Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@19:51:42 GMT

افزایش دمای زمین موجب کاهش جثه پرندگان می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۷۵۲۵۵

افزایش دمای زمین موجب کاهش جثه پرندگان می‌شود

به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس، محققان موزه فیلد واقع در شیکاگو، از سال ۱۹۷۸ میلادی تاکنون پرندگان مهاجری را که در اثر برخورد با آسمان‌خراش‌ها جان خود را از دست می‌دهند، جمع‌آوری و اطلاعات مختلفی از جمله اندازه و وزن آن‌ها را ثبت کرده‌اند. در این مدت اطلاعات مربوط به ۷۰ هزار پرنده از ۵۲ گونه مختلف به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون پردازش این اطلاعات درک جدیدی را از تغییرات فیزیولوژیکی حاصل از گرمایش زمین به دست داده است.
نتایج این بررسی‌ها نشان دهنده کاهش قابل توجه اندازه ۴۹ گونه از پرندگان مورد بررسی در طول چنددهه گذشته است. این کاهش اندازه با افزایش مستمر دمای زمین در طول این مدت ارتباط مستقیم دارد. همچنین بر اساس این اطلاعات نوسانات کوتاه مدت در دمای زمین با تغییرات سریع در اندازه بدن پرندگان رابطه دارد. در دوره‌های کوتاه مدتی که دمای زمین کاهش یافته است، متناظر با افزایش اندازه بدن پرندگان بوده است.
علاوه بر این در طول دوره مطالعه اندازه بال ۴۰ گونه از پرندگان افزایش داشته است. اندازه بال‌ها یک عامل بسیار تاثیرگذار بر حیات پرندگان است و تحقیقات نشان می‌دهد گرمایش زمین با وجود اینکه موجب کاهش جثه پرندگان شده، عامل محرکی برای افزایش طول بال آن‌ها بوده است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Ecology Letters منتشر شده است.

برچسب‌ها گرمایش زمین مهاجرت پرندگان گرمایش جهانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گرمایش زمین مهاجرت پرندگان گرمایش جهانی گرمایش زمین مهاجرت پرندگان گرمایش جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۵۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین بارش‌ها در چهارمحال به ۴۷۲ میلیمتر رسید

به گزارش «تابناک»، معصومه نوروزی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی که استان تا این تاریخ باید ۶۰۹ میلیمتر بارش دریافت می‌کرد اما ۱۳۷ میلیمتر کاهش بارش داریم.

وی ادامه داد: وضعیت کاهش بارش‌ها سبب شده تا این استان پس از گیلان دومین استان خشک کشور باشد و از آنجاکه بارش‌های موثر استان در حال پایان است این حجم از کاهش بارش در استان جبران نمی‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری به وضعیت جوی استان برای روزهای آینده اشاره کرد و گفت: برای روز جمعه بارشی در استان پیش‌بینی نمی‌شود اما از روز شنبه تا چهارشنبه به تناوب بارش‌هایی در استان شکل می‌گیرد.

نوروزی افزود: بارش‌ها از روز شنبه تا دوشنبه به شکل ضعیف و رگباری است اما سامانه بارشی برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تقویت و فراگیر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه الگوهای بهاری تغییرپذیری بالایی دارد، تصریح کرد: هر گونه رخداد تغییر اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری افزود: دما در صبح روز جمعه کاهش نسبی خواهد داشت اما دمای طول روز از ظهر جمعه تا سه‌شنبه افزایش محسوس دارد.

وی یادآور شد: طی ۲۴ ساعت گذشته کوهرنگ، بلداجی و بن با کمینه دمای پنج درجه سانتی‌گراد بالای صفر خنک‌ترین و بازفت با بیشینه دمای ۲۲ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین ایستگاه‌های استان گزارش شد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

دیگر خبرها

  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • آینده ارزهای دیجیتال: چگونه بلاکچین صنایع مختلف را متحول می‌کند؟
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
  • افزایش دمای هوای همدان
  • میانگین بارش‌ها در چهارمحال به ۴۷۲ میلیمتر رسید
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید