Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@11:41:36 GMT

حضرت معصومه(س)؛ جلوه‌ای از رسالت خاتمیه

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۸۱۲۰

حضرت معصومه(س)؛ جلوه‌ای از رسالت خاتمیه

مسائلی در ویژگی‌های شخصیتی حضرت معصومه(ع) وارد شده که این تعابیر در خصوص حضرت فاطمه زهرا(س) نیز وارد شده است؛ لذا آن بانوی کریمه و محدثه و عابده اهل بیت(س) تجلی شخصیت حضرت فاطمه(س) است.

هشتمین همایش کریمه اهل بیت(س) که به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان هرمزگان هرساله همزمان با سالروز وفات حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود، شنبه شب با سخنرانی آیت‌الله امام جمعه موقت تهران به عنوان سخنران ویژه این همایش و امام جمعه بندرعباس همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنرانان در این همایش مقام و جایگاه علمی و مقام معنوی حضرت معصومه(س) را بسیار خاص دانسته و نسبت به شناخت از جایگاهی زیارتی آن که حضرت که؛ دومین امامزاده‌ای که پس از حضرت ابالفضل العباس(ع) برایشان از سوی امام معصوم(ع) زیارت‌نامه وارد شده، تاکید کردند.

کریمه اهل بیت(س) از جانب خداوند متعال علم لدنی داشت

امام جمعه موقت تهران در این همایش از شخصیت‌هایی مانند علامه‌حلی، مرحوم سیدبن‌طاووس، مرحوم سید بحرالعلوم، شیخ‌انصاری، مرحوم سیدعلی شوشتری، ملاحسین قلی‌همدانی به‌عنوان شخصیت‌های برجسته‌ای یاد کرد که با زحمات فراوان به مقامات عالیه معنوی دست یافتند و به تعبیری به درجه سبقت‌الله رسیدند.

آیت‌الله کاظم صدیقی ادامه داد: خدا اگر به برخی از بندگان خود کمالاتی می‌دهد، این‌ها را خود خدا به بنده‌اش عطا می‌کند نه نزد استاد و پای منبر و نه با ریاضت‌ها به آن برسد، این‌ها رحمتی از جانب خود خداست و به این‌ عنایت خدا علم لدنی گفته می‌شود.

امام جمعه موقت تهران در این رابطه با اشاره به مقامات حضرت زینب(س)، حضرت معصومه(س) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) گفت: مقام حضرت ابوالفضل العباس(ع) با هیچ مرجع تقلید و با هیچ عارف ریاضت‌کشیده‌ای قابل مقایسه نیست؛ ایشان عبد صالح خداست که درعبودیت تام است و خدا به وی علوم شهودی داده است.

آیت‌الله صدیقی افزود: عنایات ویژه‌ای که به بندگان خاص خداوند می‌شود اکتسابی نیست، بلکه از جانب خود خداوند است و از این رو می‌توان گفت که شخصیت حضرت معصومه(س) با هیچ کس دیگری قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی از علوم را نمی‌توان نزد هیچ استادی آموخت، اضافه کرد: کریمه اهل بیت(س) از جانب خداوند متعال علم لدنی داشت.

این استاد اخلاق، زیارت‌نامه‌های معصومین(ع) را منبع شناخت و معرفت و خداشناسی دانست و بیان داشت: دومین امامزاده‌ای که پس از حضرت ابالفضل العباس(ع) برایشان از سوی امام معصوم(ع) زیارت‌نامه وارد شده، حضرت معصومه(س) است.

آیت‌الله صدیقی با اشاره به این جملاتی در مقام زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) که؛ «السلام علیکِ یا بنت رسول الله، السلام علیکِ یا بنت فاطمه(س) و خدیجه(س)، السلام علیکِ یا بنت امیرالمومنین(ع)»، توضیح داد: متن زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) اسراری از وجود آن حضرت را به ما نشان می‌دهد.

وی در همین رابطه بیان داشت: حضرت معصومه(س) جلوه رسالت خاتمیت و تجلی بعد رسالت است؛ آن حضرت همانند حضرت خدیجه(س) سپر و سنگر ولایت بوده است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حضرت زهرا(س) هم چنان که دختری به اسم حضرت زینب(س) دارد که در راه ولایت تا لحظه شهادت همراه برادر بود دختری نیز از نسل خود به نام حضرت فاطمه معصومه(س) دارد که خودش را سپر جان برادرش امام رضا(امام زمانش) کرد.

آیت‌الله صدیقی افزود: حضرت زهرا(س) خود به قیمت به خطر افتادن جانش و شهادت در راه ولایت هم از شخص امام علی(ع) و هم از شخصیت وی دفاع کرد؛ حضرت معصومه(س) نیز در راه برادرش(امام زمانش) شهید شدند؛ لذا حضرت معصومه(س) به عنوان شهیده راه حضرت رضا(س) در دفاع از ولایت کاری فاطمی کرده است.

وی از سفر حضرت معصومه(س) به سوی خراسان به عنوان اقدامی زینب‌گونه نام برد و یادآور شد: علت هجرت ایشان از مدینه به سمت خراسان فقط عاطفه برادری و خواهری نبود، بلکه او برای حمایت از امام زمانش رنج هجرت را به جان خرید.

این استاد اخلاق اظهارداشت: این‌که از قم به نام کوفه کوچک یاد شده واین‌که سه درب (درب‌های علم، عبادت و جهاد) از بهشت در قم است و این شهر از دیرباز محل قیام و اجتهاد و خیزش دلیران و رزمندگان بوده و همه این‌ها به برکت وجود حضرت فاطمه معصومه(س) است.

حضرت معصومه(س) جلوه حضرت فاطمه(س) است

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز گفت: مسائلی در ویژگی‌های شخصیتی حضرت معصومه(ع) وارد شده که این تعابیر در خصوص حضرت فاطمه زهرا(س) نیز وارد شده؛ لذا حضرت معصومه(س) تجلی نور و معرفت از فاطمه(س) است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده افزود: جمله نورانی پیامبراکرم(ع) درباره حضرت فاطمه (س) که فرمودند: «فداها ابوها» همین عبارت درباره حضرت معصومه(س) نیز از سوی پدرش امام موسی کاظم(س) سه بار به کار رفته است.

وی ادامه داد: حضرت معصومه(س) در خانه امام موسی کاظم(س) در غیاب پدر و برادر به عنوان یک عالمه محدثه‌ای پاسخ‌گوی سوالات دینی مردم بودند و این تعبیر«فداها ابوها» نشان از جایگاه والای حضرت معصومه(س) دارد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان بیان داشت: دو حدیث از معصوم نقل شده است که حضرت معصومه(س) شخصیتی است که امام رضا(ع) در مقام او فرموده است: «من زارها کمن زارنی»؛ این نشان از جایگاه و عظمت زیارت حضرت معصومه(س) دارد لذا به تعبیری مکمل زیارت امام رضا(ع) برای ما شیعیان، زیارت حضرت معصومه(س) است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده افزود: معرفت به حضرت معصومه(س) دختر امام موسی کاظم(ع) یک جایگاهی ویژه است که عارف به او می‌تواند مصداق فله الجنه باشد.

امام جمعه بندرعباس گفت: هم‌چنین تعبیرهای عجیبی درمقام شفاعت حضرت معصومه(س) در میان کلمات نورانی اهل بیت عصمت و طهارت وجود دارد که این کلمات صادره از معصوم است؛ یعنی خدا نورانیت اهل بیت(ع) را به ایشان عطا کرده است.

وی از دیگر ویژگی‌های حضرت معصومه(س) به محدثه بودن؛ جایگاه علمی و شخصیت دانشمند بودن و عبادت و بندگی اشاره کرد و عنوان کرد: بیت‌النوری که به عنوان عبادتگاه حضرت معصومه(س) که در مدت کمتر از ۲۰ روز در قم در آنجا تشریف داشتند و این مکان امروز به بیت‌النور معروف است؛ این نشان از مقام بندگی آن بانوی بزرگوار دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده یادآور شد: مقام اتصال به ولایت سه امام معصوم است که دختر امام موسی کاظم(ع) را به این مقام‌های والا رسانده است.

امام جمعه بندرعباس در بیان ویژگی‌های الهی حضرت فاطمه معصومه(س) به کنیه طاهره بودن وی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: به نقلی از مرحوم شیخ اسدالله طیاره، وی در عالم مکاشفه می‌بیند که تمام زائران حضرت فاطمه معصومه(س) در قسمت خروجی ضریح از زیر دوش آبی خارج می‌شوند، این گفت نشان می‌دهد که آن حضرت علاوه بر اینکه خود طاهره است زائرانش را نیز تطهیر می‌کند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان یادآور شد: حضرت معصومه(س) جلوه حضرت زهراست اما ما هنوز نتوانسته‌ایم حق معرفتی ایشان را به درستی درک کنیم و بشناسیم.

حضرت معصومه(س) دریای سخاوت و آرامش است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای برگزاری مناسب این همایش، برگزاری چنین همایش‌های را انرژی معنوی برای دست‌اندرکاران آن دانست و گفت: تعداد زیادی امامزاده در کشور داریم اما حضرت فاطمه معصومه(س) یک شخصیت خاص برای ما ایرانی هاست.

رضا کمالی زرکانی از حضرت معصومه(س) را یک عالمه کامل در خانواده اهل بیت(ع) معرفی کرد و بیان داشت: خواهر بودن و دختر بودن یک ویژگی خاص حضرت معصومه(س) است.

وی با بیان این جمله که؛ در تعبیر هرمزگانی‌ها وقتی دریا آرام باشد می‌گوییم دریا خواهر است؛ بیان داشت: اگر دریا نشان بزرگی، سخاوت و عظمت باشد باید بدانیم که تمام دختران این سرزمین در کنار دریایی از سخاوت حضرت معصومه(س) آرامش دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ادامه داد: نه تنها از برکت وجود یک خواهر و برادر در این کشور بهره‌مندیم که نعمت حرم حضرت معصومه(س) به خصوص یک نعمتی برای همه ایرانی‌هاست.

کمالی زرکانی در این رابطه این بیت شعر؛«دریا شده است خواهر و من شده‌ام برادرش شاعرتر از همیشه نشستم برابرش» اشاره کرد و افزود: وقتی کنار ضریح حضرت معصومه(س) می‌شنیم احساس مهربانی و آرامشی که یک خواهر به برادرش می‌دهد نعمتی است که نصیب ما ایرانی‌ها شده است.

همایش کریمه اهل بیت(س) از هشت سال پیش به صورت مستمر و به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان هرمزگان هرساله همزمان با سالروز وفات حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

این همایش با تجلیل از مقام تعدادی از مادران شهدا و سه نفر از موکب‌داران خواهر در ایام اربعین امسال همراه بود.

حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود؛ آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آنکه پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید از محضر برادر بزرگوارش امام رضا(ع) بهره برد.

«نقل است که روزی عده ای از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسش‌هایی داشتند که می‌خواستند از محضر امام کاظم(ع) بپرسند امام علیه السلام در سفر بودند، پرسش‌های خود را نوشته به دودمان امامت تقدیم نمودند، چون عزم سفر کردند برای پاسخ پرسش‌های خود به منزل امام(ع) شرفیاب شدند، امام کاظم(ع) مراجعت نفرموده بود و آنها امکان توقف نداشتند، از این رو حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسش‌ها را نوشتند و به آنها تسلیم نمودند، آنها با مسرت فراوان از مدینه منوره خارج شدند، در بیرون مدینه با امام کاظم(ع) مصادف شدند و داستان خود را برای آن حضرت شرح دادند، هنگامی که امام(ع) پرسش های آنان و پاسخ‌های حضرت معصومه(س) را ملاحظه کردند، سه بار فرمودند:«فداها ابوها» «پدرش به قربانش باد. باتوجه به این که حضرت معصومه(س) به هنگام دستگیری پدر بزرگوارش خردسال بود، این داستان از مقام بسیار والا و دانش بسیار گسترده آن حضرت حکایت می‌کند».

طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب‌های ایشان است.

لقب معصومه از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده است، علامه مجلسی(ره) در این باره می‌گوید: امام هشتم شیعیان(ع) در جایی فرمودند که «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.»

پس از ورود امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه(س) بعد از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از شهر مدینه به سمت ایران حرکت کرد و در ۲۳ ربیع الاول وارد قم شد.

آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت و پس از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی ابن خزرج که به «بیت النور» شهرت یافت، در ۱۰ ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری دیده از جهان فرو بست.

برچسب‌ها حرم حضرت معصومه (س) محمد عبادی زاده هرمزگان کانون فرهنگی هنری مساجد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حرم حضرت معصومه س محمد عبادی زاده هرمزگان کانون فرهنگی هنری مساجد حرم حضرت معصومه س محمد عبادی زاده هرمزگان کانون فرهنگی هنری مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۸۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس امام خمینی درگذشت /معصومه حائری که بود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معصومه حائری عروس امام خمینی و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح امروز پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

آنگونه که جماران روایت کرده، معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود.

ایشان در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کردند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899428

دیگر خبرها

  • تجلیل از سردار رادان در حرم حضرت معصومه(س)
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن
  • اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما
  • نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم
  • عروس امام خمینی درگذشت /معصومه حائری که بود؟
  • آمادگی برای برگزاری جشن های دهه کرامت