Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در شرایط کنونی که برخی کشورهای معاند سعی در ضعیف کردن سیستم اقتصادی کشور با تحریم فروش نفت دارند، صنعت استراتژیک و ارزآور پتروشیمی برگه برنده ایران در جنگ تمام عیار اقتصادی است. اما سرپا نگه داشتن و رونق بخشیدن به این صنعت نیازمند تامین مالی قابل توجه است که سرمایه گذاران خارجی نقش مهمی در این تامین مالی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه علیرضا جهانگیری سفیر سابق ایران در هلند معتقد است، باتوجه به شرایط برتر ایران در صنعت پتروشیمی، این حوزه استعداد مناسبی برای رشد و توسعه دارد که نیازمند توجه سرمایه گذاران است چراکه در یک سال گذشته که فروش نفت خام ایران با چالش های متعددی روبرو است، پتروشیمی جایگزین مناسبی برای فروش نفت خواهد بود.

از سوی دیگر یکی از موانع موجود در رشد و رونق این صنعت، روش های تامین مالی و سرمایه گذاری پروژه های پتروشیمی است. اما دستگاه دیپلماسی کشور با ایجاد تشکیلاتی سعی در ارائه استعدادهای بومی ایران و جذب سرمایه گذاری خارجی نموده که این تشکیلات می تواند در زمینه تامین مالی پتروشیمی نیز موثر باشد.

سفیر سابق ایران در هلند، در خصوص سازوکار معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: این معاونت در دوران های مختلف تشکیل شده اما متاسفانه در برهه ای از زمان این معاونت از تشکیلات حذف شد ولی مجددا قریب به 20 ماه است که کار خود را با عنوان «معاونت اقتصادی دستگاه دیپلماسی» از سر گرفته است.

وی هدف از تشکیل این معاونت را تسهیل اقتصاد و روابط خارجی با سایر کشورها عنوان کرد و گفت: هدف این نبود که با شکل گیری این بخش، تصدی گری انجام شود چراکه هدف این تشکیلات هماهنگی امور اقتصادی خارجی است که هر دو هفته یکبار جلساتی را با حضور معاونین و مسئولین نهادهای مختلف و سفرای کشورهایی که شرکای اصلی ما در دوران جدید هستند برگزار می کند.

جهانگیری با اشاره به نقش مهم صنعت پتروشیمی در رونق اقتصادی و ارزآوری گفت: در شرایط فعلی که تحریم ها قلب اقتصاد کشور را نشانه رفته، فعالیت صنعت پتروشیمی بسیار ارزشمند و قابل تمجید است از این رو به نظر می رسد که باید در این جلسات دستگاه دیپلماسی نیز از نزدیک با فعالان حوزه پتروشیمی در خصوص برطرف کردن موانع به گفت و شنود بپردازیم.

وی ساختار کلی تشکیلات «معاونت اقتصادی دستگاه دیپلماسی» را اینگونه تشریح کرد که این نهاد در سه حوزه اداره کل و یک بخش مربوط به دیپلماسی اقتصادی چندجانبه شامل ارتباط با سازمان های بین المللی همچون اکو ، WTO و اوراسیا فعالیت می کند. جهانگیری افزود: به جز «دیپلماسی اقتصادی چند جانبه»، در حوزه های مربوط به تسهیل تجارت خارجی و جذب گردشگر و گردشگری سلامت و اقتصاد دانش بنیان فعالیت های مفیدی انجام پذیرفته که این فعالیت ها را به صورت مستمر به سفارت خانه ها انعکاس می دهیم . همچنین سعی می کنیم برای شرکت های تولیدی داخلی، بازار خارجی مناسبی در آن سوی مرزها فراهم کنیم. به عقیده سفیر سابق ایران در هلند، بخش پتروشیمی هم می تواند جایگاه مناسبی در این تشکل داشته باشد.

جهانگیری در مورد نحوه اطلاع رسانی فعالیت های این تشکل نیز گفت: سایتی فراهم شده که اطلاعات مربوط به سفارت خانه های ایران در سایر کشورها و افرادی که در آن ها فعالیت می کنند و موضوعات مربوط به امکان سرمایه گذاری در ایران به نمایش گذاشته می شود. وی افزود: تلاش شده تا از تجارب بسیار ارزشمندی که در سفارت خانه های کشورمان در سایر نقاط جهان وجود داشته و ارتباطاتی که با خارج از کشور داشتیم، در جهت دهی اقتصاد کشور نقش مثبتی را ایفا کنیم.

این مسئول، از نمونه های موفق جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی را، فعالیت در پتروشیمی همت عنوان کرد و گفت: اخیرا برای تسریع در امور این پتروشیمی جلساتی را با برخی سرمایه گذاران خارجی داشتیم که به دلیل نحوه عملکرد متفاوت پتروشیمی همت در کمک به حفاظت از محیط زیست با جذب گاز CO2 و تبدیل آن به کود اوره، خوشبختانه موافقت هایی اعلام شده که می تواند نشانگر فعالیت مثبت تشکیلات «معاونت اقتصدای دستگاه دیپلماسی» در جذب سرمایه گذاری خارجی باشد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: پتروشیمی سرمایه گذاری فروش نفت تحریم نفت ایران کاهش فروش نفت فروش نفت خام ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۰۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در چهار استان نفت و گازخیز کشور اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، با بیان اینکه امروز یکی از رویدادهای مهم اقتصادی صنعت نفت با مشارکت مردم را شاهد هستیم، گفت: برای تحقق برنامه‌های تولیدی باید سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام دهیم که در دولت سیزدهم این کار زیربنایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: پیش‌تر تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، اما با ابتکار وزیر نفت و هماهنگی لازم با دولت قرار شد پتروشیمی‌ها نیز در بالادست صنعت نفت حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: پیش از این حضور سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنعت نفت را تجربه کرده بودیم و نتیجه آن قراردادی ۱۳ میلیارد دلاری شد که در تاریخ صنعت نفت و کل کشور بینظیر و منحصر به فرد بوده؛ از آن حجم هم ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مربوط به توسعه میدان‌های مشترک بوده است.

خجسته‌مهر با اشاره به امضای قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار و دیگر میدان‌ها در مجموع به ارزش ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار با حضور بانک‌ها گفت: به‌تازگی با امضای قرارداد فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کارهای بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور در چهار استان خوزستان، فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد افزوده می‌شود.

معاون وزیر نفت گفت: امسال با همکاری بخش خصوصی و هلدینگ‌های پتروشیمی، جهش دوم در سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها را رقم می‌زنیم که این سرمایه‌گذاری مولد، راهبردی و معنادار است زیرا قراردادهایی جذاب، زودبازده و درآمدزا هستند.

خجسته‌مهر سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: معنای سال جهش تولید با مشارکت مردم این است که بسیاری از مردم ایران جزو سهام‌داران خرد و کلان واحدهای پتروشیمی هستند و هرکدام از آنها که پولی دارند در پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع قراردادهایی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار امضا شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • ورود پتروشیمی ها به بالادست نفت بازی برد_برد است
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت