Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیاری از مفاهیم علمی به سادگی برای عموم مردم قابل فهم نیستند،‌ اگر تولیدکنندگان و فعالان شاغل در صنایع مختلف درک درستی از مفاهیم علمی که در قالب ژورنالیسم علم منتشر می‌شود، داشته باشند؛ به ارتقاء سطح کیفی محصولات تولیدی‌شان کمک قابل توجهی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ علم حوزه‌ای است که هر روز اکتشافات جدیدی در آن انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه ساله در سراسر جهان چندین نشست و کنفرانس علمی برگزار می‌شود.

با وجود این، جریان اصلی روزنامه‌نگاری نسبت به سایر موضوعات زمان بسیار کمتری را به علم اختصاص می‌دهد. دانشمندان غالباً مایل نیستند قبل از انتشار یافته‌های خود به طور رسمی در ژورنال‌های علمی، آنها را با مطبوعات و خبرگزاری‌ها به اشتراک بگذارند. دلیل این شکاف چیست؟ در ادامه به این مورد بیشتر می‌پردازیم.

مطلب پیش رو ترجمه و بازنویسی ژورنالیستی از خلاصه یک مقاله علمی پژوهشی در حوزه ژورنالیسم علم تحت عنوان Why we see hope for the future of science journalism است که توسط گروهی 20 نفره از نویسندگان و روزنامه‌نگاران بین‌المللی نوشته شده و میشا کتچل  Misha Ketchell آن را گردآوری کرده است.

بخش‌های زیادی از زندگی امروز مردم در اقصی نقاط جهان تحت تاثیر فناوری‌های نوین قرار گرفته است و هر روز شاهد افزایش نفوذ این دستگاه‌های مختلف در زندگی افراد هستیم.  

این فناوری‌های تغییر دهنده سبک و شیوه زندگی ایجاد  شده در حوزهای مختلف علوم است. اهمیت و تاثیر علوم مرتبط با بخش‌های گوناگون زندگی کنونی و آینده سبب شده در رسانه‌های خبری و خبرگزاری‌های مختلف بخش ویژه‌ای به نام ژورنالیسم علم ایجاد شود که به طور تخصصی روی مقالات علمی و فناوری‌‌های جدید تمرکز داشته باشد.  

تصمیم‌گیری‌های ما بر اساس آنچه می‌شنویم، می‌بینیم و می‌خوانیم و بسیاری دیگر از بخش‌های زندگی مانند غذا خوردن و استراحت کردن از مواردی است که همگی در ژورنال‌های علمی مورد بررسی قرار می‌گیرند.  

بسیاری از مفاهیم علمی به سادگی برای عموم مردم قابل فهم نیستند از همین رو روزنامه‌نگاران با به‌کارگیری شیوه‌های نگارشی و گفتاری تلاش می‌کنند تا تازه‌ترین‌های دانش‌های جدید را با زبانی ساده به اعضای یک جامعه معرفی کنند.

بیشتر بخوانید:  ترس دانشمندان از تحریم توسط ژورنال‌ها؛ مانع اصلی روزنامه‌نگاری علم

اگر تولیدکنندگان و فعالان شاغل در صنایع مختلف درک درستی از مفاهیم علمی که در قالب ژورنالیسم علم منتشر می‌شود، داشته باشند، علاوه بر ارتقاء سطح کیفی محصولات تولیدی می‌توانند حیطه فعالیت خود را گسترش داده و دستگاه‌ها و فناوری‌های جدیدی را تولید کنند.

به جرأت می‌توان گفت آینده روزنامه‌نگاری نیز مانند هر شغل و حرفه دیگری در گرو هماهنگ‌سازی خود با پیشرفت‌های علمی است. با توجه به تحول اساسی در شیوه انتقال پیام ، خبرنگاران نیز در ژورنال‌های علمی روش‌های جدیدی را برای معرفی به‌کارگیری می‌‌کنند.  

در ادامه با بیان پرسش و پاسخ‌های دقیق تلاش می‌کنیم تا مفهوم ملموس‌تری از ژورنالیسم علم را به شما معرفی کنیم.

در موارد زیادی دانشمندان به دلایل گوناگون حاضر به انتشار گسترده اکتشافات علمی جدید خود نیستند و تنها به بیان نظریه‌های پیچیده خود در نشریات کاملا تخصصی علمی رضایت می‌دهند.

چطور می‌توانیم زندگی انسانی را با منابع نامحدود علم هماهنگ سازیم؟

برخی از مردم در هنگام شنیدن نام علم و دانش امروزی به‌فور به یاد رایانه‌ها و ماشین‌های عجیب و غریب می‌افتند. ولی هدف و راستای حرکت موسسات، دانشگاه‌ها و به طور کلی تمامی مراکز تولید علم به هیچ وجه در جهت محدودسازی زندگی انسان‌‍‌ها نیست.

به‌عنوان مثال پزشکان و دانشمندان فعال در حوزه بهداشت و درمان موفق می‌شوند روشی قطعی برای درمان نوعی از سرطان پیدا کنند.  این روش درمانی جدید  هرچند از سوی پزشکان تایید و توصیه شوند تا زمانی که به زبان ساده به مردم معرفی نشود مورد اعتماد و استقبال بیماران قرار نمی‌گیرد. در این زمان نقش ویژه ژورنالیسم علم نمایان می‌شود. به وجود آوردن ارتباطی عمیق و قابل لمس از مفاهیم علمی هدف اصلی ژورنالیسم علم است.

ژورنالیسم علم به کد ام دسته از افراد تعلق دارد؟

یکی از راه‌های ارتباطی مفید و در دسترس برای خبرنگاران جهت کسب اطلاعات در مورد دانش‌ها و فناوری‌های جدید ارتباط با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان شرکت کننده در پروژه‌های علمی است. این افراد به دلیل آگاهی از جزئیات پروژه فعالیتی خود می‌توانند منبعی قابل استناد باشند.  

روزنامه‌نگارانی که در حوزه ژورنالیسم علم فعالیت دارند باید توانایی لازم برای تهیه و انتشار خبرهای تخصصی در زمینه خاصی از علوم را داشته باشند. زیرا در صورت بیان نادرست یک مطلب علمی می‌تواند منجر به گمراهی و انحراف خوانندگان از هدف اصلی آن مطلب شود.  

خوشبختانه پلتفرم‌های جدید نظیر شبکه‌های اجتماعی دسترسی عمومی به منابع علمی را بیشتر کرده است. برای مثال یک گروه 500 نفری از زنان کانادایی با تلاش و بررسی گسترده موفق شدند اخبار مهمی را در زمینه ژورنالیسم علم تهیه و منتشر کنند.

ژورنالیسم علم به گروه و دسته‌ای خاص از خبرنگاران تعلق ندارد و همه می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

ژورنالسیم علم، روزنامه‌نگاری بین‌المللی

اگرچه گروهی از کارشناسان معتقدند تنوع زیاد در روش‌های انتشار داده‌های علمی می‌تواند موجب گمراهی خوانندگان شود ولی فعالان ژورنالیسم علم ظرفیت‌های این حوزه را نامحدود می‌دانند و اعتقاد دارند روش‌های نوین در تهیه، تنظیم و انتشار خبر نه تنها موجب بروز ابهام نمی‌شود بلکه از هزینه‌‍‌های بیهوده نیز می‌کاهد.

در ژورنالیسم علم به خوبی فرصت برای معرفی استعدادهای کمتر شناخته شده و حتی ناشناخته فراهم است. خبرنگاران می‌توانند با انتشار مطلبی در مورد یافته‌های علمی دانشمندان جوان و با استعداد چه بسا تحولی بزرگ را در یک جامعه به وجود بیاورند. به علاوه این شیوه موجب انتقال آگاهی به عموم مردم و به معنای واقعی دسترسی همگانی به آخرین یافته‌های دنیای علم و فناوری را فراهم می‌کند.

رسانه‌های غربی تمایل زیادی به معطوف ساختن ژورنالیسم علم به گروه خاصی از خبرنگاران دارند و افزایش روزنامه‌نگارانی که در این زمینه فعال هستند را باعث کاهش کیفیت خبرها می‌دانند.

این گرایش درحالی مطرح می‌شود که روزنامه‌نگاران بین‌المللی این ژورنالیسم علم را زبان بین‌المللی خبرنگاران  و حتی آن را موجب نزدیک‌تر شدن اقوام و ملت‌های مختلف به یکدیگر می‌دانند.

همکاری بیشتر در آینده

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام  در به طور کلی شیوه انتقال پیام را متحول کرده‌اند. این تحول از جهت‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و نشان می‌دهد از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند استفاده‌ای موثر در زمینه انتشار پیام‌های علمی کرد.

امروزه کاربران میلیون‌ها کاربران در شبکه‌های اجتماعی به نوعی بلوغ در زمینه تفکیک محتوای پیچیده علمی با تصاویر دیجیتال دست پیدا کرده‌اند. از همین رو می‌توان امیدوار بود که در آینده همکاری‌های بسیار بیشتری بین شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاران علمی انجام گیرد.

انتهای پیام/4133

منبع: آنا

کلیدواژه: استعداد درخشان ابزار قدرتمند ژورنالیسم علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۷۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معرفی شد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور طی حکمی، امیرحسین میرآبادی را به سمت رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی در بخشی از حکم انتصاب میرآبادی آورده است: «با عنایت به ابلاغ ماده واحده ارتقای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی توسط رئیس محترم جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظر به مراتب شایستگی و تجارب به موجب این حکم شما را به عنوان رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب می‌کنم.

با توجه به اهداف عالی کشور در توسعه تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و نیز اهمیت بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دیپلماسی علم و فناوری، انتظار می‌رود علاوه بر انجام کلیه ماموریت‌های محوله پیشین در مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری به منظور هماهنگی و یکپارچه‌سازی برنامه‌های دستگاه‌های ذی‌ربط با حوزه علم و فناوری نسبت به تدوین اساسنامه و پیگیری تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام نمایید.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فیلم| حل مشکلات اصناف در میز خدمت
  • هدف از تکریم سرآمدان علمی و فرهنگی الگوسازی برای نسل جوان است
  • عملیاتی کردن دستاوردهای علمی؛ ریشه پیوند دانشگاه و جامعه است
  • برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم و تهران
  • تحصیل این عده از دانش‌آموزان در مدارس سمپاد رایگان است
  • خلیلی: طرح گذرگاه‌های ورزش با جدیت در کشور دنبال می‌شود
  • ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ نتانیاهو در تلاش برای اخلال در مذاکرات
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معرفی شد
  • رصدخانه مراغه؛ نگینی درخشان در تاریخ نجوم ایران