Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید لیلاز در برنامه تلویزیونی «پرونده ویژه» در خصوص نظام سهمیه‌بندی بنزین، اظهار داشت: برای افزایش قیمت بنزین بنده از قبل پیشنهاداتی را به دولت ارائه کرده بودم و این پیشنهاد، مبنای نظری داشت.

به اعتقاد وی، در شرایط فعلی ما باید همه امور اقتصادی را ذیل تحریم‌ها آمریکا تعریف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما باید از دهک‌های پایین جامعه که کم‌ترین درآمدها را دارند؛ به گونه‌ای حمایت کنیم که امواج تورمی حاصل از تحریم‌ها حفظ شوند.

مهم‌ترین بخش از اظهارات سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی را در ادامه می‌خوانید:

* به دولت پیشنهاد دادم به ازای افزایش قیمت حامل‌های انرژی، به مردم یارانه حمایتی بدهیم و نیز بین دهک‌های پایین کوپن کالای اساسی توزیع کنیم. با این کار حتی می‌توانیم مردم را تحت پوشش خدمات درمانی قرار دهیم و وضعیت حمل‌ونقل عمومی را بهبود ببخشیم. البته ممکن است هزار راهکار دیگر هم وجود داشته باشد، ولی آنچه مهم است، حمایت از مردم است.

* کسری بودجه دولت ریشه در سایر مسائل دارد و با افزایش قیمت حامل‌های انرژی قابل حل نیست؛ البته میزان کسری بودجه ما نیز آنقدر نگران‌کننده نیست. ما الان حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم که این مقدار نسبت به GDP کشور حدود ۳ درصد است. این عدد در عربستان ۷ درصد است و در اتحادیه اروپا ۵ درصد. ولی ما در این شرایط تحریمی این عدد را روی ۳ درصد نگه داشتیم که نسبت به مابقی کشورها وضع بدی نداریم.

* ما مجبوریم که از ۳ الی ۴ دهک پایین جامعه نه‌تنها حمایت کنیم بلکه یک فضای ایمن اقتصادی برای آنها ایجاد کنیم، ولی منابع نداریم. در اینجا چند راهکار وجود دارد؛ یا اینکه خلق پول کنیم که آثار تورمی دارد یا اینکه به بوجه جاری دولت دست بزنیم یا بودجه نظامی را کم کنیم که هیچ‌کدام از این کارها به صلاح کشور نیست. پس به این نتیجه رسیدیم که باید قیمت حامل‌های انرژی واقعی‌تر شود.

* من با شوک درمانی قیمت بنزین مخالف بودم. ساختار اجتماعی ایران شکننده است و باید اصلاحات اقتصادی تدریجی صورت گیرد. در واقع شاکله کلی طرح گریزناپذیر بود، ولی در بحث اجرا دولت می‌توانست خیلی پخته‌تر عمل کند. سال ۸۹ وقتی اولین‌بار طرح سهمیه‌بندی بنزین انجام شد، ضریب جینی کاهش یافت. پس توجه داشته باشید که این اقدام دولت باعث کاهش فاصله طبقاتی می‌شود.

* متاسفانه نباید جلوی اصلاحات قیمتی را برای ۴-۵ سال می‌گرفتیم تا قیمت بنزین مثل فنر بالا نرود. در این زمینه حتی اقناع افکارعمومی نیز انجام نشد. ولی این اقدام دولت هم اقدام درستی بود، زیرا اگر این جراحی را عقب می‌انداختیم، قطعا در سال‌های بعدی عمیق‌تر می‌شد.

* برای طرح سهمیه‌بندی بنزین ملاحظات اجرایی رعایت نشد. در اطلاع‌رسانی کار باید بهتر از این انجام می‌شد. البته اعتراضات مردم ربطی به اطلاع‌رسانی نداشت، چون در سال ۸۶ هم که کار تبلیغاتی شد، باز هم میزان خسارات بالا بود. یعنی این اعتراضاتی که مردم انجام دادند، ربطی به بنزین نداشت، بلکه به خاطر بی‌اعتمادی به دولت صورت گرفت.

* افزایش قیمت بنزین باعث تورم نمی‌شود، زیرا عامل افزایش تورم رشد نقدینگی است. ما در سال ۹۷، ۵۳ درصد تورم داشتیم؛ در حالی که به بنزین دست نزدیم. ولی افزایش قیمت بنزین منجر به تورم انتظاری خواهد شد که بعد از مدتی این اثرات تورمی هم از بین می‌رود.

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1327484

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بنزین سهمیه بندی بنزین واردات بنزین قاچاق سوخت بنزین و گازوئیل هدفمندسازی یارانه ها یارانه توزیع نقدی یارانه حذف یارانه یارانه انرژی کوپن کالابرگ سعید لیلاز ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ انتخابات مجلس یازدهم باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس حسن روحانی سهمیه بندی بنزین آلودگی هوا عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۹۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس

ایسنا/هرمزگان سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و جمعی از دانشجویان رشته‌های مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلیتیک از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس بازدید کردند.

سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و جمعی از دانشجویان نخبه رشته‌های مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلیتیک و اساتید دانشگاه‌های تربیت مدرس و شهید بهشتی در تشریح دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس بازدید کرد.

در ادامه سرلشکر رحیم صفوی ضمن تحسین دستاوردها و برنامه چشم‌انداز این پالایشگاه استراتژیک کشور با اشاره به پیشرفت‌های قابل ستاره خلیج فارس و شکست تحریم‌ها در این مجموعه عظیم نفتی کشور، گفت: آشنایی دانشجویان با پیشرفت‌های صنعت نفت کشور امیدآفرین خواهد بود.


وی گفت: دشمنان ایران اسلامی به دنبال نا امیدی جوانان ما هستند اما ما در این سفرهای علمی به دنبال این هستیم که حس اعتماد به نفس و اعتماد ملی، خودباوری و اینکه «ما می‌توانیم» را به منصه ظهور بگذاریم.

همچنین در جریان این بازدید، علیرضا جعفرپور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس  گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس وظیفه خطیر تامین بخش عمده‌ای از سبد سوخت کشور را عهده دار است و ظرفیت تولید روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین و اجزای بنزینی، ۱۶ میلیون لیتر نفت گاز و نفت سفید، ۲ هزار تن گاز مایع و محصولاتی دیگر از جمله انواع نفتا و حلال‌ها را دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این پالایشگاه بزرگ‌ترین تولید کننده بنزین کشور است و رسالت و مأموریت خطیر تولید حداکثری و تأمین فرآورده استراتژیک بنزین مورد نیاز کشور که همواره سرآمد بازار فرآورده‌های نفتی تلقی می‌شود را عهده‌دار است و همچون گذشته در اولویت برنامه‌های راهبردی این پالایشگاه قرار دارد.

جعفرپور خاطرنشان کرد: این شرکت در شرایطی که مستقیماً از سوی استکبار جهانی تحت تحریم قرار گرفت با شگفتی‌سازی توانست افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای عملیاتی را رقم بزند و عنوان برترین شرکت ایران اسلامی را از آن خود کند.

وی افزود: این شرکت در مدت اخیر با تکیه بر دانش و خلاقیت‌های جوانان این مرز و بوم با برپایی رویداد تقاضامحور نسبت به شناسایی و تعامل با شرکت های دانش بنیان اقدام، دومین عملیات تعمیرات اساسی واحدهای فرآیندی انجام پذیرفت، راه اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز این پالایشگاه رقم خورد و افزایش یک‌صد هزار بشکه‌ای ظرفیت شیرین سازی انواع فرآورده‌های نفتی و فراهم شدن امکان صادرات نفت سفید و افزایش تولید بنزین را رقم زد تا شاهد افزایش تولید، صادرات و کیفیت فرآورده های بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان باشیم.


مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس تصریح کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس در راستای انجام مطالعاتی جامع با رویکرد ایجاد ارزش پایدار و توسعه زنجیره ارزش محصولات با استفاده از ظرفیت‌های موجود در پالایشگاه، برنامه جامع طرح‌های آتی توسعه‌ای را تدوین کرده است و در این طرح، تولید بالغ بر ۴۵۰ هزار تن آمونیاک در سال با استفاده از هیدروژن مازاد تولیدی پالایشگاه در دستور کار قرار گرفته است که از دستاوردهای این طرح می توان به جلوگیری از هدر رفت هیدروژن در شبکه سوخت پالایشگاه اشاره کرد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس
  • پیش بینی ۷۵۸ هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه
  • تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه
  • رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها