Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@18:42:45 GMT

خاک هرمز، خوشمزه ترين خاک دنيا!

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۱۶۷۷

خاک هرمز، خوشمزه ترين خاک دنيا!

خبرگزاری آریا- بهشت زمین‌شناسی ایران در هشت کیلومتری بندرعباس و در دل آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار دارد. هرمز، جزیره‌ای با شهرتی جهانی و خاکی به رنگ سرخ است که متاسفانه، ایرانی‌ها کمتر آن را می‌شناسند.

این جزیره به خاطر نزدیکی با تنگه‌ی هرمز و موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به کلید خلیج فارس هم شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیدگاه زمین‌شناسی، جزیره هرمز یکی از کهن‌ترین و مهم‌ترین گنبدهای نمکی جهان است که قدمتی 600 میلیون ساله دارد و اولین بار، حدود 50 هزار سال پیش در آب‌های خلیج فارس دیده شد. بلورهای بسیار بزرگ متشکل از سنگ‌های نمک و سنگ‌های معدنی دیگر را به‌وفور می‌توان در بخش جنوبی جزیره مشاهده کرد.

علاوه‌بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی جزیره مانند قلعه‌ی پرتغالی‌ها که قدمت آن به ابتدای قرن شانزدهم بازمی‌گردد، قصر بی بی گل و موزه احمد نادعلیان که آثار هنری و بومی بسیاری را در دل خود جای داده است، جاهای دیدنی طبیعی بسیاری هم دارد؛ از جمله دشت آهوان که آهوها آزادانه و بدون هیچ آزاری از جانب انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند؛ غار سکوت الهه نمک فیروزه‌ای؛ دره رنگین‌کمان؛ دره مجسمه‌ها؛ ساحل لاک‌پشت‌ها که محل تخم‌گذاری دو گونه‌ی در معرض خطر نابودی لاک‌پشت دریایی سبز و لاک‌پشت پوزه‌عقابی است و اگر خوش‌شانس باشید، در روزهای پایانی زمستان آن‌ها را در جنوب جزیره خواهید دید؛ غار مراقبه و ساحل خونی و در نهایت، جنگل حرای هرمز در شمال شرقی آن که پرندگان مهاجر را در خود پناه می‌دهد. دره مجسمه‌ها، مجموعه‌ای طبیعی و تماشایی از سنگواره‌هایی عظیم به اشکال مختلف است که در اثر فرسایش زمین طی سالیان دراز شکل گرفته‌اند. گردشگران با قدرت تخیل خود، هر کدام از این سنگواره‌ها را به شکل یک حیوان تجسم می‌کنند. با گذشتن از میان صخره‌ها و در انتهای دره، پرتگاهی شگرف با سکوت مطلق را خواهید دید که 40 متر از سطح دریا بلندتر است. آنچه در طرف دیگر پرتگاه دیده می‌شود، تنگه‌ی هرمز است که پیش چشمان شما قرار دارد.

ساحل لاک‌پشت‌ها و ساحل سرخ یا ساحل خونی، تنها سواحل دیدنی هرمز نیستند؛ ساحل تک‌درخت، ساحل صخره‌ای در نیمه‌ی جنوبی جزیره، ساحل ماسه‌ای در شمال شرقی آن و ساحل مفنق و غیره. سواحل هرمز، همه از زیبایی‌ها و رنگ و شکل ویژه‌ی خود برخوردار هستند. ساحل صخره‌ای، ساحلی با حفره‌هایی متنوع است که شکل خاص آن‌ها ناشی‌از فرسایش بر اثر برخورد با امواج دریا است. ساحل ماسه‌ای، مدام تغییر شکل می‌دهد. رنگ سرخ ساحل خونی ناشی از خاک‌های سرخ جزیره است و ساحل نقره‌ای، آبی به‌رنگ نقره دارد که حاصل فعالیت فیتوپلانکتون‌هایی است که شب‌ها، منظره‌ای رویایی به آب‌های ساحل جزیره می‌بخشند.

آنچه گفته شد، همه‌ی آن شگفتی‌های حیرت‌انگیزی نیستند که توجه گردشگران از کشورهای مختلف را به سمت جزیره هرمز جلب کرده‌اند. مهم‌ترین عامل شگفتی‌ساز در جزیره هرمز، خاک هزار رنگ و کوه‌های رنگین‌کمانی آن است که تنوع رنگ خود را مدیون وجود کانی‌های متنوع موجود در خاک آن هستند. هرمز را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین معادن خاک سرخ جهان دانست؛ سرخی خاک این جزیره مدیون اکسید آهنی است که به‌وفور در این خاک یافت می‌شود و وجود همین عنصر در بیش از 70 درصد از خاک این جزیره، آن را به طیف‌های مختلف رنگ قرمز درآورده و موجب تغییر رنگ امواج ساحل آن به رنگ سرخ شده است.

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هرمز، کوه شگفت‌انگیزی به نام گلک در 200 متری جنوب جزیره است که محلی‌ها از این ثروت طبیعی و خدادای به‌عنوان نوعی ادویه برای غذاهای خود استفاده می‌کنند. این کوه، تنها کوه خوراکی جهان با طعمی دلپذیر است که حضور آن را حتی در فرهنگ غذایی منطقه نیز می‌توان احساس کرد. وسوسه‌ی تماشای این کوه و چشیدن خاک آن گردشگران زیادی را به هرمز کشانده است. ساکنان هرمز با استفاده از ماهی تازه‌ای که از آب‌های خود صید می‌کنند و خاک جزیره‌ی خود، سس مخصوصی تهیه می‌کنند که سوراغ نامیده می‌شود و بخشی جدایی‌ناپذیر از سفرهای بومیان هرمز است. سوراغ طعم، عطر و رنگ بسیار خوبی به غذاها می‌بخشد و طرفداران زیادی بین گردشگران داخلی و خارجی هرمز دارد. از همین خاک برای تهیه‌ی انواع ترشی و غذاهای مختلف و نوعی نان محلی به‌نام توموشی هم استفاده می‌شود. کمتر کسی را پیدا می‌کنید که به این جزیره رفته باشد و از طعم این نان‌ها تعریف نکند.

طیف‌های مختلف رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، زرد، نارنجی، قهوه‌ای، سپید و قرمز در کنار هم جلوه‌ای زیبا و تکرارنشدنی به این جزیره بخشیده است. معدن خاک سرخ هرمز که پس از اسپانیا، دومین کشور از لحاظ خلوص کانی‌ها است، در صنایع آرایشی، تولید رنگ، شیشه، سرامیک، کاشی و موارد دیگر کاربرد دارد. هنرمندان خوش‌سلیقه‌ی جزیره، با استفاده از این خاک زیبا اقدام به ساختن صنایع دستی گوناگونی می‌کنند که گردشگران، آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی و یادگاری از سفر به هرمز می‌خرند. حتی به خاطر ارزش اقتصادی بالای خاک هرمز، تا چند سال پیش این خاک به کشورهای دیگر صادر می‌شد. اما، بهره‌برداری بی‌رویه از خاک جزیره و جابه‌جایی آن به بهانه‌های مختلف، حتی برای پروژه‌هایی مانند فرش خاکی هرمز که عمر چندانی ندارد و به‌زحمت به 10 سال می‌رسد، نگرانی‌های زیست‌محیطی بسیاری را در میان مردم عادی و کارشناسان برانگیخت؛ تا جایی که سازمان محیط زیست را به اعمال سختگیری‌هایی برای جلوگیری از تخریب طبیعت هرمز واداشت.

گنجینه‌ی ارزشمند و چندین میلیون ساله‌ی هرمز حاصل ترکیبات شیمیایی نادر و فعالیت‌هایی در دل زمین است که انجام آن هزاران سال طول می‌کشد. این خاک و این کانی‌های ارزشمند نامحدود نیستند و قرن‌ها طول می‌کشد تا یک سانتی‌متر به این خاک رازآلود اضافه شود. کارشناسان و فعالان محیط زیست بارها و بارها هشدار داده‌اند که خروج خاک ارزشمند هرمز از این جزیره، به هر اندازه و به هر بهانه‌ای، در نهایت به تمام‌شدن آن و به گفته‌ی یکی از روسای سابق سازمان محیط زیست، به «ناکجاآباد» شدن جزیره خواهد انجامید. حتی شاید به خاطر همین نگرانی‌های زیست محیطی بهتر باشد خاک‌هایی که در شیشه به‌عنوان سوغاتی فروخته می‌شوند، خریداری نشود تا ضمن آسیب نرساندن به طبیعت منحصربه‌فرد و تکرارناشدنی هرمز، مردم بومی نیز تشویق به برداشت بیشتر از خاک‌های ارزشمند آن نشوند. برای دیدن زیبایی‌های هرمز و لمس آن‌ها از نزدیک، به‌جای آنکه خاک هرمز را در شیشه کنید، بهتر است با خرید بلیط هواپیمای هرمز به این جزیره رنگین‌کمانی سفر کنید و ضمن رعایت تمام اصول زیست‌محیطی، نقشی در توسعه‌ی اکوتوریسم در منطقه و رونق اقتصادی جزیره و ساکنان آن داشته باشید.

بهترین زمان سفر به هرمز، اواخر پاییز و فصل زمستان است که از شدت گرمای منطقه کاسته و هوای کمی معتدل شده است. برای رسیدن به جزیره باید از اسکله‌ی بندرعباس و با لنج‌ها و قایق‌های موتوری به آنجا رفت. فاصله‌ی اسکله تا جزیره با لنج، تنها 40 دقیقه است. برای سهولت سفر به هرمز و آرامش خیال شما، تورهای ارزان هرمز و حتی تورهای لحظه آخری قشم به مقصد این جزایر مشغول فعالیت هستند که برای رزرو آن‌ها فقط کافی است به سایت کجارو مراجعه و پس از آشنایی با جاهای دیدنی هرمز و بررسی قیمت تور هرمز و امکانات مختلف هر کدام، از جمله اقامت در اقامت‌گاه‌های بومگردی، تور دلخواه و مناسب خود را رزرو کنید. این تورها همگی توسط آژانس‌های معتبر و با در نظر گرفتن رفاه حال مسافران تهیه شده‌اند. سایت کجارو تلاش می‌کند تا ضمن فراهم کردن مقدمات سفری خاطره‌انگیز برای شما، به رشد گردشگری در جزیره و در نتیجه، حفظ زیبایی‌های تکرارنشدنی آن نیز کمک کنند.

 

منبع : ویرلن

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: خاک هرمز خوشمزه خاک دنیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۱۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز تهیه ماست و خیار ویژه، خوشمزه‌ترین ماست و خیار عمرتان!

فراروـ  ماست یکی از پر طرفدارترین چاشنی‌های کنار غذاست که در سفره ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. ماست معمولا در ترکیب با برخی سبزیجات و مواد غذایی بسیار خوشمزه‌تر می‌شود. برای مثال ماست و خیار یا بورانی اسفناج یکی از پرطرفدارترین ماست‌هاست که در کنار انواع غذا سرو می‌شود. شما به طور کلی می‌توانید انواع ماست‌های خوشمزه و مزه‌دار را با سبزیجات و مواد غذایی مختلف تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. ماست و خیار یکی از چاشنی‌های قدیمی و اصیل ایرانی است که خانواده‌ها از قدیم آن را درست می‌کردند و همراه با انواع چلو و خورش و یا در روز‌های گرم تابستان همراه با نان می‌خوردند. ماست و خیار به صورت سنتی از ترکیب ماست با خیار و نعناع خشک و ادویه تهیه می‌شود، اما ما می‌خواهیم در این مطب طرز تهیه یک مدل ماست و خیار ویژه و بسیار خوشمزه را به شما آموزش بدهیم که می‌توانید آن را به صورت چاشنی کنار غذا یا در میز مزه و اردور همراه با نان ترد میل کنید و از طعم خاص این ماست و خیار شگفت زده شوید، پس در ادامه این مطلب با آموزش یک کاسه ماست و خیار ویژه با ما همراه باشید.

مواد لازم

خیار درشت: ۲ عدد
هویج: ۱ عدد
ماست چکیده یا ماست هم زده: یک و نیم لیوان
خامه صبحانه: ۵۰ گرم
گردوی خرد شده: ۴۰ گرم
پیازچه: ۳ شاخه
جعفری یا گشنیز خرد شده: نصف فنجان
شوید خشک: نصف فنجان
نعناع خشک: ۱ قاشق غذاخوری سرپر
نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این ماست و خیار خوشمزه ابتدا خیار‌ها را پوست و رنده کنید. حتما آب اضافه خیار را بعد از رنده کردن بگیرید. خیار رنده شده را داخل یک کاسه مناسب بریزید، سپس هویج رنده شده را به آن اضافه کنید. پیازچه را خرد کنید و همراه با جعفری یا گشنیز خرد شده و گردوی خرد شده به مواد داخل کاسه اضافه کنید. حالا ماست و خامه را داخل مواد بریزید و شوید خشک، نعناع خشک، نمک و فلفل سیاه را داخل کاسه بریزید و ماست را هم بزنید تا همه مواد کاملا با هم مخلوط شوند و مزه‌ها به خورد هم بروند. ظرف ماست و خیار را به مدت ۱ ساعت داخل یخچال بگذارید تا خنک شود، سپس میل کنید، نوش جان.

نکات مهم
۱ ـ خامه را از دستور حذف نکنید، چون طعم فوق‌العاده‌ای به ماست و خیار شما می‌دهد. به جای خامه می‌توانید از ۵۰ گرم پنیر خامه‌ای استفاده کنید.

۲ ـ به جای شوید خشک می‌توانید از شوید تازه هم برای داخل ماست و خیار استفاده کنید. دقت داشته باشید که نباید شوید تازه و یا جعفری را بیش از اندازه خرد کنید، چون آب سبزی خارج می‌شود و ماست و خیار شما آب می‌اندازد.

۳ ـ بهترین ماست برای تهیه این نوع ماست و خیار، ماست چکیده است، اما می‌توانید به دلخواه از ماست هم زده یا ماست پرچرب هم استفاده کنید.

دیگر خبرها

  • شیرینی خوشمزه‌ای که قرآن می‌گوید شفاست + ویدئو
  • ببینید | اولین واکنش دولت رئیسی به خبر فروش خاک جزیره هرمز
  • شبکه آبرسانی جزیره هرمز نوسازی می‌شود
  • امروز با سعدی: که حال غرقه در دریا نداند خفته بر ساحل
  • طرز تهیه ماست و خیار ویژه، خوشمزه‌ترین ماست و خیار عمرتان!
  • حل مسائل نرم افزاری و سخت افزاری هرمز اولویت مدیران دولتی است
  • (ویدیو) طرز تهیه کتلت و سیب زمینی تنوری؛ ساده و خوشمزه
  • نحوه درست کردن ماست با 5 کیلو شیر (فیلم)
  • روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!
  • (ویدئو) نحوه درست کردن ۵ دقیقه‌ای شیرینی نارگیلی؛ خوشمزه و ساده