Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@09:25:01 GMT

ثبت بوم در خاطره بافت

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۱۳۶۳

ثبت بوم در خاطره بافت

مرور تاپستری های شهرزاد غروی در گالری شیرین، تجربه چند دهه تعامل هنرمند با مواد و الگوهای بافت را به نمایش می گذارد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : در میان هنرمندان مدرن ایران، برخی توانسته اند در زمینه فعالیت حرفه ای خود، تجربه های بومی این سرزمین را با دانش امروزی در هم آمیزند و تلفیقی از ایده بومی-رویکرد جهانی را به تصویر بکشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«شهرزاد غروی» یکی از این هنرمندان است. او که متولد سال 1331 در آبادان است در دانشکده هنرهای تزئینی، گرافیک خواند اما پس از آن به بلژیک رفت و به مدت دو سال به طور آزاد در دانشگاه سنت لوک بروکسل، در زمینه تاپستری و چاپ سیلک کسب تجربه کرد.

 

در سال های پس از آن، فعالیت حرفه ای غروی با برپایی نمایشگاه های متعدد فردی و گروهی در گالری های داخلی و بین المللی همراه است. این هنرمند که در زمینه های متنوع هنری فعال است، به تازگی مجموعه ای از تابستری های خود را که از سال ۱۳۵۵ تاکنون خلق کرده به نمایش عمومی گذاشته است. نمایشگاه آثار این هنرمند عصر دیروز جمعه 15 آذرماه در گالری شیرین افتتاح شد.

 

 

تابستری (tapestry) را شاید بتوان در ساده ترین تعریف خود هنر بافت و الیاف معرفی کرد که هنرمند در آن از ابزارها و متریال های متنوعی برای نمایش ایده های خود بهره می برد.

 

با نگاهی به آثاری که از شیرین غروی در این نمایشگاه  روی دیوار رفته، به خوبی می توان سیر تجربه حرفه ای او در سال های متمادی فعالیت در این عرصه هنری را به تماشا ایستاد. گرچه خود او می گوید جدای از آثاری که سال هاست در طراحی داخلی فضاهای عمومی همچون فرودگاه ها و هتل ها به کار رفته، از سرنوشت تعدای از آثار خود به خصوص آن ها که در سال های نخست فعالیتش خلق کرده، خبر ندارد و حتی تصویری هم از آن ها در دست نیست.

 

 

نمایشگاه تاپستری های شهرزاد غروی در گالری شیرین شامل بیست و چهار اثر است که تنوع قابل توجهی دارند؛ از الگوهای متعدد بافت با مواد و الیاف مختلف تا طیفی از ایده های مفهومی که آثار هندسی و آبستره را دربرمی گیرند. موضوعی که «ژانت لازاریان» سال ها قبل درباره آثار غروی به آن اشاره کرده بود: «تاپستری های غروی را می توان به دو دسته متمایز بافت سنتی و مدرن تفکیک کرد. تضاد در رنگ و بافت مشخصه ای است که در کارهای وی به وضوح دیده می شود. در برخی از آثار، توانایی استادانه وی در تلفیق گذشته و هنر روز کاملا نمایان می شود. ». نکته جالب توجه این که در نمایشگاه حاضر، تعدادی از آثار از این ویژگی برخوردارند. به این معنا که از همه کلیشه های مفهومی آشنا و بومی رها شده تا آثاری آبستره و جهانی خلق کند.

 

موضوع دیگر توسعه ایده تاپستری با بهره گیری از متریال های تازه و تلفیق آن هاست. تاپستری شاید در نگاه اول محدود به متریال های کلیشه ای باشد اما غروی با افزودن مواد نامتعارف همچون رشته های فلزی، بافتارهای تازه ای به این گونه هنری بخشیده است.

 

گفتنی است تاپستری های شهرزاد غروی تا بیست و هفتم آذرماه در گالری شیرین برپاست و علاقه مندان می توانند همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 11 تا 19 از نمایشگاه بازدید کنند.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد انتخابات مجلس مسجد وفات حضرت معصومه س مسجد نماز جمعه استان بوشهر خبرگزاری شبستان دانشجو خطبه های نماز جمعه تاپستری گالری شیرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۱۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز‌های شیرین ستاره‌ای که با استقلال فسخ کرده بود!

آفتاب‌‌نیوز :

ابوالفضل جلالی در ابتدای فصل قراردادش را با استقلال فسخ کرد و به نظر می‌خواست به سپاهان برود، اما بعد از حضور جواد نکونام در راس کادر فنی آبی‌ها و صحبت‌هایی که با این مربی انجام داد، بار دیگر به اردوی آبی‌ها برگشت و قرارداد جدیدی را با استقلال امضا کرد.

جلالی بعد از حضور در اردوی آبی‌ها جایگاهش را در استقلال تثبیت کرد و به بازیکن اصلی جواد نکونام در پست وینگ بک چپ تبدیل شد. او اگر چه در جام ملت‌ها شانسی برای حضور دراردوی تیم ملی پیدا نکرد، اما به اردوی آخر تیم ملی برای بازی با ترکمنستان دعوت شد و پیش بینی می‌شود با حضور در صدر جدول بهترین پاسور لیگ برتر از این پس در ترکیب تیم ملی صاحب جایگاه بهتری شود.

ابوالفضل بدون شک اکنون خوشحال است که بعد از فسخ قرارداد با استقلال تصمیم گرفت یک بار دیگر به اردوی آبی‌ها برگردد. او اگر به سپاهان می‌رفت اکنون به همراه استقلال در صدر جدول رده بندی لیگ برتر نبود و شاید عنوان بهترین پاسور لیگ برتر را در اختیار نداشت و شاید به واسطه ناکامی‌های سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر به اردوی تیم ملی هم دعوت نمی‌شد.

جلالی حالا این شانس را دارد با درخشش در هفته‌های پایانی لیگ برتر و با پاس گل‌هایی که می‌دهد، بیش از پیش به قهرمانی آبی‌ها در لیگ برتر کمک کند و در نهایت عنوان بهترین پاسور لیگ برتر را از آن خود کند.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه آثار شهید مطهری در ارومیه
  • روز‌های شیرین ستاره‌ای که با استقلال فسخ کرده بود!
  • اشک‌های شیرین امیرعلی نبویان برای همسرش
  • نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر
  • آثار مکرمه قنبری به نمایش درمی‌آید/ قصه‌هایی از دری‌کنده
  • برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • «قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب
  • طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد
  • سومین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی برای حمایت از کودکان غزه