ایستگاههای ارزشیابی آلودگی هوا بسیار محدود هستند
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۸۵۵۶۷
یک متخصص آلودگی هوا گفت: ایستگاههای ارزشیابی آلودگی هوا در سطح ایران به دلیل تخصیص نیافتن بودجه کافی بسیار محدود هستند.
رامین عزتی در گفت و گو با ایسنا درباره دلایل آلودگی هوا گفت: آلایندهها ممکن است حتی از قارههای مختلف وارد ایران شوند. بین کشورما و کشورهای دیگر مرز وجود دارد اما این مرزبندی جغرافیایی نمیتواند جلوی جریان هوایی که وارد کشور میشود را بگیرد و این آلایندهها ممکن است حتی از کشورهایی مانند لیبی، تونس و الجزیره وارد ایران شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اگر مردم آگاه باشند که آلایندهها ممکن است از کشورهای دیگر وارد ایران شده باشند، متوجه میشوند که آلودگی هوا میتواند حامل باکتری و قارچهایی از کشور های دیگری چون ترکیه یا عراق باشد بنابراین تحت نظر پزشک قرار میگیرند، از ماسک استفاده می کنند و نسبت به حفظ سلامتی خود و کمک به کاهش آلودگی هوا بیشتر تلاش میکنند .
این عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا به این معنا نیست که کودکان به مدرسه نروند تا در حیاط و کوچه بازی کنند بلکه پدر و مادرها باید در این خصوص توجه بیشتری داشته باشند و این فرهنگ را به کودکان خود منتقل کنند که تعطیلی مدارس به این معناست که باید در خانه بمانند تا در معرض آلایندهها قرار نگیرند نه آنکه در کوچه دوچرخهسواری کنند.
وی در بخشی دیگری از صحبتهای خود درپاسخ به این پرسش که چه قدر وسایل نقلیه عمومی برای استفاده مردم کافی است ضمن بیان اینکه شهرداری تهران باید در بودجهبندی سال جاری در بخش وسایل نقلیه عمومی سرمایهگذاری جدی انجام دهد،گفت: تعداد وسایل نقلیه عمومی و اتوبوسها اگر بیشتر شود، مردم ترجیح میدهند از آنها استفاده کنند تا از دردسر جای پارک و استرس و تنش رانندگی نجات پیدا کنند و در نتیجه شاهد تردد خودروهای شخصی کمتری در خیابان خواهیم بود.
این متخصص آلودگی هوا به ذکر مثالی پرداخت و اظهارکرد: در خیابانهای کشوری مانند ترکیه بیشتر مینیبوس و اتوبوس میبینید تا خودروهای شخصی. این فرهنگ را باید از سیستم دولتی آغاز کرد تا در ادامه به مردم تسری یابد و آنان به این نتیجه برسند که استفاده از وسیله نقلیه عمومی به نفعشان است.
عزتی تاکید کرد: دولت در این خصوص لطف کند و به فکر مردم باشد و با افزایش وسایل نقلیه عمومی و بالا بردن کیفیت آنها شرایطی را فراهم کند که مردم بتوانند به راحتی با استفاده از این وسایل نقلیه در سطح شهر جابهجا شوند.
این متخصص آلودگی هوا در ادامه گفت: مردم نیز تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و هر فردی خودروی شخصی خود را از خانه بیرون نیاورد.
این عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی در ادامه توضیح داد: ایستگاههای ارزشیابی آلودگی هوا در سطح ایران به دلیل تخصیص نیافتن بودجه کافی بسیار محدود هستند. در صورت تخصیص بودجه کافی این ایستگاهها نه تنها تهران بلکه در دیگر مناطق کشور تعبیه میشد.
وی در ادامه تأکید کرد: در خیلی از کشورها سازمان محیط زیست جزو بیشترین دریافتکنندههای بودجه است. اگر بودجه کافی در اختیار سازمان محیط زیست ایران قرار گیرد، این سازمان میتواند از آلات و ادوات مدرنتری برخوردار شود و از آنها استفاده کند.
این متخصص آلودگی هوا افزود: ایستگاههای پالایش هوا میتواند به ما نشان دهند که منشا آلاینده وارد شده به پایتخت در خود تهران است یا شهرهای دیگری مانند زنجان یا قزوین.
عزتی در ادامه گفت: احتمال دارد سازمان محیط زیست برای دریافت بودجه مراعات حال فعلی مملکت را کرده باشد البته شاید نتوانسته نیازهای خود برای دریافت بودجه را بهخوبی مطرح کند این در حالیست که به دلیل ارتباط مستقیم آلایندهها با سلامت مردم لازم است برنامهریزی بودجه بهنحوی باشد که سازمان محیط زیست بتواند از امکانات کافی استفاده کند.
این متخصص آلودگی هوا در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه استفاده کارخانهها از فیلتر میتواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، گفت: چند نوع فیلتر وجود دارد که اگر مانند کشورهای صنعتی از فیلترهای خوب استفاده شود میتوانند در کاهش ورود آلایندهها به اتمسفر مؤثر باشد.
وی در ادامه گفت: کارخانه سیمان میتواند بزرگترین منبع آلودگی یک کشور باشد اما کارخانه سیمان آبیک با استفاده از «فیلترهای اسکرابر» و از طریق عبور آلودگیها از داخل تونلهای آب، از ورود آلودگی به اتمسفر جلوگیری میکند.
عزتی در پایان با بیان اینکه هزینه این فیلترها مقداری زیاد است و کارخانههای دارای درآمد متوسط ترجیح میدهند از آنها استفاده نکنند،اظهارکرد: این وظیفه سازمان محیط زیست و در داخل شهر وظیفه شهرداری است که کارخانهها را بازرسی و در صورت انجام تخلف و استفاده نکردن از فیلتر، آنها را پلمب کنند و اجازه کار به این واحدها ندهند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: آلودگی هوا وسایل نقلیه عمومی سازمان محیط زیست ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۵۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی
به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
کانال عصر ایران در تلگرام