Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیانوش احسانی پور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دشت قراویز در شهرستان سرپل ذهاب با مساحت سه هزار و ۸۰۰ هکتار یکی از مناطق بکر و منحصر بفردترین زیستگاه های آهوان ایرانی و برخی از گونه‌های متنوع جانوری در کشور و منطقه غرب است.
وی اظهار داشت: پخش علوفه زمستانی در این زیستگاه باهدف تغذیه بی دغدغه و به منظور جلوگیری از خروج وحوش علف خوار به ویژه آهوان از زیستگاه اصلی و پراکنده شدن و پناه آوردن آن ها به مناطق مسکونی در آستانه فصل زمستان آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس اداره حفاظت محیط زیست سرپل ذهاب با اشاره به اینکه این آهوان در فصل پاییز بیشتر در ارتفاعات به سر می‌برند و کمتر در دامنه‌های این دشت دیده می‌شوند، بیان کرد: هر چند در سال های اخیر به دلیل وجود چراگاه های گوسفند، حوزه‌های انحصاری آهوان را محدود شده اما با این وجود با توجه به گرمسیری بودن منطقه اکثر آهوان در فصل سرما به این منطقه می‌آیند.
احسانی پور ادامه داد: روستاییان و شهروندان نیاز است در صورت مشاهده وحوش علفخوار در نزدیکی سکونتگاه های انسانی، ضمن حمایت از آن ها مراتب را به صورت حضوری به اداره محیط زیست و یا از طریق شماره تلفن های۴۲۲۲۲۶۰۰ و ۰۹۱۸۸۳۶۰۶۶۹ به اداره حفاظت محیط زیست سرپل ذهاب اطلاع دهند و از غذا دادن به آن ها و هرگونه اقدام غیرقانونی خودداری کنند.

براساس اعلام اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در ابتدا تعداد آهوان منطقه قراویز سه رأس بود که خوشبختانه بعد از جنگ تحمیلی این منطقه به منطقه ویژه گشت و کنترل کارکنان نیروهای محیط‌بانان تبدیل شد و اکنون ۸۰۰ تا هزار رأس آهوی ایرانی در این زیستگاه بکر وجود دارد.

آهوان در فصل پاییز بیشتر در ارتفاعات به سر می‌برند و کمتر در دامنه‌های این دشت دیده می‌شوند.

غزال ایرانی نوعی آهوی بومی آسیای میانه و جنوب غربی آسیا که از تیره گاویان و راسته جفت‌سم‌سانان محسوب می شود، بدن این حیوان به رنگ قهوه ای روشن، شکم تیره‌تر، نواحی زیرین بدن آن سفید و دم آن سیاه است.

این حیوان در صحرای گبی، بلوچستان پاکستان، جنوب شرق ترکیه، شمال آذربایجان و بخش‌هایی از ایران، عراق و افغانستان زندگی می‌کند.

زیر گردن جنس نر این حیوان در فصل باد کرده و برآمدگی مشخصی پیدا می‌کند و به همین دلیل به آهوی گواتردار نیز معروف شده‌ است.

غزال ایرانی مثل دیگر آهوها سرعت بالایی دارد اما برخلاف غزال‌های دیگر بدون جهش می‌دود، به طور تاریخی مهم ترین دشمن طبیعی این جانور یوزپلنگ بوده‌ که اکنون فقط در بخش‌هایی از ایران باقی‌ مانده‌ است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت دارد. 

برچسب‌ها سرپل ذهاب سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرپل ذهاب سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست سرپل ذهاب سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۴۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان فریمان از کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی و به نقل از روابط‌عمومی محیط زیست استان، جواد ستوده اظهار کرد: محیط‌بانان شهرستان فریمان، حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان را پیدا کردند.

وی افزود: در بررسی‌های مقدماتی محیط‌بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست فریمان گفت: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبدشکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش ایمنا، منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت‌جام قرار دارد.

حضور گونه‌های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی از درختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیل‌های غنی در منطقه است که محلی برای زیست، ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به‌شمار می‌رود، این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان‌ رضوی واقع شده است.

کد خبر 750035

دیگر خبرها

  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • ۱ فوتی و ۱ مصدوم در برخورد پراید با کامیون در محور قصرشیرین به سرپل‌ذهاب
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • غرق شدن نوجوان ۱۴ ساله در سرپل ذهاب
  • حمله خرس وحشی به یک دامداری در ایلام و تلف شدن دام‌هایش