Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: این سخن که گفته می‌شود ارتش غافلگیر شده صحت ندارد و در واقع ما با توجه به تحرکات عراق می‌دانستیم جنگی در حال تدارک است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دریادار دوم بازنشسته «علی اکبر اخگر» از فرماندهان یگان‌های شناور و عملیات‌های نیروی دریایی در شمال خلیج فارس در هشت سال دفاع مقدس با اشاره به هوشیاری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ماه‌های پیش از آغاز جنگ اظهار کرد: از ماه‌های ابتدایی سال ۵۸ ارتش متوجه تحرکات عراق در منطقه و افزایش حضور ناو‌های غربی در این منطقه شده بود در همین راستا طرح رسمی برای مقابله با تهدیدات دشمن آماده و آن را به واحد‌های خود برای اجرا ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: این سخن که گفته می‌شود ارتش غافلگیر شده صحت ندارد و در واقع ما با توجه به تحرکات عراق می‌دانستیم که این کشور خود را برای تهاجم آماده می‌کند اخگر با بیان اینکه رژیم عراق در دریا چند هدف کلان را دنبال می‌کرد، خاطرنشان کرد:این کشور به دنبال این بود که نیروی دریایی ایران را از کار بیندازد و در ادامه این زمینه را فراهم کند که کشور مورد محاصره اقتصادی قرار گیرد و از صادرات نفت ایران جلوگیری کند، ولی ما متوجه این استراتژی شدیم و تلاش کردیم که راهبرد دشمن را به خودشان برگردانیم و همانطور که ناخدا صمدیان بیان کردند در عملیات مروارید بخش اعظمی از نیروی دریایی رژیم بعث عراق از کار افتاد و آن‌ها با شکست سنگینی مواجه شدند.

وی ادامه داد: ما همچنین سلسله عملیات‌هایی را روی پایانه‌های نفتی عراق انجام دادیم و این باعث شد که عراق نتواند از آن منطقه نفت صادر کند و در همین چارچوب یک ضربه اقتصادی بزرگ به عراق وارد شد.

این فرمانده بازنشسته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دشمنان باید بدانند که ما برای دفاع از سرزمین خود همیشه آماده هستیم و در این ارتباط آماده فداکاری و جان فشانی هستیم گفت: در آن مقطع با توجه به اینکه رژیم بعث عراق در زمین و دریا زمین گیر شده بود، تلاش کرد نیروی دریایی خود را با استفاده از امکانات برخی از کشور‌های غربی و شرقی تجهیز کند و سپس با استفاده از آن‌ها به کشتی‌های تجاری و نفتکش ایرانی در دریا حمله کند به نحوی که تردد کشتی‌ها در این منطقه با مشکل روبه رو شود و بنادر ما از کار بیفتند، در همین چارچوب تصمیم گرفتیم که وظیفه اسکورت کشتی‌های تجاری را در دریا بر عهده بگیریم تا امنیت آن‌ها تامین شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: در طول هشت سال جنگ تحمیلی نیروی دریایی کشور تلاش کرد چرخه اقتصادی کشور را سالم نگه دارد در واقع با اقدامات نیروی دریایی در خلیج فارس و با پشتیبانی نیرو‌های هوایی ما توانستیم چرخه اقتصادی کشور را سالم نگه داریم تا راه برای صادرات و واردات کشور بسته نشود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تاریخ دفاع مقدس حزب بعث عراق ایران و عراق دفاع مقدس غافلگیری ارتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۳۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها

امیر کویت و پادشاه اردن با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند تنش‌ها در منطقه باید کاهش یابد، از تشدید تنش نظامی اجتناب شود و راهکارهای مسالمت‌آمیز، عادلانه و جامعی برای درگیری‌ها ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت و عبدالله دوم، پادشاه اردن امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای مشترک بر لزوم اتخاذ تصمیمی در راستای برقراری فوری آتش‌بس در غزه و حفاظت از غیرنظامیان تاکید کردند.

براساس گزارش الجزیره، دو طرف در این بیانیه مشترک اعلام کردند تنش‌ها در منطقه باید کاهش یابد، از تشدید تنش نظامی اجتناب شود و راهکارهای مسالمت‌آمیز، عادلانه و جامعی برای درگیری‌ها ایجاد شود.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت امنیت و ثبات دریانوردی در گذرگاه‌های دریایی منطقه مطابق با قوانین بین‌المللی تاکید شده است.

پادشاه اردن و امیر کویت در این بیانیه مشترک مخالفت خود را با هر چیزی که منجر به توسعه جنگ، حملات زمینی به رفح یا کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین‌هایشان شود، اعلام کردند.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت تکمیل ترسیم مرزهای دریایی میان کویت و عراق براساس معاهده‌های بین‌المللی و نیز احترام گذاشتن به حاکمیت کویت در مرزهای دریایی و زمینی‌اش براساس قطعنامه ۸۳۳ شورای امنیت سال ۱۹۹۳ تاکید شده است.

در این بیانیه همچنین بر پایبندی به توافقنامه تنظیم کشتیرانی دریایی در خور عبدالله بین کویت و عراق و لزوم پایبندی به پروتکل مبادله امنیتی و تجدید نظر عراق در تصمیم‌گیری برای لغو آن تاکید شده است.

توافق خور عبدالله یا توافق تنظیم کشتیرانی دریایی در خورعبدالله، یک توافقنامه مرزی بین‌المللی بین عراق و کویت است. این توافق در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۳ در بغداد و در راستای اجرای قطعنامه شماره ۸۳۳ صادر شده توسط شورای امنیت در سال ۱۹۹۳ پس از چندین قطعنامه پس از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ و نیز در ادامه فرایند تعیین مرز بین دو کشور به تصویب رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • امیردریادار ایرانی : آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • عملیات وعده صادق موجب شادی عدالت‌خواهان جهان شد
  • نیروی دریایی ارتش به داد سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان رسید + فیلم
  • فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها
  • امروز نیروی هوایی ارتش، نیرویی آماده و با اقتدار برای حفاظت از کیان کشور است