Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد «امام حسن عسکری(ع)» از قدیمی‌ترین مساجد قم است که بنای نخستین آن به دستور امام عسکری(ع) و به دست احمد بن اسحاق قمی وکیل آن حضرت(ع) ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد امام حسن عسکری(ع) یکی از مساجد بزرگ و تاریخی استان قم‌ است که عظمت آن در میان مردم این شهر از گذشته زبانزد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرت تقدس این مسجد مقدس در میان مردم‌ به جهت تاسیس این مکان مقدس به امر مستقیم امام حسن عسکری(ع) و به دست احمد بن اسحاق قمی و نیز همجواری با حرم حضرت معصومه(س) است.ادای شش نوبت فریضه نماز، برپایی برنامه های فرهنگی و تحصیل طلاب از جمله برنامه های این مسجد است. همچنین این مسجد یکی از پایگاه های مهم برگزاری مراسم اعتکاف در استان قم محسوب می شود. قدمت برگزاری مراسم اعتکاف در مسجد امام حسن عسکری(ع) به بیش از 90 سال پیش می رسد.‎‌

 

مسجد امام حسن عسکری(ع) از همان ابتدا مورد توجه بزرگان دین و علما قرار گرفته است و به عنوان یکی از مساجد جامع شهر قم در میان مردم به شمار می رود. علمایی همچون آیت الله گلپایگانی(ره) توجه خاصی به این مسجد داشتند و همواره از مسجد امام حسن عسکری(ع) با عنوان مسجد «با عظمت» یاد می کردند؛ این مسجد از همان ابتدا محل اعتکاف آیت الله گلپایگانی(ره) بوده و ایشان همیشه بر توسعه این مکان مقدس تاکید داشتند. در زمان حیات آیت الله گلپایگانی(ره)، هم املاک اطراف این مسجد خریداری و در سال 79، نسبت به احداث بنای جدید و توسعه مسجد امام حسن عسکری(ع) به دستور این مرجع تقلید، اقدام شد. این مسجد هم اکنون بیش از 25 هزار متر مربع زیر بنا دارد.

 

 

اعتکاف از زمان پیامبر اکرم(ص) یک سنت بوده و ایشان تا سال های پایانی عمر خود بر برگزاری این سنت تاکید داشته اند. حدود 90 سال پیش، آیت الله گلپایگانی(ره)، سنت اعتکاف را در همین مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم، احیا کرد و اکنون یکی از بزرگترین اعتکاف‌های استان قم در این مسجد برگزار می شود که بیشترین تعداد معتکفین از میان نسل جوان هستند؛ سالیانه در ایام اعتکاف حدود 4 هزارنفر در شبستان های مختلف این مسجد، معتکف می شوند.

 

افتتاح 6 طبقه کلاس درس برای طلاب از دیگر برنامه های توسعه این مکان مقدس است که در خدمت حوزه علمیه قرار می گیرد، این 6 طبقه در موقعیت پشت محراب مسجد احداث می شود.در معماری مسجد امام حسن عسکری(ع)، از تجارب معماری برخی مساجد دنیا، توسط مهندسان استفاده شده است؛ برخی ویژگی های خاص معماری این مساجد در بسیاری از مساجد دیگر دیده نمی‌شود از جمله این خصایص می توان به  نگارش تمام آیات قرآن در طول 9هزار متر در مسجد امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد.مقدار زیادی از آیات در داخل مسجد و برخی از آن در گلدسته ها نگارش شده است؛ در محدوده‌ زیر گنبد این مسجد به نام 14 معصوم(ع)، تعداد 14 مقرنس قرار گرفته است که در آینده آیات باقی مانده از قرآن در این 14 مقرنس نگاشته و ثبت می شود.

 

 

 

این مسجد، از تمامی خیابان های اصلی، درب ورود داشته و قابل دسترسی است که از این ویژگی می توان جهت برپایی اجتماعات بزرگ در این مسجد استفاده کرد.طبق روایات، خواندن یک رکعت نماز در مسجد جامع، ثواب صد رکعت نماز دارد؛ بنابراین لازم است‌ همه ‌کسانی که ساکن این شهر مقدس هستند، حداقل دو رکعت نماز در مسجد امام حسن عسکری(ع) بخوانند؛ در آداب این مسجد مقدس، به جا آوردن دو رکعت نماز تحیّت مسجد ذکر شده است.

 

اجرای برنامه های فرهنگی نیز از دیگر فعالیت‌های این مسجد مقدس است که از این میان می توان به ذکر حدیث و مسائل دینی، قرائت ادعیه و برپایی مجالس روضه اشاره کرد؛ به دلیل گسترده بودن بنای این مسجد، مراسم های بزرگ و گسترده برخی هیئات مذهبی استان قم در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار می شود.

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد انتخابات انتخابات مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان کانون های مساجد مجلس شورای اسلامی استان بوشهر فعالیت های مسجدی اصفهان مسجد امام حسن عسکری ع قم مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۲۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین احمد لقمان پور،مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در گفتگو با خبرنگاران گفت: به مناسبت شهادت امام صادق علیه‌السلام، دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس میهمان شهر قم خواهند بود.

وی بیان کرد: یکی از این دو شهید والامقام در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسیده و دیگری در عملیات عاشورای ۲ در سال ۱۳۶۴ در چنگوله به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم افزود: پیکر‌های مطهر این دو شهید گمنام روز جمعه هفته جاری از ساعت ۱۶:۴۰ از میدان آل یاسین به سمت مسجد مقدس جمکران تشییع خواهند شد.

وی ادامه داد: این دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس در صحن اصلی مسجد مقدس جمکرا ن خاکسپاری می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه (س) در دهه کرامت
  • بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه(س) در دهه کرامت
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود