Web Analytics Made Easy - Statcounter

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد روستایی استان ایلام باوجود محرومیتی که دارند اما سرزنده و پویا، مآمن و پناهگاهی برای حضور جوانان و نوجوانان روستایی برای انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری و این روزها استقبال خوبی از اجرای طرح ملی «فهما» دارند.

خبرگزاری شبستان- ایلام: چند میز چوبی تمیز با صندلی‌هایی که دور آن چیده شده است، قفسه‌هایی مرتب در کنار هم و با ردیفی به هم متصل، تمام فضای دیوار داخل اتاق حدود 100 متری را پوشانده است، گوشه‌ای از میزهای دورهم چیده شده، چند پسر جوان باعلاقه‌ای خاص کتاب‌هایی را گاهی در دست می‌گیرند و گاهی هم‌روی میز می‌گذارند و ورق می‌زنند، گویی با عطش و علاقه، دنبال مطلبی در این کتاب‌ها می‌گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کتابخانه فضایی آرام و مطبوع دارد، بوی عطری هم که از دستگاه مخصوصی پخش می‌شود به مشام می‌رسد، البته این ابتکاری جالب است، نیم ساعتی که از ورود ما می‌گذرد بر تعداد جوانان و نوجوانان حاضر در کتابخانه کانون فرهنگی و هنری افزوده می‌شود، نوجوانانی که هرچند رنگ و بوی محرومیت می‌دهند اما شاید فضای کانون فرهنگی و هنری و کتابخانه برای آنان این‌گونه نباشد، یعنی کتابخانه این کانون در حد کتابخانه‌های شهری است.

 

اینجا، کتابخانه کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود (عج) روستای میش خاص از توابع بخش سیروان است، مدیر این کانون فرهنگی و هنری و کتابخانه «عباس جهانگرد» است، او می‌گوید که این کتابخانه و کانون فرهنگی و هنری در باهمت جوانان این روستا در راستای فعالیت‌های فرهنگی و هنری تأسیس‌شده است و تاکنون نیز باهمت هیئت‌امنای مسجد و با محوریت کانون فرهنگی و هنری، برنامه‌های متنوعی در سطح این کانون برای جوانان و نوجوانان با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام برگزارشده است.

 

 این کتابخانه روبروی مسجد قرار دارد و علاوه بر تمام طول روز، در هنگام نمازهای یومیه و بعد از انجام فریضه نماز، همواره پذیرای جوانان و نوجوانان است و از این فضای کتابخانه در راستای مطالعه و کتاب‌خوانی به‌خوبی استفاده می‌شود و هر وقت هم نوجوان و جوانان روستا، کتابی بخواهند امانت‌داده می‌شود، البته با توجه به نزدیکی این کتابخانه به مسجد، این کانون فرهنگی و هنری، پاتوق جوانان و نوجوانان مسجدی است.

 

کانون فرهنگی و هنری روستای حیدرآباد میش خاص که در سال ۱۳۹۳ به همت جوانان متعهد و بااخلاق روستای حیدرآباد تأسیس‌شده است، به گفته «عباس جهانگرد» این کانون فرهنگی و هنری دارای ۵۰۰ نفر عضو است و هم‌اکنون در حال ثبت‌نام اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مسجد در سامانه فرهنگی و هنری مساجد ایران «فهما» هستند.

 

جهانگرد با اشاره به اینکه اجرای طرح ملی فهما موجب ایجاد انگیزه مضاعفی در بین اعضای و مسئولان کانون فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور در یک رقابت سالم و فرهنگی شده است، گفت: به‌طورقطع اجرای طرح ملی فهما و ثبت فعالیت‌ها در این سامانه، زمینه‌ساز تحرک بیشتر در سطح کانون‌ها خواهد بود.

 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود (عج)، گفت: ساختمانی که از آن، هم به‌عنوان کتابخانه و هم به‌عنوان کانون فرهنگی و هنری استفاده می‌شود در طول سال، پذیرای جوانان علاقه‌مند به فرهنگ، هنر دینی و مذهبی است که نقش مهمی در راستای جذب جوانان به مسجد دارد.

 

جهانگرد یادآور شد: مسجد سیدالشهدا (ع) روستای حیدرآباد روبروی این کانون قرار دارد و همین امر، موجب ارتباط و پیوند نزدیکی بین کانون‌های فرهنگی و هنری و هیئت‌امنا و نمازگزاران، اقشار مختلف مردم مسجد شده است و ارتباط بسیار خوبی بین مردم روستا، اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مسجد، هیئت‌امنا و امام جماعت این مسجد وجود دارد.

 

مسئول کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود (عج) یادآور شد: هم‌اکنون 5 هزار جلد کتاب در قفسه‌های این کتابخانه وجود دارد، برخی قفسه‌های کتاب تا جایی که فضای کانون اجازه داده است در داخل فضای ساختمان تعبیه‌شده است، برخی از قفسه‌های دیگر نیز در داخل فضای محیطی مسجد قرار دارد که مراجعه‌کنندگان به مسجد و همچنین کانون فرهنگی و هنری از این کتاب‌ها بهره‌مند‌می شوند و می‌توانند با حضور در مسجد و کانون از این کتاب‌ها استفاده کنند.

 

وی بیان کرد: جوانان و نوجوانان می‌توانند با حضور در کانون فرهنگی و هنری از فضای آن برای مطالعه استفاده کنند و همچنین می‌توانند کتاب را به امنت برده و سپس برگردانند، امسال نیز با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان به‌ویژه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام، ۵۰۰ جلد کتاب هم به مردم و مدارس ابتدایی و راهنمایی این روستا اهداشده است.

 

جهانگرد گفت: با همکاری دادستان استان در زمینه اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان، در محل مسجد و کانون فرهنگی و هنری با حضور قضات، مشاوره حقوقی رایگان به مردم این روستا ارائه‌شده است و همین امر کمک شایانی به مردم این روستا در راستای حل مشکلات قضایی کرده است.

وی بیان کرد: از دیگر فعالیت‌هایی که با همکاری دادگستری استان در این کانون برگزارشده دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی با محوریت ازدواج، طلاق و آسیب‌های اجتماعی است که در این دوره‌های آموزشی، مردم روستا از مشاوره‌های حقوقی، راهنمایی و هدایت‌های وکلا و قضات استفاده می‌کنند.

 

مسئول کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود (عج) گفت: در هر جلسه از این دوره‌های آموزشی، بیش از ۱۵۰ نفر از اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مسجد و اهالی روستا حضورداشته‌اند، این روستا بیش از یک هزار نفر جمعیت دارد که البته تراکم جمعیت این روستا، بستگی به فصول مختلف سال دارد و در تابستان جمع با توجه به اینکه این روستا یک روستای هدف گردشگری هست میزان جمعیت روستا بیشتر است.

 

جهانگرد بیان کرد: کانون فرهنگی و هنری همیشه بر روی جوانان و افراد مختلف مردم روستا باز است و فعالیت‌های مختلف فرهنگی، ملی، مذهبی و مناسبت‌های در طول سال برگزار می‌شود که مورد استقبال مردم روستا قرار دارد و هم‌اکنون این کانون به محلی برای رجوع مشکلات مردم و محلی برای حضور جوانان و نوجوانان تبدیل‌شده است بسیاری از برنامه‌ریزی‌های روستا در محل همین کانون فرهنگی و هنری با حضور هیئت‌امنای مسجد، امام جماعت و با همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی ازجمله ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برگزار می‌شود.

 

طرح ملی «فهما» (فرهنگی و هنری مساجد ایران) باهمت ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور به‌منظور ثبت فعالیت‌ها و رویدادهای کانون‌ها راه‌اندازی شده است که بر اساس این طرح، برترین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور وبرترین ستاد استانی با بررسی‌های انجام‌شده از طریق این سامانه معرفی و مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

 

پایان پیام/92

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد انتخابات مسجد انتخابات مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان طرح ملی فهما یادواره شهدا طرح فهما استان ایلام کانون های مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۰۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار در رشت

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان گفت: در این کارگاه آموزشی ۱۴۰ نفر از مربیان فعال کانون‌های تربیت محور مساجد گیلان آموزش‌های لازم را برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و دینی در مساجد را از اساتید فرا گرفتند.
حجت الاسلام رضا حاجتی افزود: تفاوت کارفرهنگی با کارتربیتی، فرآیند جذب و حفظ نوجوان، رفتار شناسی، اختلال دوران نوجوانی، آشنایی با مسائل نوجوان، بازی، بازوی تربیت و برنامه سازی و قالب‌های تربیتی از موضوعات این کارگاه آموزشی یک روزه است. 
مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با بیان اینکه امروز دشمنان فرهنگ و دین را هدف قرار داده اند تصریح کرد: همه ما باید با بهره گیری از ظرفیت‌های مساجد با این ترفند‌ها و توطئه‌ها مقابله کنیم. 
وی با تاکید براینکه در مقابله با جنگ نرم جوانان و نوجوانان بایدآموزش‌های لازم را فرا گیرند افزود: از ظرفیت‌های مساجد در راستای تربیت درست نسل جدید باید بیش از پیش بهره گرفته شود.
وی با بیان اینکه مضمار به معنی میدان و عرصه است گفت: امروز همه ما باید در میدان جنگ نرم حضور داشته باشیم و با برپایی فعالیت‌های فرهنگی گسترده جوانان را بیش از پیش در برابر تهاجمات فرهنگی واکسینه کنیم.
وی افزود: طراحی بازی، تدوین قالب‌های تربیتی و برنامه سازی تربیتی از دیگر برنامه‌های است که در این کارگاه‌های آموزشی دنبال می‌شود.
مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان به رویداد فرهنگی و هنری هزار مشعل اشاره و تصریح کرد: در میدان جنگ تمدنی نیازمندیم که مشعل‌های فراوان در همه مناطق داشته باشیم، و کارگاه آموزشی و تربیتی یک روزه مضمار در راستای این رویداد در استان اجرا شده است.
رحیم شوقی شهردار رشت هم در این کارگاه آموزشی گفت: امروز دشمنان در فضای مجازی فعالیت‌های گسترده‌ای علیه دین اسلام و نظام دارند و ما باید طرح‌های گسترده تری در مقابله با این ترفنده‌های دشمنان تدوین و اجرایی کنیم. 
وی با تاکید براینکه از ظرفیت‌های مساجد بهره گرفته شود افزود: کانون‌های مساجد امروز خط مقدم مقابله با این توطئه های دشمنان در فضای مجازی هستند. 
محمد حسین کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر اینکه برنامه‌های جوان پسند در مساجد برگزار شود، گفت: با برنامه‌ها و طرح‌های مسجد محور و تربیتی زمینه‌ی حضور مردم و جوانان را در مساجد افزایش دهیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار در رشت
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • تجلیل از معلمان روستای احمد آباد سفلی در تکاب
  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد