Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@20:57:49 GMT

گزارش| اتهامات و حملات اردوغان علیه رفقای سابق

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۱۴۹۵

گزارش| اتهامات و حملات اردوغان علیه رفقای سابق

اردوغان٬ نخست وزیر سابق و چند تن از وزرای اسبق حزب حاکم را به کلاهبرداری و فساد مالی متهم کرد. ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ اگر چه همه سران و کادرهای پیشرو حزب عدالت و توسعه از زیر شنل مرحوم نجم الدین اربکان بیرون نیامده‌اند٬ اما اصلی‌ترین سران حزب عدالت و توسعه از شاگردان سابق او هستند و کسانی هم که بعدها به اردوغان و یاران او پیوستند٬ به موضوع سلامت نفس و دست‌پاکی و پرهیز شاگردان اربکان از فساد مالی٬ اهمیت ویژه‌ای می‌دادند و این موضوع نقش ویژه‌ای در یارگیری و پیشرفت آکپارتی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته موسسین و حامیان آکپارتی٬ الزاماً از اقشار فقیر جامعه نبودند و اتفاقاً گروه قابل توجهی از ثروتمندان بزرگ محافظه‌کار٬ ابتدا از اربکان و بعدها از اردوغان حمایت کردند. اما آنان نیز بر این موضوع واقف بودند که ثروتشان به جیب افراد نمی‌رود و موجب ظهور یک رانت جدید نمی‌شود.

اما حالا چنین به نظر می‌رسد که تغییراتی روی داده و صدای انتقادات٬ بلند شده است. در چند سال اخیر٬ بسیاری از روزنامه‌نگاران و تحلیل‌گران مخالف حزب حاکم٬ در مورد برخورداری افراد و خانواده‌های قدرتمند آکپارتی از رانت‌های بزرگ مالی هشدار داده‌ و اعلام کرده‌اند که حالا نه تنها قدرت٬ مناصب و مسئولیت‌ها به شکل خانواده‌ای و فامیلی تقسیم می‌شوند٬ بلکه بهره‌مندی از روابط حزبی – فامیلی٬ استفاده از رانت‌های بانکی٬ تسهیل در تجارت و دور زدن قوانین مناقصه و مزایده٬ ثروت‌های میلیاردی به دنبال آورده است. 

دامنه انتقادها از این نیز فراتر رفته و جنبه داخلی هم پیدا کرده است. سران دیروز و امروز آکپارتی٬ همدیگر را به ثروت‌اندوزی٬ فساد مالی و حتی کلاهبرداری متهم می‌کنند. کار به جایی رسید که دیروز٬ رجب طیب اردوغان٬ رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه به شکل شفاف و آشکار به داوود اوغلو و چند تن دیگر تاخت. او در سخنان خود٬ نخست وزیر سابق و چند تن از وزرای اسبق حزب حاکم را به کلاهبرداری و فساد مالی متهم کرد.

ماجرای دانشگاه شهر استانبول

«دانشگاه شهر» (City, University)٬ یک اصطلاح فرنگی برای تعریف آن دسته از دانشگاه‌هایی است که بر اساس تفکر مبتنی بر ضرورت تعامل شهر و دانشگاه٬ بدون حصار و نرده و در دل شهرها ساخته شده‌اند تا ارتباط مستمر٬ زنده و پویا٬ بین دانش و زندگی٬ در جریان باشد. این دانشگاه‌ها٬ متعلق به بخش خصوصی بوده و معمولاً به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند.

چند سال پیش٬ جمعی از استادان مشهور دانشگاه‌های ترکیه به صرافت افتادند تا آنها نیز چنین دانشگاهی تاسیس کنند. آنان خبر داشتند که در استانبول٬ یک موسسه وقف به نام وقف دانش و هنر (BİSAV) فعالیت می‌کند و هزینه‌های آن از سوی مراد اولکر (صاحب کمپانی مشهور شکلات اولکر) تامین می‌شود.

چند تن از وزرای اسبق دولت اردوغان٬ پیشقدم شدند تا با گرفتن اراضی دولتی٬ این موسسه را گسترش داده و آن را به یک دانشگاه بزرگ شهر در قواره موسسه تحصیلی اقتصادی هاروارد آمریکا٬ تبدیل کنند. تلاش آنان در مدت کوتاهی به نتیجه رسید و دانشگاه مزبور حالا با نام «دانشگاه شهر استانبول»٬ نزدیک به 7 هزار دانشجو دارد که 800 تن از آنان٬ دانشجوی خارجی هستند. (این دانشگاه را نباید با دانشگاه مشهور و قدیمی استانبول٬ یکی دانست.)

اتهام سنگین علیه داوود اوغلو و 4 وزیر سابق

اگر چه رجب طیب اردوغان در دوران نخست وزیری خود٬ حاضر شده بود که بدون دریافت وجه٬ مقدار قابل توجهی زمین در اختیار این دانشگاه بگذارد٬ اما او حالا می‌گوید که هیات امنای دانشگاه٬ دست به سوءاستفاده زده و گرفتار فساد مالی و رانت‌طلبی شده است.

اردوغان که به خاطر جدا شدن احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه و نخست وزیر اسبق از حزب عدالت و توسعه و تلاش او برای تاسیس حزب٬ به شدت عصبانی است٬ در سخنان خود٬ حتی حاضر نشد نام او را بر زبان بیاورد و با عبارت «این فرد» و «همان که می‌شناسید»٬ یاد کرد.

او گفت: «زمانی که این فرد٬ نخست وزیر شد٬ کلاهبرداری کردند و برای اراضی دانشگاه٬ سند گرفتند. این در حالی است که سند به دانشگاه‌ها نباید داده شود. آنها با آن سند٬ سر هالک بانک را کلاه گذاشته و از آنجا وام کلان گرفتند.»

افرادی که دیروز در سخنرانی اردوغان٬ به فساد مالی و کلاهبرداری متهم شدند٬ عبارتند از:

1. احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه و نخست وزیر اسبق.

2. فریدون بیلگین وزیر اسبق ترابری و ارتباطات.

3.عمر دینچر وزیر سابق آموزش ملی.

4.علی باباجان وزیر اسبق امور خارجه و معاون اقتصادی نخست وزیر.

5.مهمت شمشک وزیر اسبق مالی و دارایی و معاون اقتصادی نخست وزیر.

پاسخ تند داوود اوغلو: لیست اموال بیاوریم

داوود اوغلو تنها چند ساعت پس از سخنرانی اردوغان٬ به تندی به سخنان او پاسخ داده و اعلام کرد: «این ادبیات در شان مقام ریاست جمهوری نیست و بدیهی‌ترین اصول اخلاق و آداب رعایت نشده است. حالا که جناب رئیس جمهور٬ ما را به فساد مالی و سوءاستفاده مالی متهم می‌کنند٬ من پیشنهاد می‌دهم که تمام روسای جمهور سابق و نخست وزیران و وزرایی که در قید حیات هستند٬ لیست اموال و دارایی‌های خود را با دو صورت مجزای قبل از مسئولیت و بعد از مسئولیت٬ به شکل شفاف ارائه دهند تا معلوم شود چه کسی در دوران مسئولیت خود مال و سرمایه اندوخته است. با افتخار می‌گویم که من ثروتی برای فرزندان و داماد و عروس خود به میراث ننهاده‌ام. اما جناب رئیس جمهور و دیگر روسای جمهور و نخست وزیران و وزرا٬ لیست اموال خود٬ همسران٬ فرزندان و بستگان درجه یک و درجه دو خود را اعلام کنند. آن وقت مشخص خواهد شد چه کسانی به چه ثروت‌هایی دست یافته است.»

عبارت کنایی «فرزندان٬ عروس و داماد و بستگان درجه یک و درجه دو» در سخنان داوود اوغلو در حالی به کار رفته که چندین رسانه ترکیه تاکنون به ثروت‌های کلان فرزندان اردوغان اشاره کرده و نوشته‌اند که پسران اردوغان چندین کشتی و قایق تفریحی بزرگ٬ هتل و مجموعه رستوران دارند٬ دایی‌های آنان یعنی برادران خانم امینه اردوغان صاحب چندین رستوران زنجیره‌ای شده‌اند٬ پسران بن علی ییلدرم نخست وزیر اسبق ترکیه در صنایع دریایی ثروت‌های هنگفتی اندوخته‌اند٬ قدر توپ باش شهردار اسبق استانبول و ابراهیم ملیح گوگچک شهردار سابق آنکارا و فرزندان و اطرافیان آنها صاحب ثروت بزرگی شده‌اند٬ مجموعه‌های رسانه‌ای و بازرگانی نزدیک به خانواده‌های برجسته آکپارتی٬ درآمدهای انحصاری کلانی به دست آورده‌اند و علاوه بر این٬ آن دسته از وزرای اسبق تیم اردوغان که با پول‌های بادآورده رضا صراف به دام رشوه و رانت افتادند٬ به حاشیه رانده نشدند.

آیا هموارسازی٬ مصداق فساد مالی است؟

یکی از دفاعیات مداوم فرزندان اردوغان و دیگر سیاست‌مداران برجسته آکپارتی٬ این است که هرگز٬ مال و ثروت دولت را غصب نکرده و مرتکب فساد مالی نشده‌اند و هر آن چه دارند از راه تجارت و کار و کسب حلال به دست آورده‌اند.

اما منتقدین و مخالفین آنان بر این باورند که فساد مالی فقط به معنی دزدی و دریافت رشوه نیست و «هموارسازی مسیر» برای آنان در راه کسب تسهیلات بانکی بزرگ٬ امکان دست یافتن به درآمدهای انحصاری در حوزه‌های مختلف واردات و صارات و توریسم٬ آسان شدن راه برای تاسیس شرکت‌های بزرگ و دست یافتن به روابط بین‌المللی٬ عضویت در هیات مدیره چندین شرکت و انجمن٬ دور زدن قوانین مناقصه و مزایده٬ سرعت گذر از موانع اداری و بروکراسی با توصیه و سفارش مسئولین بالا و چندین نوع امتیاز و رانت دیگر٬ همگی از مصادیق بارز فساد مالی و برخورداری از رانت‌های بزرگی است که ثروت‌های کلان و بادآورده به دنبال آورده است.

البته علاوه بر این انتقادات٬ رسانه‌های مخالف اردوغان٬ همواره به موضوع ریخت و پاش و حیف و میل اموال عمومی در شاخه‌های استانی و شهرداری‌های تحت امر حزب عدالت و توسعه نیز تاخته و از برخی اقدامات تجمل‌گرایانه دولت و نهاد ریاست جمهوری انتقاد می‌کنند.

در پایان باید گفت٬ همزمان با تلاش رفقای سابق اردوغان برای تاسیس دو حزب جدی به منظور رقابت با حزب عدالت و توسعه چنین به نظر می‌رسد که در آینده نیز٬ افکار عمومی ترکیه شاهد انتشار اتهامات جدید مالی علیه آنان باشد. 

فراز و فرود تاسیس حزب جدید داوود اوغلو

انتهای پیام/

R7650/P/S8,1414/CT4 واژه های کاربردی مرتبط اردوغان ترکیه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اردوغان ترکیه اردوغان ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۱۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا از تحریم یک گردان اسرائیلی عقب نشینی کرد

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت گزارش داد که ایالات متحده بعد از اعمال فشارها توسط اسرائیل، نظر خود یا رویکردش را تغییر داده است و تحریم‌هایی را علیه گردان نیتسح یهودا إعمال نخواهد کرد.

این روزنامه نوشت که با وجود نقض حقوق بشر؛ اما دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است تحریم‌هایی را بر این گردان نظامی اسرائیلی اعمال نکند.

این روزنامه افزود، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا وعده داده است اطلاعاتی در خصوص گام‌های اتخاذ شده پیرامون نقض حقوق بشر ارائه شود. همچنین اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی با کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در این خصوص تماس گرفت و تلاش کرد که او را به سمت تغییر این تصمیم سوق دهد.

هفته گذشته پایگاه خبری اکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی که نامشان را فاش نکرد، گزارش داد: واشنگتن بزودی گردان نیتسح یهودا وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی را به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری، تحریم می‌کند.

اکسیوس افزود این اولین باری است که آمریکا یک یگان نظامی اسرائیل را تحریم می‌کند و بزودی تحریم این گردان (افراطی ) از سوی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام می‌شود.

آکسیوس به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که تحریم‌ها مانع از دریافت هر نوع کمک یا آموزش نظامی به این گردان و اعضای آن می‌شود.

گردان نیتسح یهودا در سال ۱۹۹۹ به عنوان یک یگان ویژه برای سربازان فوق ارتدوکس یهودی تشکیل شد.

آکسیوس افزود که این گردان مستقر در کرانه باختری «به مرکز جذب بسیاری از جوانان شهرک‌نشین راست‌گرای افراطی» که در هیچ گردان دیگر ارتش رژیم اسرائیل دیگری پذیرفته نشده‌اند، تبدیل شده است.

انتشار این گزارش در وبستیات اکسیوس خشم و انتقاد دولت اسرائیل را براگیخت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با انتشار پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) نوشت: «علیه ارتش اسرائیل نباید هیچگونه تحریمی تصویب و اعمال شود!» او افزود که دولتش از تمام راه‌ها برای مقابله با چنین اقدامی استفاده خواهد کرد.

بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل نیز تصریح کرد، «إعمال تحریم علیه این یگان تصمیم خطرناکی بوده و پیامی نادرست به دشمنان ما در این دوران جنگ خواهد بود».

در چند سال گذشته تصاویر زیادی از جنایت سربازان گردان نیتسح یهودا علیه فلسطینیان ساکن کرانه باختری اشغالی منتشر شده است.

کد خبر 847259 منبع: شفقنا برچسب‌ها بنیامین نتانیاهو ایران و اسرائیل خبر ویژه تحریم جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • آمریکا از تحریم یک گردان اسرائیلی عقب نشینی کرد
  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز
  • (ویدئو) واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد
  • نخست وزیر اسپانیا به دلیل پرونده فساد مالی همسرش در آستانه استعفا قرار گرفت
  • والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است
  • نخست‌وزیر سابق فرانسه مجرم شناخته شد
  • لیبرمن به مقامات صهیونیست: به خانه‌تان بازگردید
  • رئیس FIA: می‌دانم چه کسی پشت اتهامات علیه من است
  • فیلم| اعتراف مشاور اسبق نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شکست اطلاعاتی در برآورد حمله ایران!