Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: باید توجه داشت غفلت اساسی ما این بوده که توسعه را از دولت‌ها خواسته‌ایم در حالی که دولت مسئول توسعه نیست بلکه حداکثر مسئولیت آن ایجاد و توسعه زیرساخت‌هاست.

علیرضا رزم‌حسینی امشب در دیدار جمعی از سفرای جمهوری اسلامی در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: مشهد یک نقطه مغناطیسی به نام امام رضا(ع) دارد که میلیون‌ها عاشق به آن توجه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جذابیت موجب شده میلیون‌ها نفر در سال به مشهد آیند. البته آمار دقیقی از این تعداد زائر وجود ندارد ولی حداقل در هر سال 20 میلیون نفر به مشهد سفر می‌کنند که 2 تا 3 میلیون نفر آنان خارجی هستند. عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، نیز در سفر خود به ایران عنوان کرده بود برای نخستین مرتبه است که به زیارت امام هشتم می‌رود. این توفیقی برای ایرانیان است که میلیون‌ها نفر در سال به این شهر سفر می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز گام نخست انقلاب تمام شده و در این 40 سال توفیقاتی در حوزه‌های زیرساختی کشور داشته‌ایم. امروز کمتر روستایی در کشور وجود دارد که گاز نداشته باشد. در حال حاضر 85 درصد روستاها گازرسانی شده و 95 درصد شهرهای استان نیز از نعمت گاز برخوردار است که تا پایان سال این میزان به صددرصد می‌رسد. امروز روستاهای ما انرژی برق هم دارد و برخی از آن نیز از انرژی خورشیدی برخوردار است. زیرساخت توسعه یافته دیگر هم مساله راه و آسفالت است که همه روستاهای بالای 20 خانوار ایران دارای آسفالت درجه یک است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه‌های درمان و بهداشت نیز مراکز روستایی ما از امکانات خوبی برخوردار است، گفت: همه شهرستان‌های ما حداقل یک بیمارستان 32 تخت‌خوابی دارد. بنابراین در حوزه زیرساخت‌ها کار خوبی شده ولی در روستاها که میلیاردها تومان هزینه کردیم، نتیجه عکس گرفتیم. در واقع جامعه روستایی 74 درصدی ما به 26 درصد تبدیل شده است؛ در حالی که این برق‌کشی و جاده‌کشی برای ماندگاری روستانشینان بوده است.

رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: نخستین مساله ما تمرکزگرایی است و این یک واقعیت که انکارناپذیر است. از ابتدای انقلاب این مساله روزبه‌روز بیشتر شده و حتی در دولت آقای روحانی این اتفاق افتاده است. یک استاندار باید برای کوچکترین کار به مرکز کشور برود. بروکراسی نحس اداری انقلاب اسلامی و اداره کشور را بسته است. نتیجه این بروکراسی اداری نارضایتی مردم و فساد اداری است.

وی اضافه کرد: نکته بعدی عدم انسجام ارکان حکومت است و این مساله در استان‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. انقلاب ما برای این بود که پیشرفت و آبادانی ایجاد شود و مردمی متمکن و متدین داشته باشیم ولی ارکان حکومتی ما متفرق هستند. نزاع‌های سیاسی نیز به این موضوع اضافه شده و دعوای چپ و راست در کشور راه افتاده است. عدم توجه به فرهنگ اقتصادی در تبلیغات دینی مساله دیگر ماست. لازم است علمای دینی این فرهنگ را ایجاد کنند که ثروت امری مقدس و سرمایه‌گذار فردی مجاهد است. مقام معظم رهبری در جایی فرمودند کارآفرینان جزو عابدین هستند اما همیشه ما سرمایه‌گذار را زالوصفت توصیف می‌کنیم و همین موجب شده ثروت بیکرانی از کشور خارج شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه عدم تناسب اختیارات با مسئولیت مساله دیگر کشور است، گفت: پیشنهاد ما برای برطرف کردن بخشی از این شرایط در قالب ایده مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی مطرح شد که کارگزاران دولتی یک ضلع آن هستند. سرمایه‌گذاران به عنوان کلید توسعه ضلع بعدی و ائمه جمعه ضلع دیگر این مثل هستند. در حال حاضر 900 امام جمعه در کشور حضور دارند که هر هفته خطبه می‌خوانند. چرا نباید از این ظرفیت استفاده کرد؟ ائمه جمعه می‌توانند نقش خوبی ایفا کنند. در خراسان رضوی نیز 56 امام جمعه فعال هستند که می‌توانند با کمک به سرمایه‌گذار مسائل را حل کنند.

وی تاکید کرد: باید ظرفیت نماینده مجلس در خدمت توسعه استان برای پیگیری کار در مرکز حکومت قرار گیرد. راه‌اندازی این مثلث در کرمان یک نرم‌افزار بود که هدف آن توسعه قرار گرفت. براساس این طرح 76 هزار میلیارد تومان موافقت اصولی در دوره آقای روحانی در کرمان صورت گرفت. پس از برجام نیز استان کرمان بیشترین میوه را از این توافق چید. با گشایش ال‌سی تولیدات 100 هزار تنی شرکت ملی مس استان پیش فروش و این موجب شد 50 هزار میلیارد تومان در دولت آقای روحانی از 76 هزار میلیارد تومان افتتاح شود.

رزم‌حسینی گفت: هنگامی که به خراسان رضوی آمدیم نیز نیت پیاده‌سازی همین مدل را دنبال کردیم. از امام جمعه مشهد نیز خواستیم در این زمینه با ما همراهی کند تا این استان را بسازیم که ایشان نیز با دولت همراهی کرده است. در حال حاضر در خراسان رضوی 128 هزار میلیارد تومان قرارداد بسته شده که بیش از یک چهارم بودجه کشور است و نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، فرمانداران و سرمایه‌گذاران پای آن را امضا کرده‌اند. البته باید توجه داشت شرایط سخت ما این است که برجامی وجود ندارد. حتما توفیقات ما مانند زمان برجام نیست ولی تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد از منابع داخلی و بخشی از منابع خارجی ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر ما نمی‌توانیم جراحی اداری کنیم ولی می‌توان ستاد مردمی اقتصاد مقاومتی را در استان به صورت موازی ایجاد کرد. این نهاد 8 ماه است که در استان راه‌اندازی شده و موازی نهاد اداری استان است. براساس این طرح استان به 12 منطقه تقسیم شد و تاکنون 142 معین اقتصادی برای این استان تعیین شده است.

رزم‌حسینی بیان کرد: سهم استان‌ها از بودجه ملی 15 درصد بوده که از این رقم 3 درصد آن در اختیار استاندار است. باید سبک اداره کشور را تغییر داد. مردم ناراضی هستند و حق دارند ناراضی باشند چون ما اشتباهاتی داشته‌ایم. دولت را باید با تفکر بخش خصوصی اداره کرد. مساله چپ و راست در کشور بیش از این کارساز نیست.

در ادامه این مراسم غلام‌عباس ارباب‌خالص، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق، اظهار کرد: هدف از این سفر انجام ماموریت و توجه به افزایش ظرفیت‌های گردشگری برای کشورمان است. هدف ما این است که مشهد به عنوان شهری گردشگرپذیر در حوزه زیارت و امور فرهنگی و همچنین ترانزیت منطقه‌ای کار کند. این دیدار نیز با هدف داشتن برنامه‌ای از خراسان رضوی برای تعیین اولویت‌های اقتصادی است. در واقع این دیدار فرصت خوبی برای سفراست که بتوانند در کشورهای دیگر مناسباتی در حوزه‌های اقتصادی داشته باشند.

در این نشست محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، نیز طی سخنان کوتاهی سفرای ایران در کشورهای دیگر را بدرقه و برای آنان آرزوی موفقیت کرد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۱۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کردند

هادی حقیقی مسئول هماهنگی بازارچه‌های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: اشتغال غیر مستقیم در این ۲ کانون اقتصادی (دوغارون و باجگیران) همجوار با افغانستان و ترکمنستان به بیش از ۲ هزار نفر می‌رسد.

او با اشاره به برنامه‌های عمرانی در بازارچه‌های مرزی استان خراسان رضوی افزود: با هدف ارایه خدمات بهتر به فعالان اقتصادی در بازارچه‌های مرزی استان و افزایش سطح تعاملات در این بخش با کشور‌های همجوار، هم اکنون محوطه سازی، ایجاد فضا‌های رفاهی برای تجار در بازارچه مرزی دوغارون و توسعه فضای بارانداز در بازارچه مرزی باجگیران در حال انجام است.

مسئول هماهنگی بازارچه‌های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: طرح ساماندهی بازارچه مرزی دوغارون بهمن ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد که تاکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امید می‌رود که بخشی از این طرح در سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد.

حقیقی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ بازارچه مرزی دوغارون و باجگیران در خراسان رضوی فعال است، بیان کرد: بازارچه مرزی دوغارون مهمترین کانون اقتصادی ایران با افغانستان است، برای افزایش صادرات از این منطقه به بازار‌های هدف این کشور همسایه، احداث ۱۵۴ غرفه تجاری در ۱۳ ماه گذشته در دوغارون آغاز شده است.

او تصریح کرد: فعالیت صاحبان کالا‌های ایرانی و افغانستانی در بازارچه مرزی دوغارون مورد بررسی مقامات ۲ کشور قرار گرفته است که محقق شدن آن نقش زیادی در اشتغال پایدار جوانان جویای کار دارد.

مسئول هماهنگی بازارچه‌های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: سال گذشته حوزه مبادلات تجاری گمرکات خراسان رضوی با کشور‌های هدف خود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • اعتبار ۶ همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • احیای ۳۰۸ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است
  • مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب
  • بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کردند
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • ۱۰۰ هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد