Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این مطلب به بررسی این سوال که در این روز ها بین هواداران منچستریونایتد مورد بحث است، صحبت می کنیم.

طرفداری- این سوال باعث دو دسته شدن هواداران منچستریونایتد شده است. عده ای از هواداران منچستریونایتد بر این باورند که اشتباهات فاجعه بار مدیریت منچستریونایتد در این 7 سال و در پی آن خرید های اشتباه و بی فایده سه مربی قبلی موجب نتایج فاجعه بار بوده است و عده دیگر بر این باورند که پتانسیل ترکیب فعلی یونایتد چیزی بیشتر از رتبه نهم جدول است و این بازیکنان به یک مربی اثبات شده مانند پوچتینو یا آلگری نیازمند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش اول یک سری مفاهیم تئوری را تشریح و بررسی می کنیم و در بخش دوم به تاکتیک های مورد استفاده و موثر سولسشر در برخی بازی ها و در برابر برخی تیم های بزرگ می پردازیم.

آیا سرمربی بی تاکتیک وجود دارد؟

پاسخ به این سوال مثبت است زیرا خود آن سرمربی یا بازیکنانش به این موضوع اقرار کرده اند. به عنوان مثال والدیر ویرا سرمربی ایران در آن بازی دراماتیک مقابل استرالیا و کامبک ایران در آن بازی به بی تاکتیک بودن خود اعتراف کرده است. ویرا سال های بعد از آن بازی در یک مصاحبه ای گفت: «من به بازیکنانم هیچ دستور تاکتیکی نداده بودم. فقط در بین دو نیمه آن ها را برای تلاش بیشتر نصیحت کردم.» ویرا پس از آن بازی نیز گفته بود: «من فقط روی نیمکت نشسته بودم و فقط دعا می کردم!»

نمونه ای دیگر از سرمربیان بی تاکتیک، دستیار سرالکس فرگوسن یعنی کارلوس کی روش است. رضا قوچان نژاد درباره برد 1-0 ایران در خانه کرده در مقدماتی جام جهانی سال 2014 اینگونه می گوید: «کی روش به ما دستور داد فقط زیر توپ بزنیم. آندو تیموریان همین جوری زیر توپ زد و شانسی آن توپ به پاس گل تبدیل شد.»

البته گفته های بالا مبنی بر بی تاکتیک بودن این دو مربی در همه بازی ها نیست و ممکن است در برخی بازی ها بدون تاکتیک خاصی بازی را آغاز کرده باشند. حرف اصلی این مطلب این است که سرمربیان بی تاکتیک در دنیای فوتبال وجود دارند و کسب نتایج دلیل بر سواد بالای آن ها نیست.

تفاوت در نگاه افراد

به گذشته بر می گردیم. به سال 1989، سالی که هواداران منچستریونایتد خواهان اخراج سر الکس فرگوسن شدند. در تصویر زیر، پیام یکی از پایگاه هواداران منچستریونایتد را مشاهده می کنیم و متن آن به شرح زیر است: «وقت آن رسیده که منچستریونایتد فرگوسن را اخراج کند. او در سال گذشته بیش از 2 میلیون یورو (در آن زمان رقم زیادی در دنیای فوتبال به حساب می آمد!) خرج بازیکنان جدید کرده است درحالی که وضع تیم از زمان ران اتینکسون (سرمربی قبلی) بدتر شده است. یونایتد هیچ جامی با این مربی نخواهد گرفت.»

طبق گفته های خود الکس فرگوسن در کتاب خاطراتش و طبق مدارک موجود از آن زمان، هواداران بعد از 3 سال مخالف حضور الکس فرگوسن در باشگاه خود شده بودند زیرا تیم نه به لحاظ سبک بازی پیشرفتی کرده بود و نه به لحاظ نتیجه که در پایان آن سال منچستریونایتد در رتبه 13 جدول قرار گرفت.

اما در کادر مدیریتی، دو شخص فوتبالی یعنی سر مت بازبی سرمربی افسانه ای و سابق شیاطین سرخ و سربابی چارلتون مخالف اخراج فرگوسن با وجود عملکرد ضعیف شده بودند. این دو شخص ادعا می کردند که روزنه های امید را در تیم سرمربی اسکاتلندی می بینند و باشگاه باید با او همکاری کند. سرانجام تلاش های این دو شخص جواب داد و الکس فرگوسن در سال 1990 توانست اولین جام خود با یونایتد یعنی اف ای کاپ را کسب کند تا کمی فشارهای رسانه ای-هواداری را نسبت به خود کاهش دهد اما با وجود کسب جام مخالفان سرسختی داشت و خود سر الکس فرگوسن در کتاب خاطرات خود می گوید: بعد از کسب اولین جام خود با منچستریونایتد یکی از روزنامه ها تیتر زد: اوکی! «اولین جامت رو آوردی، حالا دیگه وقت برگشتن به اسکاتلنده!»

گفته های بالا تفاوت دیدگاه افراد عادی و فوتبالی را نشان می دهد. افراد عادی به صورت سطحی به عملکرد یک مربی نگاه می کنند اما افراد فوتبالی و کارشناسان فوتبالی با جزئیات به عملکرد یک سرمربی نگاه می کنند و همیشه گذر زمان ثابت کرده که حق با کارشناسان و افراد با سواد بوده است.

با ذکر یک مثال مطلب بالا را جمع بندی می کنیم: شما اگر یکی از کتاب های شاهکار تاریخ مثلا برادران کارامازوف را به یک پسربچه 10 ساله بدهید و از او بخواهید برداشت شخصی خودش را از این کتاب به شما بدهد به احتمال زیاد این کتاب از نظر او نامفهوم و بی ارزش است. اما اگر همین کتاب را به یک فرد باسواد مثلا 25 ساله بدهید و برداشت شخصی او از این کتاب را بخواهید، به احتمال زیاد این فرد مفاهیم این کتاب را درک کرده و می تواند از ارزش های این کتاب به خوبی دفاع کند. بنابراین، اینکه یک فرد از یک کتاب چیزی متوجه نشود دلیل بر بی مفهوم بودن این کتاب نیست بلکه احتمال دارد این فرد هنوز به بلوغ عقلی کافی نرسیده باشد یا سواد کافی برای فهم این کتاب را نداشته باشد.

لازم به ذکر است که گفته های بالا دلیل بر اینکه اوله گونار سولسشر فرگوسن بعدی است نمی باشد بلکه یک مثال برای درک تفاوت دیدگاه افراد است.

نقش رسانه ها

هنگامی که یک مربی با یک تیم نتایج فوق العاده ای می گیرد و جام های مختلف کسب می کند، رسانه ها روی این سرمربی زیاد مانور نمی دهند زیرا هواداران با نتایج کسب شده به سرمربی خود ایمان کافی را دارند و نیازی به خواندن تمجید های یک روزنامه یا هر رسانه ای در مورد سرمربی موفق خود ندارند. اما زمانی که یک مربی نتایج ضعیفی کسب می کند، برای هواداران یک دو راهی فکری ایجاد می شود که سطح کیفیت بازیکنان پایین است یا سرمربی سواد تاکتیکی لازم را ندارد. انگشت اتهام رسانه ها اکثرا به سمت سرمربی می رود زیرا نقد کردن یک سرمربی بسیار راحت تر و منطقی تر از 10 بازیکن است و همچنین رسانه ها سعی می کنند از بازیکنان بومی خود انتقادی به عمل نیاورند.

اما رسانه ها چگونه یک سرمربی را نقد می کنند؟ ارائه آمار و ارقام، اصل طلایی رسانه های برای نقد یک سرمربی است. گفتن جملاتی مانند "17 امتیاز از 13 بازی"، "6 امتیاز تا سقوط"، "به نسبت سال گذشته 4 امتیاز کمتر" و ... جملات کلیدی با تکیه بر آمار و ارقام هستند که رسانه ها با ارائه آن ها بازدید خود را بالا می برند. هواداران نیز با خواندن چنین آمار و ارقامی در رسانه ها انگشت اتهام را به سمت سرمربی تیم می برند و او را مقصر عملکرد ضعیف می دانند. واقعیت این است که آمار و ارقام به تنهایی هیچ ارزشی ندارند. آمار ها وقتی ارزش پیدا می کنند که در کنار یکسری ابزار دیگر آورده شوند یا به عبارتی آمارها یک نقش کمکی در تجزیه و تحلیل دارند و تجزیه و تحلیل تنها به آمار خلاصه نمی شود.

نقل و انتقالات ضعیف

پس از انتصاب اوله گونار سولسشر به عنوان سرمربی منچستریونایتد، خروجی های باشگاه 6 و خرید های باشگاه 3 نفر بوده اند و میزان هزینه انجام شده توسط مدیریت باشگاه برای این سرمربی نروژی به طور خالص 60 میلیون یورو بوده است! از ژانویه گذشته تا به امروز، منچستریونایتد از لحاظ میزان هزینه به طور خالص ششمین تیم در بین تیم های لیگ جزیره بوده است و نکته جالب توجه این است که تیم هایی مانند ولورهمپتون و استون ویلا و حتی تاتنهام هزینه های بیشتری نسبت به منچستریونایتد کرده اند. آرسنال نیز به عنوان تیمی که همیشه از آن ها به عنوان تیمی کم خرج یاد می شود، امسال با 82.5 میلیون یورو به طور خالص، بیشتر از منچستریونایتد هزینه کرده اند.

ضعف منچستریونایتد در تمامی خطوط مشهود است و 60 میلیون بودجه برای نقل و انتقالات و تعداد بیشتر خروجی ها نسبت به ورودی های باشگاه می تواند از شاهکار های مدیریتی باشگاه منچستریونایتد باشد. یکی از بزرگترین انتقاداتی که به مدیریت باشگاه در این تابستان وارد بود این بود که با وجود جدایی دو هافبک، هیچ هافبک جایگزینی خریداری نشد. با مصدومیت پوگبا و گاهی مصدومیت مک تومینای در فصل جاری، ضعف تیم چه در زمینه دفاعی و چه در زمینه هجومی قابل شهود است.

تصویر زیر، ترکیب لیورپول در اولین بازی سرمربیگری یورگن کلوپ در این تیم است. همه ما می دانیم که کلوپ در سال های اولیه خود در لیورپول موفق نبود و در انتهای همان سال نیز رتبه هشتم را کسب کرد. حال لیورپول به تیمی تبدیل شده که از 15 بازی 14 برد کسب می کند و در لیگ جزیره بدون باخت است. در حال حاضر چند بازیکن از لیورپول در ترکیب فعلی آن ها قرار دارند؟ نکته جالب توجه این است که اکثر بازیکنان تاتنهام در تصویر زیر در حال حاضر از بازیکنان ثابت تیم خود هستند. در آخر این جمله طلایی از پپ گواردیولا را نباید فراموش کنیم که تاکتیک بازیکنان هستند.

نتیجه گیری: : اشتباهات فاجعه بار مدیریت در چند سال اخیر و به دنبال آن خرید های ضعیف مربیان قبلی موجب یک ترکیب نا متوازن و ضعیف در حال حاضر شده است. مورینیو پس از اخراج از منچستریونایتد گفته بود که این باشگاه ساختار ورزشی ندارد و در حال حاضر عدم وجود ساختار ورزشی و عدم تصمیم گیری های ورزشی را در باشگاه می بینیم و در این شرایط به کسی نیاز است که بتواند ساختار ورزشی را در باشگاه اعمال کند. هر 3 بازیکن خریداری شده توسط سولسشر عملکرد خوبی از خود ارائه داده اند و اگر خرید هایی به این شکل ادامه داشته باشد، راه برای نتیجه گیری سولسشر یا سرمربی بعدی هموار می شود. چیزی که بعد از این گفته ها می توانیم نتیجه بگیریم این است که ترکیب فعلی پتانسیل لازم برای کسب نتایج در شأن باشگاهی مانند منچستریونایتد را ندارد.

 

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۱۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاصه بازی کریستال پالاس 4-0 منچستریونایتد (لیگ برتر انگلیس - ۲۰۲۳/۲۴)

منچستریونایتد که در دوران اریک تن هاخ شکست‌های سنگین متعددی را متحمل شده است، این بار مقابل کریستال پالاس تحقیر شد. اولیور گلاسنر، سرمربی فاتح لیگ اروپا کمتر از 3 ماه پیش وارد لیگ برتر شده بود. 

دانلود (74MB)

دیگر خبرها

  • خلاصه بازی کریستال پالاس 4-0 منچستریونایتد (لیگ برتر انگلیس - ۲۰۲۳/۲۴)
  • اریک تن هاخ: قطعا سرمربی مناسبی برای منچستریونایتد هستم
  • کنایه تن هاخ به مورینیو؛ کدام سرمربی حمایت بیشتری داشته‌ است؟
  • کار سختی در جام کافا داریم/ملی پوشان تاکتیک پذیر هستند
  • تاکتیک جالب امیر تتلو برای فرار از مجازات
  • آلگری: فقط در خانه‌ از من درباره آینده سوال نمی‌کنند!
  • در صورت جدایی از منچستریونایتد؛ اریک تن هاخ آماده جانشینی توماس توخل در بایرن مونیخ
  • سرمربی تیم هندبال جوانان: برای کسب سهمیه جهانی می‌جنگیم
  • نکونام و خبرنگاران: شوخ‌طبع‌ترین نسخه جواد
  • تن‌هاخ:آژاکس؟دوست دارم برگردم اما فصل بعد هم با ‌‌یونایتدم