Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@03:42:24 GMT

«حیرت بازار» ادای یک نذر هفت ساله است

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۳۸۹۰

«حیرت بازار» ادای یک نذر هفت ساله است

مجموعه نمایشنامه «حیرت‌بازار»، تازه‌ترین اثر منتشر شده در حیطه ادبیات نمایشی از عبدالرضا فرید‌زاده است که در برگیرنده پنج نمایشنامه کوتاه از اوست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی انتشارات نیستان، فریدزاده در مقدمه این اثر با اشاره به اتمام نگارش آن در ایام ماه محرم سال 1387 عنوان کرده است که این نمایشنامه‌ به دنبال انجام و ادای یک نذر هفت ساله در دست تألیف قرار گرفت که بر مبنای آن نویسنده با خود عهد کرده سالانه یک اثر در گونه ادبیات نمایشی و مرتبط با سید‌الشهدا (ع) تولید کند، که در نهایت پس از اتمام این نذر در ایام محرم آن سال این کتاب به خود شکل و شمایل انتشار می‌بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین زمینه به نمایشنامه حیرت‌بازار از این مجموعه اشاره کرده است که با لطف سید‌الشهدا (ع) در بازه زمانی کمتر از دو روز مانده با ماه محرم سال 1387 تالیف شده است و تا زمان انتشار این کتاب در دو نوبت اجرا و نسخه‌ای رادیویی نیز از آن تهیه شده است.

به گفته فرید‌زاده این کتاب در اسفند ماه 97 با عنایت حضرت امام حسین (ع) پس از سالها گذر زمان از تألیفش راه به بازنویسی برد و در نهایت در کنار سایر آثار قلمی و هم موضوع این نمایشنامه‌نویس در قالب کتابی با عنوان این نمایشنامه تألیف و منتشر شده است.

گرچه نمایشنامه‌هایی با چنین پیشینه‌ای، تمی مذهبی و تاریخی را به ذهن مخاطب خود متبادر می‌نمایند اما فرید‌زاده آنها را در قالب اتفاقی داستانی و درامی غیر‌تاریخی به قلم کشیده است و به حادثه درونی و الهامات قلبی به کاراکترهای داستانی بیشتر از جاری شدن آنها در بستر زمان و مکان اهمیت نشان داده است.

عبالرضا فریدزاده از نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان شناخته شده ایران در سال‌های گذشته به شمار می‌رفته است که آثار متعدد بسیاری را تألیف و کارگردانی کرده است. وی سال‌ها در مقام مدرس هنرهای نمایشی و نیز منتقد در این زمنیه فعالیت داشته است و  در کنار آن در تولید آثار رادیویی و تلویزیونی و نیز شعر نیز دستی بر آتش دارد.

نمایشنامه‌های این مجموعه نیز به زبانی ساده و به دور از استعاره‌های و ایهام‌های زبانی تالیف شده است و فریدزاده تلاش کرده تا در آنها به فرهنگ مردم به ویژه در زمینه سنت عزاداری حسینی و نیز باورها و اعتقادات جاری و ساری در آن نزدیک شود و به مدد آن در مخاطب خود تأثیری پدید آورد.

کتاب نیستان پیش از این نیز از فریدزاده آثار چون «سفر به جنون»، «مادر خیانت»، «سحرگاه با شیطان» و «کارگاه تئاتر» را منتشر کرده است. «حیرت‌بازار» در 168 صفحه و با قیمت 35000 تومان روانه بازار نشر شده است.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مجلس شورای اسلامی خطبه های نماز جمعه نماز جمعه مسجد انتخابات مجلس انتخابات روز دانشجو خطبه نماز جمعه فریدزاده حیرت بازار نیستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۳۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوران در صدور حکم صبوری و طمانینه پیشه کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدحسین علوی عصر شنبه در آئین تحلیف داوران حرفه ای در استان اردبیل اظهار کرد: امروز شاهد برگزاری مراسم تحلیف ۱۰ داور حرفه ای و ادای سوگند آنان برای شروع کار هستیم.

وی با اشاره به اینکه امر داوری حکمیت بین طرفین دعواست، خاطرنشان کرد: همانطور که قاضی حکم صادر می کند داوران نیز باید در صدور حکم به صورت علمی و با جدیت وارد شوند.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف استان اردبیل قضاوت را احیای حق و ابطال باطل دانست و افزود: داوران باید در این راه مسیر با دقت و آرامش وارد شده با تاسی به قرآن که در آن به حکمیت تاکید شده است در داوری صبوری پیشه کنند.

حجت الاسلام علوی اهمیت شغل داوری و حکمیت را یادآور شد و بیان کرد: امر تحلیف اتفاق جدیدی نیست و در تمامی ادیان و نظام ها شاهد سوگند پزشکان و جامعه وکلا و داوران هستیم.

وی مراسم تحلیف را جمعی مقدس با نیت و قصد الهی توصیف کرد و افزود: خواسته ما از داوران پایبندی به ادای سوگندشان است.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف استان اردبیل با تاکید بر اینکه داوران نباید در اجرای حکم سریع و شتابزده عمل کنند، اظهار کرد: اولویت و دغدغه اول شما سازش بین طرفین دعوی است که داوران نیز باید به این امر پایبند باشند.

در پایان این مراسم داوران با قرائت سوگندنامه ادای سوگند کرده و ابلاغ داوری حرفه ای خود را دریافت کردند تا به صورت رسمی کار خود را شروع کنند.

کد خبر 6096638

دیگر خبرها

  • کتاب رضای انقلاب به بازار نشر راه یافت
  • ببینید | حیرت آهنگران از مداحی‌ با سبک و ریتم «جدی می‌فرمایید»
  • پایانی بر اجاره بهای بی‌حساب و کتاب مسکن
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  • داوران در صدور حکم صبوری و طمانینه پیشه کنند
  • کتاب من امام صادق (ع) را دوست دارم روانه بازار نشر شد
  • تصاویری حیرت‌انگیز از فرود جنگنده اف ۳۵ بر روی برج العرب + فیلم
  • ادای احترام زیبای ختافه به مادران بازیکنان (عکس)