از فرصت‌ها در سرمایه‌گذاری، تولید و گسترش کسب و کار در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران

غرفه‌داران و مخاطبین این نمایشگاه از حوزه های تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، تولیدکنندگان دارویی، تجهیزات و خدمات زیبایی، تجهیزات تشخیص و درمان بیماری‌ها، تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات توانبخشی هستند.

شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی حضور در این پاویون تا روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 فرصت دارند در سامانه کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری به نشانی https://tesc.ir/service/8/1 ثبت‌نام کنند و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09355242413 تماس بگیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز
  • برپایی پاویون دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی ویتنام ۲۰۲۴
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز