Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، هدایت اله جمالی پور استاندار قزوین در شورای برنامه ریزی استان در باره بنیاد ایران شناسی بیان کرد: این بنیاد و سابقه آن بعد از مباحثی که در مورد هویت تاریخی کشور مطرح بود و علاقه‌ای که مقام معظم رهبری به حفظ تمدن و فرهنگ کشور داشتند، از سوی معاون رییس جمهور وقت در سال ۷۳ تاسیس شد تا در حوزه هویت‌های فرهنگی و تاریخی کشور مطالعه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمالی پور افزود: ارزش‌های زیادی در تاریخ ایران وجود داشته که به دلایل مختلف در طی سال‌ها در تقابل و تعامل فرهنگی، جایگاه خود را از دست داد.

استاندار اضافه کرد: ایران در منطقه، کشوری با سابقه تاریخی حکومت و حکومت داری است که اصالت‌های فرهنگی متعددی در وجود خود داشته و بنیاد ایران شناسی می‌تواند در حوزه پژوهش و مطالعه به ثبات فرهنگی متناسب با دین و فرهنگ ایرانی کمک کند.

جمالی پور عنوان کرد: کمرنگ شدن فرهنگ‌ها به این دلیل است که از فرهنگ خود به خوبی صیانت نکردیم و این بنیاد می‌تواند با ارزش گذاری به این فرهنگ‌ها که نوعا برخی از بین رفته، می‌توان آن‌ها را زنده کرد.

او افزود: باید روی هویت‌ها مطالعه کنیم و با کمک NGO‌ها بتوانیم هویت‌های از بین رفته را احیا کرده و حفظ کنیم، از دست دادن هویت‌ها می‌تواند موجب ایجاد معظلات شود که همین امر می‌تواند شاکله جامعه را برهم زده و موجب ایجاد مشکلات جدی شود.

مقام ارشد اجرایی استان تصریح کرد: بنیاد ایران شناسی با ماموریت خود ایجاد شده تا ظرفیت‌های تاریخی این استان را بررسی و مانند پازلی این ظرفیت‌ها را به پازل اصلی کشور وصل شده و فرهنگ ایرانی را ایجاد کند و می‌تواند نقشه موثری در جهت گیری‌های برنامه‌ای کشور شده و سایر برنامه‌های کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

جمالی پور اضافه کرد: ما از این بنیاد در استان حمایت می‌کنیم، چون فرهنگ جزو علایق اجتماعی جامعه است که همه به آن علاقه دارند و بر همین مبنا می‌تواند ظرفیت بزرگی برای بنیاد ایران شناسی باشد.

استاندار گفت: در مورد ساختمان این بنیاد نیز پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم با فعال کردن آن برشی را از استان قزوین برای تاریخ و هویت ایرانی ایجاد کنیم تا ظرفیت بزرگی بعنوان افتخار برای جوانان باشد.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بنیاد ایران شناسی شورای برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۴۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب ظهر چهارشنبه در اولین کنفرانس بین المللی موزه ها در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و در ایران و اردبیل این موزه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

وی با اشاره به قدمت موزه و ارتباط آن با تاریخ تمدن بشر خاطرنشان کرد: موزه‌ها در واقع موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و ریشه بسیاری از علوم، صنایع و هنرها همچون ابداع چرخ ارابه، تیر و کمان و کشف آتش که منشا توسعه بوده، از تمدن‌های شرقی نشات گرفته و سپس به غرب راه یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: نخستین شکل از موزه در هزاره اول قبل از میلاد در بین النهرین متجلی شده است و در دو سده آخر قرن بیستم مکان‌هایی متاثر از اسطوره‌های رومی و یونانی و به عنوان موزه وجود داشته است.

محمدی ادیب تصریح کرد: همزمان با قرن ۱۶ و به روز عصر صفویه در ایران موزه تجلی بیشتری یافته است و احداث مکان‌هایی برای نشان دادن اشیاء تاریخی و نفیس در فرانسه رایج بوده است.

وی به دوره قاجاریه و پهلوی اشاره کرد و افزود: از دوره قاجاریه و پهلوی واژه موزه در ایران رواج یافته و بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی بر می‌گرداند و در دوره شاه عباس، نسخ خطی و تاریخی در موزه ای در اصفهان به نمایش گذاشته شده و شاه عباس با علاقه به اردبیل به عنوان پایتخت فکری و عقیدتی صفویان و زادگاه اجدادش، تصمیم گرفته عمارتی بی نظیر در جوار مرقد نیاکانش به دست مهندسی سرشناس بسازد که همان چینی خانه امروز بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به قدمت تاریخی موزه چینی خانه شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: صحبت از موزه در ایران، بدون اشاره به اردبیل حق مطلب را ادا نمی‌کند و موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده است و آن را به عنوان موزه فرهنگی هنری و قدیمی ترین موزه ایران معرفی می‌کنیم و امیدواریم امانتداری امین برای هویت و میراث فرهنگی کشور باشیم.

کد خبر 6087771

دیگر خبرها

  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟