Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@12:50:27 GMT

جای خالی شناخت مبانی جرم‌شناسی در فضای سایبری

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۶۲۴۹

جای خالی شناخت مبانی جرم‌شناسی در فضای سایبری

جانشين فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: «شناخت مبانی جرم‌شناسی سایبری نخستین موضوعی است که جای خالی آن در فضای سایبری احساس می‌شود و اين شناخت از ملزومات قانون‌نویسی در فضای سایبری است.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف‌آباد، حسین حسین‌زاده صبح امروز در جمع دانشجویان رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد اظهار کرد: «فضای سایبری یک پدیده نوظهور در زندگی بشر است که ابعاد مختلف زندگی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و تدوین قانون در این زمینه امری ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 وی اضافه کرد: «در فرهنگ و جامعه ما که مبتنی بر دین و اخلاق است، قطعاً باید قوانینی تنظیم شود كه مبتنی بر دین و اخلاق باشد.»

جانشين فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به نقش عمده فضای سایبری در زندگی امروز انسان‌ها بیان کرد: «باید شخصیت مجرمان فضای سایبری و قابلیت انطباق اجتماعی آنان مورد توجه تدوین‌کنندگان قانون قرار گیرد.»

حسین‌زاده مطرح کرد: «در بخش‌های درگیر با جرایم واقعی با خلأهای جدی مواجه هستيم و قوانینی برای متوقف کردن و پیشگیری از وقوع جرایم خشن برای افرادی که در جامعه‌شناسی به آنها مجرمان خطرناک اطلاق می‌شود به قدر کفایت وجود ندارد.»

وی گفت: «شناخت مبانی جرم‌شناسی سایبری نخستین موضوعی است که جای خالی آن در فضای سایبری احساس می‌شود و اين شناخت از ملزومات قانون‌نویسی در فضای سایبری است.»

جانشين فرمانده انتظامی استان اصفهان، خطاب به دانشجویان گفت: «فضای سایبری یک فضای بدون مرز و بعضاً ناشناخته و با ابهامات فوق‌العاده است که باید برای مدیریت آن و پیشگیری از وقوع جرم، برنامه‌ریزی مناسبی در اين زمينه وجود داشته باشد.»

حسین‌زاده ادامه داد: «باید تصور از مجازات در تدوین قوانین (فضای سایبری) با قوانینی که در فضای واقعی وجود دارد متفاوت باشد، چراكه هدف ما مجازات نیست، بلکه ایجاد بازدارندگی است و مجازات، پایین‌ترین میزان بازدارندگی را دارد و باید درصدد رفع علل و عوامل جرم زا باشیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.»

وی توضیح داد: «قسط، عدل و داد از کلماتی است که در آیات نورانی قرآن کریم بسيار تكرار شده است و دلسوزانی که در برپایی قسط، عدل و داد تلاش می‌کنند در زمره مجاهدین «فی سبیل الله» قلمداد می‌شوند و افرادی که در عرصه حقوق فعالیت می‌کنند نگهبانان فرشته عدالت هستند.»

تأكيد بر تقویت سواد رسانه‌ای در کنار استفاده از فضای سایبری

جانشين فرمانده انتظامی استان اصفهان، خطاب به دانشجويان رشته حقوق با تأكيد بر تقویت سواد رسانه‌ای در کنار استفاده از فضای سایبری گفت: «نقش شما در آینده نزدیک به عنوان صاحب‌منصبان قضائی نگهبانی از اجرای عدالت در جامعه خواهد بود.»

حسین‌زاده، تاریخ‌دان بودن را از ویژگی‌های یک شخصیت حقوقدان دانست و افزود: «حقوق و تاریخ با یکدیگر پيوند خورده‌اند و حقوق بدون‌ تاریخ معنا و مفهومی نخواهد داشت و لازم است که يک حقوقدان با تاریخ کشور خود و جهان آشنايی داشته باشد.»

وی با اشاره به مواجهه جامعه با پدیده تکرار جرم و ناامنی و نابسامانی‌های ناشی از آن متذکر شد: «باید ظرفیت و قابلیت انطباق اجتماعی مرتكبین جرائم مورد مطالعه و شناخت قرار گيرد تا قوانین تبیین شده مؤثر واقع شوند.»

جانشين فرمانده انتظامی استان اصفهان با تأكيد بر اینکه مرز در فضای سایبری معنا و مفهومی ندارد، گفت: «باید در تعیین جرایم و مجازات‌ها بين فضای سایبری و فضای واقعی تفاوت‌ قائل شد و نوع مجازات‌هایی که تعیین می‌شود با توجه به بهره هوشی مجرمین فضای سایبری متفاوت باشد.»

 حسين‌زاده ادامه داد: «بايد مجازات‌های بازدارنده‌ای تدوين شود که بتواند وقوع جرم در فضای سایبری را متوقف کند.»

وی، خطاب به دانشجويان اظهار كرد: «جامعه از شما جوانان انتظار دارد که در اعتلای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و پاسداری از ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش ایفا کنید و این ایفای نقش حتماً با هوشمندی همراه باشد.»

جانشين فرماندهی انتظامی استان اصفهان مطرح کرد: «بخش زیادی از محیط اطراف ما، فضای سایبری است و اگر با اين فضا ارتباط هوشمندانه‌ای برقرار کنیم موفق خواهيم بود، درغيراينصورت خسارت‌های سنگینی متوجه همه ما خواهد شد.»

انتهای پیام/4078/

منبع: آنا

کلیدواژه: فرماندهی انتظامی استان اصفهان فضای سایبری حسین حسین زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۶۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

مشاوران اقتصادی دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه در حال بررسی راه‌هایی هستند تا کشور‌ها را از پدیده دلار زدایی که باعث می‌شود استفاده از دلار را کنار بگذارند، دور شوند.

در حال حاضر، تعدادی از کشور‌ها بطور فعال استفاده از دلار را کنار گذاشته اند.

گفته می‌شود این تلاشی برای مقابله با اقدامات بازار‌های نوظهور کلیدی برای کاهش استفاده از دلار آمریکا است.

این بحث شامل مجازات‌هایی برای کسانی است که به دنبال تعاملات جایگزین در تجارت دوجانبه با ارز‌هایی غیر از دلار آمریکا هستند. این مجازات‌ها می‌تواند شامل کنترل صادرات، هزینه‌های دستکاری ارز و تعرفه‌ها باشد.

در ماه مارس، ترامپ در مورد دلار به CNBC گفت: با بایدن، شما دلار را به عنوان استاندارد از دست خواهید داد. این مانند شکست در بزرگترین جنگی است که ما تا به حال حضور داشته ایم. من از زمانی که کشور‌ها استفاده از دلار را کاهش می‌دهند متنفرم. من به کشور‌ها اجازه نمی‌دهم استفاده دلار را کاهش دهند. زیرا وقتی این معیار را از دست بدهیم، مانند از دست دادن یک جنگ انقلابی خواهد بود.

او همچنین در مصاحبه با فاکس بیزنس گفت: «کشور ما دارد به جهنم می‌رود و ما دیگر نقش مهمی در جهان نخواهیم داشت. ما قدرت داریم، اما در حال کاهش است. در واقع پول رایج ما رو به تنزل است. من فقط در مورد ارزش پول‌مان صحبت نمی‌کنم بلکه بحث در مورد استفاده از پول ما (دلار) در سراسر جهان است». 

یادآور می‌شود: استفاده ابرازی آمریکا از دلار باعث شده عزمی جهانی برای پایین کشیدن این ارز به راه بیافتد. آمریکایی‌ها از واحد پولی خود به عنوان «ابزار فشار سیاسی» بر سایر کشور‌ها استفاده می‌کنند که این امر، ناخواسته یک عزم جهانی برای سرنگونی پادشاهی دلار را به راه انداخته است.

در همین راستا، کشور‌های عضو بریکس نیز اعلام کرده‌اند قصد دارند در آینده از ارز‌های داخلی در معاملات خود استفاده کرده و پس از مدتی یک ارز دیجیتال مشترک را جایگزین دلار کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی
  • چرا مجازات "تشهیر" برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • چرا مجازات تشهیر برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟
  • ماهیگیری با دست خالی! (فیلم)
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • کلاهبرداری از دانش آموزان در پوشش فروش سئوالات کنکور