Web Analytics Made Easy - Statcounter

خسرو درویشی روز شنبه در این ارتباط افزود: سرشماری پاییزی پستانداران شاخص منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم – تنگ باهوش در آذرماه چاری به مدت ۲ روز با حضور مدیرکل، همیاران طبیعت، محیط بانان و نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی اجرا شد.

وی بیان کرد: نتایج حاصله حاکی از افزایش حداقل ۱۷ درصدی جمعیت پستانداران شاخص این منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درویشی ادامه داد: در این سرشماری افراد به گروه‌های مختلف برای اجرای برنامه سرشماری تقسیم‌بندی و عملیات آماربرداری از نشخوارکنندگان شاخص منطقه که شامل کل و بز و قوچ و میش هستند  را  در مسیرها و تنگه‌های مختلف انجام دادند.

وی اظهار داشت: حدود ۴۰ نفر شامل  نمایندگانی از سازمان‌های مرد نهاد، همیاران محیط زیست و محیط‌بانان و کارشناسان اداره‌کل و سایر شهرستان‌ها در این آماربرداری شرکت داشتند.

درویشی ادامه داد: سرشماری وحوش بویژه گونه‌های شاخص هر ساله برای بررسی وضعیت جمعیت گونه‌های جانوری و شرایط زیستگاهی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست انجام و نتایج این سرشماری‌ها برای بهبود مدیریت منطقه و ارتقا شرایط زیستی گونه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: سرشماری وحوش یکی از مهمترین مسائل مدیریتی زیستگاه‌ها و مناطق تحت حفاظت است که محیط بانان و همیاران محیط زیست در این سرشماری‌ها نقشی قابل توجه دارند.

درویشی افزود: منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم – تنگ باهوش برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ با تصویب سازمان محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی و در سال ۹۵ نیز به مدت ۵ سال دیگر به عنوان منطقه شکار ممنوع تمدید شد.

این زیستگاه به مساحت ۶۰ هزار هکتار در دو شهرستان دشتستان وتنگستان قرار دارد و با دارا بودن رودخانه دائمی باهوش و تعداد زیادی چشمه و پـــوشش گیاهـی مطلوب از اهمیت زیستگاهی بسیار بالایی بر خوردار اسـت.

حضور انواع  وحوش و پستانداران از جمله گربهسانانی مثل پلنگ و علفخواران بزرگ از قبیل کل وبز و قوچ ومیش از شاخص های اصلی تنوع زیستی آن است.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با توجه به اهمیت و جایگاه بالای زیستی منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم - تنگ باهوش برنامه ارتقاءی این منطقه  به عنوان منطقه حفاظت شده را در اولویت برنامه‌های سال جاری خود قرار داده‌ است.

برچسب‌ها بوشهر محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر محیط زیست بوشهر محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۴۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی

سمیه رفیعی گفت: وضعیت شاخص عملکرد محیط زیست کشور نشان دهنده افت ۶۶ رتبه‌ای از رتبه ۶۷ به ۱۳۳ از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ است. بررسی مقایسه‌ای شاخص‌های کشور نشان می‌دهد که ایران در بسیاری از شاخص‌های جدید تعریف شده همچون شاخص قرارگرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن، قرارگرفتن در معرض دی اکسید گوگرد، قرارگرفتن در معرض مونو اکسید کربن و شاخص انتشار گازهای گلخانه‌ای پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰ رتبه و نمره بسیار ضعیفی کسب کرده است.

رفیعی بیان کرد:بر اساس گزارش بانک جهانی میزان کل تولید پسماند عادی در جهان در سال ۲۰۱۶ برابر با ۰۲/۲ میلیارد تن بوده که پیش بینی می شود تا ۲۰۵۰ به ۴۰/۳ میلیارد تن برسد. از این میزان پسماند عادی، نزدیک به ۲۱ میلیون تن هر سال در ایران تولید می شود.هر پسماندی که تولید شود دیگر از بین نمی رود؛ فقط بسته به نوع مدیریت می‌تواند به صورت تبدیل به مواد دیگر، انرژی و یا در بدترین حالت در زمین دفن شود. بر اساس گزارش بانک جهانی در سطح دنیا ۶/۶۹ درصد پسماندها دفن و بقیه به مواد دیگر و یا انرژی تبدیل می‌شوند.

او تصریح کرد:گزارش‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور نشان می‌دهد که نرخ تفکیک پسماندها در مبدأ در کشور نزدیک به ۱۰ درصد است، این بدان معناست که در صورت عدم بهره‌مندی از مشارکت مردمی عملاً امکان استقرار اقتصاد چرخشی در کشور و دستیابی به مزایای آن غیرممکن خواهد بود. براساس یک برآورد صورت گرفته توسط اتحادیه صنایع بازیافت ایران، ارزش هشت قلم پسماند بازیافتی شهری در ایران ۳.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. علاوه بر این ارزش‌افزوده از تکمیل زنجیره بازیافت پسماندهای صنعتی و کشاورزی در ایران ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است که به معنای اشتغال پایدار ۱.۲۶۰.۰۰۰ نفری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد
  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود
  • صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • شرکت‌های دانش‌بنیان بوشهر برای حل مسائل زیست محیطی پای کار هستند
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)