Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تأمین امنیت غذایی، پیشگیری از صید بی رویه، تولید با کیفیت، اشتغال پایدار، توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری و استفاده ارزان اقتصادی از آب دریا با آب های محدود داخلی  از مزایای تولید ماهیان به روش پرورش در قفس است.

کاهش هزینه نسبت به پرورش ماهی در استخرهای خاکی یا سیستم های مدار بسته، مدیریت آسانتر و کم هزینه تر، سهولت در مشاهده و بررسی میزان تغذیه ماهی و سلامت آنها، سهولت و اقتصادی بودن درمان علیه انگل ها و بیماری ها از برتری های پرورش ماهی در قفس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از برنامه ریزی های صورت گرفته برای توسعه تولید ماهی در قفس در ۵ سد استان خبر داد و گفت: تولید ۱۳۰تن ماهی قزل آلا با این شیوه هدف گذاری شده است.

قاسم جعفروند با بیان اینکه تولید ماهی در قفس برای تحقق اهداف برنامه اقتصاد مقاومتی این استان توسط مدیریت شیلات پیش بینی شده است گفت: سابقه پرورش ماهی در قفس در استان به سال ۱۳۷۲ بر می گردد که طی یک پروژه آزمایشی در سدخاکی قیرخ آرخاج شهرستان سراب با مشارکت بخش خصوصی در تعداد دو دستگاه قفس به ابعاد ۳*۷*۷ متر به انجام رسید و با نتایج مثبت حاصل از آن تاکنون توسعه یافته است.

وی گفت: در شرایط کنونی تعداد۶۰ دستگاه قفس با ابعاد مذکور در داخل دریاچه سد قرخ آرخاج مستقر است که با برنامه ریزی انجام گرفته پیش بینی می شود تولید ماهی قزل آلا در سد مزبور در سال جاری به ۹۰ تن برسد.

وی پرورش ماهیان دریایی درقفس را فرصتی طلایی در عرصه آبزی پروری  استان آذربایجان شرقی دانست و افزود: از مزایای پرورش ماهی در قفس می توان به میزان پایین سرمایه گذاری اولیه، تولید بیشتر در واحد سطح، سهولت در فرآیند مدیریت و صید به دلیل محصور بودن ماهیان در محیط بسته، کارایی اقتصادی و بکارگیری نیروی کار، قابلیت گسترش بدون صرف هزینه های زیاد، استفاده از طرح های آسان جهت نصب قفس ها و مناسب بودن کیفیت ماهی پرورشی به دلیل استفاده از شرایط طبیعی محیط اشاره کرد.

جعفروند با بیان اینکه پرورش ماهی درقفس به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ استان تعریف شده است ادامه داد: در حال حاضر در دو سد قرخ آرخاج و ملایعقوب شهرستان سراب و سد زنوز شهرستان مرند جمعا ۱۳۰تن ماهی قزل آلا با این شیوه تولید می شود.

وی با بیان اینکه سد دیگری که وارد چرخه تولید خواهد شد سد خدافرین در کنار روستای جانانلوی شهرستان خدافرین است، افزود: با توجه به وسعت و حجم بالای ذخیره آبی، پیش بینی می شود در صورت همراهی شرکت آب منطقه ای استان، برنامه تولید مدیریت شیلات استان با هماهنگی سرمایه گذار که در شرایط فعلی واگذاری آن در مرحله نهایی قرار دارد محقق شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: سدهای آی دوغموش میانه و تاجیار سراب دو سد دیگر هستند که جهت مطالعه پرورش ماهی در قفس مدنظر بوده و در صورت حائز شرایط بودن به چرخه تولید به شیوه پرورش ماهی در قفس اضافه خواهند شد.

رئیس اداره تکثیر و پرورش آبزیان آذربایجان شرقی هم استفاده از همه منابع آبی از قبیل دریا، دریاچه، استخر، چشمه ها و نهرها و رودخانه ها همچنین کاهش فشار بر منابع موجود در خشکی را را از مزیت های پرورش ماهی در قفس عنوان کرد و افزود: تراکم بالا و تغذیه بهینه منجر به افزایش نرخ رشد و کاهش زمان پرورش می شود.

محمدرضا رزق جو سهولت در برداشت محصول، کنترل در بررسی رفتار رقابتی و کارگری ماهیان در طول دوره پرورش، بهبود ضریب تبلیل غذایی با استفاده از جیره های دستی بهینه، درمان سریع بیماری و انگل، کاهش دستکاری و تلفات ماهیان و سهولت در نقل و انتقاد ماهیان را از دیگر مزایای این نوع پروش آبزیان برشمرد.

هر چند کارشناسان محدود بودن مناطق استقرار قفس به مکان هان دارای پناه، نیاز به وجود انبار غذا و ساختارهای حمایتی در خشکی، نیاز به تعویض مناسب آب برای حذف متابولیت تولید شده توسط ماهی و ثابت نگه داشتن سطح اکسیژن،  نیاز به تمیز کردن مکرر توری قفس به علت مسدود شدن دیواره قفس با جلبک، وابستگی کامل به جیره های دستی، هدر رفت غذا از دیواره قفس،  ورود ماهیان غیر هدف به داخل قفس و رقابت غذایی با گونه هدف، احتمال آلودگی انگلی و بیماری از جمع ماهیان وحشی به ماهیان پرورشی داخل قفس و برعکس، استهلاک سرمایه گذاری به دلیل رخدادهای طبیعی و سرقت و فرار ماهیان ناشی از طوفان همچنین افزایش هزینه کارگری ناشی از حمل و نقل، ذخیره سازی، تغذیه و صید ماهیان را برای پرورش ماهی در قفس عنوان می کنند، اما به نظر می رسد با افزایش بهره وری در تولید می توان تمامی این معایب را جبران کرد.

کد خبر 467967 برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات در سال آینده

ایسنا/مرکزی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی در شهرستان محلات بود که پیگیری مجوزهای قانونی برای ایجاد این ایستگاه در سال گذشته انجام شده و در سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

غلامرضا گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی استان است، افزود: این مرکز با برخورداری از ۳۴ پژوهشگر هیات علمی و کارشناس پژوهشی و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، نقش برجسته‌ای در توسعه کشاورزی و منابع طبیعی استان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، اسناد بالادستی، امنیت غذایی و نیازهای بخش کشاورزی و بهره‌وری در نهاده‌های کشاورزی ایفا می‌کند.

وی به فعالیت سه معاونت پژوهش و فناوری، آموزشی، مدیریت و منابع انسانی، دو  پردیس تحقیقاتی و آموزشی لوبیای خمین و انار ساوه‌، پنج ایستگاه تحقیقاتی، هفت آزمایشگاه تخصصی، هفت کلکسیون بزرگ در سطح کشور شامل انار، لوبیا، گل محمدی، گیاهان دارویی، آویشن، صنوبر و پسته وحشی در مجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۸۸ عنوان پروژه تحقیقاتی در زمینه‌های محصولات زراعی و باغی، گیاه پزشکی، منابع طبیعی، فنی و مهندسی، آبخیزداری، علوم دامی و اقتصادی - اجتماعی توسط محققین این مرکز اجرا شده است که از این تعداد ۱۸ عنوان در سال ۱۴۰۲ خاتمه یافته و به نتیجه رسیده است.

گودرزی با اشاره به مصوبه سفر هیئت دولت به استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ مبنی بر ساخت آزمایشگاه کشت بافت، مهمترین دستاورد مرکز در سال ۱۴۰۲ را افتتاح این آزمایشگاه دانست و گفت: در راستای بهبود و ایجاد آزمایشگاه‌های مورد نیاز مرکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان، این آزمایشگاه در دیماه ۱۴۰۱ کلنگ‌زنی شد و در عرض یکسال ساخت و تجهیز آن به پایان رسید.

وی افزود: آزمایشگاه کشت بافت مرکز تحقیقات در سطح ۲۱۰ متر مربع، اولین آزمایشگاهی است که برای تولید دانش فنی محصولات مختلف کشاورزی در استان مرکزی ایجاد شده و قابلیت فعال کردن حداقل ۱۰ شرکت دانش‌بنیان در استان را داراست.

گودرزی در ادامه با اشاره به رتبه ششم و اول استان مرکزی به ترتیب در تولید و صادرات ماهیان زینتی در کشور؛ تحقیقات، آموزش و ترویج را همزمان با تولید، در این عرصه مهم دانست و گفت: یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی در شهرستان محلات بود که پیگیری مجوزهای قانونی برای ایجاد این ایستگاه در سال گذشته انجام شده و در سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به افزایش ۱۵۰ درصدی عملکرد آموزش به بهره‌برداران بخش کشاورزی استان مرکزی در دو سال گذشته گفت: این آموزش‌ها بر اساس نیازسنجی ثبت شده در سامانه سابک(سامانه آموزش بهره برداران کشاورزی) ارائه شده و رشد بیش از ۱۵۰ درصدی را از نظر تنوع در آموزش بهره‌برداران و فراگیران به دنبال داشته است.

وی افزود: از جمله دوره‌های اثربخش می‌توان به آموزش و تربیت نیروی ماهر پرورش دام سبک ویژه مددجویان کمیته امداد اشاره کرد که باعث ایجاد اشتغال‌ برای بیش از ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استان مرکزی، همچنین با اشاره به اجرای پروژه های تحقیقاتی در راستای افزایش بهره‌وری در نهاده‌های کشاورزی، از معرفی چهار رقم لوبیای جدید در سال جاری خبر داد و گفت: پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین تنها مرجع تحقیقات تخصصی لوبیا در کشور است و بیش از دو هزار نمونه ژرم‌پلاسم در این پردیس نگهداری می‌شود.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۳ نیز تحقیقات جهت معرفی ۴ رقم جدید لوبیای زودرس، ایستاده و کم‌نهاده ادامه دارد که با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند، می‌توانند در کاهش آب مصرفی و افزایش بهره‌وری در کشت لوبیا تاثیر بسزایی داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امسال ۲۰۰ تن سیست و بیومست آرتمیا در آذربایجان غربی تولید می شود
  • تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۵ سانتی‌متر افزایش یافت
  • بهره‌برداری قریب الوقوع از سد قیز قلعه‌سی
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • تجلیل از چهره های ماندگار تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی
  • تجلیل از چهره‌های ماندگار تعلیم و تربیت استان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • بهره‌برداری از ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات در سال آینده