Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتقاد شدید ظریف از اقدام اروپایی‌ها علیه برنامه موشکی ایران، ورود ستون بزرگی از نظامیان روس به فرودگاه قامشلی، هشدار روسیه به کشورهای اروپایی درباره برجام و دیدار هیأت بلندپایه آمریکایی با عادل عبدالمهدی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش سازمان انرژی اتمی به اقدام شرکت روسی درباره فردو نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، «بهروز کمالوندی» معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی شامگاه پنج‌شنبه درباره بیانیه منتشره شرکت «روس اتم» در مورد تعلیق پروژه تولید ایزوتوپ های پایدار در فردو، اعلام کرد: بعد از فعال کردن سانتریفیوژهای فردو در پی دستور رئیس جمهور برای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، با توجه به اینکه به لحاظ فنی تولید اورانیوم و ایزوتوپ پایدار در یک سالن، با مشکلات همراه است، مذاکراتی با طرف روس صورت گرفته است.

وی افزود: مذاکرات درباره چگونگی اجرای این پروژه به نحوی که مشکلات فنی آن مرتفع شود، در جریان است.

بهروز کمالوندی که با خبرگزاری فارس گفتگو کرده، در ادامه درباره راه اندازی بخش ثانویه راکتور آب سنگین اراک که قرار بود چندی پیش با حضور خبرنگاران انجام شود نیز گفت: برنامه حضور خبرنگاران به علت تغییر ناگهانی آب و هوا و نگرانی از بروز مشکلات در مسیر این سفر لغو، اما پروژه براساس زمانبندی انجام شده، اجرایی شد. 

وی اضافه کرد: هفته گذشته درپوش اصلی راکتور آب سنگین اراک با بیش از 100 تن وزن با موفقیت در محل خود در چاله راکتور نصب شد و علاوه بر این کار ساخت ماشین سوختگذاری راکتور نیز پایان یافته و آماده آزمایش با سوخت مجازی است.

کمالوندی همچنین اعلام کرد که بخش های دیگر از جمله اتاق کنترل راکتور نیز به سرعت در حال تکمیل است.

بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه شرکت روسی TVEL وابسته به شرکت روس‌اتم که پروژه تغییر کاربری سایت هسته‌ای شهید علیمحمدی (فردو) را در دست اجرا دارد، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ادامه این پروژه در حال حاضر به دلایل «فنی» امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل این شرکت اجرای پروژه را به حالت تعلیق در می‌آورد.

شرکت TVEL در بیانیه خود اعلام کرد: «در روز 6 نوامبر [15 آبان] ایران به عنوان بخشی از مراحل کاهش تعهدات داوطلبانه خود ذیل برجام، گازدهی به دو آبشار سانتریفیوژ در فردو را آغاز کرد. از آنجا نمی‌توان کار غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار را به صورت هم‌زمان در یک سالن انجام داد، ادامه این پروژه در حال حاضر از لحاظ فنی امکان‌پذیر نیست.

انتقاد شدید ظریف از اقدام اروپایی‌ها علیه برنامه موشکی ایران

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه در پیامی توئیتری از کشورهای اروپایی که اخیراً با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی ایران موضع‌ گرفته‌اند، به‌شدت انتقاد کرد.

ظریف در این پیام توئیتری نوشت: «نامه اخیر سه کشور اروپایی به شورای امنیت درباره موضوع موشکی، دروغی از سر استیصال برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی حقارت‌بار آن‌ها در ایفای حداقل تعهداتشان مطابق برجام است. اگر سه کشور اروپایی به دنبال اندکی اعتبار بین‌المللی هستند، باید به جای تن دادن به زورگویی ایالات متحده، حق حاکمیت خود را اعمال کنند.»

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این پیام توئیتری تصویری از قطعنامه ملغی شده 1929 و قطعنامه 2231 (مصوب شده در ژوئیه 2015) را نیز درج کرد و با مشخص کردن بخش‌های مهم در این قطعنامه‌ها به مقامات اروپایی یادآوری کرد که برنامه موشکی ایران منافاتی برای قطعنامه‌های بین‌المللی ندارد.

ورود ستون بزرگی از نظامیان روس به فرودگاه قامشلی

خبرنگار روسیاالیوم از ورود ستون بزرگی ازنیروهای پلیس نظامی روسیه به همراه تجهیزات و خودروهای نظامی به فرودگاه قامشلی در شمال شرق سوریه به همراه کردهای سوری خبر داد.

بر اساس این گزارش؛ هدف از حضور این نیروها در فرودگاه قامشلی، تقویت نیروهای روسی در منطقه است.

این درحالی است که قبلا وزارت دفاع روسیه از ارسال تعدادی بالگرد از پایگاه حمیمیم به فرودگاه قامشلی برای امنیت پلیس نظامی روسیه که در شمال شوریه در چارچوب توافق ترکیه با روسیه دست به گشت زنی می زنند، خبر داده بود.

هشدار روسیه به کشورهای اروپایی درباره برجام

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه پنجشنبه گفته که مشکلات مربوط به برجام در حال انباشته شدن هستند و این می‌تواند تلاش‌ها برای نجات آن را مختل کند. 

به نوشته خبرگزاری ایتارتاس، ریابکوف گفت: «مشکلات حل نمی‌شوند، انباشته می‌شوند. در نتیجه ممکن است خودمان را در وضعیتی ببینیم که اهمال طرف‌های برجام در خصوص تضمین ماندگاری این توافق -و نه اقدامات ایران برای کاستن از تعهداتش- موجب بازگشت‌ناپذیری اوضاع شود.»

وی اضافه کرد: «از این لحاظ خطر ماندن در ایستگاه راه‌آهن در زمانی که قطار حرکتش را آغاز کرده رو به فزونی است. شکی در این باره وجود ندارد و ما فردا در این مورد صحبت خواهیم کرد.»

دیدار هیأت بلندپایه آمریکایی با عادل عبدالمهدی

هیأتی آمریکایی به ریاست «جیمز جفری»، فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه روز پنجشنبه با «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر دولت پیش‌برد امور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنا بر اعلام دفتر عبدالمهدی، «متیو تولر»، سفیر آمریکا در بغداد و «پاتریک وایت»، فرمانده ائتلاف آمریکا در عراق و سوریه و «کریس مایر»، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور غرب آسیا جیمز جفری را همراهی می‌کردند.

بر اساس بیانیه دفتر عبدالمهدی، طرفین در این دیدار در مورد ادامه همکاری‌های دوجانبه برای مقابله با عناصرباقی‌مانده داعش و حمایت ائتلاف آمریکا از عراق و نیروهای مسلح این کشور به ویژه در شرایط فعلی عراق و تحولات سوریه تأکید کردند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم روز بیمه علی اصغر پیوندی گاز مرکاپتان علی کریمی افسریه تهران معافیت مالیاتی هنرمندان فسخ قرارداد مارک ویلموتس تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا انتخابات مجلس یازدهم روز بیمه علی اصغر پیوندی گاز مرکاپتان علی کریمی افسریه تهران معافیت مالیاتی هنرمندان فسخ قرارداد مارک ویلموتس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۷۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری قم به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود

به نقل از شهرداری قم، پیام جوادیان با اشاره به پلمب تعدادی از چاه‌های آب شهرداری قم اظهار داشت: متأسفانه شرکت آب منطقه‌ای در روز دوشنبه مورخ سوم اردیبهشت نسبت به پلمب کامل و انسداد ۴ حلقه چاه آب خام فضای سبز اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه این چاه‌ها متعلق به شهرداری قم بوده و سالیان سال جهت آبیاری درختان و فضای سبز استفاده‌شده است، ابراز کرد: این چاه‌ها در راستای جداسازی کامل آب شرب از آب خام بوده و قطعاً این اقدام غیرمسئولانه آب منطقه‌ای باعث نابودی کامل فضای سبز و درختان شهر خواهد شد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: نگهداری از درختان و فضای سبز همواره در بیان رهبر معظم انقلاب مطرح‌شده و ایشان بار‌ها از مسئولین و آحاد مردم درخواست داشتند که در حفظ، نگهداری و پاسداری از این مظهر حیات اهتمام ویژه‌ای داشته باشند که این اقدام شرکت آب منطقه‌ای برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب بوده و آسیب بسیار جدی به درختان، محیط‌زیست و فضای سبز شهر کریمه اهل‌بیت (س) وارد خواهند نمود.

جوادیان اضافه کرد: قطعاً تمامی مسئولیت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی این اقدام تأسف‌برانگیز بر عهده شرکت آب منطقه‌ای قم خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری قم به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود