Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@17:37:24 GMT

تسلط یک قاضی به همه امور حقوقی و کیفری، ناشدنی است

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۶۱۵۱۶

تسلط یک قاضی به همه امور حقوقی و کیفری، ناشدنی است

معاون نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت این استمداد را از حقوقدانان بسیجی دارد تا در مواردی که احساس می کنند مصوبه ای خلاف قانون تصویب شده، به دیوان عدالت کمک کنند.

به گزارش ایسنا، غلامرضا مولابیگی در همایش "حقوقدان تراز انقلاب، نقش ها و رویکردها" گفت: تحول در قوه قضاییه نیازمند تفکر جهادی و انقلابی است که این فعالیت در دستگاه قضایی مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین وظایف  دیوان عدالت هم به عنوان یکی از بخش های قوه قضاییه احیای حقوق عامه و اتقان ارا و مبارزه با فساد و کم کردن اطاله دادرسی  است.

وی افزود: بحث شکایات از آیین نامه‌های دولت در دیوان عدالت مطرح است که دیوان عدالت با ابطال مصوباتی که مغایر حقوق اساسی ملت بوده اجازه اجرای آنها را نمی دهد؛ البته در برخی بخشنامه‌ها در برخی مواقع، خود مصوبه فسادانگیز می شود که دیوان عدالت نیز  با ابطال آن زمینه تبعیض ناروا و وجود تخلفات اداری را از بین می برد.
 
مولابیگی ضمن تشکر  از  بسیجیان عزیز که  با کارهای پژوهشی، مصوبات خلاف قانون را رصد می کنند، گفت: دیوان عدالت در راستای احیای حقوق عامه،  اجرای ارای هیات عمومی اعم از ارای وحدت رویه و ابطال مصوبات و... را انجام می دهد و رسیدگی به پرونده‌های مهم جزو وظایف  احیای حقوق عامه است مانند پرونده بورسیه‌ها که جزو فرمایشات حضرت اقا بود و دیوان عدالت هم انرا انجام داد.

وی افزود: در بحث رونق تولید که امسال مزین به ان بود، دیوان عدالت برای  جلوگیری از تعطیلی تولید وارد شد و  اقداماتی را انجام داده است.

معاون نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری افزود: دیوان عدالت این استمداد را  از حقوقدانان  بسیجی دارد تا  در مواردی که احساس می کنند مصوبه ای خلاف قانون تصویب شده،  به دیوان عدالت  کمک کنند.

وی ادامه داد: در بحث رفع اطاله دادرسی یکی از مهمترین موضوعات، تخصص گرایی در رسیدگی حقوقی و قضایی است. اینکه توقع داشته باشیم یک قاضی به همه امور حقوقی و کیفری مسلط باشد، ناشدنی است؛ لذا تخصص گرایی  در رفع اطاله دارسی به ما کمک می کند  و دیوان عدالت بحث تخصص گرایی را انجام داده است و با تغییر چارت خود این کار را کرده است.

مولابیگی ادامه داد: یکی از عوامل اطاله دارسی عدم تسلط قاضی به موضوع و عدم صدور رای متقن است که با تخصصی کردن و استفاده از ظرفیت های پژوهشی و ارتباطی که  دیوان عدالت با دستگاه قضایی و دانشگاه دارد، توانستیم به موفقیت برسیم که قطعا با انچه که رهبری و ریاست قوه قضاییه مدنظر دارند هم فاصله داریم ولی باید پای کار بیاییم.

وی تاکید کرد: سامانه رای صحیح یکی دیگر از تحولات دیوان عدالت است که  در حال انجام بوده و به منصه ظهور می رسد و اجرایی می شود. طبق این سامانه برای هر دعوایی موضوع طبقه بندی شده و ارکان آن دعوا بیان شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ديوان عدالت اداري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۱۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست دادگاه لاهه برای پایان تهدید و ارعاب در خصوص جنگ غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، دفتر دادستانی دیوان بین المللی کیفری با اشاره به اینکه از نگرانی‌های رسمی و غیررسمی مرتبط با تحقیقات این نهاد در ارتباط با جنگ غزه آگاه است، بر ادامه این تحقیقات تأکید کرد.

این دفتر با صدور بیانیه ای، توقف همه تلاش‌ها را برای مانع‌تراشی، ارعاب یا تأثیر بر مقامات دادگاه خوستار شد و خاطرنشان کرد که استقلال و بی‌طرفی دادگاه زمانی که تهدید به انتقام از این دادگاه یا مقامات آن وجود داشته باشد، تضعیف می شود.

دفتر دادستانی دادگاه لاهه همچنین تأکید کرد که تهدید دادگاه حتی بدون اقدام ممکن است بر اساس اساسنامه رم، جُرم ضد اجرای عدالت باشد.

این خبر در حالی است که منابع آگاه اعلام کردند که دادستان دیوان کیفری بین المللی با کارکنان بیمارستان های «الشفا» در شمال و «ناصر» در جنوب نوار غزه دیدار و گفت وگو کرد و اظهارات آن ها را درباره جنایت های نظامیان رژیم صهیونیستی و قتل عام بیماران و پناهندگان به این بیمارستان ها، به ثبت رساند.

به گفته این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، حوادثی که در این بیمارستان ها اتفاق افتاده، به دیگر تحقیقاتی ضمیمه می شود که دیوان بین المللی کیفری درباره جنایت های جنگی، ضد بشری، تجاوز و نسل کشی در نوار غزه انجام می دهد.

کد خبر 6095898

دیگر خبرها

  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • چه کسی محجور است؟/ آثار حقوقی شخص محجور
  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • دیوان لاهه خواهان توقف تلاش‌ها برای تضعیف این نهاد شد
  • درخواست دادگاه لاهه برای پایان تهدید و ارعاب در خصوص جنگ غزه
  • هشدار دادگاه لاهه به اسرائیل درباره ارعاب دادگاه و کارکنان
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟
  • تلاش سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو
  • تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو