Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@20:20:18 GMT

هنر قرآنی، محلی برای پول‌اندوزی نیست

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۷۳۹۸۸

هنر قرآنی، محلی برای پول‌اندوزی نیست

گروه هنر ــ ریحانه‌سادات غضنفری، هنرمند بداهه‌نویس گفت: هنرمند قرآنی زمانی خواهد توانست، جریان‌ساز باشد که با باورش، خلق اثر کند، پس بهتر است افرادی که در پی دستیابی به منافع مادی هستند، هیچگاه این حوزه را برای کار انتخاب نکنند.

ریحانه‌سادات غضنفری، هنرمند بداهه‌نویس در گفت‌وگو با ایکنا درباره هنری که در آن فعال است، چنین توضیح داد: هنری که در آن مشغول کار هستم، بداهه‌نویسی گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بداهه‌نویسی شکلی جدیدی از هنر است که در آن برنامه‌ریزی وجود ندارد. در این شکل از هنر که هنوز بسیاری از آن مطلع نیستند، هر آنچه دیده می‌شود بر پایه احساس خالقش است. برای ورود به این هنر لازم است خطوط را بشناسیم و در چند شکل از خوشنویسان تبحر لازم را داشته باشید تا بتوانید در حوزه بداهه‌نویسی عملکرد مطلوب‌تری داشته باشید.

وی افزود: در این شکل از هنر به روی قواعد نوشتن چندان اتکا نمی‌شود، بلکه آنچه اهمیت دارد، اتصالات خط است. در بداهه‌نویسی، خوانایی مطرح نیست و آن چیزی که اهمیت داره تصویری هست که با توجه به درونیات و احساس خالق اثر ایجاد می‌شود. درباره چرایی انتخاب این هنر هم باید بگویم که در این هنر، رهایی را جستجو می‌کنم، رهایی که با احساس همراه باشد. فکر می‌کنم در هنر بداهه‌نویسی این امکان فراهم است، برای همین ترجیح دادم در این حوزه حضوری فعال داشته باشم، البته رشته دانشگاهی من گرافیک است، برای همین شاید این گرایش جدید تا حدی منبعث از رشته تحصیلی‌ام باشد.

این هنرمند درباره گرایشات قرآنی در کارش گفت: وقتی می‌خواهم یک اثر قرآنی خلق کنم، ابتدا پیرامون آیه‌ تحقیق می‌کنم، چون می‌خواهم با آگاهی کامل کار را آغاز کنم. نکته دیگر این‌که وقتی هنرمند تفسیر آیه‌ای که قرار است روی آن کار کند، می‌خواند در فرم اثرش هم تغییر به وجود می‌آید، البته این نظر شخصی من است و ممکن است دیگری گونه‌ای دیگر نگاه کند.

این هنرمند تجسمی ادامه داد: در نمایشگاه «نفس‌ مطمئنه» نگاهی به عاشورا دارم. واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) بعد از اذان ظهر رخ داد، اما من طلوع خورشید را به عنوان آغاز، نشان دادم، چون می‌خواستم بگویم شهادت ابا‌عبدالله آغاز راه است و تا سال‌ها راه و مسیر ایشان ادامه خواهد داشت. برای همین هم زمینه کارم مشکی است، اما شمایل امام حسین(ع) روشن ترسیم شده است.  
وی تاکید کرد: من در ابتدای راه هستم و هنوز برای این‌که بخواهم از راه هنرم درآمدزایی داشته باشم، مسیر طولانی است، هرچند اگر شعاری به نظر نرسد باید بگویم برای در‌آمدزایی این هنر را انتخاب نکردم، چون اگر در پی چنین امری بودم، باید دیگر عرصه‌های هنر را برای کار کردن انتخاب می‌کردم. درباره نمایشگاه‌هایی که در آن‌ها حضور داشته‌ام هم باید بگویم این چهارمین کار گروهی من است، اما امیدوارم به چنان کیفیتی برسم که روزی نمایشگاه اختصاصی هم برگزار کنم.

غضنفری متذکر شد: دوستانی بودند که دیرتر از من به این هنر وارد شده‌اند، اما از ابتدا، شروع به عرضه کارشان کرده‌اند. این روش را منع نمی‌کنم، اما به شخصه آن را نمی‌پسندم، چون معتقدم زمانی باید کار هنری را عرضه کرد که آن اثر کیفیت لازم را داشته باشد. این رویکرد سرمایه‌گذاری بلندمدت خواهد بود، و الا اگر بخواهیم از روز اول کارهایمان را بفروشیم، جایگاه آثارمان را در سطح آثار بازاری پایین آورده‌ایم. زمانی باید کار هنری را عرضه کرد که آن اثر کیفیت لازم را داشته باشد. این رویکرد سرمایه‌گذاری بلندمدت خواهد بود، و الا اگر بخواهیم از روز اول کارهایمان را بفروشیم، جایگاه آثارمان را در سطح آثار بازاری پایین آورده‌ایم

این هنرمند بداهه‌نویس در پاسخ به این سوال چه هدفی را در هنر بداهه‌نگاری دنبال می‌کند؟ گفت: می‌خواهم به واسطه کارم یک هنرمند شوم، البته واژه هنرمند این روز‌ها بسیار دم دستی شده و به هر فردی هنرمند می‌گویند، در صورتی‌که این نام بسیار مهم و عزیز است. هنرمند از دیدگاه من علاوه بر این‌که زیبایی‌های بصری به بیننده منتقل می‌کند، باید بتواند راه و روش درست زندگی کردن را هم به مردم بیاموزد.

وی با تاکید بر این‌که هنرمند واقعی نباید در پی توجهات رسانه‌ای باشد، گفت: اگر به دنبال این باشید که به واسطه هنرتان به شهرت و ثروت برسید بهتر است این دست هنر‌ها را انتخاب نکنید، چون هنری که می‌خواهد با قرآن همنشین شود با موضوعات مادی همسویی ندارد، البته هیچ فردی از درآمد بدش نمی‌آید و من هم از این قاعده مستثنی نیستم، پس توصیه‌ام این است هنرمند سعی کند غنای کارش را بالا ببرد، چون اگر این اتفاق رخ دهد، به هر حال با استقبال رسانه‌ای هم در پی خواهد بود.  
وی با بیان این‌که نسبت به هنر‌های مدرن، تصوری درست در اذهان وجود ندارد، بیان کرد: متاسفانه اینگونه باب شده، هنر‌های مدرن کار‌های دم دستی هستند، درحالی‌که من این شکل از هنر را بسیار سخت‌تر از هنر‌های سنتی می‌دانم. برای مثال، نگارش خط نستعلیق، اصولی دارد که اگر آموخته شود می‌توان آن را انجام داد، اما هنر مدرن ظرائف خاصی دارد که در هر کار متغیرهایش با اثر قبلی متفاوت است.

غضنفری در پایان درباره استقبال مردم از نمایشگاه «نفس‌مطمئنه» نیز چنین توضیح داد: من در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حاضر بودم. استقبال خوب و راضی‌کننده بود، هر چند حضور آدم‌ها را نمی‌توان با نمایشگاه‌های عمومی مقایسه کرد، ولی برای یک فعالیت دانشجویی فکر می‌کنم، اتفاق خوبی به واسطه این نمایشگاه رقم خورده است. درباره عکس‌العمل مردم هم یک نکته را به وضوح درک کردم، آن هم این‌که مردم با دقت نسبت به کار‌های قرآنی توجه دارند، چون وقتی کلام خدا با هنر در آمیخته می‌شود جذابیت آن قابل مقایسه با دیگر اشکال هنر نیست. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: نفس مطمئنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۳۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، آئین رونمایی از سردیس استاد محمدصادق سیف پدر خوشنویسی خرم‌آباد روز یکشنبه در مراسم یادمان این هنرمند برجسته خوشنویسی لرستان برگزار شد.

زنده‌یاد «محمدصادق سیف» متولد ۱۳۱۴ در خرم‌آباد و از نخستین موسسان انجمن خوشنویسان خرم‌آباد و از شخصیت‌ها و مشاهیر فرهنگی لرستان به شمار می‌رفت که ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ پس از طی یک دوره بیماری در ۸۸ سالگی درگذشت.

این سردیس اثر هنرمند مجسمه‌ساز لرستانی حمید دریکوند است که در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی خرم‌آباد نصب خواهد شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900659

دیگر خبرها

  • احداث ۸ بوستان محلی با ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار
  • بازار فروش گیاهان محلی زنجان در فصل بهار
  • دانشگاه‌ها برای احیای سنت‌های محلی گام بردارند
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • جشنواره بومی محلی در روستای شورجستان آباده
  • گرد و خاک محلی و موقتی در راه آبادان و خرمشهر
  • حمله صهیونیست‌ها به دانش‌آموزان فلسطینی در قدس اشغالی +فیلم
  • پیش بینی خیزش گردوخاک محلی و موقتی در خوزستان/ باران در راه است
  • نحوه پخت نان‌های محلی ترکیه‌ای در یک نانوایی استانبولی (فیلم)
  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد