Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@22:06:05 GMT

راستاد:خالی ماندن ۸۰ درصد ظرفیت بنادر شمالی

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۵۶۵۹۲

راستاد:خالی ماندن ۸۰ درصد ظرفیت بنادر شمالی

محمد راستاد که هم اکنون برای شرکت در نشست مشترک مقامات ارشد سازمان بنادر ایران‌ با مقامات دریایی و وزارت حمل و نقل روسیه در مسکو به سر می‌برد و با مقامات بخش خصوصی و دولتی این کشور دیدار کرده است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با معاونت وزارت حمل و نقل روسیه و مدیرعامل آژانس فدرال حمل و نقل دریایی و رودخانه‌ایی این کشور جلسات و دیدارهای متعددی داشتیم و درباره موضعات مهمی از جمله چگونگی بهبود و ارتقاء همکاری‌های دریایی و بندری، حمایت از سرمایه گذاری دو کشور، شناسایی مدارک دریانوردان روسی و ایرانی و همکاری سازمان بنادر ایران با موسسه رده بندی روسیه بحث و بررسی فراوانی داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برنامه‌ریزی برای افزایش حجم عملیات حمل کالا در دریای خزر و برقراری و توسعه روابط بخش‌های خصوصی دو کشور جهت توسعه همکاری‌های بندری و دریایی، ایجاد خطوط منظم کانتینری به منظور توسعه حمل و نقل کانتینری بین بنادر  ایران و روسیه، راه اندازی خطوط کشتیرانی رو – رو ریلی بین بنادر ماخاچ کالا در روسیه و امیرآباد در ایران و لزوم ایجاد کارگروه منطقه ای هیدروگرافی در دریای خزر، معافیت ویزایی برای پیاده و سوار شدن دریانوردان دو کشور، تسهیل ورود و اجازه پهلودهی شناورهای کشتیرانی دریای خزر در کلیه بنادر ساحلی کشور روسیه، لایروبی و تعمیق کانال رودخانه ولگا و عدم الزام به تغییر پرچم شناورهای ایرانی که قرار است برای انجام تعمیرات به بنادر مستقر در رودخانه ولگا وارد شوند، از دیگر مباحثی بود که درباره آن‌ها به تفاهم های خوبی رسیدیم.

برنامه ایران و روسیه برای گسترش تبادلات تجاری به کجا رسید؟

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میزان تبادلات تجاری ایران و روسیه چقدر است و تا چه اندازه قابل افزایش است، گفت: در حال حاضر ۲.۷ میلیون تن میزان مبادلات تجاری دو کشور است و به نظر می رسد با توجه به ظرفیت‌های موجود بین ایران و روسیه این حجم تا دو برابر قابل افزایش باش که البته بخشی از آن در گرو فراهم کردن زیرساخت‌ها و توسعه ناوگان و مراودات تجاری دو کشور بوده که در این باره به جد مذاکرات مثبت و سازنده‌ای صورت گرفت و بر اساس آن به نظر می‌رسد میزان تبادلات تجاری دو کشور می‌تواند تا دو برابر افزایش یابد.

راستاد با اشاره به افزایش ظرفیت بنادر و تسهیل تجارت دو کشور به عنوان یکی از عوامل اصلی گسترش مبادلات تجاری طرفین، اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت بنادر شمالی کشور حدود ۳۰ میلیون تن است که البته تنها از حدود ۲۰ درصد آن یعنی حدود شش میلیون تن استفاده و بهره‌برداری می شود در حالی که می‌توان با استفاده از این تفاهم‌ها و مذاکرات و فراهم کردن زیر ساخت‌هایی مانند خطوط منظم کشتیرانی در بندر امیرآباد از همه این ظرفیت استفاده کرد.

وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که روی آن تاکید داشتیم گسترش مبادلات تجاری در مسیر دالان ترانزیتی شمال-جنوب که می‌تواند انتقال دهنده کالاهای کشورهای شبه قاره هند به آسیای میانه و بنادر روسیه باشد و در راستای این منافع مشترک آمادگی خود را در این زمینه اعلام کردیم و فضای مفاهمه و مذاکرات در این زمینه نیز بسیار بالا و مثبت بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: ترانزیت کالا در کشور ما از طریق مختلف انجام می شود اما در حوزه دریایی و بندری ظرفیت جابه‌جایی بار بشسیار بالایی وجود دارد که می تواند بهتر از وضع موجود باشد و به عنوان مثال در مقطعی وضعیت ترانزیت نفتی بسیار مناسب و خوب بود که اخیرا کاهش یافته است اما می‌توان با تکمیل کریدور شمال-جنوب و توسعه بنادر چابهار و امیرآباد آن را دوباره به وضعیت مطلوب برگرداند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دریای خزر حمل و نقل دریایی بنادر ایران تبادلات تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۶۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدفگذاری دولت برای توسعه همکاری تجاری با کشور‌ها



به گزارش خبرگزاری صداوسیما عباس علی‌آبادی در بازدید از نحوه برگزاری نمایشگاه اکسپو، اظهار داشت: هدفگذاری نخست توسعه بازار به طریق غیرسنتی است؛ در این روش به سمتی حرکت می‌کنیم که کالا‌ها را بفروشیم.

وی افزود: با این شعار، با کشور‌های دیگر رابطه برقرار می‌کنیم تا تعاملات و همکاری تجاری داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند و این مساله مهمی است که باید محقق شود.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از ۲۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور جهان، از امروز ۸ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

رویداد‌های مهمی نظیر ایران اکسپو، جدای از معرفی توانمندی‌های صادراتی کشورمان در حوزه‌های مختلف، زمینه‌های قابل‌توجهی را برای ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی ایران و فعالان اقتصادی خارجی که به توانمندی‌های کشورمان نیازمند هستند، ایجاد می‌کند و عملاً به مثابه یک حلقه واسطه جهت پیوند دادن تولیدکنندگان و کارآفرینان ایرانی با آن دسته از کشورها، شرکت‌ها و افرادی عمل می‌کند که به توانمندی‌های کشورمان به شدت نیاز دارند.

دیگر خبرها

  • راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم
  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • ظرفیت‌های تجاری ایران و آفریقا
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • هدفگذاری دولت برای توسعه همکاری تجاری با کشور‌ها