Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سهم ۱۱.۴۲درصدی بخش کشاورزی از صادرات غیرنفتی کشور در هفت ماهه امسال اظهار کرد: در هفت‌ماهه امسال، محصولات بخش کشاورزی و غذا با وزن تقریبی ۳ میلیون و ۵۸۲ هزار تن، به ارزش ۲ میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار، به کشور‌های عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان، فدراسیون روسیه، هند، ترکیه، ویتنام، ترکمنستان و آلمان صادر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین واردات محصولات بخش کشاورزی و غذا با ۱۳ میلیون و ۶۹۰ هزار تن و به ارزش ۷ میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار، ۲۹.۷۶درصد از واردات غیرنفتی ۲۵.۲ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اقلام عمده صادراتی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: محصولات جالیزی با حدود ۸۷۱ هزار تن، گوجه فرنگی تازه و فرآوری شده با حدود ۴۰۰ هزار تن، پیاز و موسیر با حدود ۲۶۳ هزار تن و سیب‌زمینی تازه و فرآوری شده با حدود ۲۰۱ هزار تن و سیب با حدود ۱۱۴ هزار تن رتبه پنج محصول مهم از نظر وزنی را در صادرات محصولات کشاورزی از آن خود کردند. از نظر ارزشی نیز محصولات لبنی با ۳۲۰ میلیون دلار، پسته ۲۹۱ میلیون دلار، محصولات جالیزی ۲۷۱ میلیون دلار، گوجه فرنگی تازه و فرآوری شده ۲۳۹ میلیون دلار و زعفران ۱۰۷ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وزن هر یک از زیربخش‌های کشاورزی در صادرات محصولات کشاورزی و غذا، افزود: در زیربخش زراعی با وزن بالاتر از ۲ میلیون و ۵۶۵ هزار تنی و به ارزش یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلاری، گروه سبزیجات با یک میلیون و ۳۲۰هزار تن و به ارزش ۶۵۵ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند که از این مجموعه می‌توان به محصولات جالیزی با ۸۷۱ هزار تن و ارزش ۲۷۱ میلیون دلار، گوجه فرنگی تازه و فرآوری شده با ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۲۳۹ میلیون دلار، سیب‌زمینی تازه و فرآوری شده با ۲۰۱ هزار تن به ارزش ۹۵ میلیون دلار، پیاز و موسیر ۲۶۳ هزار تن به ارزش ۱۳۱ میلیون دلار و همچنین گیاهان دارویی پرورشی با ۳۱ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیون دلار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: فرصت طلایی صادرکنندگان برای حضور در بازار ۲۰۰ میلیون نفری اوراسیا/ صادرکنندگان از تخفیفات اوراسیا بهره‌مند شدند؟

این مقام دولتی با اشاره به وزن ۵۹۵ هزار تنی صادرات زیربخش باغی به ارزش ۹۵۰ میلیون دلار، گفت: صادرات محصولات باغی همچون پسته با بیش از ۳۴ هزار تن وزن به ارزش ۲۹۱ میلیون دلار، زعفران با وزن ۱۰۱ تن به ارزش ۱۰۷ میلیون دلار، خرما با وزن ۸۴ هزار تن به ارزش ۷۵ میلیون دلار، سیب با وزن ۱۱۴ هزار تن به ارزش ۶۹ میلیون دلار و انگور تازه و خشک شده با وزن ۵۲ هزار تن به ارزش ۶۵ میلیون دلار منجر به ورود ارز به کشور شده است. همچنین چای ایرانی با وزن ۴ هزار تن، ۴ میلیون دلار ارز را برای کشور به ارمغان آورده است.

بخشنده با اشاره به وزن ۳۵۴ هزار تن صادرات محصولات دام و طیور و ارزآوری ۴۵۳ میلیون دلاری این زیربخش برای کشور افزود: صادرات شیر و محصولات لبنی با وزن ۲۶۷ هزار تن، ارزآوری ۳۲۰ میلیون دلاری را برای کشور رقم زده که از این مجموعه می‌توان به صادرات پنیر و کشک با وزن ۴۵ هزار تنی به ارزش ۹۱ میلیون دلار، شیر و خامه با وزن ۶۳ هزار تنی به ارزش ۷۹ میلیون تن و صادرات بستنی با وزن ۲۵ هزار تن به ارزش ۶۱ میلیون دلار اشاره کرد. همچنین ماست با وزن ۱۲۳ هزار تن به ارزش ۶۹ میلیون دلار صادر شد. از سویی صادرات تخم مرغ با وزن ۲۳ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیون دلار، گوشت مرغ با وزن ۲۲ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیون دلار برای کشور، ارزآوری داشته‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سه زیربخش شیلات، جنگل و مرتع و دامپزشکی به ترتیب با وزن ۵۸ هزار تن، ۹ هزار تن و ۱۱۰ تن، ارزآوری ۱۰۶ میلیون دلاری، ۱۵ میلیون دلاری و یک میلیون دلاری را به همراه داشته‌اند.

به گفته وی، وزن صادرات زیربخش‌های کشاورزی و غذا در مجموع به ۳ میلیون و ۵۸۲ هزار تن از لحاظ وزنی رسیده است که در حدود ۲ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

پنج قلم وارداتی کشور در بخش کشاورزی

بخشنده با اعلام پنج قلم عمده وارداتی از لحاظ وزنی تا پایان مهر ۱۳۹۸ در بخش کشاورزی تصریح کرد: ذرت دامی به میزان ۴ میلیون و ۸۶۹ هزار تن، جو به میزان یک میلیون و ۸۴۰ هزار تن، لوبیای سویا به میزان یک میلیون و ۶۸۳ هزار تن، شکر تصفیه نشده به میزان یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن و کنجاله سویا به میزان یک میلیون و ۱۰۲ هزار تن وارد کشور شده، اما بیشترین سهم ارزی به‌منظور واردات محصولات موردنیاز و ضروری صنعت کشاورزی به ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون دلار، برنج نیمه‌سفید یا کامل سفید شده به ارزش یک میلیارد و ۳۶ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۷۲۶ میلیون دلار، کنجاله سویا به ارزش ۴۸۸ میلیون دلار و جو به ارزش ۴۷۷ میلیون دلار تعلق یافته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کنجاله سویا ذرت دامی بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۵۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران آمار عملکرد ۱۰۰ صادرکننده اول کشور در حوزه تجارت خارجی را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته، بالغ بر ۱۳۶ میلیون تن به ارزش بیش از ۴۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که از این میزان، ۶۹ میلیون و ۷۳۹ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر انجام گرفته است. این میزان صادرات توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر، بیانگر افت ۱.۴۷ درصدی از نظر وزن و افت ۱۸.۹ درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به سال ۱۴۰۱ است. با این حال فولاد مبارکه توانسته است در سال ۱۴۰۲ هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش دلاری، رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته باشد.

نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در رابطه با میزان صادرات این شرکت در سال ۱۴۰۲ گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تغییر رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و حضور مؤثر در بازارهای جدید توانست ضمن تأمین نیاز مصرف کنندگان داخلی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۴۰۹ هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیون دلار صادر کند که از نظر وزنی ۱۶.۶۱ درصد و از نظر دلاری ۱۴.۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رشد داشته است و این رشد صادرات در شرایطی رقم خورده است که در سال ۱۴۰۲ با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز مواجه بودیم.

طیب‌نیا افزود: نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است. این مسئله بیانگر نگاه ویژه فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه با کسب سهم ۱.۴۳ درصدی ارزش دلاری صادرات در بین کل صادرکنندگان در جایگاه پنجم قرار گرفته است و این در شرایطی است که رتبه اول به شرکت ملی گاز و سه رتبه دیگر به شرکت‌های حوزه پتروشیمی باز می‌گردد و این مهم، اهمیت رتبه فولاد مبارکه را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی و پتروشیمی دو چندان می‌کند.

طیب‌نیا با اشاره به جزئیات صادرات محصولات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه به شمار می‌رود و ۸۴ درصد تولیدات ما در سال ۲۰۲۳ راهی بازارهای داخلی و ۱۶ درصد راهی بازار صادراتی شده است.

طیب‌نیا افزود: البته در بخش صادرات چالش‌هایی نیز وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آتی رفع شود. نخست آن که برای فروش و ارائه محصولات متنوع به بازار جهانی محدودیت داریم. همچنین چالش اصلی صادرات در شرایط کنونی کشور عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به باثبات نبودن پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها و معافیت‌های صادراتی و … است. به عنوان نمونه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت گذاشتن بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری از مواردی است که با توجه به الزام به عرضه ارز با قیمت نیما توجیه صادرات را برای بسیاری شرکت‌ها از بین خواهد برد.

وی گفت: همچنین زیرساخت‌های کشور برای صادرات باید تقویت شود؛ در بخش لجستیک و حمل و نقل نیاز به بهبود داریم، اسکله‌ها در بنادر باید تقویت شود تا بتوانیم محصولات را با تناژهای بیشتر صادر کنیم.

کد خبر 6097074

دیگر خبرها

  • رشد ۱۷ درصدی صادرات کالا از گمرک کرمانشاه طی فروردین سال جاری
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟