Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@18:39:49 GMT

انقطاع نسل بزرگان علمی زیبنده خراسان نیست

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۷۱۰۰۴

انقطاع نسل بزرگان علمی زیبنده خراسان نیست

گروه اجتماعی ــ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشجویان زیادی استحقاق رسیدن به مقامی علمی جهان را دارند گفت: اساتید تلاش کند تا انقطاع نسل بزرگان علمی اتفاق نیفتد که این زیبنده خراسان نیست.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری شامگاه 13 آذرماه در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: باعث توفیق است که در مشهد و در مکان علم و دانش در چنین مناسبتی در محضر شما باشیم و خدا را شاکریم در این مسیر توفیق زیارت امام رضا(ع) را یافتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خراسان خطه نام‌آوران است و بخش مهمی از تاریخ ایران در حوزه علم، ادب و عرفان و به خصوص در خراسان می‌درخشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: خراسان از گذشته تاریخ‌ساز این کشور بوده و امروز هم به همت اندیشمندان و جوانان این خطه همچنان بخش بزرگی از سرزمین ایران اسلامی است.

غلامی افزود: وجود مرقد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) زینت بخش این خطه است که همواره دلدادگان زیادی را به این خطه می‌کشاند و به فرزانگان این مرز و بوم اضافه می‌کند. مناسبت فرخنده‌ای است که در بزرگداشت مراکز علمی این خطه عالم پرور اتفاق افتاده و زحمات تلاشگران در این امر قابل تقدیر است.

وی گفت: با وجود سرمایه‌های گرانقدری چون دانشجویان، اساتید و سایر سرمایه‌های متعدد دیگر می‌توانیم بهره وافی و کافی در حوزه علم و دانش کشور به همراه داشته باشیم. خوب است که تاریخچه دانشگاه را متذکر می‌شویم از باب اینکه در گذشته کجا بوده تا به اینجا رسیده و خوب است که یادآور شویم در ایران سبقه علمی طولانی داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اولین دانشگاه جهان 1750 سال پیش به اسم دانشگاه جندی شاپو در ایران تاسیس شد. صاحب‌نظران علم و اندیشه و دانشمندان زیادی از سراسر جهان با توجه به گستردگی و تنوع اقوام از سراسر جهان در آن روزها در این مرکز جمع می‌شدند و تربیت شاگردان و انتشار علم و دانش را عهده‌دار بودند.

مراکز بزرگ علمی در تاریخ

غلامی با بیان اینکه صاحب مراکز بزرگ علمی در تاریخ گذشته بودیم، اظهار کرد: شاید یکی از دلایل شکوفایی علم و دانش بعد از ایلام و در منطقه جغرافیایی در ایران و خراسان سبقه و سابقه آشنایی با مراکز علمی دیرینه بوده است.

وی اظهار کرد: در این سرزمین کسانی بودند که علم و دانش را می‌شناختند و در تولید علم، گسترش و انتشار آن سهم بزرگی داشتند. این ظرفیت‌هاست که بوعلی سیناها را تربیت کرده و امروز در حوزه علوم پزشکی، فلسفه و علوم عقلی و انسانی به این شخصیت افتخار می‌کنند. باید گفت فارابی‌ها و اندیشمندان دیگری که در این خطه بودند و همچنین فلسفه در این خطه و سرزمین رشد کرد.

غلامی عنوان کرد: صاحب نام‌های عرفان چون عطار در این سرزمین بودند واین ظرفیت علمی خطه خراسان را نشان می‌دهد که این ظرفیت در این سرزمین همچنان ادامه دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه‌هایی که این مراسم برایشان گرفته شده، جزو دانشگاه‌های مهم کشور هستند. دانشگاه فردوسی از دانشگاه‌های بزرگی است که موفقیت‌های خوبی در حوزه‌های علم و فناوری داشته، در حوزه‌های مختلف شاخص‌های زیادی کسب کرده است و در برخی شاخص رتبه اول را دارد.

وی گفت: پذیرش دانشجوی خارجی از دیگر مزایای این دانشگاه است و با تربیت نسل جوان از سایر کشورها شبکه علمی گسترده و ارتباط عاطفی بین ملت ما با آن کشورها ایجاد شده است.

غلامی اظهار کرد: قطعا دانشگاه علوم پزشکی با توجه به ظرفیت بالایی که دارد در این خطه منشا اثر بوده است و ما جدایی در بین مراکز علمی نمی‌بینیم، لذا این آرزوهای اتصال‎ در ذیل اثرگذاری بیشتر در زمینه علمی بین دانشگاه‎ها در این ایام که علوم جدید و بین رشته‎ای را هدف قرار داده‎اند، است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دانشگاه فردوسی در این دوره هفتاد ساله اساتیدی گرانقدر را در خود داشته، اساتیدی چون شریعتی، آشتیانی و در حوزه ادب اساتیدی همچون شفیعی کدکنی و سایر اساتید که در گذشته بودند و نامشان در فهرست اساتید می‌درخشد.

وی گفت: این افتخارات باید حفظ شود که امثال آنان بیشتر شوند، لذا اساتید گرانقدر همچنان که خود الگو و مدل پیش روی دانشجویان هستند، باید به ساخته شدن شخصیت‌های علمی توانمند همت بگذارند و دانشجویان را به این سمت سوق دهند، تا این سلسله نام‌آوران عرصه علم، هنر و ادب حفظ شود.

غلامی بیان کرد: ما استعدادهای بسیاری در بین جوانان داریم که استحقاق رسیدن به مقام علمی جهان را دارند و اساتید این را، بخش مهمی از خدمت در این مراکز بدانند تا انقطاع نسل این بزرگان اتفاق نیفتد که این زیبنده سرزمین خراسان نیست.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی دانشگاه فردوسی علوم پزشکی غلامی وزیر علوم تحقیقات فناوری بزرگان علمی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۱۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده اساس هویت و تربیت انسان‌ها را شکل می‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در مراسم افتتاح دانشکده علوم خانواده در دانشگاه تهران ضمن عرض تبریک به مناسبت روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری بیان کرد: ایشان معلمی را به معنای کامل به ما شناساند، و ما مدیون اندیشه ایشان و سبک آموزشی و پرورشی شأن هستیم.

معاون رئیس جمهور همچنین ضمن ابراز خوشحالی از افتتاح دانشکده علوم خانواده در دانشگاه تهران در روز معلم، ابراز امیدواری کردند این اقدام از لحاظ علمی، فنی و تکنولوژی در حدی باشد، که بتواند به عنوان الگو به جهان ارائه شود.

وی افزود: حرکت غرب در سه حیطه نفی جنسیت، خانواده‌های تک والدی و به رسمیت شناختن خانواده‌های انحرافی و همجنس به خانواده صدمه می‌زند و ما وظیفه داریم مبانی و زیرساخت‌های لازم را برای شناساندن خانواده فطری که اساس هویت و تربیت انسان‌ها را شکل می‌دهد، با شیوه‌های علمی تبیین کنیم و بتوانیم آنچه را که در فرهنگ و مکتبمان موجب حفظ هویت و اصالت خانواده می‌شود داریم معرفی کنیم.

خزعلی در ادامه سخنان خود گفت: امیدواریم دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر مرکزیت و محوریت داشته باشد و از ظرفیت علمی سایر دانشگاه‌ها، مراکز علمی، اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها برای پژوهش، پشتیبانی و تعمیق مطالعات خانواده بهره ببرد.

در پایان رئیس دانشگاه تهران از ایشان خواست که به عنوان استاد وابسته و عضو هیأت جذب در دانشکده همکاری کند ولی خزعلی این امر را قبول نکرد و عنوان داشت: که مسؤولیتی که نتوانم برای آن وقت گذاری لازم را داشته باشم نمی‌پذیرم.

کد خبر 6094640

دیگر خبرها

  • خانواده اساس هویت و تربیت انسان‌ها را شکل می‌دهد
  • پنج استاد دانشگاههای استان اصفهان در فهرست استادان نمونه کشوری
  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • پنج اصفهانی در فهرست استادان نمونه کشوری
  • یک هرمزگانی استاد نمونه کشوری شد
  • تجلیل از ۲ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به عنوان استاد نمونه کشوری
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • روند انتخاب اساتید نمونه کشوری تشریح شد
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟