Web Analytics Made Easy - Statcounter

به مناسبت روز دانشجو میزگرد « 16 آذر؛ جنبش دانشجویی و مطالبه‌گری» با حضور دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره اینکه چرا 16 آذر با عنوان روز دانشجو نامگذاری شده، مطالب بسیاری نوشته شده و به نظر می رسد امروز دانشجویان به خوبی متوجه چرایی نامگذاری این روز هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با این حال امروز در آستانه 16 آذر و روز دانشجو قرار داریم، روزی که یورش نیروهای امنیتی در سال 1332 به یکباره به روی دانشجویان آتش کشیدند و با گلوله‌های خود سه دانشجو به نام های قندچی، بزرگ نیا و شریعت رضوی را به شهادت رساند. روزی که برای دانشجویان نماد استکبارستیزی و مبارزه و ظلم است و امروز هم تشکل‌های دانشجویی مسلمان پیرو راه شهدای دانشجوی 16 آذر 32 هستند.

جبنش دانشجویی امروز در کنار استکبارستیزی به دنبال حل مشکلات مردم است و همواره تلاش کرده با مطالبه گری و اقدام عملی برای حل مشکلات تلاش کند. بر همین اساس به مناسبت روز دانشجو در میزگردی با عنوان « 16 آذر؛ جنبش دانشجویی و مطالبه‌گری» پای صحبت های دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی در خبرگزاری، نشستیم و با آنها درباره فعالیت های جنب دانشجویی و اتفاقات اخیری که در کشور رخ داد گفت وگو کردیم که در ادامه آمده است.

* نحوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین توهین به مردم بود/ روحانی به نظر مردم اهمیتی نداد

مقصود درودی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در ابتدای این میزگرد به مشکلات معیشتی مردم اشاره کرد و ضمن اینکه معتقد بود نحوه اجرای سهمیه بندی بنزین باعث فشار بیشتری به مردم شد، گفت: در رابطه با سهمیه بندی بنزین نکاتی مغفول مانده که جنبش دانشجویی و علی الخصوص بسیج دانشجویی این نکات را یکی درباره اصل سهمیه بندی بنزین و یکی درباره نحوه اجرای آن، استخراج کرده و می‌خواهد آن را به اطلاع مردم برساند.

وی تصریح کرد: در رابطه با اصل سهمیه بندی بنزین همانگونه که مقام معظم رهبری هم فرمودند کارشناسی‌های مختلفی صورت گرفته و نظرات مختلفی نیز وجود دارد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: درباره این مسئله مطالب بسیاری وجود دارد، از جمله اینکه چرا دولت از میان همه کارهایی که می‌توانست انجام دهد به سراغ این موضوع رفت که پول را از جیب مردم بردارد که حالا هم بخواهد مقداری از آن را به مردم برگرداند و احتمالاً قسمتی را هم می‌خواهد صرف کسری بودجه‌ای که دارد کند و باز هم برای این سر مردم منت می گذارد.

وی اضافه کرد: این ادبیات که در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود که قرار است درآمدهای حاصل از سهمیه بندی به نیازمندان تعلق بگیرد بر خلاف شعارهایی است که رئیس جمهور در زمان انتخابات داشت و می گفت می‌خواهیم به جایی برسیم که کرامت را به مردم ایران بدهیم. متاسفانه دولت الان برعکس این شعار را اجرا می‌کند.

درودی یادآور شد: متاسفانه شما می‌بینید که برخی مشاغل مانند وکلا و سلبریتی‌ها معاف از مالیات هستند و دولت از آنها مالیات نمی‌گیرد، برخی اصناف نیز به همین صورت معاف از مالیات هستند و دولت جرئت گرفتن مالیات از آنها را ندارد ولی یک‌دفعه می‌بینیم با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین به مردم فشار وارد می شود.

 

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور اظهار داشت: مسئله بعدی انتقادی است که در نوع اجرای سهمیه بندی بنزین وجود دارد که مسئله اصلی ما نیز همین جاست. برای ما این سوال مطرح است که چرا یک شبه و بدون اطلاع رسانی به مردم چنین کاری انجام می‌شود. این مسئله به نوعی توهین به مردم است.

وی گفت: شما می بینید آقای رئیس جمهور هر جا اتفاقی به ضررش رخ می دهد بحث رفراندوم و دموکراسی را پیش می‌کشد اما در این ماجرا به نظر مردم اهمیتی داده نمی شود و یکدفعه در نیمه شب به مردم اعلام می شود که بنزین ۳۰۰ درصد گران شده و سهمیه بندی اجرا می شود.

* روحانی چند سالی است فراموش کرده که منتخب مردم است

علی دهقان دبیر تحکیم وحدت در ادامه این میزگرد گریزی به نحوه اجرای سهمیه بندی بنزین، اعتراضات مردم بعد از این ماجرا و سوءاستفاده دشمنان و آشوبگران از فضای ایجاد شده زد و گفت: باید نقش ما در جامعه مشخص باشد وقتی ما از مردم سالاری دینی به عنوان منطق حکومت‌داری صحبت می کنیم و در یک جامعه هم چهل سال هست که قائل به این منطق بوده ایم باید بر اساس چارچوب ها و اصول همین منطق هم عمل کنیم.

وی با اشاره به نقش رهبر معظم انقلاب، دولت، مردم، جریان ها و خواص درباره مردم سالاری دینی گفت: رسیدگی به امور مردم و حل مشکلات یکی از اهدافی است که دولت به خاطر آن شکل گرفته است اما اگر اهدافی که یک دولت دارد فراموش شود اتفاقاتی رخ می دهد مانند اتفاقات اخیر.

دهقان تصریح کرد: مردم ما از ابتدا پای اهداف انقلاب بودند و نگاه آنها هم این بوده است که ما قرار است انقلاب اسلامی را پیش ببریم و قرار است تغییر رخ بدهد و این تغییر در راستای رفاه و منافع مادی و معنوی مردم باشد. 

دبیر تحکیم وحدت افزود: وقتی ما به عملکرد دولت در این زمینه نگاه می‌کنیم می بینیم واقعیت این است که دولت نماینده مردم نیست. آقای روحانی متاسفانه چند سالی است که فراموش کرده که منتخب مردم است برای این که برای مردم کار کند مشکلات مردم را حل کند ولی این مسائل در دولت فراموش شده است.

این فعال دانشجویی افزود: متاسفانه به نظر می‌رسد برای دولت، مردم خیلی مهم نبوده برای همین هم می‌بینیم یک‌دفعه دولت در نیمه شب بدون اینکه هیچ اطلاعی داده شود یا بستری فراهم شود، قیمت بنزین را افزایش می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین با روشی که دولت اجرا کرد، موجب نگرانی مردم شد، گفت: دولتی که نتواند درد مردم و دغدغه مردم را نداشته باشد طبیعتاً مشکلاتی را هم ایجاد خواهد کرد.

دهقان تصریح کرد: در بحث مردم‌سالاری دینی وقتی بحث دولت و مردم مطرح است، یعنی دولت تشکیل می شود برای رفع نیازها و هدایت عمومی مردم و ایجاد امنیت و غیره ولی وقتی عملکرد دولت فعلی نگاه می‌کنیم می‌بینیم دولت در چند مرحله دست به اقداماتی زده که برخلاف مطالبات مردم بوده است.

 وی با اشاره به حمایت رهبر انقلاب از تصمیم دولت اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب می بینند یک نفر به عنوان منتخب مردم با اکثریت آرا انتخاب شده و تصمیمی گرفته که به صورت خوشبینانه قصد دارد کسری بودجه را جبران کند تا بتواند دولت را روی پا نگه دارد تا بعداً به مشکل برنخوریم، در نگاه رهبر معظم انقلاب این مسئله اهمیت دارد که مسئولی که سر کار می آید بتواند آزادی عمل داشته باشد.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: رهبر انقلاب معتقد هستند که تصمیماتی که دولت به عنوان منتخب مردم می‌گیرد اگر پشتیبانی کارشناسی داشته باشد حمایت شود تا این تصمیم به نتیجه برسد کما اینکه در مسئله برجام هم همینگونه بود.

دبیر دفتر تحکیم وحدت در ادامه اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب هم به آزادی مسئولان در جمهوری اسلامی و هم به رای مردم قائل هستند و اگر ایشان جایی بخواهند جلوی تصمیم دولت را بگیرند و خودشان و مردم را در یک طرف و دولت را در طرف دیگر قرار دهند خلاف نگاه مردم سالارانه است و همین هم مشکلات دولت را افزایش خواهد داد از آن طرف هم مردم برخی مسائل را تجربه نمی‌کنند.

* روحانی باید پاسخگوی اقدامات خود در حوزه های مختلف کشور باشد

دانیال یادگاری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در این میزگرد گفت: متاسفانه تصمیمی که دولت در رابطه با بنزین گرفت نه در مسیر تدبیر معیشتی مردم بود و نه استدلال لازم را جهت اقناع افکار عمومی داشت. به گونه‌ای که حتی نمایندگان ملت هم اقناع نشده بودند و می‌بینیم که بعد از سهمیه‌بندی و قبل از بیانات رهبر معظم انقلاب جریان را یک طور جلو می بردند و ۲۴ ساعت بعد از بیانات رهبری به گونه دیگری جریان را دنبال می‌کنند.

یادگاری ادامه داد: دولت با روشی که سهمیه بندی بنزین را در در جامعه پیاده کرد باعث شوک به جامعه شد و کسانی که این کار را کردند نه تنها نگاه امام و جمهوری اسلامی را درک نکردند بلکه به دنبال ماهی گرفتن از از آب گل آلود در فضای گل آلوده مدیریتی خود هستند.

این فعال دانشجویی گفت: به اعتقاد ما امکان بررسی کارشناسی مسئله سهمیه‌بندی بنزین وجود دارد و این امکان را رهبر انقلاب به جریان دانشجویی دادند که در چنین مسائلی در چهارچوب و فضای مشخص که در ساختار قانون جمهوری اسلامی وجود دارد موضوع را پیگیری کند.

 

دبیر جنبش عدالتخواه تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که تا آنجایی که می‌توانیم و در آینده نزدیک در حوزه کارشناسی مسئله ورود پیدا کنیم. این هم نه تنها در مسئله سهمیه بندی بنزین باشد بلکه معطوف به آینده اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و به اقداماتی که در در بحث اقتصادی صورت می گیرد و همچنین عدم اتکا به توان داخلی و سیاست هایی که از سوی دولت پیگیری می شود هم هست.

* دولت نتوانست طبق وعده‌اش جلوی افزایش قیمت را بگیرد/ مسئولان در کشور ما پاسخگوی اقدامات خود نیستند

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های کشور در بخش دیگری از سخنانش به مشکلاتی که در ساختار نظام وجود دارد اشاره کرد و در تشریح این مشکلات یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در ساختار ساختار نظام وجود دارد مصونیتی است که برخی از افراد و مسئولان دارند. متاسفانه مسئولان کشور ما از یک نوع مصونیت برخوردار هستند که می‌توانند هرچه خواستند را اجرا کنند و اگر خسارتی هم به کشور وارد شده پاسخگو نباشند.

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت روحانی در سال ۹۲ تصریح کرد: دولت وقتی روی کار آمد خیلی از طرح هایی که دولت قبل داشت را ملغی کرد. یکی از طرح‌ها همین بحث سهمیه بندی بنزین بود که توسط دولت کنار گذاشته شد ولی با این حال باز می‌بینیم بعد از چند سال خود دولت این طرح را اجرا می کند طرح های دیگری نیز وجود دارد که توسط دولت کنار گذاشته شده ولی بعداً با اسامی دیگر اجرا شده است.

درودی اضافه کرد: برای بحث سهمیه‌بندی بنزین در دولت قبل هزینه‌های بسیاری صورت گرفت تا زیرساخت‌های این کار آماده شود و با اجرای طرح مقدار زیادی از قاچاق بنزین جلوگیری شد ولی می‌بینیم که یک‌دفعه دولت این طرح را کنار گذاشت.

این فعال دانشجویی تاکید کرد:‌ کسی که طرح سهمیه‌بندی بنزین را کنار گذاشته باید بگوید اگر بر اساس نظر کارشناسی این کار را کرده پس چرا دوباره به چنین طرحی روی آورده است. متاسفانه یکی از ایرادات ما این است که برخی افراد درباره اقدامات خود پاسخگو نیستند.

وی گفت: مردم برخی از مسائل را پای بی‌برنامه‌گی دولت می‌گذارند و معتقدند دولت در انجام برخی از کارها تدبیر درستی نداشته است و مجموعه این اتفاقات موجب می شود که مردم اعتمادشان به دولت را از دست بدهند.

 

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تصریح کرد: به هر حال طرح سهمیه بندی بنزین اجرا شد که ما به اصل این طرح قائل هستیم اما مشکل ما نوع اجرای این طرح است که باعث شد مشکلاتی ایجاد شود.

درودی یادآور شد: بعد از اجرای این طرح گفته شد اجناس گران نخواهد شد ولی بعد از گذشت چند روز از اجرا دیدیم که برخی از اجناس افزایش قیمت زیادی داشتند و دولت نتوانست طبق وعده ای که داده جلوی افزایش قیمت را بگیرد.

وی گفت: در رابطه با پرداخت درآمد حاصل از سهمیه‌بندی هم وقتی دقت می کنیم می‌بینیم که یک نوع نگاه لیبرالیستی خاص در آن وجود دارد. مثلا می‌بینیم یارانه سهمیه‌بندی به گونه‌ای تقسیم می‌شود که ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیر تر شوند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد:‌ ما برای مسائلی که گفته شد راهکارهایی هم داریم هر چند که در سالهای گذشته بسیاری از اقتصاددانان راهکارهایی را به دولت ارائه کردند ولی به آنها توجه نشد. با این حال به نظر ما دولت در اولین قدم باید با مردم صحبت کند.

وی افزود: شما دیدید که اولین شخصی که با مردم صحبت کرد رهبر معظم انقلاب بودند، در صورتی که می بینیم با گذشت چندین روز از این طرح رئیس‌جمهور هنوز مستقیماً با مردم صحبت نکرده است.

درودی یادآور شد: به هر حال در مرحله بعد دولت باید شفافیت مالی داشته باشد یعنی خیلی واضح و شفاف اعداد و رقم‌هایی را که از اجرای این طرح نصیب دولت می‌شود را بگوید و بگوید می خواهد آن را در کجا خرج کند.

این دانشجویی بسیجی یادآور شد: مرحله اول یارانه‌های معیشتی پرداخت شده ولی می بینیم که خیلی از مردم یارانه تعلق نگرفته است و بسیاری از مردم این اعتراض را دارند که این یارانه را نگرفته اند. برای این موضوع هم باید سازوکار مشخصی وجود داشته باشد که حقوق مردم ضایع نشود و مهمتر اینکه دولت باید یارانه ها را منظم پرداخت کند.

درودی تصریح کرد: از طرفی سهمیه بندی‌های ویژه ای داشته باشد مثلاً برای ایام عید سهمیه برای مسافرت مردم در نظر گرفته شود. همه اینها منوط بر این است که دولت بخواهد فشار معیشتی از روی مردم کم شود حال باید ببینیم دولت چنین خواسته ای را دارد یا اینکه که می خواهد ثروتمندان ثروتمند تر شود و برایش اهمیتی نداشته باشد که اقشار کم درآمد جامعه با مشکل فراوان زندگی می کنند.

* دولت نمی داند خواسته مردم چست/ مجلس همواره با تأخیر عمل کرده است

دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره وظایف جنبش دانشجویی اضافه کرد: جریان دانشجویی به عنوان قشری که ارتباط خوبی با مردم دارد و دسترسی خوبی نیز به مسئولان برایش وجود دارد باید نقش خود را به درستی ایفا کند. 

وی افزود: متاسفانه دولت ضعف دارد و یکی از ضعف‌های دولت هم این است که نمی داند مردم چه می‌خواهند ضعف بعدی هم این است که می‌داند جریانات سرمایه‌دار و پولدارها و ثروتمندان چه می‌خواهند.

این فعال دانشجویی  با اشاره به نقش قوه قضاییه در بحث سهمیه بندی بنزین اضافه کرد: آقای رئیسی در همان ابتدا طی بیانیه ای اعلام موضع کرد که این مسئله بسیار خوب است. وقتی ما از قوه قضاییه می‌گوییم یعنی یک مجموعه که قرار است نقش خود را در جلوگیری و پیشگیری از جرم ایفا کند. در این ماجرا هم نگاه پیشگیرانه قوه قضاییه بسیار مهم است یعنی رئیس دستگاه قضا قبل از این اتفاقات در جلساتی که با آقای روحانی و رئیس مجلس داشتند قطعاً باید موضعی که داشت را خیلی جدی تر می گرفت و در رسانه ها اعلام می شد.

 

دهقان گفت: اگر بخواهیم نقش قوه قضاییه و آقای رئیسی را نزدیک به ایده آل‌های خود نگاه کنیم باید قبل از اینکه رهبر معظم انقلاب موضع گیری کنند و کل هزینه را به جان بخرند آقای رئیسی می‌آمدند و موضع گیری‌ای که داشت را در انجام می داد. این که بعد از از بیانات رهبر معظم انقلاب آقای رئیسی بیانیه خود را منتشر کردند مقداری دیر است.

 وی با اشاره به نقش مجلس در اتفاقات اخیر تصریح کرد: متاسفانه مجلس همواره با تأخیر عمل کرده است یعنی اینکه همیشه در اتفاقات یا عقب بوده است یا اگر هم در موضوعی عجله وجود داشته است موضوعی بوده که که به نفع مردم نبوده است مانند بحث اف ای تی اف یا لوایح دیگری که خیلی به دنبال احقاق حقوق مردم نبوده است.

دبیر دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: به نظر بنده نقش آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس، همچنین اعضای هیئت رئیسه و تمام نمایندگان مجلس در این ماجرا نباید مغفول بماند. بالاخره مجلس قدرتی دارد و با اتفاقاتی که قبل از سهمیه بندی بنزین رخ داد مشخص بود که چه اتفاقی قرار است بیفتد. 

* اصلاح‌طلبان در ماجرای اغتشاشات اخیر سعی کردند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند

وی با اشاره به نقش جریانات سیاسی در اتفاقات اخیر گفت: متاسفانه بعد از اتفاقاتی که رخ داد دیدیم که جریان اصلاح طلب درد مردم را نداشت و با مطرح کردن مطالبی از اصل موضوع و عامل این اعتراضات که می توانست بهتر مدیریت شود فاصله گرفت و سعی کرد از آب گل آلود ماهی بگیرند و این جریان نشان داد نگاه آنها به مردم یک نگاه ابزاری است برای اینکه که بتوانند به منافع خودش برسند.

دهقان خاطرنشان کرد: جریان اصولگرایی هم یک ویژگی‌ای که دارد این است که کلا در خواب به سر می برد. وقتی وقتی عملکرد ها را بررسی می کنیم می‌بینیم جریان اصولگرا همواره سعی کرده است که بنشیند تا رهبر معظم انقلاب موضع گیری کنند بعد از آن به مسئله ورود می کنند و در کل نمی‌دانند مدل مواجهه با عملکرد دولت باید چگونه باشد برای همین بنا را بر سکوت گذاشته است. 

وی یادآور شد:‌ مجموعه اصولگرایی نسبت به دولت روحانی مسئول است و به عنوان یک منتقد دلسوز و فهیم می‌تواند عمل کند ولی آنچه مشخص است این است که جریان اصولگرایی اهل هزینه دادن برای انقلاب اسلامی نیست و اگر الان هم حرف می زنند در راستای این است که در مجلس آرایی که می‌خواهد را بگیرد.

این فعال دانشجویی گفت: ما اگر از جمهوری اسلامی، منطق مقام معظم رهبری، مردم سالاری دینی، نقش دولت و مجلس و قوه قضاییه جریانات سیاسی صحبت می‌کنیم و چیزی با عنوان رشد مردم و از آن طرف آزادی مسئولان می گوییم باید به نکاتی هم توجه کنیم. یکی درباره خود مسئولان است که این آزادی مسئولان قرار است آزادی مسئولانه باشد یا غیر مسئولانه.

وی اضافه کرد: اگر مسئولان یکسری اختیارات دارند و به واسطه آن اتفاقات را رقم می زنند باید به این توجه کنند که آزادی آنها باید آزادی مسئولانه باشد و باید بپذیرند چه اشتباهاتی را کردند یعنی آقای روحانی بپذیرد تصمیمی که گرفته چه تبعاتی برای مردم خواهد داشت. در کل به نظر ما دولت آزادی مسئولانه را فهم نکرده بر اساس منافع خود و اطرافیان تصمیم می‌گیرد که این متضاد با نگاهی که مقام معظم رهبری و جنبش دانشجویی به موضوع آزادی مسئولان دارند.

* افزایش قیمت بنزین می توانست با تدبیر بهتری صورت گیرد

دهقان یادآور شد: گروه‌های مختلف، بخش خصوصی، جنبش دانشجویی که واسط بین مردم و دولت هستند باید کمک کنند که صدای مردم بهتر شنیده شود از طرفی تصویر درستی از تصمیم دولت و جلسه سران قوا به مردم بدهند و نگاه این نباشد که ما مردم را رها کنیم. یا اینکه بگوییم فقط طرف مردم را می‌گیریم و هیچ ایده ای هم نداشته باشیم. 

وی گفت: به نظر افزایش قیمت بنزین می توانست با تدبیر بهتری صورت گیرد هرچند اعتقاد داریم قبل از آن می شد کارهای دیگری را هم انجام داد. اگر دولت مردم را فهم نمی‌کند گروه های رابط باید مردم را بفهمند و برای پیگیری مطالبات مردم تلاش کنند.

* دولت می‌خواهد ضعف‌های خود را گردن نظام بیاندازد

دانیال یادگاری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آقای روحانی باید پاسخگوی اقدامات خود در حوزه های مختلف کشور باشد. 

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: تصمیمی که در رابطه با سهمیه بندی بنزین گرفته شده باعث شد که بسیاری از مردم نگران شوند و به این مسئله اعتراض کنند تصمیمی که از ابتدا نادرست و غیر شفاف بود.

یادگاری اضافه کرد: به نظر می رسد دولت به دنبال این است که بسیاری از ضعف های خود را گردن نظام بیاندازد. دولت یک رفتار غیرعاقلانه انجام داده و می‌توانیم در مورد این که تصمیم گرفته شده از سوی دولت سوء نیت بوده یا نه صحبت کنیم.

وی ادامه داد: بدون شک آقای روحانی به عنوان رئیس جمهوری که تاکنون همه اختیارات لازم را داشته است باید پاسخگو باشد. پاسخگوی اینکه دولت دائماً خواسته های معیشتی مردم را با مسائلی مانند مذاکره و مسائل حاشیه ای گره زده است.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی افزود: تصمیمی که در بحث سهمیمه بندی بنزین گرفته شد در اجرا تصمیم نادرست و از ابتدا مشکوک و غیرشفاف بود. به گونه ای که تحلیل‌هایی مبنی بر اینکه دولت به دنبال این است که بسیاری از نواقص مدیریتی خود را به پای نظام بگذارد وجود داشت تا نه‌تنها پاسخگوی آن نواقص در فضای کلی کشور نباشد بلکه سعی کند بسیاری از نواقصی که در گذشته به دلیل عدم ناکارآمدی خود ایجاد کرده را با عنوان تصمیم نظام جلو ببرد.

 

یادگاری یادآور شد:‌دولت کاملا یک رفتار غیرعاقلانه انجام داد و از نظر ما به طور مشخص می توانیم در مورد اینکه این تصمیم دولت سوءنیت دارد یا نه صحبت کنیم. به گونه ای که تحلیل می شود که انگار دولت قرار است که بسیاری از موضوعات کشور را به بن بست بکشاند و خواسته های معیشتی مردم، گرو مطالبات آقای رئیس جمهور باشد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که بدون شک آقای روحانی به عنوان رئیس جمهوری که تا کنون اکثر اختیارات لازم را در فضای مدیریتی کشور داشته در مورد شس سال مدیریت ناکارآمد و چرایی اداره کشور با اقتصاد لیبرالی و عدم اتکا به ظرفیت مردمی پاسخگو باشد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: آقای روحانی باید بگوید چرا خواسته های معیشتی مردم را گروی مطالبات مختلف خودش از جمله مذاکره گذاشته و بگوید چرا در دورانی که  باید با فساد مقابله کند گاها  در برابر مقابله با فساد می ایستد.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: نکته حائز اهمیت درباره اتفاقات اخیر این است که ما دوگانه ای بین التزام، حاکمیت و جمهوریت نداریم. درست است که اینها در کنار هم مفهوم می یابند و در کنار همدیگر به انقلاب اسلامی هویت می بخشند اما نکته ای که گاها در بسیاری از اعتراض های مردمی در موضوعات مختلف دیده می شود این است که معترضان باید هویت اعتراض خود را با اصل حاکمیت مشخص کنند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات کارگران گفت: در موضوعات مختلف در حوزه خصوصی سازی،‌ عدالت آموزشی و صداوسیما هیچ بستری جهت اعتراض فراهم نیست و گاها هر نوع اعتراضی در اعتراض به حاکمیت تحمیل می شود که این اقناع مردود و اشتباه است.

* ساختارهای حال حاضر نظام ظرفیت اصلاح نواقص موجود را دارد

یادگاری تاکید کرد: بطور پیش فرض ما قائل به این هستیم که ساختارهای در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران امکان اصلاح را فراهم می کند و به دنبال اقدامات ساختار شکنانه ای نیستیم  و هر اقدام ساختار شکنانه ای را مردود و اشتباه می دانیم چون قائل هستیم ساختارهای حال حاضر جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های لازم جهت اصلاح نواقص موجود را دارد.

وی اضافه کرد: اما اینکه هرگونه مطالبه به حقی در فضای مردم در کنار التزام به حاکمیت معنا شود و حاکمیت هم نتواند اعتراضات مردم را به رسمیت بشناسند و مدام صف اعتراض کننده و اغتشاش کننده یکسان دیده شود این ضعف است و شکی نیست باید در این مورد صحبت کنیم.

دبیر جنبش عدالتخواه گفت: در سال های اخیر به این موضوع می رسیم که حاکمیت مدلی در جهت برخورد با اعتراض مردمی ندارد و اگر اعتراضی مثلا در ده ونک صورت یا در حوزه صداوسیما یا در بسترهای مختلف سیاسی اجتماعی کشور شکل می گیرد متأسفانه حاکمیت هیچ گونه مدلی در اصلاح مسأله ندارد.

یادگاری یادآور شد: این نیازمند این است در اولین فرصت هم جریان دانشجویی و هم ساختارهای مختلف کشور که مسئولیت این امر را دارند در مورد نقش مردم در برابر نواقص و آسیب های انقلاب اسلامی طرح بحث کنند و مدلی در نحوه برخورد با مردم ایجاد شود.

وی افزود: بطور مشخص در اتفاقات اخیر در برخی موضوعات  جمهوریت نظام به حاشیه کشانده شده و این نیازمند بررسی و رسیدن به راهکار مناسب است و نیاز است که نوع نگاه مان و نوع مواجهه مان با مردم درست شود.

دبیر جنبش عدالتخواه ادامه داد: وقتی در مورد نظام تصیم گیری صحبت می کنیم باید آن نظام به طور مشخص اختیارات و فضای مدل تصمیم گیری اش مشخص باشد.

وی گفت: در شورای هماهنگی اقتصادی متأسفانه تا کنون شاید به اندازه پنج خط هم بطور شفاف از وظایف شان، اختیارات شان و نحوه پاسخگویی شان به مردم هیچ حرفی و محتوایی تولید نشده که مطمئنا این نیازمند این است که در آینده ای نزدیک و در اولین فرصت در مورد شورای هماهنگی اقتصادی توضیحات لازم به مردم داده شود. علی الخصوص خواستار این هستیم که رؤسای سه قوه نسبت به مدل تصمیم گیری صورت گرفته در شورای هماهنگی اقتصادی بطور شفاف و مشخص پاسخ بدهند.

یادگاری تاکید کرد: شورای هماهنگی اقتصادی در موضوعات مختلف کشور به عنوان اتاق جنگ جمهوری اسلامی در دوران جنگ است و ما خواستار این نیستیم که بسیاری از موضوعات مشخص که نیازمند این است که شفاف نباشد و به دلیل حساسیت ها و مصلحت های کل نظام گفته شود اما این شورا نباید به یک جایگاهی تبدیل شود که مردم ندانند که در آن چه تصمیم گیری هایی صورت می گیرد و چگونه با منافع ملی برخورد می شود.

دبیر جنبش عدالتخواه گفت: در این شورا درباره سهمیه بندی بنزین تصمیماتی گرفته شده که با نظر برخی کارشناسان تناقض دارد و هیج اقناعی در جهت توجیه افکار عمومی شکل نگرفته و اصل وجود شورا مورد سوال است که با چه مبنایی و رویکردی در موضوعات مختلف جلو برده می شود. یکی از نقایصی که مدت هاست مواجه هستیم نوع نگاه روسای سه قوه با نظرات مردم و نوع مواجه شان با فضای جمهوریتی است.

وی اظهار داشت: ما در کنار جلسات شورای هماهنگی اقتصادی، جلسه سران قوا را داریم که گاها بسیاری از تصمیم های مختلف کشور در آنجا گرفته می شود ما باید این برسیم که جمهوری اسلامی آمده تا گعده های دو - سه نفره را در تصمیم گیری ها کنار بگذارد.

یادگاری اضافه کرد: ما وقتی از مسئولان سران سه قوه صحبت می کنیم هر کدام باید بطور مشخص به برخی از مدل های تصمیم گیری پاسخ دهند.

دبیر جنبش عدالتخواه تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که در جبهه خودی که جریان انقلاب اسلامی است افرادی در بزنگاه های تاریخی یا ساکت اند یا به دنبال این هستند که چرتکه های خود را نسبت به نحوه نگاه افکار عمومی بیندازد و این آسیب است.

وی در ادامه گریز مجددی به اغتشاشات اخیر زد و گفت: حاکمیت باید این ظرفیت را فراهم کند که صف مردم از صف اغتشاش گر کنار هم کشانده نشود و هر نوع گفت و گویی و طرح بحثی کارشناسی شده و در فضای کشور به عنوان خطر امتینی تحمیل نشود و اجازه گفت و گو در فضای کشور داده شود

یادگاری ادامه داد: درباره موضوع بنزین همین است و برخی از دادستان ها در استانها هر گفت وگویی را مردود می دانند مثلا در مسأله خصوصی سازی و هفت تپه اقدامات اشتباه برخی از دادستان ها مشهود است. ما قائل به این هستیم که قوه قضائیه ای برای ما مفید خواهد بود که در کنار مبارزه با فساد  در آسیب های مختلف همراه با مردم باشد.

* دولت باید راهی را برای رسیدن صدای مردم به گوش مسئولان باز کند

مقصود درودی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تجمع پرشور مردم در محکومیت آشوبگران گفت: سوال اساسی ما این است که هم اکنون پاسخ اعتراض به حق مردم چه می شود؟ نباید به دولت اجازه داده شود هرکاری که می خواهد با مردم بکند و با تصمیمی که می گیرد چند روز کشور را درگیر آشوب کند و بعد با برگزاری تجمع همه چیز تمام می شود.

وی افزود: امروز اتفاقی که افتاده فرق می کند با اتفاقی که سال 88 افتاد و حتی فرق می کند با اتفاقی که در سال 96 هم رخ داد. ماجرای 88 و 96 هر دو یک مسأله کاملا سیاسی بود و با یک تجمع و راهپیمایی از طرف قشر حزب الله و مردم ایران فتنه جمع شد اما امروز بحث معیشت مردم در میان است.

درودی تصریح کرد: نمی شود گفت تجمعی انجام شد و از افراد دیگر مشکل معیشت مردم حل می شود. نه اتفاقا اگر به دنبال تدبیر نباشیم مشکل معیشت مردم بیشتر می شود. الان ما بحث گرانی اجناس را داریم. ما بررسی کردیم که افزایش قیمت بنزنین چطور به افزایش اجناس منجر می شود. وقتی بنزین گران می شود ما سه نوع افزایش قیمت را داریم افزایش مستقیم،‌ غیرمستقیم و هیجانی بازار که الان در حالت افزایش هیجانی بازار هستیم. 

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی افزود: اینکه صدای اعتراض مردم از چه سازوکاری باید به گوشش مسئولان برسد و مردمی که ضرر کردن مردمی که سفره شان کوچکتر شده باید چه کنند، این نکته اساسی و سوال اساسی ماست و نباید تجمع مردم علیه آشوبگران به این موضوع سرپوش بگذارد. دولت باید سازوکاری را بچیند که صدای مردم به گوش مسئولان برسد و این قدم اولش است و قدم دوم پیگیری کند.

 

درودی اظهار داشت: طرح اصلاحیه ای که ما روی سهمیه بندی بنزین داریم می تواند از تنگ تر شدن سفره مردم جلوگیری کند و مطمئنا مقام معظم رهبری مخالفتی ندارند و رسالت جنبش دانشجویی و جریان دانشجویی هم این است که طرح ها را، حرف ها و ایده ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و بتواند یک روش بهتری ارائه کند.

وی گفت: ما با لغو کردن طرح سهمیه بندی موافق نیستیم اما با اصلاح کردن موافقیم و حتی برای اصلاحش ایده و راهکار داریم.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی اضافه کرد: ما نباید مردم را فراموش کنیم. دولت و مجلس فضای خودشان را دارند و ممکن است رانت بازی ها و پارتی بازی ها باعث شود که منافع مردم را از بین برود اما جنبش و جریان دانشجویی به فکرد مردم است و باید این را از دولت و نظام پیگیری و مطالبه کند که مردم صدای اعتراضی خودشان را به چه صورت به گوش مسئولان برسانند. وقتی مجوز تجمعی داده نمی شود، وقتی در نمازجمعه اجازه داده نمی شود که مردم حرف شان را به گوش مسئولان برسانند مردم باید چه کنند؟

* برای شنیدن اعتراض مردم از بستر فضای مجازی کمک بگیریم

علی دهقان دبیر تحکیم وحدت بعد از صحبت های درودی به نقش جنبش دانشجویی در اتفاقاتی مانند اتفاقات اخیر اشاره کرد و گفت: الان چند موضوع وجود دارد یکی آنکه نسبت ما با مردم چیست؟ آیا ما قرار است این را بگوییم  که آقای حاکمیت کاری که کردی مطلقا اشتباه بود و معترضیم و چشمانمان را ببندیم و فریاد بزنیم که این اتفاقی که افتاد نباید می افتاد و باید دولت از تصمیمش برگردد؟

وی افزود: اگرما این نقش را جنبش دانشجویی درنظر بگیرد قطعا یک ارتجاعی کردیم و نمی شود گفت که واقعا اسم این جریان دانشجویی اصیل، فکور و عمیق است.

دهقان تاکید کرد: حالت دوم این است که جریان دانشجویی بگوید الان فضا ملتهب و به شکلی است که نمی شود خیلی به حرف مردم گوش داد و باید مردم را ساکت کرد و همان حرفایی که دولت می زند باید بشود و تصمیم دولت را توجیه کند و اصطلاحا ماله‌کش تصمیم دولت و در برابر مردم باشد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: جریان دانشجویی باید هر دو طرف را ببیند و این مزیتی است که جریان های دیگر ندارند اما این جریان دارد و وجه تمایز با جریان دیگر این است که جریان دانشجویی بیاد مردمی باشد و مسائل را از دریچه مردمی ببیند و آنجا که نیاز است حاکمیتی باشد نه به این معنا که  در فضای حاکمیت حل شود و بخواهد وابسته به حاکمیت باشد به این معنا که نقش حاکمیت را در ذهن و تحلیل هایش در نظر بگیرد و یک حالت تعادلی داشته باشد و نگاه حکمرانی و مردمی توامان داشته باشد و مسائل را تحلیل کند.

وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم بگوییم هم احساسات مردم و حال کنونی مردم برایمان مهم است دچار یک نقصی شدیم. مردم اگر درباره تصمیم مسئولان ناراحتند و احساسی دارند وارد خیابان شوند حق دارند  اما مهم است که جریان دانشجویی می خواهد مردم فقط درگیر این حس شوند و فقط احساسی نسبت به مسائل نگاه کنند یا نه ما دنبال این هستیم که مردم علاوه بر اینکه نگاه احساسی دارند و حق شان است که گلایه های خود را مطرح کنند را به سمتی ببریم که نگاه مردم به مسائل عمیق تر شود و آگاهی بیشتری نسبت به حاکمیت داشته باشند.

دهقان افزود:  آگاه کردم مردم نسبت به ساختارهای جمهوری اسلامی در کنار صحه گذاشتن بر احساسات و حق مردم باید به عنوان وظیفه جنشبش دانشجویی درنظر گرفته شود.

وی گفت: جریان دانشجویی نباید عامه مردم را درگیر فضای حالش و  گذشته کنند. ما به عنوان جنبش دانشجویی نقش جدی ای در مورد آینده داریم. اگر مردم و مسئولان نسبت به آینده مردم و مردم هم نسبت به آینده خودشان در غفلت به سر ببرند وظیفه جنبش دانشجویی است که کاری کند.

این فعال دانشجویی گفت:‌ نقش جریان دانشجویی این است که نسبت به مسائلی که در آینده ایجاد می‌شود موضع بگیرد، حرف بزند و نسبت خودش را با آینده مشخص کند و بتواند این را برای هر دو طرف یعنی هم مردم و هم حاکمیت بیان کند و دغدغهع هایش را مطرح کند.

وی افزود: ما اگر درگیر مسأله بنزین بشویم و چند ماه از اینمسئله حرف بزنیم که دولت اشتباه کرده آن بحث احساسی اش را تقویت کنیم ممکن است در آینده در اتفاقی که بدتر از این اتفاق باشد موضعی نداشته باشیم.

دبیر دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: جریان دانشجویی نباید بدون راه حل باشد برای چنین مواقعی. راه حل هم منظور صرفا راه حل کارشناسی نیست ما همه مان قائل به این هستیم که مردم حق اعتراض دارند و طبق اصول قانون اساسی و منطقی که خود حضرت امام و رهبری  و جریان دانشجویی دارد ما قائل به این است که حرف مردم باید شنیده شود و مردم حق اعتراض دارند اما اگر این بدون راه حل باشد موجب سردرگمی برای مردم می‌شود و کمکی نمی کند که مردم حرف شان را به حاکمیت بزنند.

وی گفت: ما باید از بستر فضای مجازی و بستر فضای سایبری استفاده کنیم و راه های جدیدی که وجود دارد و عقلانی تر هم است را برای بیان اعتراض مردم فراهم کنیم.

دهقان ادامه داد: ما در دفتر تحکیم بنا داریم از این بسترها استفاده کنیم و فضا را ایجاد کنیم علاوه بر اعتراضات میدانی و قالب هایی که کلیشه ای شده نامه و بیانیه.، بسترهای جدیدی را برای رساندن حرف مردم به حاکمیت امتحان کنیم که بتواند اثرگذار تر باشد در فضای فعلی و آینده کشور. 

* اگر سهمیه بندی بنزین خوب بود چرا دولت آن را کنار گذاشت؟

دانیال یادگاری دبیر جبش عدالتخواه دانشجویی در قسمت پایانی سخنانش مجددا به موضوع سهیمه بندی بنزین برگشت و اتفاقات بعد از آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: نکته حائز اهمیت درباره اتفاقات اخیر این است که صرف یک مسأله، اصلاح سهمیمه بندی بنزین نباید تهدید شود. بنظر من باید کلان تر مسأله را دید.

وی در ادامه با انتقاد از مدیریت اقتصادی رئیس جمهور و عدم پاسخگویی وی افزود: وقتی می گوییم عدم پاسخگویی صرفا درباره عدم پاسخگویی به جریان دانشجویی صحبت نمی کنیم بلکه درباره یک نوع عدم پاسخگویی به مردم صحبت می کنیم.

یادگاری تاکید کرد: چرا آقای روحانی حاضر نیست با مردمی که اختیار تصمیم گیری را به ایشان داده اند صحبت و گفت و گو کند؟ چرا نباید اجازه دهد بستر مسائل کارشناسی در کشور فراهم شود؟

 

وی گفت: اقداماتی که از سمت دولت صورت گرفته از مسیر مردم دنبال نشده و وقتی درمورد مردم صحبت می کنیم بطور مشخص داریم در مورد مفهوم جمهوریت صحبت می کنیم چون واقعا قائل به این هستیم اگر ماهیت انقلاب اسلامی منهای جمهوریت تعریف شود ماهیت انقلاب اسلامی به چالش کشیده می شود. ما انقلاب مان را با منطق مردم آغاز کردیم و با منطق مردم پیش می بریم و در بزنگاه و حوادث مختلف از ظرفیت مردم استفاده می کنیم.

وی گفت: آیا هرگونه اعتراض و طرح بحثی در موضوعات مختلف را باید با عینک امنیتی ببینیم؟ این اشتباه است. امنیت و عدالت در کنار هم معنا می یابد و تحت عنوان امنیت و عدالت دوقطبی وجود ندارد.

یادگاری اظهار داشت: از سمت جریان دانشجویی این مردود است که مداوم در جاهای مختلف در بلندگوهای مختلف فریاد بزنیم که امنیت کشور برای ما اهمیت دارد و خط قرمز است ولی به عدالت بی‌توجهی شود. آقایان رئیسی و روحانی و حتی نمایندگان مجلس امنیت و عدالت را باید در کنار هم ببیند. در بستر امنیت و عدالت است که شکوفایی انقلاب اسلامی شکل می گیرد.

وی گفت: در اقدامی که اخیرا صورت گرفت نقش برخی از افراد نادیده گرفته شد. همین بحث اصلاح سهمینه بندی بنزین در گذشته با هزینه بسیاز زیاد و با نگاه کارشناسی صورت گرفته بود حتی در تصمیم گیری با بسیاری از مسئولان تا سطح استاندار و فرماندار مشورت شد و آمادگی لازم را برای مردم فراهم کرده بودند اما این موضوع از سوی آقای زنگنه کنار گذاشته شد. حال این سوال پیش می آید اگر مدل تصمیم گیری اشتباه بود چرا دوباره به آن بازگشت شد؟ اگر درست بود چرا کنار گذاشته شد؟

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی اضافه کرد: در انقلاب اسلامی نباید به عقب بازگردیم. هرگونه بازگشتی به عقب اشتباه است و ضرر زدن و آسیب زدن به منافع ملی است و منافع ملی را از بین می برد.

وی گفت: نمایندگان مجلس باید این موضوع را پیگیری کنند که اگر مدل تصمیم گیری اشتباه بوده چرا دوباره بازگشت با این نوع مسأله شده و اگر درست بوده و زنگنه اشتباه کرده حتما باید پیگیری شود. ما قائل به محاکمه آقای زنگنه هستیم و زنگنه باید بطور مشخص در مورد روند مدل تصمیم گیری در وزارت نفت و موضوعات مختلف کشور پاسخگو باشد و علی الخصوص درباره به آشوب کشیدن کشور که اگر مسأله را به طور کارشناسی پاسخگو نباشد باید محاکمه شود.

یادگاری ادامه داد: دولت روحانی بسیار در معرض فساد سیاسی قرار دارد و نیاز است که حتما رئیس قوه قضائیه که در حال مبارزه با فساد است با عینک مبارزه با فساد به دولت نگاه کند.

وی گفت: نوع مدیریت دولت اشتباه بود و باید در اتفاقات اخیر مشخص شود چه کسی باعث زدن خسارت به کشور شد و مسئول این اقدام محاکمه شود. تصمیمی که در فضای کشور گرفته شد چون با عدم اقناع افکار عمومی همراه بود جامعه را به آشوب کشاند.

این فعال دانشجویی به عملکرد رسانه ملی هم اشاره کرد و گفت: رئیس صداوسیما حاضر نیست که صدای مردم را از رسانه ملی بیان شود. اگر قرار است صدای مردم در رسانه ملی شنیده نشود این منطق اشتباه است و آسیب می زند به انقلاب اسلامی.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مقام معظم رهبری بنزین جنبش دانشجویی میز گرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۷۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیوست فرهنگی برای پیشرفت شهری در سمنان تدوین شود

نماینده منتخب مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری گفت: می توانیم با تدوین پیوست فرهنگی برای پیشرفت شهری در سطح استان سمنان، الگویی برای کشور باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، امروز _چهارشنبه، پنجم اردیبهشت_ در نشست مشترک با استاندار سمنان اظهار کرد: می‌توانیم با تدوین پیوست فرهنگی برای پیشرفت شهری در سطح استان سمنان، الگویی برای کشور باشیم.

وی افزود: مساله اصلی ما در این دوران پیشرفت و توسعه است. مدل پیشرفت باید مبتنی بر چارچوب‌های فرهنگی و همراه با پیوست فرهنگی باشد.

منتخب مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مباحث و مسائل در حوزه فرآیند پیشرفت شهری باید مبتنی بر چارچوب‌های فرهنگی و دینی باشد و این مهم را می‌توان در استان با تشکیل اتاق فکر و همچنین هیئت‌های اندیشه‌ورز محقق کرد.

آیت‌الله میرباقری تصریح کرد: در مرحله دولت‌سازی و جامعه‌سازی، تضاد مابین توسعه غربی و پیشرفت اسلامی وجود دارد که ما باید در زیست‌بوم خود با تدوین پیوست فرهنگی، مدل اسلامی مبتنی بر پیشرفت را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: ریل‌های پیشرفت استان سمنان با تدوین پیوست فرهنگی باید بر اساس الگوی پیشرفت اسلامی شکل بگیرد.

منتخب مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری گفت: گزارش‌هایی که در خصوص استان اعلام شد، بیانگر اقدامات ارزنده و دستاوردهای مطلوب همراه با رضایت‌مندی مردم است.

کد خبر 747516

دیگر خبرها

  • دیپلمات ایرانی: فراموش نکنیم جنگ آمریکا علیه ویتنام را جنبش دانشجویی متوقف کرد
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • برخی به دنبال فراموش شدن امام خمینی(ره) هستند
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • وجود تضاد جدی بین دولت‌سازی در توسعه غربی و مدل اسلامی
  • پیوست فرهنگی برای پیشرفت شهری در سمنان تدوین شود
  • جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی