Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از وجود بالغ بر 58 هزار هکتار جنگل هیرکانی در این استان خبر داد.

علی‌نقی حیدریان در آئین نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز که با حضور استاندار سمنان در شهرستان مهدیشهر آغاز شد اظهار کرد: در کل گستره استان سمنان 352 هزار هکتار جنگل وجود دارد که سهم جنگل‌های ارزشمند هیرکانی از آن 58 هزار هکتار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: 152 هزار هکتار از جنگل‌های استان سمنان را درختان سوزنی برگ  و ۱۴۲ هزار هکتار آن را جنگل‌های تاغ و بیابانی و...تشکیل می‌دهد.

 مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان از برنامه‌های این اداره کل برای افزایش پوشش گیاهی در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته 15 هزار هکتار از اراضی استان سمنان بذرکاری شده که بیشتر آن از نوع باریجه بوده است.

 حیدریان با اشاره به افزایش طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای بهبود پوشش گیاهی و تنوع‌بخشی و حفظ گونه‌های گیاهی در استان گفت: هم اینک ۲۸ کارگاه بذرکاری فعال در استان سمنان وجود دارد.

 وی با اشاره به آغاز طرح نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز افزود: در طرح نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز مجموعا ۱۴ میلیون نهال در سطح کشور غرس می‌شود که در همین راستا در استان سمنان نیز مجموعا بالغ بر دو هزار و ۸۰۰ هکتار بذرکاری و دو هزار و ۴۸۰ هکتار از اراضی استان نیز با 337 هزار و ۴۰۰ نهال ، جنگل کاری خواهد شد.‌

وی با بیان اینکه در برنامه امروز ، 12 هزار نهال در ۲۱ نقطه استان و در سطحی بالغ بر ۴۵۸ هکتار زمین کاشته می‌شود. اضافه کرد: با توجه به تغییر اقلیم کشور، برنامه نهال‌کاری از آذر ماه امسال شروع و تا اسفند ادامه خواهد داشت.‌ ضمن اینکه در برنامه امروز و در شهرستان مهدیشهر شرکت تعاونی ویاندر شهمیرزاد، ۲۰ هکتار زمین بذر کاری و درختکاری خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان تصریح کرد: از آنجا که نهال‌های غرس شده در داخل گلدان پرورش یافته است، بنابراین غرس آن در این ایام هیچ مشکلی در موضوع رشد و نموّ ، ایجاد نخواهد کرد.‌

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی جنگل های هیرکانی استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۶۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمود بیات که مدرک دوره کارشناسی تا دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی منابع طبیعی - جنگلداری از دانشگاه تهران دریافت کرده است، درباره این طرح توضیح داد: جنگل‌های ایرانی- تورانی جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و زیست بومی کشور دارند و تضمین‌کننده بقا و پایداری آب و خاک کشور هستند. وی به تعریف گردشگری طبیعت پرداخت و افزود: گردشگری طبیعت به نوعی از انواع جهانگردی یا گردشگری اطلاق می‌شود که در آن طبیعت و محیط زیست برای گردشگر مقدم بر هرچیز دیگری است. از طرفی امروزه مشخص شده است که گردشگری طبیعت مهم‌ترین منبع کسب درآمد برای حفاظت از تنوع طبیعی محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: جنگل‌های نیمه‌انبوه تا تنک جنگل‌های ایرانی تورانی به‌دلیل آنکه بسیاری از تفرجگاه‌های طبیعی نظیر کوه، دره، رودخانه، آبشار، غار، دریاچه، چشمه، حیات وحش و پوشش گیاهی را در خود جای داده‌اند، اگر فرایند شناسایی و ناحیه‌بندی گردشگری طبیعی برای آن‌ها انجام شود، می‌توان برنامه‌ریزی بهینه‌ای برای استفاده از آن‌ها اعمال کرد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی طرح‌های جنگلداری در این جنگل‌ها، بررسی موضوعات زیست بومی، اقتصادی و اجتماعی است و برای مدیریت صحیح این جنگل‌ها ضرورت دارد، طرح جامع و پویای جنگلداری چندمنظوره که پاسخگوی نیروهای پیشران باشد طراحی شود. به دلیل شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جنگل‌های ایرانی تورانی، آسیب‌های شدیدی به این جنگل‌ها وارد شده است. مدیریت علمی در قالب طرح‌های جنگلداری در جنگل‌های ایرانی تورانی در چند دهه اخیر شروع شده و طرح‌های متعددی در این جنگل‌ها اجرا شده است. برای تحقق اهداف طرح‌های جنگلداری، باید جنگلداری مشارکتی و اجتماعی به‌کار گرفته شود. هدفی که این طرح در بلند مدت دنبال می‌کند علاوه بر حفاظت از جنگل‌ها، سوق دادن این جنگل‌ها با اجرای عملیات‌های پیش‌بینی شده در طرح به سمت پایداری جنگل و ایجاد جنگل متراکم و انبوه است.

بیات تصریح کرد: به‌طور کلی هدف اصلی از اجرای طرح‌های مدیریت منابع جنگلی و طرح‌های جنگلداری چندمنظوره در استان تهران و شهرستان‌های ورامین و پیشوا حفاظت و احیا جنگل‌ها، ارزیابی اثر جنگل‌کاری گز بر روی پوشش گیاهی همراه و خاک و در نهایت مشخص کردن مناطق مستعد گسترش گردشگری اقتصادی بوده‌است. این امر با تهیه نقشه‌های شکل زمین و تلفیق آن‌ها با نقشه‌های پوشش گیاهی و نوع خاک حاصل از کارهای میدانی و عرصه‌ای به دست آمد.

«تهیه طرح جنگلداری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی، توسعه گردشگری و ارزیابی اثرات جنگل‌کاری بر خاک و پوشش گیاهی در جنگل‌های سرخ گز و گز گل کوچک شهرستان‌های ورامین و پیشوا» عنوان طرح پژوهشی محمود بیات عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

جنگل‌ها به‌عنوان یکی از مخازن و گنجینه‌های زمین، همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه از جمله محققان بوده است. بنیاد ملی علم ایران هم به سبب اهمیت موضوع، از طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با این حوزه حمایت کرده است.

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • رویکرد ما همگانی کردن ورزش در سطح محلات است
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد