Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@00:13:36 GMT

۲۲۰۰ نابینا زیر پوشش بهزیستی قم هستند

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۸۳۲۵

۲۲۰۰ نابینا زیر پوشش بهزیستی قم هستند

محمدعلی مقدم‌خواه روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: افرادی که به دلیل ژنتیکی و یا حادثه دچار نابینایی مطلق باشند و یا افرادی که از یک چشم کاملا نابینا و چشم دوم از یک یا ۲ متر تار باشند، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

به گفته وی، ‌افرادی که یک چشم بینا و یک چشم نابینا باشند، خدماتی از سوی بهزیستی دریافت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: نابینایان به کمیسیون تشخیص شدت و ضعف و نوع معلولیت ارجاع می‌شوند و با نظر این کمیسیون سطح‌بندی می‌شوند تا بر اساس سطح‌بندی ارائه خدمات مددکاری به فرد معلول انجام می‌شود.

مقدم‌خواه با اشاره به این‌که علت نابینایی افراد زیرپوشش بررسی نشده و مغفول مانده،‌ بیان کرد: تا پایان امسال ۳۰۰ فرد نابینا که بر اساس مدارک پزشکی علت نابینایی آن‌ها ژنتیکی تشخیص داده‌شده به مراکز ژنتیک معرفی خواهند شد و به‌صورت رایگان مشاوره دریافت نمایند تا از تولد فرزندان با معلولیت مشابه پیشگیری شود.

وی گفت: معاینه‌های اولیه بینایی از بدو تولد از طریق پزشک در زایشگاه انجام می‌شود تا اگر نوزاد مشکل خاصی داشته باشد به بهزیستی ارجاع ‌گردد.

وی افزود: طرح غربالگری بینایی نیز هر سال برای کودکان بین سنین سه تا ۶ سال توسط معاونت پیشگیری بهزیستی انجام می‌شود.

معاون بهزیستی قم اضافه کرد: سال گذشته بیش از ۵۰ کودک دچار تنبلی چشم بودند که اگر شناسایی نمی‌شدند به نابینایی منجر می‌شد.

وی با بیان این‌که خدمات مربوط به تحصیل نابینایان توسط آموزش‌وپرورش استثنایی ارائه می‌شود، ادامه داد: وسایل کمک‌آموزشی و توانبخشی از جمله به دید و کاغذ بریل و کتاب کمک‌آموزشی توسط کانون نابینایان قم به جامعه هدف ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال ۲ نفر نابینا و نیمه بینا از قم توانستند در کنکور رتبه زیر هزار کسب کنند و ۲۷۰ نفر از نابینایان نیز در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس تحصیل می‌کنند که ۱۷۰ نفر از آن‌ها هزینه‌های کمک‌تحصیلی دریافت می‌نمایند.

مقدم‌خواه بیان کرد: سال گذشته حدود ۴۰ نفر از نابینایان که برای دریافت وام خوداشتغالی معرفی‌شده بودند توانستند از این تسهیلات استفاده نمایند.

وی افزود: نابینایان معمولا در صنایع داخل منزل و یا اپراتوری پیام‌گیر مشغول به کار می‌شوند.

وی با بیان این‌که مشکلات نابینایان نسبت به معلولیت‌های دیگر بیشتر است، گفت: به همین علت وابستگی آن‌ها به بهزیستی و نیاز به خدمات توانبخشی بیشتر است و سازمان‌های دیگر باید در این زمینه خدماتی را برای نابینایان در نظر بگیرند.

مقدم‌خواه خاطرنشان کرد: خدمات آموزشی به نابینایان از جمله تایپ بریل، استفاده از عصای سفید، تردد در معابر و مهارت‌هایی از جمله نمایشنامه‌نویسی توسط کانون نابینایان ارائه می‌شود.

وی افزود: کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای نیز خدماتی از جمله تولید کتاب‌های صوتی، بریل در زمینه درسی و داستانی و کتاب‌های قرآنی و مذهبی به نابینایان ارائه می‌دهد.

برچسب‌ها اجتماعی نابینایی قم سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی نابینایی قم سازمان بهزیستی کشور اجتماعی نابینایی قم سازمان بهزیستی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۸۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های مردمی به مددجویان بهزیستی افزایش یافت

 سیدمحمدجواد حسینی گفت: در ماه مبارک امسال برای نخستین بار در سطح گسترده روایت ها، موضوعات و مسائل جامعه هدف، مددجویان، همکاران، خدمت گیرندگان، خدمت دهندگان در راستای جهاد تبیین و شناخت بیش از پیش سازمان معرفی شد و به مدت یک ماه علاوه بر جلب مشارکت‌های نقدی مردم، بسیاری از نظام مسائل خاص افراد دارای معلولیت، ایتام، بانوان سرپرست‌خانوار، کودکان کار، مادران و پدران فداکار در رسانه ملی روایت و بیان شد.

وی افزود: در این ماه مبارک به میزان قابل توجه‌ای رسانه ملی به افراد دارای معلولیت، مددجویان سازمان بهزیستی و مسئله آسیب‌های اجتماعی در برنامه‌های مختلف پرداخت و مخاطبان با نظام مسائل مددجویان سازمان بهزیستی آشنا شدند.

حسینی در زمینه بستر‌های دریافت مشارکت‌های مردمی گفت: امسال به روز رسانی و نوآوری بستر‌های مشارکت مردم، مانند راه اندازی برخی درگاه ها، اتصالات با برخی شتاب‌دهنده‌ها و راه اندازی درگاه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی به نشانی mosharekat.behzisti.ir صورت گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد: در سالی که به نام مشارکت مردم مزین شده‌است، بتوانیم با استفاده از بستر‌های نوین و ایجاد ارتباط مؤثر نسبت به استفاده بیش از پیش از ظرفیت‌ها و منابع مردمی و گروه‌های غیردولتی اقدام کنیم.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی شهر تهران نیز درباره کمک‌های مردمی به مددجویان گفت: ۱۷ میلیارد ریال فطریه بین مددجویان و جامعه هدف بهزیستی در شهر تهران توزیع شد.

ژیلا اصلانی با قدردانی از خیرین شهر تهران از جمع آوری مبلغی بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال به صورت نقدی و غیر نقدی به مناسبت عید فطر در این شهر خبر داد و گفت: با استقرار ۶۰ پایگاه جمع آوری فطریه در روز عید فطر مبلغی بالغ بر ملبغ ۳ میلیارد ریال در مراکز دولتی و بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال در مرکز غیردولتی جمع آوری شد.

وی خاطر نشان کرد: این مبلغ نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است که هر سال بر اساس موازین و دستورالعمل‌های شرعی در سریع‌ترین زمان ممکن و در راستای دستگیری از نیازمندان واقعی هزینه می‌شود و امیدوار هستیم این مبالغ بتواند در رفع مشکلات مددجویان نقش اثرگذاری داشته باشد.

اصلانی یادآور شد: در سال گذشته خیرین نقش بسزایی در کمک به اقشار نیازمند از جمله افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار داشتند و امیدوار هستیم با توجه به مشکلات کنونی جامعه هدف از جمله تامین تجهیزات توانبخشی، هزینه درمان و معیشتی همچنان شاهد حضور خیرین به عنوان بازوان توانمند در این اداره باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • اردوی تیم دوومیدانی نابینایان و کم‌بینایان با حضور ۶ ورزشکار
  • بیش از ۱۷ هزار سالمند نیازمند، تحت پوشش مراکز نیکوکاری
  • کمک‌های مردمی به مددجویان بهزیستی افزایش یافت
  • شناگر کردستانییک یک رکورد ملی به نام خود ثبت کرد
  • کسب چهار مدال مسابقات شنای نابینایان و کم‌بینایان کشور توسط شناگر کردستانی
  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال احمر زنجان در نذر سلامت
  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال زنجان در نذر سلامت با قرارگاه جهادی الکفیل
  • شناگر کردستانی در مسابقات شنای نابینایان و کم بینایان کشور درخشید
  • صعود مناطق نفت خیز جنوب به لیگ برتر گلبال کشور
  • شمار دانشجویان بازداشتی در آمریکا به 2200 نفر رسید