Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@10:58:01 GMT

تماس تلفنی پادشاه سعودی با ترامپ

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۳۷۲۸

تماس تلفنی پادشاه سعودی با ترامپ

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت ارم نیوز، دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، پادشاه عربستان به کاخ‌ سفید تلفن کرده و در گفت‌وگو با ترامپ مراتب تسلیت خود به خانواده‌های قربانیان را اعلام کرده است."

ترامپ گفت، پادشاه عربستان در این تماس تلفنی تاکید کرده که "این فرد (مهاجم) به هیچ وجه نماینده احساسات مردم عربستان نیست که عاشق مردم آمریکا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

سفارت عربستان در آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ملک سلمان، پادشاه سعودی در تماس تلفنی با ترامپ حزن و اندوه خود را به دلیل حادثه تیراندازی در فلوریدا ابراز داشت.

در این بیانیه آمده است، پادشاه سعودی گفته است، عامل این جنایت وحشتناک نماینده ملت عربستان که آمریکایی‌ها را دوست خود می‌دانند، نیست.

خبرگزاری فرانسه اما گزارش داده است، تیرانداز سعودی در پایگاه آمریکایی در ایالت فلوریدا قبل اجرای حمله‌اش این کشور را "امت شر" توصیف کرده بود.

این خبرگزاری به نقل از مجموعه "سایت" که فعالیت‌ها و اخبار گروه‌های افراطی را رصد می‌کند، اعلام کرد، محمد الشمرانی فرد تیرانداز در بیانیه‌ای کوتاه در توییتر نوشته بود: "من ضد شر هستم و آمریکا به طور کامل به امت شر تبدیل شده است."

وی افزوده بود: من علیه تو نیستم، تنها به این دلیل که آمریکایی هستی، من به دلیل آزادی‌هایت از تو متنفر نیستم، بلکه من از تو متنفرم زیرا تو هر روز از جرایم حمایت مالی می‌کنی و دست به جنایت می‌زنی آنهم نه فقط علیه مسلمانان بلکه علیه انسانیت.

یک شاهد عینی به نام جف برگوش، به روزنامه نیوز ژورنال آمریکا گفت، او یک عامل القاعده بود. وی همچنین به حضور حدود ۱۰۰ خودروی نیروهای امنیتی در محل حادثه اشاره کرد.

به گزارش بی.بی‌.سی، محمد سعید الشمرانی، دانشجوی هوانوردی عربستانی که در آمریکا و در پایگاه نظامی پنساکولا مشغول به تحصیل بود با شلیک به سوی سربازان و کارمندان این پایگاه سه نفر را کشت و چندین نفر دیگر را زخمی کرد و سپس با شلیک مستقیم کشته شد. این دومین تیراندازی مرگبار در پایگاه‌های نظامی آمریکا طی یک هفته گذشته است.

دیوید مورگان، کلانتر منطقه بدون اشاره به نام عامل حمله و انگیزه‌های او گفت، این حمله در اتاق بررسی در پایگاه پنساکولا رخ داد.

کلانتر منطقه اعلام کرد، علاوه بر چهار کشته این تیراندازی، هشت نفر دیگر هم از جمله دو افسر پلیس در جریان این واقعه مجروح شدند.

روز چهارشنبه هم در پایگاه معروف پل هاربر هاوایی یک سرباز نیروی دریایی دو کارگر در این پایگاه نظامی را کشت.

تیراندازی روز، جمعه (ششم دسامبر) حدود ساعت هفت صبح به وقت فلوریدا در جنوب شرق آمریکا روی داد.

کلانتر دیوید مورگان گفته است: "وقتی به محل تیراندازی رسیدم صحنه مانند یک فیلم سینمایی بود".

دو افسری که در جریان این تیراندازی مجروح شدند از ناحیه دست و پا زخمی شده‌اند و انتظار می‌رود با مشکل جدی روبرو نشوند.

این پایگاه نظامی حدود ۱۶ هزار نظامی و ۷۴۰۰ نفر کارمند غیرنظامی دارد و روز جمعه برای ساعاتی قرنطینه شده بود.

ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا تاکید کرد: "طبیعی است این واقعیت که مهاجم یک خارجی بوده و یک نظامی ارتش عربستان محسوب می‌شود، سوالات بسیاری را به وجود خواهد آورد."

او افزدوه است: "واضح است که دولت عربستان باید برای جبران خسارات به قربانیان این تیراندازی اقدام کند. آنها به این افراد بدهکارند چرا که مهاجم یکی از افسران عربستان بوده است."

تیموتی کینسلا، از فرماندهان این پایگاه نظامی گفته که او از نحوه مواجهه سریع با این واقعه "شگفت‌زده و عمیقا تحت تاثیر" قرار گرفته است.

او گفته: "امروز شاهد چند عمل قهرمانانه بودیم. من به شدت متاثر شدم و همگی ما همچنان شوکه هستیم. این واقعه قابل تجسم نیست اما همزمان من نمی‌توانم بیش از این نسبت به سربازانمان و کارمندان غیرنظامی‌مان احساس غرور کنم. کاری که آنها کردند جان بسیاری را امروز نجات داد."

تحقیقات درباره این تیراندازی آغاز شده و برای حفظ حریم خصوصی خانواده‌های قربانیان، هنوز نام کشته شدگان و مجروحان علنی نشده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۳۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض

همزمان با تشدید جنگ اسرائیل در غزه و ناکامی در اجرای قطعنامه آتش بس و مذاکرات سیاسی برای دستیابی به توافق میان اسرائیل و حماس، آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا پس از سفر به چین به عربستان سعودی می رود.

به گزارش ایرنا، رسانه آمریکایی اکسیوس روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عرب گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفرش به چین، این هفته قصد دارد به عربستان سعودی سفر کند.

به گفته این منابع، انتظار می رود بلینکن در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد که ۲۸ تا ۲۹ آوریل (۹ و ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)  در ریاض برگزار می شود، شرکت کند.

بلینکن همچنین با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و دیگر رهبران منطقه ای دیدار خواهد کرد.

دولت بایدن به کار به سمت یک توافق بالقوه که می تواند راه را برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل هموار کند، ادامه می دهد، اما اکثر مقامات آمریکایی آن را یک رویا تلقی می کنند.

مقامات آمریکایی می گویند بلینکن همچنین در نظر دارد با سفر به سرزمین های اشغالی,  با بنیامین نتانیاهو  نخست وزیر اسرائیل  و دیگر مقامات ارشد این رژیم دیدار کند.

بلینکن هفته گذشته در دیدار با رهبران یهودی-آمریکایی گفت که امیدوار است در اواخر آوریل یا اوایل ماه می در اسرائیل باشد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سفر برنامه ریزی شده خود به عربستان سعودی را سه هفته پیش به دلیل آسیب به قفسه سینه و شکسته شدن یک دنده اش، به تعویق انداخت.

انتظار می رفت سالیوان با ولیعهد عربستان دیدار کند تا پیش نویس معاهده دفاعی آمریکا و عربستان سعودی و تفاهمات مربوط به حمایت واشنگتن از برنامه هسته ای غیرنظامی عربستان را مورد بحث قرار دهد.

مقامات آمریکایی  امیدوارند این توافقنامه ها بتواند راه را برای عادی سازی روابط با اسرائیل هموار کند و به توافقی دوجانبه با سعودی ها برسند و به طور بالقوه آن را به نتانیاهو ارائه کنند، که یکی از شرایط توافق، تعهد به راهکار دو کشوری باشد.

در این صورت، نتانیاهو با یک انتخاب روبرو می شود: اگر موافقت کند، می تواند یک توافق صلح  با عربستان سعودی را به دست آورد. اگر او نه بگوید، ممکن است به عنوان یک مرد  مخالف جلوه کند و حمایت باقی مانده از سوی آمریکا را  از دست بدهد.

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس و چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا اذعان می کنند که شانس بسیار کمی برای دستیابی به توافقنامه عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل وجود دارد.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و دولت اسرائیل باید به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راه کاردو کشور متعهد شود.

به نظر نمی رسد نتانیاهو به سمت پایان دادن به جنگ حرکت کند و او نه تنها با راهکار  دو کشوری مخالف است، بلکه صرفاً ایده اجازه دادن به تشکیلات خودگردان فلسطین در اداره غزه پس از جنگ را رد می کند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بلینکن : سعودی ها همچنان مایل به عادی سازی روابط با اسرائیل هستند بلینکن باز هم راهیِ اسرائیل می شود

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • گفت‌وگوی کامالا هریسر با رئیس رژیم صهیونیستی
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض