Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@06:04:12 GMT

دلایل رد صلاحیت‌ها را نمی‌توانیم علنی کنیم

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۱۰۶۶

دلایل رد صلاحیت‌ها را نمی‌توانیم علنی کنیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: دلایل رد صلاحیت‌ها را قانونا نمی‌توانیم علنی کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، عباسعلی کدخدایی در گفت وگوی تلویزیونی با برنامه «مدیرمسئول» که شامگاه جمعه از شبکه ۵ سیما پخش شد،   درباره احراز صلاحیت داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس، گفت: ما تکلیف قانونی داریم که باید دلایل رد صلاحیت را به خود فرد بگوییم و رسما هم به فرمانداری و وزارت کشور می گوییم ولی مشکل این است که برخی می گویند دلایل رد صلاحیت را علنی به مردم بگویید ولی ما نمی توانیم و قانون ما را منع کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی شورای نگهبان افزود: یک اشتباه و نقص قانون داریم که برای ثبت نام محدودیتی قایل نیست که باید اصلاح شود. باید به سمت ثبت نام انتخاب کنندگان برویم وما دلایل را می بینیم و ممکن است اشتباهی هم  رخ دهد و فشار ما در انتخابات بیش از اندازه است.

کدخدایی درباره اینکه انتقاد وارد است که  ۱۲ نفر بین مردم و حاکمیت‌اند و اگر آنها مایل باشند می توانیم رای دهیم، گفت: اینکه بگوییم ۱۲ نفر است  مغالطه است.   مثلا قاضی به پرونده های انبوهی که ارائه می شود تصمیم گیری می کند. آیا می توانیم بگوییم یک نفر است؟ این  امر خطاست. مراجع نظارتی این وطیفه  را دارند و قانون گفته فرد صلاحیت دارد یا خیر. در کشورهای همسایه هر کرسی ۱۰ نفرند و میانگین ما ۴۰ نفر. مراجع نظارتی فقط وظیفه انطباق شرایط را دارند.


وی افزود: قانون باید اصلاح شود و ما تابع قانونیم. قانون ناقص است و شرایط کلی را بیان کرده و زمان را برای ما کوتاه در نظر گرفته است. قانون باید با جامعه امروز ما منطبق باشد و قانونی که داریم مربوط به دهه ۶۰ است. قبلا تعداد ثبت نام کنمدگان کم بود ولی الان  ۱۲ هزار نفر برای مجلس و ۱۶۰۰ نفر برای ریاست جمهوری است.

وی درباره  کم کاری مجلس برای اصلاح قانون گفت: بخشی از آن به مجلس برمی گردد زیرا اصلاح قانون در اختیار دولت و مجلس است.

دخدایی افزود:  در بخش حقوقی پژوهشکده‌ای داریم و حدود ۴۰ نفر از حقوقدانان جوان ما در پژوهشکده ما  را کمک می کنند. در قم  هم مجمع مشورتی فقهی داریم./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد نماز جمعه خطبه های نماز جمعه کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد جشنواره تئاتر روز دانشجو انتخابات مجلس فعالیت های مسجدی عباسعلی کدخدایی کدخدایی رد صلاحیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۱۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبات جلسه علنی سه شنبه مجلس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کرد. 

امروز همچنین گزارش کمیسیون بهداشت مجلس درباره افزایش قیمت و کمبود دارو، شیرخشک و تجهیزات پزشکی در نشست علنی بررسی شد.

در این گزارش، استنکاف دستگاه‌های مسئول از اجرای قوانین بودجه سال‌های ۴۰۱ و ۴۰۲، دلیل نوسانات بازار دارو عنوان شده است. 

رئیس مجلس هم در جران بررسی این گزارش گفت: مسئولیت کمبود و گرانی دارو بر عهده وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بانک مرکزی است و قطعاً بانک مرکزی در تأمین ارز دارو تأخیر داشته است.

در نهایت، نمایندگان با ارسال این گزارش به قوه قضاییه مخالفت کردند و به دستگاه‌های متولی برای رفع مشکلات این حوزه فرصت مجددی دادند.

مجلس، گزارش تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات را نیز بررسی کرد و به قوه قضاییه ارجاع داد.

در ادامه، طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شد.

موضوعات مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص غیرتجاری و همچنین مالیات بر درآمد، از جمله موارد اصلاحی این طرح بود.

در ادامه، تکالیف جدید سازمان امور مالیاتی در زمینه صدور صورتحساب‌های الکترونیکی هم به این طرح الحاق شد.

دارایی‌هایی که انتقال آنها مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود، موضوع دیگر مصوبه نمایندگان در قالب اصلاح این طرح بود.

آقای قالیباف در جریان بررسی این طرح نیز گفت: تنها نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند.

وی افزود: در گذشته به اشتباه گفته می‌شد مالیات بر سوداگری به دنبال اخذ مالیات از ۹۰ درصد مردم است، اما واقعیت این است که این قانون تنها سوداگران را دنبال می‌کند.

جلسه علنی بعدی مجلس در روز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • روز‌های برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • تغییر روزهای برگزاری نشست علنی مجلس
  • روزهای جلسات علنی مجلس تغییر کرد +جزئیات
  • روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • جزییات جدید از پرونده مهسا امینی
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  • مصوبات جلسه علنی سه شنبه مجلس
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • آموزش‌های ورزشی و پیامدهای قانونی ناشی از تعلل
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی