Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-04@04:47:34 GMT

حقایق‌نجوم + اینفوگرافیک

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۱۴۱۰

حقایق‌نجوم + اینفوگرافیک

یکی از قدیمی ترین علومی که در دنیا وجود دارد علم ستاره شناسی و نجوم است و اگر چه هزاران سال است که انسان‌ها این علم را می دانند و دنیای شگفت‌انگیز ستاره‌ها را مورد مطالعه قرار داده‌اند اما ما هنوز هم دانش بسیار کمی از بسیاری از واقعیت هایی که در جهان اتفاق می افتد داریم.

 گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- یکی از قدیمی ترین علومی که در دنیا وجود دارد علم ستاره شناسی و نجوم است و اگر چه هزاران سال است که انسان‌ها این علم را می دانند و دنیای شگفت‌انگیز ستاره‌ها را مورد مطالعه قرار داده‌اند اما ما هنوز هم دانش بسیار کمی از بسیاری از واقعیت هایی که در جهان اتفاق می افتد داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین چیزهای اندکی که از این علم می‌دانیم هم واقعا شگفت انگیز و حیرت‌آور است و بسیاری از آن ها هم گیج کننده. 

ما فقط قادریم تا حدود ۵ درصد از ماده این جهان هستی را کشف کنیم. بقیه جهان از ماده‌ای نامرئی تشکیل شده است که به آن ماده تاریک می گویند و همچنین فرمی رازآلود از انرژی در این جهان هستی وجود دارد که به آن انرژی تاریک می گویند.

اگر چه ونوس نسبت به عطارد فاصله ی دورتری به نسبت خورشید دارد ولی سطح گرمتری دارد و داغ تر است. علاوه بر این ونوس به آرامی می چرخد.

اگر انسان به یکی از سیاه چاله ها نزدیک شود به وسیله نیروی گرانشی فوق العاده آن به داخل کشیده می شود، اول تاثیر آن روی پاهای شما خواهد بود یعنی اول پاها را به داخل خود می کشاند و بعد از آن سر شما را و این نیرو به اندازه‌ای عظیم است که سر شما را از بدن جدا می کند، تجربه‌ای که امکان ندارد از آن جا سالم به در ببرید!

کهکشان گردابی که نام علمی آن در بین دانشمندان M51 است در واقع ۲ بازوی چرخشی است که بین ۲۵ تا ۳۷ میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری دور است ولی با این حال با یک تلسکوپ آماتور هم قابل دیدن است.
وقتی که سیاه چاله‌های بزرگ به هم برخورد می‌کنند از آن‌ها امواج گرانشی رها می‌شود. البته در گذشته هم این انتظار می‌رفت که این امواج وجود داشه باشند با این حال اولین بار در سال ۲۰۱۵ بود که به طور رسمی این امواج شناسایی شدند.

در حقایق نجوم و در این جهان هستی دسته‌ای از ستاره‌ها به نام ستاره‌های نوترونی وجود دارند که از آن ها به عنوان ستاره های در حال مرگ یاد می شود. این ستاره ها بسیار کوچک و چگال هستند و از فروپاشی ستاره های بسیار بزرگ به وجود آماده اند با این حال وزنی برابر تقریبا ۱۰۰ میلیون تن دارند! این ستاره ها از تندترین ستاره هایی هستند که دانشمندان تا به حال مورد مطالعه قرار داده اند به طوری که با سرعت باورنکردنی ۵۰۰ بار در ثانیه دور خود می چرخند!

گالیلئو گالیله که دانشمند و مخترع سرشناس ایتالیایی است را معمولا به طور اشتباه مخترع تلسکوپ می دانند که این طور نیست و تاریخ‌دانانی که حقایق نجوم را بازگو کرده اند بر این باورند که سازنده عینک یعنی یوهان لیپرشای سازنده تلسکوپ بوده است و گالیله در واقع اولین کسی بوده است که از تلسکوپ برای مطالعه ی جهان خارجی استفاده کرده است تا به کشفیات برسد.
 

نوری که از ستاره ها و کهکشان های راه دور ساطع می شود، طی زمانی بسیار طولانی به ما می رسد و آن قدر این زمان طولانی است که فکر می کنیم آن ها موجودیت هایی از زمان گذشته هستند. به عنوان مثال می توان نور خورشید را در نظر گرفت که ۸/۵ دقیقه طول می کشد تا به زمین برسد! نزدیک ترین ستاره ای که به ما قرار دارد Proxima Centauri نام دارد که 2/4سال نوری از ما دورتر است  به همین دلیل مثل 2/4 سال نوری قبل دیده می شود.
 

شاید باورتان نشود اما یک روز در ونوس ۲۴۳ روز در روی زمین طول می کشد و هر یک سال در ونوس 224 روز است و نکته ی عجیب تری که در مورد آن وجود دارد این است که ونوس روی محور خودش به عقب می چرخد! این واقعا پدیده ‌ عجیبی است که در سیاره های دیگر منظومه ی شمسی دیده نمی شود.

بر خلاف تصور عموم که فکر می کنند فضا خالی است اصلا این طور نیست و بلکه بهتر است بگوییم خلا وجود دارد اما چیزی که مشخص است این است که اتم های کمی از ماده در هر متر مکعب از فضا وجود دارد. فضای بین کهکشان‌ها هم که زمانی تصور می‌شود فضای خالی است در واقع با مولکول‌هایی از گاز و ذرات غبار پر شده است.

 

طراح: احسان نیک روان

برای دیدن سایز اصلی اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: سیاره ستارگان ستاره شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۱۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید از هر فرصتی برای بیان حقایق استفاده کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه دقایقی قبل با استقبال رسمی‌ سید عباس موسوی سفیر‌ ایران در آذربایجان و به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها وارد باکو پایتخت آذربایجان شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی اسماعیلی پیش از ترک تهران درباره اهداف این سفر گفت: مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها نشستی است که در باکو برگزار خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران هم در این اجلاس ضمن بیان نکات مهم، راهبردی و در حوزه تعامل فرهنگی با ملل و فرهنگ های دیگر از این سخنگاه برای بیان حقایق مختلف در حوزه فرهنگ اقلیت ها که محور گفت و گو های امسال است، استفاده خواهد کرد‌.

وی افزود: با توجه به وضعیت ناعادلانه‌ای که در صحنه نظامات بین المللی داریم باید از هر فرصتی برای بیان حقایق و تنویر افکار عمومی استفاده کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به این اجلاس به عنوان فرصتی نگاه می‌کنیم که بتوانیم برنامه ها و نگاه انقلاب اسلامی را برای نخبگان و کشورهای شرکت کننده بازگو کنیم و انشالله سخنگاهی برای بیان حقایق باشد.

وزیر فرهنگ گفت: نکته بعدی گفت و گوهایی است که طبیعتا در چنین اجلاس‌هایی با کشورهای مختلف برای تقویت تعاملات فی‌مابین استفاده می‌شود.

وی افزود: دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی به عنوان راهکاری جدی برای ایجاد بسترهای لازم برای گسترش تعاملات فی مابین توسط دولت دنبال می شود؛ در این راهبرد بیشتر معطوف به کشورهای دوست، همسایه، جهان اسلام و کشورهایی که در موضوعات مهم بین المللی نزدیکی راهبردی با ما دارند هستیم؛ در همین راستا تلاش می‌کنیم در فرصت اجلاس باکو گفت و گوهای مقتضی را انجام دهیم تا از نتایج آن مجموعه حوزه فرهنگی منتفع شود.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: دوستانم برنامه هایی را پیش بینی کرده اند تا بتوانیم در فرصت محدودی که به واسطه این اجلاس در اختیار داریم حداکثر استفاده را کنیم.

گفتی است، ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها که با مشارکت وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، آیسسکو و برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، چالش‌های جهانی مربوط به گفتمان تمدنی، همکاری برای مقابله با تنفر و تقویت ارزش‌های صلح مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

پیش از این نیز پنجمین دوره مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ برگزار شده بود که در آن دوره از این مجمع ۱۴۰ کشور و نهاد بین المللی مشارکت داشتند.

دیگر خبرها

  • (اینفوگرافیک) کدام کشور‌ها در سال ۲۰۲۴ بیشترین تعداد میلیاردر‌های جهان را دارند؟
  • حقایق پنهان درباره ماه
  • پسورد و حقایق جالب آن
  • تمجید رایس از ستاره سیتی: در جهان بهترین است!
  • اینفوگرافیک/ کدام کشور‌های جهان کلاهک اتمی دارند؟
  • حقایق جالب درباره چپ دست‌ها
  • اینفوگرافیک/محور بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلمان
  • باید از هر فرصتی برای بیان حقایق استفاده کنیم
  • فوق‌ستاره ژاپنی جایگزین گران‌ترین والیبالیست جهان
  • اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟