Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه یک رکود و سستی در فضای دانشجویی وجود دارد، گفت: امروز دانشجویان در سپهر سیاست و مسائل عمومی جامعه حضور فعال ندارند و بیش از اینکه مؤثر باشند تحت تأثیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مجتبی نوروزی عصر امروز در نشستی که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد برگزار شد، گفت: امیدوارم روز دانشجو بستری برای نجات فضای دانشجویی از رکود باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فضای دانشگاهی کشور و جنبش دانشجویی علی‌رغم تمام پیشرفت‌های علمی در تراز انقلاب نیست، افزود: یک رکود و سستی در بدنه جنبش دانشجویی(البته با فرض جنبش بودن) وجود دارد.

استاد دانشگاه شهرکرد توضیح داد: جنبش ساختاری دارد که محصول دورهم نشستن‌های یک تفکر است.

نوروزی خاطرنشان کرد: فضای دانشگاهی کشور می‌تواند بالنده‌تر، زنده‌تر و پویاتر باشد همچنان که در طول تاریخ معاصر جنبش‌های دانشجویی جریان‌ساز بودند و حوادث تاریخی را رقم زدند.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب هم شاهد جنبش دانشجویی فعال بوده‌ایم، یادآور شد: سه جنبش دانشجویی در تاریخ معاصر ایران وجود دارد که اولین آن‌ها جنبش دانشجویی سوسیالیستی یا چپ است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: این جنبش کمونیستی در دهه 20 فراگیر بود و در دوران پهلوی دوم هم حزب توده در محیط دانشگاهی جایگاه پیدا کرد و سلطان بلامنازع دانشگاه‌ها شد و این موضوع در زمان خلا جنبش‌های دانشجویی اسلام‌گرا اتفاق افتاد.

جنبش دانشجویی اسلامی یکی از مؤلفه‌های شکل‌گیری انقلاب است

نوروزی با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی اسلامی در واکنش به همین جنبش‌های سوسیالیستی به وجود آمد، اظهار داشت: پس از ممنوع‌الفعالیت شدن چپ‌ها، جنبش اسلامی رشد کرد و یکی از مؤلفه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد.

وی اضافه کرد: این جنبش آنقدر قدرتمند بود که در کنار امام خمینی(ره) قرار گرفت و به عنوان یک بازوی فکری و اجرایی انقلاب را رقم زد و بعد از آن اتاق فکر و گرداننده دفاع مقدس شد، این نشان بالندگی جنبش دانشجویی اسلامی است.

استاد دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: دانشجویانی که زمانی گروه مرجع بودند اکنون این جایگاه را از دست داده‌اند و سوال این است که چگونه می‌توان این مرجعیت را بازیابی کرد.

نوروزی جنبش دانشجویی لیبرالیستی را سومین جنبش در تاریخ معاصر ایران دانست و گفت: این جنبش ریشه در جریان‌های سیاسی قبل از انقلاب دارد و ریشه فکری آن خروج از عقب‌ماندگی‌ را در کنار گذاشتن سنت و دین می‌داند.

وی با بیان اینکه این جریان در پساانقلاب محل اثر بود و توانست تا حدودی بر فضای فکری دانشگاه سوار شود، افزود: در مقطعی از جمله ماجرای کوی دانشگاه در سال 78 تفکر جنبش لیبرالیستی جولان داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: فارغ از تفکرات درست یا غلط سه جریان مذکور قابل تحسین هستند چراکه توانستند فضای عمومی دانشگاه را مال خود کنند.

دانشجو خواب است یا بیدار؟

نوروزی با طرح این سوال که آیا جنبش چهارمی در فضای دانشجویی متصور است یا نه و دانشجو خواب است یا بیدار، اظهار داشت: فضای دانشجویی می‌تواند و باید از این رخوت و رکود فاصله بگیرد.

وی فضای دانشجویی را در تحول فضای عمومی کشور بسیار مهم دانست و افزود: امروز دانشجویان در سپهر سیاست و مسائل عمومی جامعه حضور فعال ندارند و بیش از اینکه مؤثر باشند تحت تأثیرند.

استاد دانشگاه شهرکرد در پایان خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد اتفاق و تحولی در فضای عمومی کشور بیفتد دانشجویان باید پیشگام باشند.

انتهای پیام/68023/م

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه دانشجو جنبش تاریخ انقلاب نوروزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۴۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 خودکفایی شهرداری شهرکرد با احداث گلخانه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد از احداث گلخانه‌های جدید در نهالستان این سازمان خبر داد.
مسعود حبیبی گفت: برای افزایش تولیدات گلخانه‌ای و خودکفایی در تولید و کاهش هزینه‌های جاری دو گلخانه جدید در نهالستان سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد به مساخت هزار و ۵۵۰ متر مربع و ۱۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شد.
وی با اشاره به تکمیل طرح احداث گلخانه گل‌های زینتی اظهار کرد: سالانه چندین هزار درختچه زینتی شامل یاس زرد، برگ نو، یاس بنفش، رز، زرشک زینتی و نشاء گل فصلی شامل بنفشه، همیشه بهار، مریم گلی، میمون، آهار، ابری، اکیناسه، کوکب کوهی، استسپروم، شاهپسند، اطلسی، جعفری و درختان و درختچه‌های زینتی در این گلخانه‌ها تولید می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

 

دیگر خبرها

  • واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکا
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین از آمریکا به فرانسه رسید
  • کنعانی: افکار عمومی جهان بیدار شده است
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر
  • فیلم| سرکوب جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا
  • سرکوب جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا
  •  خودکفایی شهرداری شهرکرد با احداث گلخانه
  • راهنمای خرید تشک طبی یک نفره و دونفره
  • احداث گلخانه تولید انواع گل