گنبد سبز زواره؛ بنای فراموش شده هزارساله
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۲۸۴۳
ایسنا/تهران گنبد سبز زواره سومین بنای آجری سلجوقی پس از مسجد پامنار و جامع اینش هر است که در محدوده قبرستان قدیمی و حاشیه شهر واقع شده است.
محسن هادی طحان زواره یک فعال میراث فرهنگی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به این که گنبد سبز زواره، محل دفن ابونصر احمد علی ازواریاز عرفای اوایل قرن ششم و بانی مسجد جامع زواره بوده است، گفت: اگرچه عدهای معتقدند که کسی در این محل دفن نیست، اما به هرحال بانی، این بنا را پس از ساخت مسجد جامع زواره(اولین مسجد چهار ایوانی ایران) به عنوان مقبره خویش ساخته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: علت نامگذاری این بنا به گنبد سبز این است که کتیبه بیرونی و دور گنبد در گذشته دارای آجرهایی با لعاب سبز بوده که به مرور زمان بعلت فرسایش کم کم از بنا جدا و از آنها در تزیین گنبد قدیمی امامزاده یحیی (ع) استفاده شده بود.
این فعال میراث فرهنگی تصریح کرد: به گفته آقای موذنی خادم مسجد تاریخی جامع زواره یکی از ویژگی های خاص این بنا این است که دقیقا در راستای گنبد مسجد جامع احداث شده است، بطوری که از داخل، بافت تاریخی این دو گنبد روبروی همدیگر قرار دارد.
به گفته وی، بنای آجری سلجوقی گنبد سبز زواره که مقبره بانی اولین مسجد چهارایوانی کشور است، جز میراث ملی کشور به ثبت رسیده است و خوشبختانه در دهه اخیر مرمت شد.
هادی طحان ادامه داد: متاسفانه بازدید از این بنای هزار ساله در برنامه گردشگران نیست و تاکنون برای این بنا برنامه بازدیدی وجود نداشته و حتی محوطه سازی و نیز مسیر بازدیدی هم ایجاد نشده است و درب این گنبد تاریخی کشور همچنان بسته بوده و در سکوتی تاریخی فرو رفته است.
این فعال میراث فرهنگی افزود: مطلب مهمتر از آن این است که در گذشته ای نه چندان دور رو بروی گنبد سبز، مصلی زواره بود و این مکان محل برگزاری نماز عید فطر و قربان بوده است.
وی خاطرنشان کرد: به یاد دارم که روز عید فطر مردم از روبروی قبرستان زواره و حتی جلوتر کفشها و گیوه ها رو در میآوردند و با پای برهنه به سمت مصلی میرفتند و به این کار افتخار میکردند، چرا که نهایت خضوع و خشوع در عبادت پروردگار بود.
هادی طحان ادامه داد: ضرب المثلی در زواره رایج بود که اگر کسی جایی دیگر هم پا برهنه بود، به شوخی میگفتند "مصلی میروی؟". در این مصلی نه خبری از سجاده و فرش زیرانداز بود و نه بلندگو و وسایل خنک کننده، چرا که زیرانداز خاک، سجدگاه خاک و منبر هم از خاک بود.
به گفته وی، منبری با خشت و گل از قدیم بجا مانده بود که امام جماعت بر روی آن می نشست و خطبههای نماز عید را میخواند. روبروی گنبد در گذشته دور چاه آبی، جهت وضو گرفتن و شرب بود و باغچه و چند درخت نیز مجموعه مصلی را تشکیل میدادند که تا چندسال پیش هنوز شیر آب و باغچه و درخت ها وجود داشت.
این فعال میراث فرهنگی تصریح کرد: این اواخر برای رفاه مردم قسمت مصلی را ماسه بادی(بادآور) ریخته بودند و به مرور مصلی نماز عید به آسفالت کنار ورزشگاه (خیابان) منتقل و مصلی قدیمی زواره به فراموشی سپرده شد.
وی اظهار امیدواری کرد با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری زواره و با بهسازی و ایجاد محوطه در اطراف این بنای با ارزش کشور، محلی برای بازدید توریست ایجاد شده و یکی از مقاصد گردشگری و تاریخی منطقه اردستان(گنبد سبز زواره) احیاء شود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۲۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
علی بویری گفت: باتوجه به وضعیت آثار شاخص و منحصر بهفرد موجود در آنها که بعضاً سالها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایشهای موزهای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویتسنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزهای بر اساس اولویتهای استاندارد این حوزه و ارزشگذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزهای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراثفرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراثجهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.
سرپرست پایگاه میراثجهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخشهای مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، بهمنظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراثجهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالارهای موزه و ویترینهای نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند
او با اشاره به اینکه آثار تاریخی مرمتشده در این طرح شامل اشیایی از دورههای تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، ایلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند افزود: شاخصترین این آثار، لیوانهای منقوش، ظرفها وجامهای پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آنها نامطلوب و به علت حساسیت آنها سالها بود که دستنخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاکسازی آثار از رسوبات و آلایندههای محیطی نیز انجام شد. همچنین حذف آثار مرمتهای متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخشهای کمبود با تکیه بر استانداردهای جهانی این حوزه و استحکامبخشی ساختار نیز روی آنها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.
بویری گفت: موزه باستانشناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخصترین موزههای ایران بهشمار میرود که آثار ارزشمندی از دورههای مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.
باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز