Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@16:12:10 GMT

آشنایی با گردشگری کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۸۸۱۷

آشنایی با گردشگری کشاورزی

کلمه گردشگری کشاورزی (agri-tourism) از دو کلمه گردشگری (tourism) و کشاورزی (agriculture) تشکیل شده است.

اساسا گردشگری کشاورزی شامل یک فعالیت یا فعالیت‌هایی مبتنی بر کشاورزی است که گردشگران را به یک مزرعه، مرتع یا هر محل طبیعی دیگری مانند مزارع گندم، باغ‌ها و کندوهای زنبور عسل و... برای فعالیت‌های تفریحی در فضای باز، آموزش، خرید و یا حتی سکونت جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجله جاذبه‌های گردشگری ایران مجله جاذبه‌های گردشگری جهان

بسیاری از مردم، به دنبال فرار از شلوغی و آلودگی زندگی شهری و بازگشت به طبیعت هستند. در نتیجه، این اشتیاق منجر به محبوبیت کشاورزی در میان گردشگران می‌شود. حتی در ایران نیز گردشگران خارجی برای آشنایی با کاشت محصولاتی همانند زعفران یا زندگی در خانه‌های روستایی به روستاهای ایران سفر می‌کنند.

چطور بهترین مزارع را پیدا کنیم؟

اگر در هر کشوری حتی ایران خودمان به دنبال پیدا کردن بهترین مزارع برای جاذبه‌های گردشگری کشاورزی در آسیا هستید، در حقیقت باید به راهنمایان محلی مراجعه کنید. با این وجود بعضی از آژانس‌های معروف در هر کشور نیز، چنین تورهایی را برگزار می‌کنند. در بسیاری از کشورهای آسیا برای یافتن چنین مزارعی شاید بتوانید راهنماهایی به زبان انگلیسی پیدا کنید اما در مجموع پیدا کردن راهنمای انگلیسی زبان برای مزارع و در میان مردمان محلی بسیار دشوار است. مردم محلی در آسیا و کشورهایی همچون مالزی، چین، هند، ایران و … به زبان انگلیسی آشنایی ندارند و اگر توریستی خارجی وارد این مناطق شود باید از دیگر طریق‌ها با این مردم ارتباط برقرار کند.

راحت‌ترین راه برای پیدا کردن یک روستا با مردمان محلی کشاورز کار سختی نیست. تنها کافی‌ست که در جاده به سمت جاده‌های فرعی و خاکی تر پیش بروید و به دنبال روستاها و مردم محلی بگردید. در شهرهای بزرگ، از این شهرها خارج شده و به سمت شهرهای کوچک‌تر و سپس روستاها بروید.  برای این منظور تنها به نقشه و کمک گرفتن از مردم محلی آن کشور کمک بگیرید.

با پیشرفت جاذبه‌های گردشگری کشاورزی در آسیا بسیاری از نقاط شاهد ورود گردشگر بیشتری بوده و اگر به آن روستاها بروید، راحت‌تر می‌توانید با مردم ارتباط برقرار کنید. زیرا مردم آنجا، از قبل آمادگی برخورد با توریست و گردشگر را دارند.

اقامت در مزرعه چیست؟

این مفهوم در گردشگری کشاورزی (یا گردشگری روستایی، اقامت در مزرعه، مهمانخانه‌ها یا اقامتگاه‌های بومگردی یا هر نام دیگری) وجود دارد. شما شبی را در یک مزرعه کشاورزی به عنوان میزبان اقامت می‌کنید. از اینجا، این مفهوم شاخه‌های دیگری را هم پیدا می‌کند.

گاهی تنها به دنبال اقامت یک شبه در مزارع و بازدید از محیط هستید. گاهی برای اقامت ۲ روزه، ۳ روزه، یک هفته یا دکل مدت طولانی در یک مزرعه زندگی می‌کنید و برای انجام کارهای مختلف در ان مزرعه داوطلب می‌شوید.  

گاهی تنها یک کلبه را در محیطی روستایی اجاره می‌کنید و تنها دیدن گوسفندانی که از کنار پنجره می‌گذرند، برایتان کافیست.

در مفهوم ایده‌آل آن، صاحبان هر مزرعه در آن محل زندگی می‌کنند و با کشاورزان دیگر مشغول کشاورزی هستند. این افراد بخش اعظمی از درآمد خود از راه کشاورزی در می‌آورند و ورود گردشگران تنها بخش کوچکی از زندگی آن‌ها خواهد بود و گردشگری کشاورزی به این شیوه، به جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها کمک می‌کند.

در برخی از کشورها، این شیوه از گردشگری کشاورزی در مراتع و مناطق طبیعی و وحشی است. در نتیجه اگر شب هنگام در طبیعت بمانید می‌تواند کمی خطرناک اما هیجان‌انگیز باشد. اگر با مردم محلی و چوپانان که به این شیوه زندگی آگاه هستند همراه باشید و برای هر امکانی خود را آماده کرده باشید، طبعا از این نوع تجربه اقامت در مراتع وحشی به همراه عشایر، چوپانان و … لذت خواهید برد.

کد خبر 468259 برچسب‌ها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سفر - توریسم (خارجی) مجله گردشگری ایران سفر - گردشگری روستا کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجله گردشگری ایران سفر گردشگری روستا کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۸۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید

رئیس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ از اجرای آزاد سازی بیش ار ۲۹۵۲ هکتار از اراضی و باغات در سال ۱۴۰۲ در این شهرستان خبر می دهد ولی متاسفانه ساخت و سازها در اراضی و باغات همچنان ادامه دارد.   بسیاری از بنگاه داران  با خرید اراضی و باغات ارزان قیمت آن را تفکیک و تبدیل به شهر ک های غیر مجاز می کنند و با استفاده  از فضای مجازی و تبلیغات مبادرت به فروش قطعات با قیمت پائین تر می کنند    میرزایی گفت: ما هیچ شهرک مصوبه که داخل اراضی کشاورزی باشد را تا کنون مجوز مسکونی ندادیم و آنهایی که ساختند فاقد مجوز های قانونی و بسیاری از متخلفان دارای پرونده در محاکم قضایی  هستند.   وی گفت: در سال جاری ۱۲۵ مورد شناسایی اراضی کشاورزی که تغییر کاربری و ساخت و ساز شده شناسایی و اخطار لازم را دریافت و به زودی اعمال قانون خواهد شد.   رئیس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ گفت: اراضی کشاورزی قابلیت ساخت و ساز را ندارد مردم فریب بعضی از املاکی ها را نخورند.    وی گفت: عده ای سود جو با تفکیک غیر قانونی باغات و اراضی کشاورزی مبادرت به ساخت و ساز می کنند که خسارت جدی به بخش تولید وارد کرده است.   وی گفت: در تبصره دو ماده ده قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها باتوجه به دستورالعمل تعیین مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز موضوع ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی و در اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرائی قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها کلیه تغییرکاربری های غیرمجاز در اراضی زراعی و باغ ها بدون رعایت ضوابط و مقرر مربوطه و اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک و یا موافقت سازمان جهاد کشاورزی در قالب طرح‌های تبصره ۴ الحاقی قانون مذکور ممنوع اعلام شده است.   میرزایی افزود: با استناد تبصره دو ماده ده قانون نسبت به قلع و قمع کلیه مستحدثات ساخته شده اقدام و فرد خاطی به دادگاه معرفی می گردد.   وی تاکید کرد: اگر افرادی تمایل به داشتن ویلا یا زمینی در روستا ها را دارند بهتر است ابتدا ملک مورد نظر را از امور اراضی جهاد کشاورزی استعلام کنند اینکه افراد فروشنده با چرب زبانی اراضی کشاورزی را چسبیده به بافت می دانند و به زودی به بافت روستا الحاق می شود اصلا در حیطه مسئولیت آنان نیست و صرفا"قصدشان فروش اراضی کشاورزی با قیمت های نجومی به افرادی است که آگاهی لازم را ور مورد این قوانین ندارند. باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • روایت یک دلداگی به همسر؛ مرد ایرانی ۲۵ سال در دریا سرگردان بود! +تصویر
  • مجنون گیلانی که ده‌ها سال آواره‌ی دریا بود/ عشق لیلا با «کاجامه‌ خوس» چه کرد؟
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید
  • زندگی ۴۹ درصد مردم ایران روی فرونشست زمین
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید