Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@13:38:22 GMT

جایگاه صبر هنگام حصول نعمتهای بزرگ برای انسان

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۵۸۴۴۷

جایگاه صبر هنگام حصول نعمتهای بزرگ برای انسان

آیت الله مهدوی با تأکید براینکه انسان برای داشتن هیچ نعمتی نیازمند به صبر نیست، گفت: وقتی به افراد کم‌ظرفیت نعمت بزرگی می‌رسد، باید صبر پیشه کنند تا هیجان آنها از ظرفیت روحی‌شان فراتر نرود و در مقابل، افراد باظرفیت از خود باخته نمی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله «سید ابوالحسن مهدوی» در بیانات درس اخلاق خود گفت: انسان برای داشتن هیچ نعمتی نیازمند به صبر نیست؛ بلکه در راه رسیدن به نعمت و حفظ آن، از سه جهت، به صبر و بردباری نیازمند است که اولین آن به‌سبب تلاش و زحمتی است که باید برای به‌دست‌آوردن آن متحمل شوند؛ دوم به‌دلیل وظایفی که بعد از به‌دست‌آوردن نعمت برای حفظ و کیفیت استفاده از آن بر عهده‌ انسان است قرار می‌گیرد و سومین هم برای از دست دادن اصل نعمت می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: گاهی افراد هنگام مواجهه با نعمت‌های بزرگِ ناگهانی، نمی‌توانند آن را تحمل کنند و از سرِشوق فریاد می‌زنند و حرکت‌های نامتعارفی انجام می‌دهند، نظیر رفتار بعضی تماشاچیان در بازی‌ها که اینگونه حرکت‌ها به‌معنای احتیاج به صبر در هنگام رسیدن به نعمت نیست

 

آیت الله مهدوی تأکید کرد: وقتی انسان به نعمتی می‌رسد، حصول نعمت موافق میل نفسانی اوست و نیازی به حبس‌کردن نفس در آن هنگام ندارد؛ اما از آنجا که گاهی نعمت از نظر کمیت و کیفیت، بزرگ‌تر از گنجایش روحی شخص است و گویا نعمت می‌خواهد از ظرفیت روحی او سرریز شود، این لبریزشدن باعث آشکار شدن نعمت می‌شود.


وی ابراز داشت: در این هنگام، اگر شخص بخواهد جلوی سرریزشدن آن را بگیرد، به صبر احتیاج دارد؛ زیرا باید با زحمت و فشار، جلوی ریزش نعمت را بگیرد، شکی نیست که بدون داشتن صبر، به همان کارهای نامتعارف رو می‌آورد.


امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه انسان‌های کم‌ظرفیت مانند کسانی هستند که مزاجشان با خوردن یک کشمش گرم می‌شود و با خوردن یک دانه برنج، سرد افزود: وقتی به چنین افراد کم‌ظرفیت نعمت بزرگی می‌رسد، باید صبر پیشه کنند تا هیجان آنها از ظرفیت روحی‌شان فراتر نرود و در مقابل، افراد باظرفیت در برابر نعمت‌ها از خود باخته نمی‌شوند؛ لذا به‌راحتی نعمت را در خود نگه می‌دارند و در این زمینه‌ی خاص، به صبر نیاز ندارند.


آیت الله مهدوی خاطر نشان کرد: اگر کسی به‌دلیل ظرفیت روحی اندکش، در حصول نعمت به صبر نیاز دارد، دلیل نمی‌شود که بگوییم همه هنگام حصول نعمت به صبر نیاز دارند و اگر همین نعمت به شخص دیگری داده شود که ظرفیت روحی وسیعش، متناسب با اندازه‌ی آن نعمت یا بزرگ‌تر از نعمت است، آیا هیچ‌گونه اثری در رفتار ظاهری او مشاهده می‌شود؟

 

وی پاسخ داد: به طور مسلّم، خیر، اولیای الهی که از الطاف و عنایات بسیاری برخوردارند نیز چنین‌اند؛ اما در بین جامعه، آن‌چنان مخفی و خموش‌اند که هیچ‌کس باور نمی‌کند که آنها چه درجه و مقامی نزد پروردگارشان دارند.


صبر توصیه‌ای به پیامبر گرامی اسلام

آیت الله مهدوی با بیان اینکه خدای متعال در قرآن کریم، به تعداد حروف «بسم الله الرحمن الرحیم» یعنی نوزده مرتبه، حبیب خودش، پیامبر گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» را به صبر فرمان داده است، متذکر شد: این آیات نیز نکات بسیار مهمی در بردارد و مهم آن است که بدانیم صبر صفت مهم انبیای اولوالعزم«علیهم‌السلام» است و آنان برای رسالتشان باید به این صفت مُتّصِف باشند؛ «فَاصبِر کَمَا صَبَرَ أُولُواالعزمِ منَ الرُّسُلِ وَ لا تَستَعجِل لَهُم»؛ پس صبر کن؛ همان‌گونه که صاحبان عزم راسخ از فرستادگان خدا [یعنی صاحبان شرایع چهارگانه که نوح و ابراهیم و موسی و عیسی«علیهم‌السلام» بودند،] صبر کردند و برای [هلاکت] دشمنان شتاب مکن.


وی گفت: خداوند در آیه‌ی ۴۸ سوره‌ی قلم می‌فرماید «فَاصبِر لِحُکمِ رَبِّکَ وَ لا تَکُن کَصاحِبِ الحُوت»؛ پس بر فرمان پروردگارت صبر کن [و در هلاک آنان شتاب نکن] و همانند صاحب ماهی [یونس«علیه‌السلام»] مباش و همچنین، خدای متعال بعضی انبیای غیراولوالعزم را نیز به‌سبب داشتن صبر مدح کرده است.

 

نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری افزود: قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید«إنّا وَجَدناهُ صَابِراً نِعمَ العَبدُ إنَّهُ أوّاب»؛ حقاً که او [ایوب] را صبور یافتیم؛ چه نیکو بنده‌ای! یقیناً او بسیار رجوع‌کننده [به سوی ما] بود و نیز درباره‌  سه نبی از انبیای گذشته می‌فرماید«وَ إسماعیلَ وَ إدریسَ وَ ذَاالکِفلِ کُلٌّ مِنَ الصَّابِرینَ»؛ و [به یاد آور] اسماعیل و ادریس و ذاالکفل [الیاس] را که همه‌ی آنان از صابران بودند.

پایان پیام/126

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد انتخابات مجلس انتخابات مسجد فعالیت های مسجدی شیراز هرمزگان مسجد پیامبر نعمت اصفهان صبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۸۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت‌های جهادی کارخانه انسان‌سازی است

رئیس بسیج سازندگی اصفهان گفت: حرکت‌های جهادی کارخانه انسان‌سازی برای جوانان است و باید از این ظرفیت مردمی به بهترین وجه استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ظهر امروز_ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ سرهنگ حسن عجمی در نشست خبری که به مناسبت هفته بسیج سازندگی برگزار شد، اظهار کرد: نهادهایی چون جهاد سازندگی و بسیج سازندگی که در زمان حیات امام خمینی (ره) و در زمان زعامت رهبر معظم انقلاب ایجاد شد، کمک حال نظام و مردم است.

وی با اشاره به ایجاد بسیج سازندگی در سال ۱۳۷۹ افزود: محوریت فعالیت در چهار قالب خدمت‌رسانی، محرومیت‌زدایی، اقتصاد مقاومتی و حرکت جهادی است.

عجمی به فعالیت گروه‌های جهادی در دوره کرونا برای ضدعفونی اماکن و فضاهای عمومی و تولید ماسک اشاره کرد: با وجود اینکه بیشتر کشورها درگیر مشکل ماسک بودند، با فعالیت گروه‌های جهادی و مردمی مشکلی در زمینه نداشتیم.

وی ادامه داد: در دوران شیوع کرونا، بحث کمک مومنانه به فرمان رهبر انقلاب با محوریت بسیج انجام شد که با استفاده از ظرفیت مردمی، سه میلیون بسته معیشتی به نیازمندان اهدا شد.

به گفته رئیس بسیج سازندگی اصفهان، با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی در موضوع ازدواج آسان، سه هزار کمک جهیزیه اعطا شد.

وی آزادسازی زندانیان با کمک سازمان زندان‌ها و طرح کاسب امین را از دیگر اقدامات بسیج سازندگی برشمرد.

عجمی موضوع آب را یکی از مشکلات کشور دانست و گفت: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با محوریت مشکلات آبی کشور ایجاد شده که بسیج سازندگی نماینده آن در استان است و در شهرهای نائین، سمیرم و فریدون‌شهر اقداماتی در دست اجراست که از جمله در ۴۰ روستا از نعمت آب شرب پایدار برخوردار شدند.

به گفته وی، در طرح شهید عجمیان، ۵۵۰ مدرسه در سطح استان با محوریت گروه‌های جهادی فعالیت‌های مهمی انجام گرفته است.

مطالبه‌گری برای تحقق شعار سال

رئیس بسیج سازندگی اصفهان رهبر انقلاب سال‌هاست محور اقتصادی برای شعار سال انتخاب کرده‌اند و امسال نیز سال جهش تولید با مشارکت مردم نامیده شده و وظیفه داریم در خصوص شعار سال و موانعی که بر سر راه است، مطالبه‌گری کنیم.

عجمی با بیان اینکه هدف بسیج خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی است، تصریح کرد: ۱۶۴۹ صندوق قرض‌الحسنه ایجاد شده که نقش بسیج سازندگی، آموزش به تسهیل‌گران آموزش داده شده که این صندوق‌ها مردم محور و اشتغال‌زا است، در طرح جهاد روشنایی نیز با راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی، پنج و نیم مگا بایت به ظرفیت برق استان اضافه شد.

وی حرکت‌های جهادی را کارخانه انسان‌سازی برای جوانان نامید و تاکید کرد باید از این ظرفیت مردمی به بهترین وجه استفاده شود.

عجمی اهدا بسته معیشتی، افتتاح نیروگاه خورشیدی، افتتاح مزرعه اقتصاد مقاومتی، افتتاح طرح‌های کارفرمایی، افتتاح استخر ذخیره آب و اعزام ۱۰۰ گروه جهادی به مناطق هدف را از جمله برنامه‌های شاخص هفته بسیج سازندگی عنوان کرد و از اصحاب رسانه خواست با تعامل دو جانبه، اقدامات انجام شده را به اطلاع مردم برسانند.

به گزارش ایمنا، در ادامه این نشست، رئیس بسیج سازندگی اصفهان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و عماد مرادی مدیرقرارگاه مقاومتی، جواد شجاعی مسئول فرهنگی و رسانه، عماد کاویانی مدیرگروه های جهادی نیز به ارائه توضیحاتی در حوزه مسئولیتی خود پرداختند.

کد خبر 750051

دیگر خبرها

  • ژاوی: فرمین لوپز کشفی بزرگ برای بارسلونا بود؛ می‌خواهیم انتقام تقابل قبلی با ژیرونا را بگیریم
  • اساتید حوزه علمیه خواهران در مسیر تربیت فرزندان جامعه می‌کوشند
  • حرکت‌های جهادی کارخانه انسان‌سازی است
  • معلمان مؤثرترین اقشار جامعه در فرایند تعلیم و تربیت هستند
  • بلینکن: حماس مقصر عدم حصول آتش‌بس است
  • محتویات کیف مرتضی مطهری هنگام شهادت؛ از چک برگشتی تا پوند انگلیس +تصویر
  • مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت معلمان در جامعه است/ ثبات در آموزش و پرورش را ایجاد کنیم
  • محتویات جیب استاد مطهری هنگام شهادت چه بود؟
  • به موضوعات مهم جامعه کارگری، توجه شود
  • لحظه دلهره‌آور ریزش قبر در هنگام تشییع جنازه + ویدئو