Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در واکنش به حذف اشعار نیما یوشیج، داستان حلاج و... از کتب درسی گفت: اینها مربوط به کتاب مقطع پیش‌دانشگاهی است که آن کتاب به کل از چرخه خارج و کتاب جدیدی جایگزین شد.

«حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی ذوعلم»  در واکنش به این سوال که چرایی جایگزینی اشعار برخی شاعران معاصر که در چند سال اخیر به شهرت رسیده‌اند با اشعار و داستان‌های نویسنده‌های مطرح کشور چیست؟ گفت: ما باید یک تناسب در نقل مطالب، اشعار، داستان‌ها و میراث ادبی‌مان داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ترکیب در شورای برنامه‌ریزی درسی مشخص شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره حذف یکسری از اشعار و داستان‌های غنی در کتب درسی توضیح داد: طی یک سری مراحل تغییرات در کتب درسی به طور کل کتاب پیش‌دانشگاهی حذف و یک کتابِ جدید دیگر برای پیش‌دانشگاهی تدوین شد و این مسئله مربوط به سه سال قبل است.

وی ادامه داد: کارشناسان ما در این زمینه توضیحات لازم را داد‌ه‌اند که انتخاب متون براساس یک سری شاخص‌ها انجام می‌شود و مطابق با برنامه‌های درسی است، بنابراین هیچگونه اعمال نظری در کتب درسی وجود نداشته است.

حجت‌الاسلام‌ ذوعلم در واکنش به حذف اشعار نیما یوشیج، داستان حلاج و... از کتب درسی گفت: اینها مربوط به کتاب مقطع پیش‌دانشگاهی است که آن کتاب به کل از چرخه خارج و کتاب جدیدی جایگزین شد.

ذوعلم در پاسخ به این سوال که اشعار نیما یوشیج مربوط به پیش‌دانشگاهی نبوده، اما چرا از کتب درسی حذف شده است؟ گفت: این مسئله نیز مربوط به همان سه سال گذشته است. کارشناسان ما در حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی در این زمینه مفصل بحث کردند که چرا باید این تغییرات ایجاد شود. در واقع یک شورای راهبری وجود دارد که در  این زمینه بحث می‌کنند و برای کتب درسی تصمیم می‌گیرند،‌ همچنین مجموعه گروه‌های آموزشی استان‌ها در تالیف کتب درسی نقش دارند و اینطور نیست که یک نفر در این خصوص تصمیم بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به عدم تغییر کتب درسی تا سال ۱۴۰۰  گفت: ما برای سال ۹۸ تغییراتی در کتب درسی نداشته‌ایم مگر اعمال یکسری اصلاحات جزئی. همچنین کتب درسی تا سال ۱۴۰۰ تغییر نخواهد کرد مگر اینکه طبق گفته وزیر آموزش و پرورش برای تحول تربیتی، یک سری حوزه‌های تربیتی شکل بگیرد و بخواهیم در راستای آن برنامه‌های درسی مبتنی بر مبانی نظریه تحول ایجاد کنیم که البته  تا آن زمان ما تغییری در کتب درسی نخواهیم داشت، زیرا احساس می‌کنیم تغییرات جزئی به نفع دانش‌آموزان نیست.

رئیس سازمان پژوهش در واکنش به این سوال که مسئله اصلی جایگزینی اشعار برخی شاعران معاصر که در چند سال اخیر به شهرت رسیده‌اند با اشعار و داستان‌های نویسنده‌های مطرح کشور است، گفت: ما باید یک تناسب در نقل مطالب، اشعار، داستان‌ها و میراث ادبی‌مان داشته باشیم. این ترکیب در شورای برنامه‌ریزی درسی مشخص شده و بعد در انتخاب متون طی یک فرایند خاص حرکت می‌کنند.

بازار سیاه کتب درسی


وی در خصوص بازار سیاه کتاب درسی گفت: ما به جز یکی دو مورد در جاهای دیگر چنین چیزی نداشته‌ایم که با همین یکی دو مورد هم برخورد شد. از این رو دفتر رسیدگی به تخلفات نظارت آموزش و پرورش این مسئله را دنبال می‌کند تا با افرادی که در بازار سیاه کتب درسی فعال هستند برخورد کند، ولی این آمار آنقدر گسترده نبوده که بگوییم تعداد زیادی از دانش‌آموزان ما از بازار سیاه کتاب تهیه کرده‌اند.

رئیس سازمان پژوهش در پاسخ به این سوال که کتاب‌های آموزش و پرورش چطور به بازار سیاه راه پیدا کرده است؟‌ گفت: کاری که سازمان پژوهش انجام می‌دهد این است که کتب درسی را براساس ثبت‌نام در سامانه به استان‌ها می‌فرستد، ولی از استان به منطقه و از منطقه به مدرسه برعهده حوزه اداره کل استان‌هاست. اگر در این مرحله از کارمند یا شخصی تخلف سر بزند مسئولیتش با اداره کل استان است. به همین دلیل همان اوایل وزیر آموزش و پرورش بخشنامه‌ای را به استانها صادر کردند که نظارت قوی در این امر ایجاد شود.

/ایلنا
 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۹۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» نوشته اعظم مهدوی به‌تازگی توسط انتشارات فاطمی منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «کتاب‌های طوطی» (واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) است.

داستان «همه‌ش مال جوجه باشه!» درباره دوستی است؛ چیزی که اگر بهترین چیز دنیا نباشد، حتما یکی از بهترین چیزهاست. قصه کوتاه کتاب هم با روز جشن تولد کرگدن کوچولو شروع می‌شود که کلی کادو و هدیه دریافت کرده اما جوجه کوچولو می‌گوید همه این‌ها مال منه!

جوجه این‌داستان در نهایت یاد می‌گیرد دوستی ارزش بیشتری دارد و باید بگوید همه این‌ها مال ماست! نه این‌که بگوید مال منه!

این‌کتاب با ۳۶ صفحه مصور رنگی، شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۱۳۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6097081 صادق وفایی

دیگر خبرها

  • لزوم ثبت سفارش کتاب‌های درسی در سریع‌ترین زمان ممکن
  • واکنش حاجی‌میرزایی به اظهارات صحرایی درباره سند 2030: از خدا پروا کنید!
  • طراحی سؤالات امتحانات نهایی فقط از کتب درسی است
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان
  • قابل توجه دانش‌آموزان دهم، یازدهم و دوازدهم؛ سؤالاتی که در امتحان نهایی طرح می‌شود
  • چه نوع سؤالاتی در امتحان نهایی طرح می‌شود؟
  • پیرترین معلم ایران یک قرن و ۷ سال عمر کرد | از ریاست آموزش و پرورش تا تالیف دو کتاب چاپ نشده
  • سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی چگونه طراحی می‌شود؟