Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهریار نیازی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران روز سه شنبه به عنوان نخستین سخنران این نشست، به بررسی واژگان استنباط شده کودک همسری در قرآن پرداخت و بیان کرد: بخش بزرگی از قوانین حقوقی از متن گرفته شده نه از واقعیت های اجتماعی و مبنای متن هم تفسیرهایی از قرآن و سنت هستند.
وی با اشاره به اینکه راه ورود به این مباحث از زبانشناسی می گذرد و به همین دلیل علوم صرف و نحو مطرح شد، خاطرنشان کرد: دستور زبان عربی قرآن به دلیل تکامل از صدر تا ذیل تقسیم بندی جنسیت دارد، پس وقتی درباره قوانین به آن اشاره می کنیم باید لایحه های زبانی و متن را بشکافیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نیازی متذکر شد: در قرآن ترتیبات جمله مهم است نه کلمات و از سطح جمله باید فراتر برویم. امنیت انسانی یک ارزش است و تمام فقه باید بر آن بنا شود. نباید فراموش کرد وقتی امنیت یک زن به خطر بیافتد زنگ های آیات به صدا درمی آید.
این مدرس دانشگاه یادآور شد: در قرآن تعدادی واژه وجود دارد که مربوط به زنان می شود وقتی از بنات سخن می گوید به معنای انسان مونث است اما وقتی از فتا می گوید افرادی هستند که می توانند وارد زوج گزینشی شوند. واژه طفل هم معنای خاص خود را دارد و نمی توان از آن سوءاستفاده کرد. کلمه نسا و امرات هم زنان بالغ را دربر می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در قرآن سن زیستی و رشد روانی ملاک ازدواج است. مجموعه ای از ارزش ها و هنجارها در آیات قرآن تکرار شده و اگر آن نیت و هدف کشف شود همه چیز سرجای خود خواهد بود اما اگر صرفا زبان جنسیت زده را ملاک قرار دهیم موارد به نفع مذکر مصادره می شود و استنباط ها ناصحیح خواهد بود.

نشست طرح افزایش حداقل سن ازدواج امروز (سه شنبه) با حضور شهریار نیازی عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران، حجت الاسلام حسین عندلیب استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام داود مهدوی زادگان عضو هیات علمی پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل و هاجر آذری عضو هیات علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس نشست بازخوانی مبانی موافقان و مخالفان طرح افزایش حداقل سن ازدواج (کودک همسری) برگزار شد.
در این نشست، موافقان با اشاره به تفسیر قرآن، وقایع موجود در جامعه و پیامدهای کودک همسری و غیره، خواهان افزایش قانونی حداقل سن ازدواج که بنابر قانون فعلی ۱۳ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران است، بودند و مخالفان این طرح بر عدم لزوم افزایش قانونی کردن این سن تاکید داشتند.

ادامه دارد ...

برچسب‌ها کودک همسری طرح افزایش حداقل سن ازدواج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کودک همسری طرح افزایش حداقل سن ازدواج کودک همسری طرح افزایش حداقل سن ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۲۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «برخورد پلیس با اندک دانشجویان یکی دو دانشگاه در آمریکا براساس قانون بوده است.»، «پلیس در این برخورد‌ها هیچ رفتارخشونت آمیزی نداشته و این دانشجویان بودند که علیه پلیس و دیگر دانشجویان خشونت به خرج داده اند.»

این روایت رسانه‌های فارسی زبان خارجی از جنبش دانشجویی در آمریکاست که برای آزادی فلسطین در حدود ۶۰ دانشگاه آمریکا و چندین دانشگاه در اروپا آغاز شده و در حال گسترش است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • افزایش حداقل دستمزد به‌جای حق مسکن/ پیشنهادی بررسی می‌شود که کارگران پس از ۵ سال کار دائمی شوند
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده
  • اول سلام بعد تاج‌گذاری در کاخ اختصاصی
  • جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • مخالفان اعتبازدایی از اسناد عادی از افشای اموالشان می‌ترسند