Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@15:38:49 GMT

ورود بانک‌ها به سوداگری مسکن هیچ وجه قانونی ندارد

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۳۶۶۵

ورود بانک‌ها به سوداگری مسکن هیچ وجه قانونی ندارد

قلی‌زاده درباره انبوه سازی بانک‌ها گفت: وظیفه قانونی بانک‌ها به صراحت در قانون مشخص شده است، ورود آن‌ها به حوزه مسکن هیچ وجه قانونی‌ای ندارد.

سوداگری یکی از مشکلات عمده‌ای‌ست که سبب افزایش قیمت ملک و مسکن شده است. قلی‌الله قلی‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار مسکن و شهرسازی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: متاسفانه سوداگری در کشور ما باعث گرانی‌های بسیاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که معامله با واسطه انجام می‌شود، کسی که واسطه میان فروشنده اول و خریدار قرار می‌گیرد، برای تامین منفعت خود به افزایش قیمت برای کسب سود می‌پردازد. سوداگران در بخش مسکن برای تامین منافع شخصی سبب افزایش قیمت ملک و مسکن می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها یکی از سوداگران اصلی حوزه مسکن به حساب می‌آیند تصریح کرد: وظیفه قانونی بانک‌ها به صراحت در قانون مشخص شده است، ورود آن‌ها به حوزه مسکن هیچ وجه قانونی‌ای ندارد. اگر مجلس مطابق قانون به وظیفه نظارتی خود عمل کند، بانک‌ها نیز نمی‌توانند از وظایف خود تخطی کنند اما متاسفانه این امر محقق نشده، زیرا مجلس در انجام وظیفه‌ی قانونی خود موفق نبوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس، به اهمیت رسیدگی به معضل خانه‌های خالی اشاره کرده و افزود: طبیعتا خانه‌ای که خالی است، یک سرمایه راکد مانده در گوشه‌ای از این کشور است. برای اینکه این سرمایه در چرخه اقتصادی قرار بگیرد و به عنوان خون در رگ‌های اقتصادی کشور حرکت کند، باید به حوزه تولید وارد شود.

قلی‌زاده با تایید بر کمبود 5 میلیونی مسکن در ایران اضافه کرد: با توجه به قانون عرضه و تقاضا اگر خانه‌های خالی اجاره داده شوند، علاوه بر تامین بخشی از نیاز کشور به مسکن، با افزایش عرضه، قیمت مسکن با کاهش روبرو خواهد بود. قیمت مسکن در حال حاضر سر به فلک کشیده است.

انتهای پیام/4129/

منبع: آنا

کلیدواژه: نماینده مجلس مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۳۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره روند ساخت مسکن در کشور گفت: یک مقداری با آن تعدادی که برای ساخت مسکن در کشور مطرح شده فاصله داریم البته فوت وزیر سابق راه و شهرسازی هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود همچنین یک مقداری هم بر روی شیوه کار مسئله پیش آمد که الان حل شده، اما تنها چیزی که باقی مانده، همکاری بانک‌ها است.

وی اظهار کرد: اگر بانک‌ها بیایند و سهم خود را بدهند جهش خیلی خوبی در ساخت مسکن به‌وجود خواهد آمد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بانک مرکزی و شورای عالی مسکن گام‌هایی را برداشته‌اند و میزان وامشان قبلا صفر بود، اما الان وامشان بین ۱۵، ۱۶ و ۱۷ درصد است البته بانک‌های خصوصی میزان وامشان صفر است و در این زمینه باید کاری انجام شود، چون اگر وامی نباشد اصلا کاری انجام نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس تصریح کرد: می‌توان تا آنجایی که امکان‌پذیر است زمین را به مردم بدهیم و به‌جای آن وام ندهیم البته قبلا هم این کار انجام می‌شده است لذا از این سیاست وزارت راه استقبال می‌کنیم تا در شهر‌هایی که امکانش وجود دارد زمین رایگان بدهند تا مردم خود خانه بسازند و شعار سال مبنی بر جهش تولید و مشارکت مردم را محقق کنیم.

شاکری اظهار کرد: زمین اگر برای فرد باشد مردم شده باشد که ماشین و طلای خود را بفروشند این کار را می‌کنند تا خانه خود را بسازند و در آن زندگی کنند بنابراین باید این امر در اولویت اول باشد، چون در همکاری نکردن بانک‌ها دادن زمین رایگان به مردم برای اینکه خودشان ذیل نظارت شهرداری‌ها و نظام مهندسی اقدام به ساخت و ساز کنند بهترین کار است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان‌کرد: فاصله آورده مردم و تسهیلات بانکی با قیمت تمام شده معنادار است و اگر فکری برای آن نکنیم مردم باز گرفتار می‌شوند یعنی یک جایی می‌گویند برویم آن را به دلال‌ها بفروشیم یا اینکه نرخ سود را در ۱۸ درصد نگه داریم، چون تعدادی از مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند بنابراین اهدای زمین رایگان به مردم و آمدن بانک‌ها برای انجام کار سرعت ساخت‌وساز را بالا می‌برد.

وی تاکید کرد: به نظرم تصمیمات درستی اتخاذ شده و باید با سرعت کار را جلو ببریم همچنین به ازای تخریب یک واحد فرسوده حداقل می‌توان سه واحد ساخت لذا باید برای بافت‌های فرسوده فکری کرد تا بخشی از مشکلات شهر‌های بزرگ حل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش