Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@15:17:17 GMT

بومی سازی ۸۰ درصد تجهیزات در کشور

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۹۰۳۹

بومی سازی ۸۰ درصد تجهیزات در کشور

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران درنشست خبری گفت: ساختار اقتصادی کشور با توجه به تحولات سیاسی باید تغییر کند که وضعیت موجود را باید بشناسیم و پس از آن نیاز به راهبرد داریم.

او بیان کرد: ما راهبردهای تولیدی و تجاری را طراحی کردیم و این نمایشگاه محفل خوبی برای این امر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما باید به سیاست جانشینی واردات به عنوان اصل مهم بپردازیم. راهبرد تولید برای بازارهای داخلی مهم است که ما ظرفیت بالایی داریم و قدرت اجرایی مان رشد کرده است.

پدیدار افزود: پتانسیل ساخت داخل بالای ۸۰ درصد است اما ظرفیت عملیاتی مان کمتر است. سبد مدیریتی در کشورمان نیاز به حمایت بیشتری دارد اکنون ۴۱ درصد در اختیار بخش دولتی، ۲۱ درصد در دست صندوق بازنشستگی، ۲۲ درصد در اختیار شرکت خصولصی و ۱۵ درصد در دست بخش خصوصی است.   رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ما باید از ظرفیت خودمان استفاده کنیم و دولت باید با ما همراهی کند. بخش خصوصی در ایران در زمینه تولید و بازرگانی ظرفیت ۵۶ درصد دارد و با این میزان به کشور کمک می کند.

او ادامه داد: ما نیاز به واردات فناوری داریم و به چیز دیگری نیاز نداریم. راهبرد تولید ماشین آلات سنگین سنگین مهم است که از طریق مونتاژ در نظر داریم این کار را انجام دهیم.

پدیدار افزود: راهبرد تولید برای داخل کشور و رسیدن به خودکفایی مهم است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم. یکی از ظرفیت های نسبی ما انرژیست که باید از آن استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تشریح کرد: ما یک درآمد ملی و یک ثروت ملی داریم و باید درآمد ملی را به ثروت ملی تبدیل کنیم. در بخش پایین دستی نیاز داریم تجمیع توان صورت گیرد.

او تشریح کرد: آنچه مهم است باید از تمام ظرفیتمان استفاده کنیم که این امر نیاز به افزایش دانش فنی دارد. اتاق بازرگانی ۱۱۴ شرکت کوچک و متوسط را شناسایی کرد و از این میزان ۳۲ شرکت اعلام همکاری کرده اند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: یکی از اقدامات مهم این است که شرایط نا متعادل بین بخش خصوصی و دولتی رفع شود و دولت به سمت مدیریتی خود برود. در حوزه فعالی خودمان در تجهیزات صنعت نفت و پالایش پتروشیمی ظرفیت خوبی داریم و در بسیاری از بخش ها به خودکفایی ۱۰۰ درصد رسیده ایم.
پدیدار گفت: ما می‌خواهیم توانمندی و رشد و نمو را انجام دهیم. ما در شرکت های استارتاپ ضعیف هستیم، اکنون ۴ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان داریم در حالی که در کشورهای دیگر ۱۷۰ هزار شرکت استارتاپی دارند.

او تشریح کرد: ما از نظر تعداد مهندس دومین کشور جهان هستیم اما خوب عمل نکرده ایم. در اتاق بازرگانی تمام شرکت ها مورد حمایت قرار می گیرند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: نمایشگاه تخصصی باید حضور داشته باشند.

در ادامه مراسم محمد ناصری رئیس شورای سیاستگذاری اولین نمایشگاه صنایع دستی پایین دستی نفت گفت: اکنون بخش مهمی از صنایع ما قابلیت تولید و عرضه را دارد و علاوه بر تامین بازارهای داخلی می تواند بازار کشورهای دیگر را تامین کند.

او بیان کرد: این نمایشگاه اولین دوره ماری خود را شروع می کند. این نمایشگاه در حوزه های پایین دستی نفت فعالیت می کند و بخش های صنعتی و تجاری می توانند در آن فعالیت کنند.بخش صادرات، تولید و بیمه و بانک در این نمایشگاه فعالیت می کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استارتاپ ها اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۹۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

خورشید گزدرازی رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص باید و نبایدهای اجرای طرح تعطیلی آخر هفته گفت: همانطور که می‌دانیم در قانون اتاق بازرگانی قید شده است که اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه حاکمیتی ایفای نقش کند.

فعال اقتصادی ادامه داد: همچنین در دستور کار اتاق بازرگانی و تعاون و اصناف که مجموعه‌ای از بخش خصوصی هستند، یکی از مواردی که سالیان گذشته به صورت مستمر انجام می‌شود پایش کسب وکار است. در هر صورت مولفه‌هایی همواره در این پایش‌ها در صدر قرار می‌گیرند. اتاق بازرگانی از این طریق با اطلاع از محیط کسب و کار در تلاش برای ایفای وظایف مشاوره‌ای خود نسبت به دولت است.

گزدرازی تاکید کرد: ما در تلاش هستیم که دولت  دید بهتری نسبت به این موضوع داشته باشد و از این طریق تصمیمات اقتصادی بهتری اتخاذ شود. در هر صورت ما نمی توانیم تعاملات اقتصادی و تجاری خود را با دنیای پیرامون قطع کنیم. ما بر این باوریم که در مباحث گمرکی و داد و ستد تجاری باید شرایط دیگر کشور‌ها را در نظر بگیریم.

ایران به رفتار اقتصادی کشورهای مقصد توجه داریم؟

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر خاطر نشان کرد: حتی در مباحث ارتباط اقتصادی در فضای مجازی نیز توجه به شرایط کشور‌های هدف مهم است. حتی در زمینه تجارت با کشور‌های خاورمیانه‌ای و شرق آسیا هم نمی‌توانیم عنوان کنیم که ما به رفتار اقتصادی کشور مقصد توجه نداریم؛ چرا که زنجیره عرضه کشور‌های بسیاری به هم متصل و اقتصاد‌هایی درهم تنیده هستند.

گزدرازی ادامه داد: در اکثر کشور‌های جهان هم اکنون تعطیلات آخر هفته روز‌های شنبه و یکشنبه است؛ در کشور‌های مسلمان اطراف ما نیز تعطیلات آخر هفته از جمعه ظهر شروع شده و تا یکشنبه ادامه دارد. اگر ما بخواهیم پنجشنبه و جمعه را تعطیل اعلام کنیم، علاوه بر قطع ارتباطی که در این دو روز داریم، در روز‌های شنبه و یکشنبه نیز نمی توانیم ارتباطی برقرار کنیم.

وی تاکید کرد: در روز‌های تعطیلی خارج از کشور اگر تاجری نیاز به هماهنگی و یا مراوده‌ای با شریک تجاری خارجی خود داشته باشد، چه در فضای مجازی و چه در مراجعه حضوری با عدم پاسخگویی مواجه می‌شود؛ چراکه اصلا امکان ارتباط وجود ندارد و کسی آن‌طرف نیست.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: به این صورت ما عملا چهار روز کاری را از دست می‌دهیم؛ از این رو ما به عنوان بخش خصوصی خواهشمندیم نسبت به این موضوع تمهیدات لازم اندیشیده شود چراکه فشار اقتصادی تعطیلات این‌گونه بر عهده بخش خصوصی و مردم خواهد بود.

درخواست بخش خصوصی از رهبر معظم انقلاب

وی تصریح کرد: اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی در نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری از ایشان درخواست کرده است که نسبت به لغو تعطیلات پنجشنبه دستور فرمایند. شایان ذکر است که لغو تعطیلات پنجشنبه می‌تواند در رقابت پذیرتر کردن تجارت خارجی بخش خصوصی موثر بوده و ارتباط تجاری کشور ما را تقویت کند.

گزدرازی گفت: اگر بخواهیم چهار روز از هفته را تعطیل باشیم دو الی سه روز باقی مانده عملا فقط هزینه است و به شدت دچار مشکل می‌شویم. در این مسئله ما فقط با یک قشر خاص در ارتباط نیستیم، بلکه بحث مراوده با جامعه جهانی در جریان است و نمی توانیم نسبت به ملزومات آنها بی تفاوت باشیم. در هر صورت اقتصاد جهانی در حال انجام کار خود است و این ما هستیم که باید همراه شویم.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر ادامه داد: ما با توجه به اعتقادات اسلامی بر تعطیلی و انجام مناسک دینی روز جمعه تاکید داریم، اما براساس تاکید مقام معظم رهبری بر گسترش مشارکت مردم در امر تولید و همچنین با توجه به فرمایشات ایشان در اهمیت اقتصاد مردمی می‌توانیم با انتقال تعطیلات پایان هفته از پنجشنبه به روز شنبه، شرایط مطلوب تری را برای بخش خصوصی که همان مردم هستند فراهم کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات
  • اصفهان دهم اردیبهشت میزبان اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد
  • اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است
  • اعلام آمادگی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در قرقیزستان
  • کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند