Web Analytics Made Easy - Statcounter

آهنگساز و مدرس موسیقی می‌‍‌گوید که اگر معافیت مالیاتی هنرمندان لغو شود، دیگر کار نمی‌کنم.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و موافقت محمدباقر نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه، فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در سال آینده همچنان از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خبر با واکنش‌های مختلفی از سوی اقشار جامعه و مردم رو به رو شد. عامه مردم با معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها و هنرمندان به دلایل مختلف مخالفند. اما این طرح در بین هنرمندان نیز موضع‌گیری‌های متفاوتی را در پی داشته است و همان طور که پیش بینی می‌شد اکثر قریب به اتفاق آنها از معافیت مالیاتی حتی برای هنرمندان شناخته شده حمایت می‌کنند.

سامان احتشامی آهنگساز و مدرس سرشناس پیانو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در این باره گفت: اول باید روشن شود که کارکرد مالیات چیست؟ مالیات یعنی درصدی از درآمد یک نهاد یا فرد حقیقی و یا شخصی که کالایی به فروش می‌رساند به خزانه دولت واریز کنیم تا در برابر آن خدمات عمومی به ما ارائه شود.درآمدی برای دولت است تا خدمات عمومی به افراد ارائه دهد. البته این یک تعریف کلی است. به هر حال هنرمندان  هم مثل همه شهروندان بخشی از انواع مالیات را پرداخت می‌کنند، اما مالیات بردرآمد  باید در برابر خدماتی که از سوی دولت برای ارائه آن هنر به خالقان اثر داده شده، پرداخت شود. 

وی اظهار کرد: مهم این است که دولت به ما خدمات بدهد و بسترسازی کند تا با کمترین هزینه اثر خودمان را تولید و ارائه کنیم؛ من خودم را می‌گویم، در طول این 25 سال فعالیت حرفه ای خدمات مناسبی را ندیده ام. من با پس‌انداز شخصی خودم بدون این که یک ریال از یک نهاد عمومی بگیرم آهنگ می‌سازم، پول نوازنده و صدابردار و استودیو می‌دهم و بعد بستر مناسبی برای ارائه آن آلبوم در بازار فراهم نیست.کپی‌های غیرمجاز هم که بیداد می‌کند و به زحمت هزینه‌ای که کرده‌ام را در می آورم؛ حالا چراباید درصدی از آن را هم به کسی بدهم؟!

احتشامی عنوان کرد: این در حالی است که در همه جای دنیا دولت از روند توزیع و فروش آثار هنری حمایت می‌کند.حتی در سینمای هند و برای بدترین فیلم‌ها، دولت این کشور با حمایت مالی و تبلیغات و یارانه‌های تعریف شده کاری می کند که آن فیلم بالاخره پول خودش را دربیاورد. ولی ما در اصلاً چنین پشتوانه‌ای نداریم. 

این آهنگساز گفت: اگر دولت برای هنرمندان یک بیمه با پشتوانه قوی طراحی کرده بود حرفی نبود. من سال گذشته برایکمرددرد مجبور شدم MRI بگیرم؛ در بیمارستان گفتم هزینه اش چقدر می‌شود؟ پاسخ دادند 150 هزار تومان. گفتم اگر بیمه بودم چقدر می‌شد؟ گفتند 140 هزار تومان! آخر وقتی که بیمه اجتماعی این‌جوری است چرا توقع مالیات بردرآمد دارید؟!

این مدرس موسیقی با اشاره به این که بخشی از اخبار درآمدزایی هنرمندان موسیقی از برگزاری کنسرت ها،شایعه و فضاسازی است توضیح داد: یک مثال ساده می‌زنم. شما برای اجرا با یک ارکستر کوچک در سالنی مثل تالار رودکی حداقل به 20 نفر نوازنده نیاز دارید، دیگر از این که کمتر نمی‌شود. در سالنی که  200 نفر گنجایش دارد حداکثر 150 بلیت فروخته می‌شود و 50 نفر هم مهمان هستند. اگر قیمت بلیت را 100 هزار تومان در نظر بگیریم، کل درآمد یک شب کنسرت در سالن رودکی 15 میلیون تومان می‌شود. نصف این 15 میلیون تومان مال خود وزارت ارشاد و سالن است. یعنی حدود 8 میلیون تومان به گروه می‌رسد.

وی در ادامه افزود: اگر حداقل 2 میلیون تومان هزینه تبلیغات را کنار بگذاریم درآمد یک کنسرت منطقی و با حساب و کتاب در سالن رودکی حدود 5 میلیون تومان است. آن هم یک گروه حرفه ای و در سالنی در قلب پایتخت. حالا باید این 5 میلیون تومان را بین برای 20 نفر هنرمندی که شاید 10 یا بیست سال زحمت کشیده اند تقسیم کنیم.معمولا کنسرت ها هم بین یک شب تا سه شب بیشتر نیست و بازهم رقم بالایی نمی شود. یعنی نوازنده اگر بخواهد فقط به این درآمد متکی باشد در هزینه های اولیه خود هم می ماند. بعد چگونه میتوان برای درآمد فعالیت هنری از این نوازنده یا آهنگساز مالیات بگیرید؟! آخر چه مالیاتی؟

احتشامی بیان کرد: در چنین شرایطی اصلاً انگیزه ای نمی‌ماند که بخواهیم کار کنیم. آدم برود سر خیابان بلال بفروشد درآمدش بیشتر است. پشت یک کنسرت 90 دقیقه ای چند ماه تمرین نهفته است. یک نوازنده و آهنگساز هم در سال یک یا دو کنسرت می‌دهد. من درباره خوانندگانی که در موسیقی عامه پسند کار می کنند و هر هفته در یک شهر کنسرت دارندصحبت نمی‌کنم؛ این قضیه موسیقی عامه پسند که مردم بخواهند برای شادی‌شان بیایند کنسرت ببیند با دیدن کنسرت حرفه‌ای متفاوت است. البته من معتقدم که آن خوانندگان هم نباید برای درآمد حاصل از فعالیت هنری مالیات بدهند.

 وی در توضیح این مطلب گفت: یک نفراین توانایی را دارد که مردم را شاد کند و 2 هزار نفر مخاطب برای برنامه او بلیت میگیرند. یک نفر هم در این کار ناتوان است و اصلاً خودش انتخاب کرده که یک گونه موسیقی دیگر کار ‌کند که 200 نفر مخاطب حرفه ای دارد. این توان و هنر یک نفر است که می تواند 2 هزار نفر آدم را پای کار بیاورد.از سوی دیگر وقتی اصلاً بستری بریا قیمت گذاری آاثر هنری وجود ندارد و قیمت‌ها همه چرتکه‌ای و بازاری و و رفاقتی تعیین می‌شود، چگونه می خواهید از درآمد هنرمندان مالیات بگیرید.

 احتشامی بالا بودن دستمزدهای ستارگان سینما را هم امری طبیعی دانسته و می‌گوید: یک بازیگر خودش توانایی و هوش داشته یا مشاوران خوبی داشته که به او در انتخاب های درست کمک کرده اند و قیمتش بالا می رود.به نظر من اگر دستمزد یک هنرمند دریک مدت طولانی تغییر نکرده و دیگر از او استفاده نمی‌شود تا حد زیادی ناشی از ناتوانی آن هنرمند است و نباید به بقیه هنرمندانی که دیده می‌شوند و درآمدزایی دارد حسادت کند.

احتشامی در پاسخ به این پرسش که اگر شرایط به گونه‌ای پیش برود که معافیت مالیاتی هنرمندان لغو شود واکنش او چگونه خواهد بود نیز گفت: در این صورت اصلاً کنسرت نمی دهم، چون عقده کنسرت دادن ندارم. الان هم از بعد از محرم و صفر هیچ فعالیتی نداشتم و درآینده نزدیک هم نخواهم داشت چون بستر کارهای هنری را اصلاً مناسب نمی‌بینم.

 وی اظهار کرد: اگر مالیات بردرآمد  روی نظم و قاعده و قانون باشد، ما هم قانون‌مندیم، همیشه هم من طبق قوانین مملکتم کار کرده‌ام. ولی اگر بخواهند فقط موج آفرینی کنند، خب هنرمندان هم بخش عمده ای از کارخود را تعطیل کرده و خانه نشین می‌شوند.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: موسیقی سامان احتشامی کنسرت موسیقی معافیت مالیاتی هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۲۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد

تین نیوز

از تاریخ اول خردادماه ۱۴۰۳ وراث متوفیان ۱۳۹۵.۱.۱ و بعد از آن می توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تابناک اقتصادی؛ سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: "در راستای تسهیل و تسریع بهره مندی مؤدیان مالیات بر ارث از سپرده های متوفیان نزد بانک ها و مؤسسات اعتباری، از تاریخ ۱۴۰۳.۱.۱ وراث متوفیان ۱۳۹۵.۱.۱ و بعد از آن می توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.

بر این اساس پس از درخواست وراث با ارائه اسناد و مدارک مربوطه از جمله اسناد هویتی و گواهی حصر وراثت، بانک ذیربط مالیات مربوط به سپرده متوفی و سود متعلق به آن (تا تاریخ پرداخت سپرده به وراث) را محاسبه و از مبلغ سپرده و سود آن کسر کرده و مابقی را به وراث پرداخت می کند."

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند
  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از ابربدهکاران
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • سیر تا پیاز بند بورسی
  • پیش بینی رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی
  • مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس