Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در بحث ساماندهی آموزش عالی سال ۱۳۹۷ مراکز آموزش عالی از ۱۳۰۰ مرکز به ۶۰۰ مرکز که همگی آنها غیردولتی هستند تقلیل پیدا کرد. در این میان و ذیل ساماندهی و ماموریت گرا کردن آموزش عالی، دانشگاه پیام نور نیز از ۸۰۰ مرکز به ۵۰۰ مرکز کاهش پیدا کرده است. طرح ساماندهی بحث کلانی است که از دو سال پیش شروع کرده‌ایم و هم اکنون آماده اجرا است و اواخر امسال ان‌شاالله اجرایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در نشست شورای دانشگاه فردوسی مشهد اولویت اساسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی دانست و گفت: در این راستا دانشگاه‌ها باید به ماموریت‌های اصلی خود بازگردند.

وی افزود: اینکه همکاران ما مطرح می‌کنند که آموزش عالی کشور باید یکپارچه شود یک بحث کارشناسی و قابل دفاع است. وزارت علوم در مسائل مالی دانشگاه‌ها بیشتر نقش پشتیبانی کننده دارد تا هدایت کننده؛ تلاش وزارت علوم با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور بیشتر اتمام پروژه‌های ناتمام است.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، غلامی درباره توسعه رشته‌ها و توسعه بی‌رویه مراکز آموزش عالی خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل تعداد مراکز آموزش عالی به ۲۸۶۰ رسید؛ ما در وزارت علوم ۸۵ دانشگاه، موسسه و مرکز آموزش عالی در بخش دولتی داریم. در بحث ساماندهی آموزش عالی سال ۱۳۹۷ این مراکز از ۱۳۰۰ مرکز به ۶۰۰ مرکز که همگی آنها غیردولتی هستند تقلیل پیدا کرد. در این میان و ذیل ساماندهی و ماموریت گرا کردن آموزش عالی، دانشگاه پیام نور نیز از ۸۰۰ مرکز به ۵۰۰ مرکز کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به پذیرش دانشجو با کمترین امکانات و کیفیت آموزش عالی در این دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های غیردولتی هم تحت کنترل و نظارت وزارت علوم آمد؛ با این تاکید که نگاه ما حمایت از آموزش غیردولتی است اما با رعایت استانداردهای آموزشی و کیفیت مطلوب. وزارت علوم از توسعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای حمایت می‌کند. همچنین با توجه به کمبود داوطلب در دانشگاه آزاد اسلامی برخی مراکز آن تعطیل شده‌اند؛ این فرآیند با کنترل رشته‌ها و دوره‌های جدید و جلوگیری از توسعه جدید به تعادل می‌رسد.

غلامی افزود: طرح ساماندهی بحث کلانی است که از دو سال پیش شروع کرده‌ایم و هم اکنون آماده اجرا است و اواخر امسال انشاالله اجرایی خواهد شد.

وزیر علوم با تاکید بر شبکه‌سازی در درون استان‌ها خاطرنشان کرد: مثلاً دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دانشگاه مادر استان، هسته اصلی در شبکه دانشگاهی استان خراسان رضوی خواهد بود و ذیل این دانشگاه قرار نیست مرکزی تعطیل شود مگر ضرورت کارشناسی آن احصاء شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به علوم اجتماعی و انسانی در حل معضلات کشور تاکید کرد و گفت: یکی از نگرانی‌های ما کاهش علاقه‌مندی داوطلبان به رشته‌های علوم پایه است؛ استادان و صاحب‌نظران باید در حل این مشکل راه حل ارائه کنند.

* ایسنا

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۶۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: تعدد مراکز نظارتی در حوزه وزارت علوم مطلوب نیست و تضمین‌کننده کیفیت بالای آموزشی و علمی در دانشگاه‌های ما نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، روح‌الله رازینی شامگاه -جمعه هفتم اردیبهشت- در سفر کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری به استان قزوین در جمع رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اظهار کرد: تعدد مراکز نظارتی در حوزه وزارت علوم مطلوب نیست و تضمین‌کننده کیفیت بالای آموزشی و علمی در دانشگاه‌های ما نخواهد بود.

وی اضافه کرد: تسلسل در نظارت کیفیت آموزشی خوب را ضمانت نمی‌کند و حتی در مواردی از بازوهای نظارتی سلب مسئولیت می‌کند، اما به هر حال می‌شود با تقسیم نقش‌ها و وظایف این تسلسل را تا حدودی توجیه کرد. با این حال اصل کار ما توجه به هدف غایی ارزیابی و نظارت در حوزه علمی و دانشگاهی است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم با بیان اینکه بعضی از مجموعه‌های نظارتی انطباق با ضوابط و قوانین را صرفاً ً رصد می‌کنند و از عدم فساد در سیستم صیانت می‌کنند، تصریح کرد: اما عدم فساد در سیستم به معنای خوب بودن یک سیستم یا نظام علمی و آموزشی نیست. یعنی نبودن نقص لزوماً ً به معنی فضیلت و خوب بودن نیست و حتمأ باید نکات مثبتی هم وجود داشته باشد.

رازینی بنابراین وجه تمایز کار این مرکز توجه به کیفیت است، ادامه داد: از این منظر یکی از دستورکارهای خودمان را پررنگ کردن کیفیت در حوزه آموزش عالی قرار دادیم. عبارت سفر کیفیت را از عبارت سفر تعالی در ادبیات مدیریت و سازمانی به الهام گرفتیم و این عنوان را بر سفرهای استانی مجموعه خود گذاشتیم.

وی یادآور شد: بر این اساس این سفرهای کیفیت آغازگر هفته‌هایی در استان‌ها برای تمرکز روی موضوع کیفیت و کارآیی آموزش دانشگاهی است تا ما هم شناخت پیدا کنیم و مدیران استانی با رویکردهای نظارتی جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آشنا شوند.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه زحمت ارزیابی و نظارت را به هیئت‌های استانی واگذاری کردیم، گفت: استان قزوین یکی از استان‌های موفق در حوزه ارزیابی و نظارت آموزش عالی است و این نظارت و ارزیابی توسط خود استان به خوبی انجام می‌شود.

کد خبر 748184

دیگر خبرها

  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • حوزه ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در قزوین احیا شد
  • تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست