Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@13:53:24 GMT

مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۸۷۶۸۰

مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از بازار سرمایه، مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت را در ادامه بخوانید.

در افشای اطلاعات شرکت‌ها جزو اولین‌های دنیا هستیم

 شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: ما در بالاترین سطح افشای اطلاعات شرکت‌های بورسی در دنیا قرار داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه امسال سازمان بورس این است که کیفیت افشا را بالا ببرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم روز حسابدار در پژوهشگاه وزارت نیرو با اعلام اینکه سازمان بورس بالاترین میزان افشا را از نظر تعداد داراست، ابراز امیدواری کرد، با کمک حسابداران و حسابرسان کیفیت افشا نیز بالا برود.

فروش تعهدی سهام تا آخر سال عملیاتی می‌شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پنجمین همایش مالی اسلامی از عملیاتی شدن فروش تعهدی سهام تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: امروز خوشبختانه در بازار سرمایه پابه‌پای کشورهای دیگر روی ابزارهای جدید مالی از جمله فروش تعهدی سهام، صندوق در صندوق و تأمین مالی جمعی کار می‌کنیم. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه به‌جز یکی دو ابزار، همه ابزارهای مالی اسلامی رایج در جهان در کشور ما ساری و جاری است، افزود: متأسفانه در بعضی از کشورها، ابزارهای مالی اسلامی صوری‌سازی شده ولی امروز در کشور ما ۱۱۶ هزار میلیارد تومان گردش سالم ابزار مالی اسلامی برقرار است.

استقبال صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک از ابلاغیه سازمان بورس

به گفته مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، مطابق ابلاغیه سازمان بورس، به صندوق‌هایی که تعداد سرمایه‌گذاران آن‌ها کمتر از ۱۰۰ نفر و مبلغ جمع‌آوری شده در آن زیر ۱۰ میلیارد تومان باشد، فرصت زمانی مشخصی داده شد تا نسبت به تعدیل این دو موضوع اقدام کنند؛ در غیر این صورت صندوق مذکور منحل می‌شود. محمدرضا معتمد با اشاره به استقبال صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک از ابلاغیه سازمان بورس اظهار داشت: در این راستا برخی از مدیران سرمایه‌گذاری موفق شدند دو شرط یاد شده را اجرایی کنند؛ برخی صندوق‌ها هم که توان اجرایی مدیرشان برای تحقق این ابلاغیه کافی نبود، یا مدیریت صندوق را واگذار کردند یا برای درخواست انحلال صندوق، اقدام کردند.

عرضه اوراق ودیعه تا پایان سال

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در پنجمین همایش مالی اسلامی از عرضه اوراق ودیعه در ماه‌های پایانی سال جاری خبر داد. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم اظهار داشت: اوراقی که اخیراً در شورای فقهی بانک مرکزی تصویب شده اوراق ودیعه است که تا پایان سال عرضه می‌شود. سازوکار این اوراق آن است که مردم نقدینگی خود را نزد بانک مرکزی به امانت می‌گذارند و بانک مرکزی باید این امانت را هم به جهت فیزیکی و هم به لحاظ ارزش در شرایط تورمی حفظ کند.

آغاز مطالعات تطبیقی به‌کارگیری بلاکچین در بازار سرمایه

حسین فهیمی در پنجمین همایش مالی اسلامی با بیان اینکه بازار سرمایه در سال‌های اخیر در استفاده از فناوری‌های نوین پیشرو بوده است، افزود: هنوز بلاکچین از سوی نهادهای رسمی کشور به دلیل پیچیدگی‌های فراوان، نگرانی در خصوص حوزه‌های نظارتی، مقابله با جرائم مالی و ... موردتوجه ویژه قرار نگرفته است. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه ثبت، ضبط و نگهداری از مهم‌ترین وظایف این شرکت است، افزود: با به کارگیری بلاکچین در بازار سرمایه اطلاعات تمامی اهالی این بازار در دسترس همگان خواهد بود که این امر شفافیت را بسیار افزایش خواهد داد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، نیاز اقتصاد کشور

 سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین رونمایی و پذیره‌نویسی فراصندوق ستارگان گفت: از تأسیس این صندوق بسیار خوشحالم به این دلیل که ما بیش از یک سال به دنبال ایجاد این نهاد در سازمان بورس و دیگر نهادهای بزرگ کشور بودیم و هم اکنون با کمک سازمان بورس، دانشگاه آزاد اسلامی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) توانستیم این صندوق را به عنوان یک نهاد مالی در اقتصاد کشور ایجاد کنیم. ستاری در ادامه افزود: سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر بخشی است که متأسفانه سالیان سال در اقتصاد کشور ما مغفول مانده و توسعه این نوع سرمایه‌گذاری‌ها در کنار بحث اعطای تسهیلات بانک‌ها می‌تواند برای حوزه اقتصاد دانش‌بنیان کشور تأمین مالی کند.

کسب رتبه A انجمن در ارزیابی‌های وزارت علوم‌

علی صالح‌آبادی، رئیس انجمن مالی اسلامی ایران در پنجمین همایش مالی اسلامی عنوان کرد: ۵۲ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که ۱۸ مقاله بعد از بررسی داوران مورد پذیرش نهایی قرار گرفت و تعدادی از آن‌ها در پنل امروز ارائه خواهد شد. وی در خصوص دستاوردهای این همایش توضیح داد: کسب رتبه A انجمن در ارزیابی‌های وزارت علوم‌ و قرار گرفتن در میان انجمن‌های موفق و پایگاه جامع انجمن در خصوص مباحث مالی - اسلامی به عنوان موفق‌ترین پایگاه‌ها از نظر محتوا در میان سایرین، از مهم‌ترین دستاوردهای این همایش بوده است.

اولین جلسه از کارگاه درس خارج فقه بورس

اولین جلسه از کارگاه فقه بورس با حضور آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست از چهره‌های برجستۀ حوزه و با حضور حجت‌الاسلام سید عباس موسویان، نایب‌رئیس کمیتۀ فقهی سازمان بورس و اوارق بهادار و جمعی از کارشناسان مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. حامدی، مدیر گروه بازارهای و ابزارهای مالی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی با ارائه گزارشی از برگزاری این دوره اظهار داشت: مرکز پژوهش سازمان بورس از دو سال گذشته با تأسیس مرکز مطالعات کاربردی مالی اسلامی در قم و هدف‌گذاری تعاملات بیشتر با حوزه و ترویج مفاهیم بازار سرمایه در میان صاحب‌نظران عرصۀ فقه، اقداماتی را صورت داده است که از آن میان می‌توان به برگزاری دوره‌های مختلف برای طلاب سطوح مختلف، انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیۀ قم، برگزاری نشست با اساتید حوزه و بحث و تبادل نظر درخصوص موضوعات مختلف بورسی، انتشار هفته‌نامه افق حوزه با موضوع بازار سرمایۀ اسلامی و ... اشاره کرد.

توسعه ابزار، راه تعمیق بازار

مدیرعامل سابق بورس تهران، ورود ابزارهای نوین و کاربردی از جمله فروش تعهدی به بازار سرمایه را در توسعه بازار، عمق‌بخشی و کشف قیمت‌ها بسیار مؤثر دانست. حسن قالیباف اصل اظهار داشت: یک نکته مهم در توسعه بازارها و جذابیت بخشی بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاران، توسعه ابزارهای جدید است؛ لذا موضوعی که امروز نهادهای مالی از جمله تأمین سرمایه‌ها یا نهاد ناظر یا بورس‌ها هم دنبال می‌کنند توسعه ابزارها و روش‌های جدیدی است که در بازارهای مالی و مشخصاً بورس‌های اوراق بهادار کاربرد داشته باشد.

ساختار جدید نظارت سازمان بورس بر ناشران

سعید محمد علیزاده از رویکرد جدید سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به نظارت بهتر و تغییر ساختار این حوزه مهم خبر داد و گفت: همه ۶۷۸ شرکت توسط سه اداره نظارت خواهند شد. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره مزایای ترکیب جدید ساختار هم توضیح داد: در وضعیت جدید کلیه شرکت‌های تحت نظارت فارغ از اینکه در بورس یا فرابورس یا در بازار پایه درج شده باشد، تحت نظارت یک اداره قرار دارد و رویه‌های نظارتی یکسانی در خصوص آن‌ها اعمال می‌شود. ضمن آنکه در ساختار جدید، فرآیند تهیه گزارش در خصوص یک صنعت و استفاده از آن‌ها در انجام وظایف نظارتی با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد.

بازار سرمایه همچنان گزینه جذاب سرمایه‌گذاری است

مدیر تحلیل شرکت سبدگردان الگوریتم، بازار سرمایه را همچنان از گزینه‌های جذاب سرمایه‌گذاری در ادامه سال دانست و گفت: بازار سرمایه، همچنان که آمارهای تاریخی یک دهه اخیر نشان می‌دهد می‌تواند بازدهی بالاتری نسبت به بازارهای موازی داشته باشد. سید محمدتقی پورمقیم اظهار داشت: طی روزهای گذشته نیز شاهد ورود نقدینگی و افزایش حجم معاملات بازار سرمایه بوده‌ایم. در حال حاضر از منظر بنیادی، اکثر شرکت‌های بزرگ که دارای ارزش بازار بالاتری در بازار سرمایه هستند، دارای ضریب p/e پایین‌تر از ۵ هستند.

از شایعات دوری کنید / بورس مطمئن‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری

مدیرعامل کارگزاری بانک دی گفت: شایعات در بازار سرمایه همیشه مطرح بوده و هر روز در اثر رخدادهای مختلف اقتصادی و سیاسی ممکن است داغ‌تر هم بشود؛ لذا سهامداران باید به این نکته توجه کنند که بورس بازاری است که ریسک دارد و نباید تصمیمات خود را بر اساس شایعات یا اظهار نظر دلالان انجام دهند. فردین آقابزرگی درخصوص مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در معاملات بورس گفت: در سال جاری بازار سرمایه از فراز و نشیب‌هایی مانند سیاست بین‌الملل، اقتصاد جهانی و فضای تحریم عبور کرد و شاید این چند روز تنها با موضوع اصلاح نرخ بنزین و فرآورده‌های نفتی مواجه باشد.

تأمین بودجه دولت و قیمت دلار، مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بازار سرمایه

حسن قاسمی در خصوص تأثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بازار سرمایه گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی هم اکنون هم به شرکت‌های دارویی تخصیص پیدا می‌کند و این مسئله، شرایط بازدهی مثبتی را برای شرکت‌های دارویی در سال ۹۸ ایجاد کرده است. ولی اگر نرخ این ارز تغییر کند، در واقع سود اسمی شرکت‌های دارویی را افزایش می‌دهد، ولی اگر تغییر نکند، تأثیر منفی روی شرکت‌های دارویی نخواهد داشت. مدیرعامل کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی گفت: به نظر می‌رسد از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بازار سرمایه نحوه تأمین بودجه دولت و تعیین نرخ دلار باشد. هرچند به نظر نمی‌رسد دلار تا پایان سال جهش چشمگیری داشته باشد و احتمالاً روند متعادلی را تا پایان سال ثبت می‌کند.

دانش مالی، مانع رفتار هیجانی

مدیرعامل تأمین سرمایه امید ضمن تأکید بر اهمیت افزایش فرهنگ سرمایه‌گذاری بورسی عنوان کرد: در برخی از کشورها از جمله ایران، سواد مالی آن‌گونه که بایدوشاید گسترش نداشته است. اگر به کشورهای پیشرفته نگاه کنید، می‌بینید که علاوه بر متخصصان رشته‌های مالی، مدیران غیرمالی نیز از بدیهیات مالی آگاهی دارند و حتی عموم مردم که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند برای حضور در بازار سرمایه از حداقل اطلاعات و آگاهی برخوردارند. حبیب رضا حدادی گفت: متأسفانه موضوع دانش مالی در ایران مفعول مانده و به درستی هدایت نشده است. ما باید با پشتوانه نهاد ها و شرکت‌های مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در مسیر ارتقاء دانش مالی و توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری حرکت کنیم.

سرمایه‌گذاری در بورس، راهی برای اصلاح نقدینگی مخرب

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری در بورس را راهی برای اصلاح نقدینگی مخرب در کشور دانست و گفت: هر چه نقدینگی سرگردان به سمت بازار سرمایه سوق داده شود، آثار نقدینگی مخرب، تورم و نوسانات هیجانی کاهش می‌یابد. مجتبی شهبازی با اشاره به مزایای متعدد تأمین مالی از طریق بازار سرمایه اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه، ضمن کمک به تولید، ظرفیت شرکت‌ها را نیز چندین برابر می‌کند.

نمایندگی‌های مرکز مالی ایران در سطح کشور فعال می‌شود

مرکز مالی ایران قصد دارد به منظور توسعه فعالیت‌های آموزشی خود در سطح کشور به اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط، نمایندگی فعال اعطا کند. سجاد موحد، سرپرست مرکز مالی ایران در خصوص شرایط اعطای نمایندگی مرکز مالی ایران در شهرستان‌ها گفت: مرکز مالی ایران در نظر دارد با نگرش توسعه آموزش در بازار مالی کشور، ارتقا دانش و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت‌های شخصیت‌های حقیقی و حقوقی علاقه‌مند به آموزش در بازار سرمایه و ایجاد نمایندگی، اقدام به جذب تعداد محدودی نمایندگی اختصاصی در سطح کشور کند.

بازار سهام، گزینه جذاب سرمایه‌گذاری

معاملات کارگزاری امین سهم با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین نقش مستقیمی در روند شاخص‌های بورسی ایجاد نمی‌کند، گفت: البته بخشی از شرکت‌های پالایشی از این اتفاق تأثیر می‌پذیرند. زینب کاظمی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار در شرکت‌های صادرات محور خیلی زود خود را نشان می‌دهد تصریح کرد: با توجه به همه این اتفاق‌ها و استدلال‌ها، ریسک بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به دیگر بازارهای موازی بسیار کمتر است. نوسان‌های قیمت دلار و طلا بسیار شدیدتر از بورس بود. سال جاری و در مقایسه با بازار دلار و طلا، شاخص بورس کاهش بسیار کمتری را تجربه کرد و در عین حال رشد قیمت و سود در بازار سهام بسیار بالاتر از دلار و طلا بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد در هر شرایطی بازار سرمایه محل مطمئنی برای سرمایه‌گذاری و حفظ دارایی‌ها است.

تحلیل بر ساختار زمانی نرخ بهره در اقتصاد ایران (شهریور ۹۶- مهر ۹۸)

نرخ بهره یا قیمت استقراض پول، نقش مهمی در اقتصاد دارد و عملکرد آن در توزیع وجوه بین بازارهای مالی و بازیگران آن، شبیه به نقش قیمت در تخصیص کالاها و خدمات است. بنا به دلایلی نظیر نقدشوندگی بسیار بالای اوراق تأمین مالی و تبعیت زیاد آن از شرایط عرضه و تقاضا، نرخ بهره مربوط به اوراق تأمین مالی (در مقایسه با مواردی نظیر نرخ بهره نظام بانکی) یکی از معتبرترین مراجع نرخ‌های بهره در هر اقتصاد است. جدای از مقادیر اسمی و حقیقی نرخ بهره که حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد شرایط اقتصادی است، ارتباط میان نرخ‌های مربوط به سررسیدهای زمانی متفاوت نیز اهمیت بالایی دارد و می‌تواند دلالت‌های ارزشمندی برای ذی‌نفعان مختلف از جمله سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران در بر داشته باشد. همین موضوع سبب توسعه مفهومی به نام ترم استراکچر یا ساختار زمانی نرخ بازده شده است.

انتهای پیام/4129/

منبع: آنا

کلیدواژه: بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار اوراق ودیعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۷۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ اولاف شولتس صدراعظم آلمان، با الویت خواندن تاسیس اتحادیه بانکی اروپا خواستار همگونی بیشتر در بازار‌های مالی در سراسر منطقه شد.
اتحادیه بانکی، طرحی است که پس از بحران مالی برای متمرکز کردن نظارت بر وام دهندگان بزرگ در بانک مرکزی اروپا طراحی شده است.
با این حال، آلمان با عنصر اصلی این طرح، یعنی حمایت از سپرده‌ها مخالفت کرده است. لیندنر وزیر دارایی آلمان خواستار پیشرفت در اتحادیه بازار سرمایه برای بهبود امکانات مالی کسب و کار با تمرکز بر ابزار اوراق بهادار، ادغام دارایی‌ها باهدف بسته بندی مجدد و فروش آنها به سرمایه‌گذاران شد.

دیگر خبرها

  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس تغییر جهت داد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟