Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ افزایش قیمت بنزین تقریبا همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد؛ کالاها گران شدند و برخی احتکار کردند و برخی قطره چکانی فروختند. یکی از کالاهایی که گفته می‌شود فروش آن فعلا متوقف شده، لاستیک خودروست. حسن خجسته بند عضو کمیسیون صنایع مجلس تولیدکنندگان لاستیک را به اخلال در نظام اقتصادی و فعالیت ضد انقلابی متهم کرد و گفته «کارخانجات تولید لاستیک اعلام کردند تا زمان افزایش قیمت لاستیک به دلیل گران شدن نرخ سوخت از توزیع این محصولات خودداری خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

در پی افشای این اطلاعات، مجلس از قوه قضاییه، سازمان تعزیرات و وزارت صمت خواسته بود به پرونده احتکار لاستیک توسط کارخانه های تولیدی ورود کند. در نخستین واکنش، رضا رحمانی وزیر صنعت گفت که «خودداری از عرضه کالا به بازار پس از افزایش قیمت بنزین مصداق تخلف است و با آن‌ها برخورد می‌شود.»

رحمانی البته جزییات بیشتری از این موضوع را در اختیار رسانه‌ها گذاشت و گفت: «موضوع مربوط به بنزین است و بسیاری از بنکداران از عرضه کالا خودداری می‌کنند زیرا می‌خواهند از نرخ دلار پس از افزایش قیمت بنزین آگاه شوند.» توضیحات رحمانی به معنای آن بود که مشکل از سوی توزیع کنندگان است. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک نیز می‌گوید هیچ تولیدکننده‌ای در کشور احتکار نکرده است. 

فروشندگان و تولیدکنندگان لاستیک نیز در این میان دو سخن مختلف می‌گویند. تولیدکنندگان معتقدند به خاطر وضعیت تحریم‌ها ابتدا مجبورند محصولات قدیمی خود را بفروشند سپس تولیدات جدید خود را به بازار توزیع کنند اما فروشندگان می‌گویند عرضه لاستیک به بازار کاهش یافته است.

داود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در بازار که معتقد است عرضه لاستیک کاهش یافته، می‌گوید: تقاضای خرید به خاطر عرضه کم کاهش یافته است. او گفته شاید برخی از افرادی که در صف خرید لاستیک هستند خریدار واقعی نبوده و با شنیدن زمزمه افزایش قیمت لاستیک پراید در بازار خواستار خرید آن و کسب سود بیشتر هستند.

توضیحات سعادتی نژاد، اظهارات نماینده مجلس را تلویحا تایید می‌کرد؛ چه آنکه هم فروشندگان و هم کمیسیون صنایع مجلس معتقدند عرضه لاستیک کاهش یافته است. دلیل این موضوع را از تولیدکنندگان پیگیری کرده‌ایم. مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک به رویداد۲۴ می‌گوید: این روز‌ها انواع شایعات در زمینه عدم توزیع لاستیک از سوی تولیدکنندگان شنیده می‌شود، این در حالی است که تا وقتی ما تولیدات خود را توزیع نکنیم امکان تولید آ نرا نخواهیم داشت. عرضه کاهش نیافته بلکه کارخانه‌ها برای ادامه تولید خود نیازمند فروش محصولات قبلی هستند تا با فروش آن مواد اولیه و سایر ملزومات خود را تهیه کنند.

تنها می‌گوید: تامین مواد اولیه برای تولیدات لاستیک بسیار سخت‌تر از قبل شده و شرایط خرید مواد اولیه برای تولیدات ما آسان نیست، اما با این حال به تولیدات خود ادامه می‌دهیم.

از سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک پرسیدیم چقدر امکان دارد بخشی از تولیدکنندگان محصولات خود را احتکار کنند، او پاسخ داد: اول اینکه باید بگویم قیمت لاستیک‌های تولید داخل مصوب است و هیچکس مجاز به افزایش قیمت یا احتکار آن در فروشگاه‌ها نیست، اما باید این موضوع را هم پذیرفت که زیرمجموعه صنف ما حدود ۱۵ هزار نفر هستند و نمی‌توان انتظار داشت هیچ کس تخلف نکرده باشد.

تنها می‌گوید: بازرسی از فروشگاه‌ها با موسسات تولیدی نیست و نهاد‌های دیگری مانند تعزیرات باید این سرکشی‌ها را انجام دهند و وظیفه ما نظارت بر فروش نیست.

او می‌گوید: اگر فلان تایر فروشی لاستیک‌ها را نگه داشته تا گران‌تر بفروشد باید به مراجع قضایی معرفی شود و به صورت قانونی با او برخورد شود البته باید قبل از آن راستی آزمایی‌ها صورت گیرد و با سند و مدرک این برخورد شود.

او در پاسخ به این پرسش که شما چه برخوردی با متخلفان حوزه خود دارید؟ می‌گوید: ما معمولا سهمیه این واحد را قطع می‌کنیم که البته ظرفیت این سهمیه‌ها در فروشگاه‌های مختلف متفاوت است.

خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 تولید لاستیک احتکار لاستیک گرانی لاستیک کمبود لاستیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۸۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟

نادر بذرافشان رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص فروش برخی طلاجات با عیار پایین‌تر از میزان اعلام شده به مشتری گفت: ممکن است تخلف عیار در برخی از معاملات انجام شود. اتحادیه نیز برای کشف این نوع تخلف مراجعاتی دارد و بازرسی‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تخلفات این چنینی را بیشتر در فروشگاه‌هایی شاهد هستیم که فاقد پروانه صنفی و مجوز کسب هستند و یا از طریق فضای مجازی اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند. همچنین عمده محصولاتی که مشکل عدم تطابق عیار دارند در محصولات دست دوم است.

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر گفت: در رابطه با این تخلف بازرسی‌های میدانی اتحادیه از سطح شهر تهران همواره در جریان بوده است و سابق بر این نیز با این تخلف برخورد داشته ایم، اما این موضوع بسیار موردی و کم بوده است. بیشتر مورد عیار در طلا‌های دست دوم وجود داشته است که کد‌های استاندارد را نداشته اند.

وی تاکید کرد: واحد‌های صنفی مجوز دار تحت پوشش این اتحادیه طلا را با فاکتور رسمی و تحت قوانین می‌فروشند و این نوع تخلفات در این واحد‌ها بسیار بعید است. به همین جهت لازم است که مردم نسبت به حصول اطمینان از رسمی بودن مجوز واحد فروشگاهی و همچنین عدم خرید طلا از فضای مجازی اهتمام داشته باشند.

بذرافشان در ادامه اظهار کرد: خریداران محترم با توجه به ارزش بالای معاملات طلا و جواهر باید از هویت فروشنده مطمئن شده و با توجه به تخصصی بودن بازار طلا و جواهر از خرید در فضای مجازی خودداری کنند چرا که گاهی اوقات خریداران با مشکلاتی مانند غیربانکی بودن سکه‌های خریداری شده و همچنین عدم تطابق وزن و عیار مواجه شده اند.

وی ادامه داد: سکه‌هایی که به این نوع مشکلات می‌خورند، هولوگرام اتحادیه را ندارند و از همین نشانه به راحتی می‌شود آنها را شناسایی کرد. مردم باید هوشیار باشند و از هر فضایی اقدام به خرید نکنند تا دچار آسیب‌های مالی هنگفت نشوند.

مجازات تخلف برای واحد‌های صنفی

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر گفت: مطابق چهارچوب‌ها با طی پروسه‌های قانونی از سوی وزارت صمت و اتاق اصناف با تخلفات برخورد خواهد شد. تخلفات در کمیسیون تخلفات عیار و رسیدگی به شکایات بررسی و موارد سهوی موجب اخذ تعهد و همچنین تخلفات واحد‌های تولیدی موجب برخورد خواهد شد. همچنین اگر تخلف همراه با عمد و تکرار و تعدی به حقوق مردم باشد، متخلفان ضمن برخورد به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.

قیمت‌ها به ثبات رسیده است

بذرافشان گفت: قیمت طلا در بازار در برهه زمانی به شدت افزایش یافت و پس از آن حدود ۵۰ دلار کاهش یافت. هم اکنون کارشناسان بر افزایش قیمت جهانی طلا نظر دارند. در بازار داخلی و مسائل مربوط به کنترل ارز توسط بانک مرکزی نیز باید دید که برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز ادامه دارد یاخیر.

وی ادامه داد: بخش دیگری از قیمت طلا نیز به عرضه و تقاضا بر می‌گردد که در حال حاضر تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد. در حال حاضر تقاضا‌ها در بازار با توجه به رفع شرایط خاص در منطقه و کاهش تنش‌های سیاسی فروکش کرده و قیمت‌ها به ثبات نسبی رسیده اند.

بذر افشان تاکید کرد: با توجه به ایجاد ثبات در بازار فعلا انتظار کاهش شدید قیمت نمی‌رود و مردم می‌توانند نسبت به خرید خود اقدام کنند.

وی در پایان گفت: شایان ذکر است که واحد‌های تولیدی ما با توجه به اجاره‌ای بودن واحد‌ها و رکود حاکم بر بازار به شدت دچار آسیب شده اند و امیدواریم که این شرایط بهبود یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟
  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای «نوکیای ایرانی» ورود کند