Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، گفت: استان کردستان با دارا بودن هفت هزار و ۳۳۴ هکتار باغات گردو و تولید سالیانه ۱۵هزار تن محصول با حدود ۱۱هزار بهره بردار، مقام ششم تولید گردوی کشور را به خود اختصاص داده است.

خالد جعفری در اولین جشنواره استانی گردو در شهرستان سروآباد، با اشاره به اینکه گردوی ایرانی به عنوان چهارمین محصول عمده باغی ایران و پس از پسته دومین محصول خشکباری محسوب می شود، اظهار کرد: گردو از نظر اقتصادی به خصوص صادرات غیرنفتی اهمیت بالقوه زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: از مجموع کل باغات ایران ۲.۵ درصد باغات به درختان گردو اختصاص دارد و سطح زیر کشت درختان گردو در ایران حدود ۱۶۰ هزار هکتار با تولید ۲۲۲ هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، با اشاره به اینکه تولید گردو در کردستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: علاوه بر میزان مصرف داخلی استان میزان صادرات این محصول در شش ماهه نخست امسال یک هزار و  ۱۷۲ کیلوگرم به ارزش ۳۶۰ میلیون ریال و در سال گذشته یک هزار و  ۳۸۷ کیلوگرم به ارزش ۵۸۰ میلیون ریال رسیده است.

جعفری عنوان کرد: متوسط عملکرد باغات گردوی استان ۲.۵ تن در هکتار است که با اجرای طرح سرشاخه کاری باغات گردو علاوه بر افزایش کیفی عملکرد محصول دو برابر شده و به ۵ تن افزایش می‌یابد.

وی از اهمیت تغییر تاج درختان گردو در باغات قدیمی با استفاده از تکنیک سرشاخه کاری در استان خبرداد و گفت: هر ساله در استان به دلیل حادث شدن سرماهای دیر رس بهاره و نوسانات دمایی در اوایل فصل رشدی باغات، شاهد خسارت ناشی از سرمازدگی به انواع گونه‌های باغی به ویژه گردو  هستیم به طوری که نوسانات تولید طی سنوات مختلف معرف شدت و اهمیت این موضوع است برای کاهش این خطرات سرشاخه کاری یکی از راهکارهای مناسب دراین مورد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، ذکر کرد: در برخی از سال‌ها از جمله سال ۹۷ افت عملکرد و تولید محرز و مشخصی را به همین دلیل شاهد بودیم، تولید استان حدود ۱۲ هزار تن بوده این درحالی است که با توجه به میانگین تولید استانی عملکرد مطلوبی نیست، لذا با ترویج و توسعه ارقام دیر برگده که آغاز فصل برگ‌دهی و رشد این ارقام دیرتر از ژنوتیپ های مختلف استانی است می‌توان موضوع خسارت سرمای دیرس بهاره را در سطح استان حل کنیم.

جعفری بیان کرد: استان کردستان با دارا بودن هفت هزار و ۳۳۴ هکتار باغات گردو و تولید سالیانه ۱۵هزار تن محصول با حدود ۱۱هزار بهره بردار، مقام ششم تولید گردوی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: شهرستان کامیاران با سهم ۱۰ درصد تولید این محصول رتبه چهارم را در تولید گردو به خود اختصاص داده است.

جعفری افزود: ارقام عنوان شده از ویژگی‌های شاخص دیگری همچون مغز سفید، پوست نازک، درشتی و یک‌دستی برخوردار هستند که تمامی این مسایل در بهبود و افزایش قیمت و در نهایت درآمد گردوکاران مؤثر خواهد بود، در حال حاضر نیز سالانه حدود ۸۰ الی ۱۰۰ هکتار از باغات گردو سرشاخه کاری می‌شود که دو شهرستان بانه و سروآباد در این مهم پیشرو هستند.

وی با اشاره به برآورد ریالی هزینه سرشاخه کاری باغات گردو براساس هکتار و اصله، خاطرنشان کرد هزینه یک هکتار باغ گردو حدود ۱۱۲ میلیون ریال بوده که با احتساب ۱۶۰ اصله درخت هزینه سرشاخه کاری هر اصله حدود ۷۰۰ هزار ریال است و درختان سرشاخه کاری شده بعد از ۳ سال به بهره‌برداری اقتصادی خواهند رسید.

جعفری یادآور شد: مقایسه ارزش صادراتی گردو در بازارهای جهانی در مقایسه با هر بشکه نفت، با در نظر گرفتن این که قیمت هر بشکه نفت خام حدود ۵۶ دلار و قیمت هر دلار ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان است، قیمت تمام شده هر بشکه نفت در بازار جهانی حدود ۶۹۰ هزار تومان برآورد شده این در حالی است که قیمت هر کیلو گردو درجه یک را اگر ۶۰ هزار تومان در نظر بگیریم هر ۱۱.۵ کیلوگرم گردو معادل یک بشکه نفت خواهد بود، به عبارتی هر یک کیلو گرم گردو ۴.۹ دلار ارزش اقتصادی خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باغات گردو استانی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۹۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تعریف پروژه‌های هوشمندسازی مبتنی بر ظرفیت کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، میثم عابدی عصر چهارشنبه در آئین رونمایی از مرکز رشد و فناوری اتاق بازرگانی سنندج (تاک) اظهار کرد: باید مبتنی بر ظرفیت استان پروژه هوشمندسازی تعریف شود و متناسب با این ظرفیت‌ها پروژه‌ها تقویت و اجرایی شوند.

وی تعریف پروژه‌های یاد شده را مانع از صدور نسخه‌های واحد برای استان‌ها در کشور خواند.

وی مصرف گرا بودن کشور عراق را گامی برای صادرات تولید فناورانه دانست و گفت: کردستان به لحاظ نیروی انسانی متخصص و مولد وضعیت مطلوبی دارد.

عابدی اعلام کرد: کردستان به لحاظ تولید برخی از محصولات کشاورزی همچون توت فرنگی و یا معادن ظرفیت‌های مؤثری دارد و نیاز است برای بهره‌گیری بهتر و بیشتر از این ظرفیت‌ها تلاش شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: صدور خدمات در حوزه ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی باتوجه به نیازی که در اقلیم وجود دارد می‌تواند نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده، ارزآوری و اشتغال‌سازی داشته باشد.

کد خبر 6088055

دیگر خبرها

  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان
  • سرشاخه کاری درختان گردو در نهاوند
  • لزوم تعریف پروژه‌های هوشمندسازی مبتنی بر ظرفیت کردستان
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • اجرای طرح سرشاخه کاری در باغ‌های گردوی نهاوند
  • کشف ۷۰۰ کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس
  • کشف گردو قاچاق در اتوبوس
  • ۷۰۰ کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس کشف شد